feedback ICNG

  • 31 October 2023
  • 26 reacties
  • 588 Bekeken

Ik had een aantal verbeterpunten voor de ICNG en andere mensen vast ook. Laten we hier dit commentaar verzamelen zodat de NS en Alstorm er hopelijk iets aan kunnen doen. 

Mijn commentaar was als volgt:

Vervelende dingen ICNG:
- Gaat vaak kapot..
- Te weinig 2 zits om goed te kunnen werken
- Bij de 4 zits zit de tafel op een onconfortable plek waardoor werken daar ook niet echt werkt.
- Bij 2 zits zijn de tafeltjes veel te klein. Dat was bij de Traxx veel beter.
- In sommige coupes is er veel rijgeluid.
- De knoppen van de deur zijn niet in te drukken als de deur open staat. Soms gaat de deur weer dicht en dan wordt je door de midden gehakt. Bij de Traxx kon je altijd voordat je door de deuropening ging op de hendel drukken waardoor je niet opgegeten werdt door de deur 
Positieve punten:
- Opladers
- Soms snel
Op dit moment ben ik altijd een beetje teleurgesteld als de ICNG aan komt rijden vanwege deze punten. Hopelijk kunnen jullie er iets aan doen.
 


26 reacties

Wat dacht je ook van het ontbreken van 1e klas privé coupés?

 

Reputatie 1

Ik vind ze ook niet erg fijn. Ziet er initieel mooi en luxe uit, maar eigenlijk kan ik alleen maar nadelen bedenken. Voor mijn gevoel minder zitplekken en meer geoptimaliseerd voor een dagje uit buiten de spits dan voor forenzen. Werken is niet mogelijk en ik heb echt het gevoel “opgesloten” te zitten.

Daarnaast al een paar keer op ‘t station gestaan omdat er eentje kapot was en de hele trein ontruimd moest worden.

Er zijn ook geen afvalbakjes bij de stoelen. Dat kan je zien als voordeel, maar zo lang reizigers hun gedrag niet veranderen is het gewoon goor. ;-) 

Wat dacht je ook van het ontbreken van 1e klas privé coupés?

Lijkt me geen probleem, uit de tijd.

Er zijn ook geen afvalbakjes bij de stoelen. Dat kan je zien als voordeel, maar zo lang reizigers hun gedrag niet veranderen is het gewoon goor. ;-) 

Geen bakjes bij de stoelen maar op de balkons geven minder vervuiling zo blijkt.

Reputatie 7

Het is een trein vol met wel érg veel deuren en daardoor onderverdeeld in een lange rits kleine "hokken". Persoonlijk vind ik lange rijtuigen met rijen stoelen waarover je ruim voor je uit kunt kijken fijner. Dat is veel ruimtelijker.

Inderdaad veel rijgeluid in meerdere coupés. Zoals flink geruis, geblaas door roosters in het plafond. Maar ook geratel onder de trein.

De onderverdeling met kleuren verlichting, soorten zones (ontmoeten, werken, rust enz) zijn wennen en veel mensen kijken daar niet eens naar maar gaan gewoon zitten. Mooi bedacht maar of dit werkt zoals bedoeld?

Er is een stiltecoupé, maar die is afgescheiden van de niet-stilte door klapdeuren met veel open ruimte erlangs. Gevolg: je hoort alsnog alle gepraat en rumoer vanuit de niet-stiltecoupé. Dat heeft dus geen zin....

Reputatie 7
Badge +2

Voor die onderverdeling met kleuren werkt natuurlijk ook niet dat nergens (behalve af en toe op de schermen in de trein) te zien is wat de kleuren betekenen.

Overigens zit de stiltezone naast de werkzone, dus als mensen de zones zouden snappen zou er weinig geluid langs die klapdeuren moeten komen.

Het is een trein vol met wel érg veel deuren en daardoor onderverdeeld in een lange rits kleine "hokken". Persoonlijk vind ik lange rijtuigen met rijen stoelen waarover je ruim voor je uit kunt kijken fijner. Dat is veel ruimtelijker.

