Extra Ventilatie vanwege Corona - Alle deuren automatisch open | NS Community
beantwoord

Extra Ventilatie vanwege Corona - Alle deuren automatisch open

  • 15 November 2021
  • 38 reacties
  • 1039 Bekeken

Hallo NS,

de overheid is eindelijk aan het benadrukken dat ventilatie helpt om Corona besmettingen te voorkomen.

Mijn vraag is om aan Nedtrain een software update te vragen om voorlopig alle treindeuren automatisch te openen  bij aankomst op het station. Iig van de stoptreinen.

Verwacht dat dit een positieve  bijdrage zal zijn, ook in het belang van je medewerkers.

 

groeten

 

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2021, 09:02

Bekijk origineel

38 reacties

Badge +3

Ik weet niet precies wat de officiële houdbaarheidstijd van zo’n FFP2 of FFP3 masker is, maar daar kun je volgens mij best twee dagen mee doen, meer vast ook wel. Het belangrijkste is dat je, als je ‘m aangeraakt hebt, je handen schoonmaakt en je zorgt dat de binnenkant niet geïnfecteerd raakt door de buitenkant. En goed laten drogen, je adem is altijd vochtig en daar groeien bepaalde bacteriën erg goed op, dat wil je ook niet.

Ik las een artikel over die ‘herbruikbaarheid’ van mondkapjes, met nogal wisselend resultaat voor bacteriën en virusdeeltjes.

Voor katoenen exemplaren was heet strijken erg effectief, met als goede tweede en derde uitkoken op 100° of wassen (met wasmiddel natuurlijk) op 60°. Invriezen of een paar dagen aan de waslijn luchten deed weinig.

Zat zelf nog te denken aan een ‘badje’ (even onderdompelen) in alcohol/spiritus, of een desinfecterende spray.

Bij een (voorgevormd) FFP2/N95 kapje is strijken natuurlijk geen optie en de effectiviteit na uitkoken of heet wassen natuurlijk ook minder (plus de elastiekjes zijn daar niet goed tegen bestand).

Mocht je er eentje willen dragen dan maximaal 8-10 uur, plus natuurlijk je persoonlijke handhygiëne, die info van mijn werkgever voor wegwerp maskertjes.

Hoe dan ook, in Duitsland (landelijk?) zijn/waren ze verplicht. Ook om af te rekenen bij een tankstation en zo. Zijn ze daar zoveel goedkoper dan hier, of worden ze uitgereikt of mag je er eentje pakken?

@Robert B

In Duitsland wordt in de meeste deelstaten op zeer korte termijn waarschijnlijk 3G voor het OV van toepassing. Dat betekent dat ongevaccineerden alleen nog met een geldige coronatest met het OV mee mogen. De regeling geldt voor alle OV, van stadsbus tot ICE. Of daarmee dan de mondkapjesplicht vervalt is nog niet bekend. 

Reputatie 2

Draag geen mondkapje, maar een FFF2 masker. In Duitsland is dat in het gehele OV verplicht. In nederland zijn ze niet verplicht, maar als je ze wel draagt kan je bijna niet besmet worden.

Reputatie 7
Badge +1

Draag geen mondkapje, maar een FFF2 masker. In Duitsland is dat in het gehele OV verplicht.

Nee, dat hangt van de deelstaat en Kreis af. Maar omdat dat soms wat onoverzichtelijk is, zit je met FFP2 altijd goed.

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Van het aanraken van oppervlakten is je besmettingskans nagenoeg 0%, zeker als je je aan de maatregelen houdt zoals je handen wassen.

En zoals al meermalen is vermeldt is het automatisch opengaan in veel treinen niet mogelijk zonder ingrijpende aanpassingen aan de treinen in zijn geheel.

 

Automatisch dicht dat werkt al zo als de hc sleutelt.

Reputatie 6

Lijkt me sowieso slim, zelfs zonder corona, om als je aan allerlei dingen hebt gezeten, waar al 100 andere mensen die dag aangezeten hebben, echt niet alleen de deurknopjes, even je handen schoon te maken. Of je moet een liefhebber zijn verkoudheid en buikgriep… Corona draagt niet zo makkelijk over via oppervlakken, Noro-virus (buikgriep) wél (kan nog drie weken besmettelijk zijn buiten het lichaam).

Reputatie 5

Ik raak sowieso niets meer aan in de trein. Veel minder ziek idd daardoor wb (buik)griep de laatste jaren. De trein is vaak ook echt vies. Dus dat is dan weer winst.

Wat de FFP2 maskers betreft, wat ik heb gelezen op internet zijn ze helemaal niet bedoeld om te hergebruiken. Ze zijn gewoon voor eenmalig gebruik. Dus ik gebruik bij lange afstanden gewoon maar weer mijn goedkope duurzame katoenen mondkapjes  met ruimte voor een velletje keukenrol als filter. Voor eenmalig gebruik, de filter weggooien en dan wassen op 60 graden. Lijkt me beter dan je dure FF2 mondkapje te drogen hangen voor hergebruik. (Brrr)

Reputatie 6

Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Of een trein “vies” is interesseert mij niet eens eigenlijk. Een spic-en-span treinstel waar al honderden mensen doorheen hebben gelopen en hun baccillen hebben achterlaten, neuh laat maar. Dan liever dat het er niet zo schoon uit ziet, maar dat er niet zoveel mensen in hebben gezeten. Maar jezelf goed ontsmetten is uiteindelijk inderdaad het enige wat echt altijd goed werkt.

Ben erg blij dat ik eigenlijk nooit meer in de spits hoef te reizen.

Reputatie 1

Als de deuren allemaal automatisch open en dicht gaan kan ook iedereen van de knopjes en deuren afblijven, dat is toch ook een voordeel in het kader van besmetting?

Van het aanraken van oppervlakten is je besmettingskans nagenoeg 0%, zeker als je je aan de maatregelen houdt zoals je handen wassen.

En zoals al meermalen is vermeldt is het automatisch opengaan in veel treinen niet mogelijk zonder ingrijpende aanpassingen aan de treinen in zijn geheel.

In de FLIRT-treinen waar Blauwnet mee rijdt tussen Kampen, Zwolle, Almelo, Hengelo en Enschede is het mogelijk dat de deuren centraal worden geopend door de machinist. Dit gebeurt ook, en de deuren blijven dan geopend totdat het vertrekproces wordt gestart. Dit allemaal zodat je zo weinig mogelijk hoeft aan te raken.

 

Moderne treinen hebben een uitstekende luchtverversing, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Reputatie 5

Volgens mij was dat eerst wel zo maar nu niet meer, nu moet je alles weer zelf doen, terwijl het aantal besmettingen de pan uit rijst...

Bij de NS is het automatisch openen van de deuren ook mogelijk echter duurt dat dan 1 minuut voordat ze open gaan en dan moet de machinist de knop die gehele minuut bedienen, maar geen reiziger die daar op gaat wachten.

En of dat zomaar aangepast mag worden dat dat direct gebeurt geen idee, maar je moet dat ook neit willen met het koude weer wat er aan komt en de goede luchtverversing in deze treinen.  Ik weet neit of vochtige lucht in de trein laten bij elke halte nu helpt om het virus minder te verspreiden of dat het virus dan juist meer verspreid wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Wat de FFP2 maskers betreft, wat ik heb gelezen op internet zijn ze helemaal niet bedoeld om te hergebruiken.

Er bestaan ook wasbare (en dus herbruikbare) FFP2-maskers.

Reageer