beantwoord

fiets in trein

  • 12 April 2023
  • 5 reacties
  • 161 Bekeken

Hoi iedereen,

De laatste tijd merk ik in de dal uren en in de spits dat het erg druk is in de trein. Bij ns heb je aparte cabine waar de fiets in mag staan. Je kan de laatste tijd je vouwfiets niet meer kwijt in de trein, omdat mensen er zitten en mensen niet aan de kant gaan soms sta je wel met 4 fietsen. In een Cobine dat is veel te veel en ook niet handig voor de veiligheid. Heeft iemand hier nog meer last van?

icon

Beste antwoord door iMark 12 April 2023, 18:40

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is heel vervelend. Maar als de trein vol is met reizigers dan kan je vouwfiets niet mee. Dan moet je op de volgende trein wachten.

Het is mij twee keer overkomen dat ik na een verstoring niet mee kon met mijn vouwfiets. Het was gewoon te druk.

Reputatie 7
Badge +3

De aparte plek voor fietsen is ook niet bedoeld voor vouwfietsen. Het hele idee van vouwfietsen de hele dag gratis mee mogen nemen, is dat ze geen reizigersplek innemen.

Badge +3

Een vouwfiets telt als handbagage en hoort in principe niet op fietsplekken thuis. Wel zo handig natuurlijk als het rustig is, want dan kun je ernaast gaan zitten.

Daarom vind ik het vreemd dat een (ingeklapte) vouwfiets geweigerd zou worden, als grote (rol)koffers wel gewoon mee mogen. Dat zou dan hooguit zijn wegens scherpe uitsteeksels of een ketting waaraan anderen zichzelf kunnen besmeuren.

Dank je wel voor jullie antwoord het is helemaal duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets telt als handbagage en hoort in principe niet op fietsplekken thuis. Wel zo handig natuurlijk als het rustig is, want dan kun je ernaast gaan zitten.

Daarom vind ik het vreemd dat een (ingeklapte) vouwfiets geweigerd zou worden, als grote (rol)koffers wel gewoon mee mogen. Dat zou dan hooguit zijn wegens scherpe uitsteeksels of een ketting waaraan anderen zichzelf kunnen besmeuren.

Vouwfietsen en bagage mogen niet geplaatst worden op plaatsen die gereserveerd zijn voor gewone fietsen en/of rolstoelen. Zijn dat klapstoelen dan hebben fietsen en rolstoelen voorrang. Bagage en opgevouwen vouwfietsen kunnen tussen de rug-aan-rug stoelen geplaatst worden. In Sprinters heb je klapstoelen met fietsen en bagage priority. Daar mag je wel met jouw vouwfiets gaan zitten en iemand zonder bagage vragen plaats te maken. In de spits mogen gewone fietsen niet mee. Het is dan niet de bedoeling om vouwfietsen op een fietsplaats te zetten. 

Reageer