Inderdaad, teveel deuren die ten koste gaan van het aantal zitplaatsen en het interieur.

 

Inderdaad veel rijgeluid in meerdere coupés. Zoals flink geruis, geblaas door roosters in het plafond. Maar ook geratel onder de trein.

De onderverdeling met kleuren verlichting, soorten zones (ontmoeten, werken, rust enz) zijn wennen en veel mensen kijken daar niet eens naar maar gaan gewoon zitten. Mooi bedacht maar of dit werkt zoals bedoeld?

Ik vraag me af hoeveel reizigers er eigenlijk op.zones zitten te wachten. Lijkt me toch vooral een hobbytje van interieurontwerpers. 

 

Er is een stiltecoupé, maar die is afgescheiden van de niet-stilte door klapdeuren met veel open ruimte erlangs. Gevolg: je hoort alsnog alle gepraat en rumoer vanuit de niet-stiltecoupé. Dat heeft dus geen zin....

Mooie kans om de stiltecoupe af te schaffen.

Reputatie 7
Badge +2

Doe jij dan de heropvoeding van de reizigers @Tamzin ? De enige reden waarom ik zelf soms een stiltecoupe prettig vindt is dat steeds meer mensen niet meer op een normaal volume met elkaar kunnen praten. Het hoeft van mij echt niet doodstil te zijn, maar reizigers die tegen elkaar zitten schreeuwen terwijl ze naast elkaar zitten zijn verrekte irritant. En die tref je steeds vaker.

Doe jij dan de heropvoeding van de reizigers @Tamzin ? De enige reden waarom ik zelf soms een stiltecoupe prettig vindt is dat steeds meer mensen niet meer op een normaal volume met elkaar kunnen praten. Het hoeft van mij echt niet doodstil te zijn, maar reizigers die tegen elkaar zitten schreeuwen terwijl ze naast elkaar zitten zijn verrekte irritant. En die tref je steeds vaker.

Vijftig jaar geleden werd er ook alom luid gekeuveld in de trein alleen ergerden mensen zich toen niet overal aan.

Reputatie 4

Doe jij dan de heropvoeding van de reizigers @Tamzin ? De enige reden waarom ik zelf soms een stiltecoupe prettig vindt is dat steeds meer mensen niet meer op een normaal volume met elkaar kunnen praten. Het hoeft van mij echt niet doodstil te zijn, maar reizigers die tegen elkaar zitten schreeuwen terwijl ze naast elkaar zitten zijn verrekte irritant. En die tref je steeds vaker.

Vijftig jaar geleden werd er ook alom luid gekeuveld in de trein alleen ergerden mensen zich toen niet overal aan.

Mwoah, mensen zijn echt asocialer geworden en houden een stuk minder rekening met elkaar. Toen waren er minder treinreizigers en had je ook niet de luide schelle speakers op de mobieltjes ed.

 

Mensen schreeuwen tegenwoordig als ze een gesprek voeren. Dat was pak m beet, 20 jaar geleden nog anders in mijn herinnering.

Reputatie 7
Badge +1

Doe jij dan de heropvoeding van de reizigers @Tamzin ? De enige reden waarom ik zelf soms een stiltecoupe prettig vindt is dat steeds meer mensen niet meer op een normaal volume met elkaar kunnen praten. Het hoeft van mij echt niet doodstil te zijn, maar reizigers die tegen elkaar zitten schreeuwen terwijl ze naast elkaar zitten zijn verrekte irritant. En die tref je steeds vaker.

Over de geluidsoverlast heeft @mrfreeze ook een mooi filmpje geplaatst in dit topic.

 

 

Reputatie 7
Badge

Je zegt dat het vaak kapot gaat, maar dat is niet zo. Hoogstens dat het wel eens in storing schiet, en dat het uiteindelijk na een reset weer werkt. In sommige gevallen moet de trein even naar de werkplaats toe. Maar daarvoor is een oplossing in de maak, en die zal binnenkort uitgerold worden over de treinstellen.

De knusse coupe'tjes mis ik ook, maar er zijn wel andere iets grotere knusse coupétjes met een brede tafel. Dus ik vind het niet geheel een achteruitgang op dit punt.

En de afvalbakjes. Het is nog steeds wennen, maar het bespaart het geklepper van de bakjes, en er is meer ruimte voor in de plaats.

Verder verwacht ik niet dat de NS op korte termijn nog veel grote aanpassingen aan de ICNG doet. Waarschijnlijk tijdens een tussentijdse revisie in 2030 ofzo, waarbij ze allemaal de 'flow’ kleurstelling gaan krijgen.

 

Vijftig jaar geleden werd er ook alom luid gekeuveld in de trein alleen ergerden mensen zich toen niet overal aan.

Mwoah, mensen zijn echt asocialer geworden en houden een stuk minder rekening met elkaar. Toen waren er minder treinreizigers en had je ook niet de luide schelle speakers op de mobieltjes ed.

Er waren toen minder reizigers maar er reden ook veel minder treinen. De gemiddelde bezettingsgraad van de treinen is vergeleken met enkele tientallen jaren geleden (tot zorg van NS) juist gedaald.

Of mensen toen meer rekening met elkaar hielden betwijfel ik. Berucht waren bijv. vroeger de ruzies in de treinen over het wel/niet open zetten van de ramen op warme dagen.

Reputatie 7
Badge +2

  @Tamzin

 

 

Mensen schreeuwen tegenwoordig als ze een gesprek voeren. Dat was pak m beet, 20 jaar geleden nog anders in mijn herinnering.

Dat dus. Voor mij is het nu een jaar of 20 geleden dat ik regelmatig treinreiziger werd en over het algemeen werd er destijds een stuk rustiger gepraat in de trein.

Stiltezones waren er nog niet, maar die had je ook niet nodig.

Al kon je je toen ook al ergeren aan ontwerpblunders van NS. Zoals DDAR waarin als de trein optrok de klapdeur tussen de roken en niet-roken coupé open zwaaide en er een wolk sigarettenwalm mee kwam.

 

Badge +3

Van een HC (die even verwezen naar hier dus dit is haar reactie na lezen van dit topic):

Is ook een utopie om iedereen tevreden te kunnen houden. Dat zouden erg interessante treinen worden. En idd, al ontwerp je hun droomtrein, valt er altijd iets aan te merken. Al kan ik met sommige dingen best inkomen hoor. Minder zitplekken aanwezig, stiltezone mag wat beter aangegeven worden, ruimte richting rolstoelplek mag van mij wat ruimer, en zo heb ik nog wel wat kleine (met name gebruiksgemak) dingetjes. Voor mij zijn de opstapjes en schuifdeurtjes ook niet handig als HC. Maar we hebben meer plek voor koffers, fietsen, betere rolstoelplaatsen, fijn toilet, ruim opgezette zitplaatsen, stopcontacten en usb poorten overal, gelijkvloerse instap, fijne grote deuren, betere ligging op het spoor, minder luchtdruk, minder wind geluid, weer grotere tafels. Denk dat ze het best knap gedaan hebben zo.

N.a.v. alle andere reacties op https://x.com/PBarlingen/status/1719253342436651146

Tja, en dan valt er gisteren eentje (3139+3140 toevallig voor het eerst in reizigersdienst) uit en is het allemaal klote van de bok natuurlijk.

 

Tja, en dan valt er gisteren eentje (3139+3140 toevallig voor het eerst in reizigersdienst) uit en is het allemaal klote van de bok natuurlijk.

Het aanhoudend stranden en uitvallen van ICNG begint nu de aantallen in de dienst wat groter worden langzamerhand toch wat zorgwekkend te worden. NS kan niet blijven beweren dat het allemaal zo lekker loopt met ICNG.

Badge +3

Het aanhoudend stranden en uitvallen van ICNG begint nu de aantallen in de dienst wat groter worden langzamerhand toch wat zorgwekkend te worden. NS kan niet blijven beweren dat het allemaal zo lekker loopt met ICNG.

Zeker niet, maar mijn eerste paar ritten met een FLIRT waren ook wel ‘spannend’. In alle (twee) gevallen loste een reset het op, maar je zat dan wel 10 minuten in doodse stilte in het donker.

Happy Halloween eigenlijk (wat de %^*× gebeurt er?) 🎃

Reputatie 7
Badge +2

Je moest eens weten hoe vaak ik achter een gestrande SLT heb gestaan tussen Utrecht en Woerden tijdens het proefbedrijf. ICNG is daar helemaal niet zo afwijkend van.

En bij SLT was dat al een tweede poging nadat het proefbedrijf na een eerste poging met veel problemen stilgelegd was geweest. Dat heeft ICNG nog niet gehad.

En SLT rijdt tegenwoordig ook gewoon zonder problemen rond.

Je moest eens weten hoe vaak ik achter een gestrande SLT heb gestaan tussen Utrecht en Woerden tijdens het proefbedrijf. ICNG is daar helemaal niet zo afwijkend van.

En bij SLT was dat al een tweede poging nadat het proefbedrijf na een eerste poging met veel problemen stilgelegd was geweest. Dat heeft ICNG nog niet gehad.

En SLT rijdt tegenwoordig ook gewoon zonder problemen rond.

De laatste SLT kwam destijds uiteindelijk 3-4 jaar later in dienst dan gepland, dat was heel moeizaam. Het is niet hopen dat het bij ICNG ook zolang gaat duren want ICR loopt (zonder grotere revisies) op zijn laatste benen. 

De Flirts hadden in het begin ook storingen maar die concentreerden zich voornamelijk bij de uitschuiftreden.

SNG had relatief weinig problemen, die met kleine software aanpassingen verholpen werden (zoals te snel afschakelen bij stroomloze bruggen). 

Reputatie 7

Mwoah, mensen zijn echt asocialer geworden en houden een stuk minder rekening met elkaar. 

Mensen schreeuwen tegenwoordig als ze een gesprek voeren. Dat was pak m beet, 20 jaar geleden nog anders in mijn herinnering.

Mensen zijn nu veel mondiger en ontzettend direct. Sterk individualistischer. Maar het valt me altijd op dat dat eigenlijk alleen in Nederland zo is. In België merk je het verschil al.

In de jaren '80 reisde ik met mijn ouders weleens met de trein. Ik herinner me dat het publiek toen voornamelijk bestond uit kranten- en boeken lezende volwassenen. En een paar jongeren met een walkman op. Alleen in de zomer zag je weleens groepen jongeren op Tienertoer. Nu is de verhouding tussen de leeftijdsgroepen compleet omgedraaid. 

De wereld ligt nu door internet ook aan je voeten. Vroeger leefde je meer in je eigen omgeving en werd er ook gewoon minder gereisd. Denk ik.

De ICNG wordt met moderne Sprinterlook als intercity gebruikt en probeert qua ontwerp en inrichting alle groepen en wensen recht te doen en tegemoet te komen. Teveel wensen en groepen, naar mijn idee. Soms is het zo druk en zijn de treinen zo kort dat iedereen zomaar ergens gaat zitten en staan (omdat er relatief weinig zitplekken zijn). Mensen die dan met een bepaalde bedoeling ergens zijn gaan zitten, raken geïrriteerd. 

Die zones zijn goed bedoeld, maar hoe pakt dat in de praktijk uit. En ik vraag me ook af wie er op bijvoorbeeld sofabanken in coupés zit te wachten om andere reizigers te "ontmoeten". Hip en trendy zogenaamd, maar wat heeft het voor zin? De standaardreiziger wil gewoon normale stoelen, liefst zoveel mogelijk.

Badge +3

De Flirts hadden in het begin ook storingen maar die concentreerden zich voornamelijk bij de uitschuiftreden.

Bij mij was het een sprinter Nijmegen - Den Bosch die ergens tussen Oss en Rosmalen spontaan stil viel.

Na het resetten stond er in ieder geval Deurne als bestemming, dat kwam goed uit want de IC naar Eindhoven zou ik sowieso missen.

Off-topic: ik had in Nijmegen eigenlijk niets te zoeken maar was onnadenkend in Utrecht op spoor 19 in een IC gestapt, maar die naar Eindhoven (aan de overkant) ging sinds kort van spoor 18 op dezelfde tijden. Werkte toen in Veenendaal De Klomp dus op zich niet onlogisch en ik had het kunnen weten, maar niet om 10 uur ‘s avonds 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Met de SNG had ik eens dat het ding bij Voorschoten niet meer verder wilde, was volgens de machinist iets met de remmen. Gelukkig stonden we aan het perron, dus iedereen er uit en een kwartier later kwam de volgende sprinter gespoorwijzigd naar spoor 2 en stonden we lekker knus in een SLT.

Verder meerdere keren vergeefs gewacht op Laan van NOI op een SNG die vanaf Den Haag Centraal moest komen maar niet kwam omdat ‘ie er geen zin meer in had. En zelf ook eens op Den Haag Centraal ingestapt in SNG richting Haarlem die niet meer wilde, dus dan maar snel van spoortje 7 naar 8 omlopen om in de volgende (volle) sprinter te staan.

En een andere keer sputterde een een SNG behoorlijk tegen, de machinist deed een herstart en het leek er even op dat het niets zou uithalen (ik stond al bij de deur het dichts bij de hal om zo nodig een sprintje te trekken naar spoor 8) maar net 2 of 3 minuten voor de andere sprinter (naar Amsterdam) zou vertrekken liet een opgeluchte machinist weten dat het euvel gefixed was en we konden gaan rijden. Het was intussen wel lekker rustig in de trein want een flink deel van de reizigers was uit voorzorg al naar de volgende sprinter vertrokken. 

Daarnaast hoorde ik in de begintijd van SNG ook van andere reizigers dat ze meerdere keren hadden meegemaakt dat een SNG Den Haag Centraal niet wilde verlaten. 

Maar aan de andere kant waren er ook veel ritten waarbij het gewoon goed ging. 

Reputatie 5

 

Vijftig jaar geleden werd er ook alom luid gekeuveld in de trein alleen ergerden mensen zich toen niet overal aan.

Mwoah, mensen zijn echt asocialer geworden en houden een stuk minder rekening met elkaar. Toen waren er minder treinreizigers en had je ook niet de luide schelle speakers op de mobieltjes ed.

Berucht waren bijv. vroeger de ruzies in de treinen over het wel/niet open zetten van de ramen op warme dagen.

Nou, dat gebeurde niet alleen op warme dagen. Ik ben zo blij dat tegenwoordig bijna iedere trein airco heeft ipv ramen die open kunnen. Dat was vreselijk dat je dan de hele treinreis een dikke jas moest aanhouden omdat mensen met 10 graden buiten het nodig vonden om de ramen vol tegen elkaar open te zetten. Probleem is/was dat degene die zelf z’n raam open doet daar niet zoveel van merkt, maar de hele coupe die erachter (in de rijrichting van de trein) zit zowat wegwaait van de binnenkomende rijwind.

Reputatie 5

  @Tamzin

 

 

Mensen schreeuwen tegenwoordig als ze een gesprek voeren. Dat was pak m beet, 20 jaar geleden nog anders in mijn herinnering.

Dat dus. Voor mij is het nu een jaar of 20 geleden dat ik regelmatig treinreiziger werd en over het algemeen werd er destijds een stuk rustiger gepraat in de trein.

 

 

Ik weet niet of er toen rustiger gepraat werd, maar er wordt sinds de mobiele telefoon wel veel meer (keihard) getelefoneerd, en vaak ook nog met de gesprekspartner op vol volume zonder koptelefoon. Ik vind dat over het algemeen storender dan 2 mensen die gewoon een gesprek met elkaar voeren.

Reputatie 7
Badge +2

Ramen open zetten was wel een ideale oplossing bij reizigers die de stiltezone negeerden... Had eens twee kakelende dames achter me die het negeerden toen ik ze erop aansprak dat het een stiltezone was. Daarop het raam open gezet en ik had geen last meer van ze 😉 (was wel in de zomer overigens)

Reageer