fiets in trein reserveren maar geen plek. denk mee! | NS Community

fiets in trein reserveren maar geen plek. denk mee!

  • 12 August 2021
  • 13 reacties
  • 630 Bekeken

Beste NS,

Gisteren heb ik mijn fiets meegenomen in de trein. Erg fijn dat dit kan. Ik had netjes mijn fiets aangemeld via de NS app.

Op de terugweg bleek ik echter niet in de door mij gereserveerde trein te kunnen; er stonden al te veel fietsen die niet waren aangemeld: niet prettig. Van een hoofdconducteur begreep ik dat het aanmelden van de fiets een experiment is dat einde vd zomer wordt geëvalueerd. Ik heb wellicht al wat suggesties ter verbetering:

🌞 Werken met labels aan de fiets. Zo kan een conducteur snel checken of een fiets is aangemeld. Label als reiziger uitprinten en aan fiets bevestigen? 

🌞 Actief controleren op drukke trajecten of fietsen zijn aangemeld. Zo voorkom je dat fietsen die zijn aangemeld niet mee kunnen.

🌞 Treinen hebben vaak 2 fietscompartimenten. Als ik als reiziger weet welke plek vrij is kan ik daar direct naartoe lopen. Is realtime info in NS app mogelijk? 

Ben benieuwd of andere reizigers hier ook tegenaan lopen en of er meer creatieve suggesties zijn om dit probleem te tackelen?

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Goede suggesties! Ik had ook al bedacht om bewijs van reservering aan fiets bevestigen handhaving makkelijker zou kunnen maken. Maar alles valt en staat met handhaving en dat gebeurt te weinig bij NS. Op dit moment lijden de goeden weer onder de kwaden.

Reputatie 7
Badge +3

Wel een groot nadeel aan zo'n label: je moet een printer hebben. Ik heb bv. thuis geen printer, als ik iets moet printen doe ik dat op m'n werk. Maar als ik vakantie heb en een reisje met de fiets wil maken, wordt dat toch lastig.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een nadeel met een label uitprinten, die kun je niet onderweg uitprinten, hooguit op een station met een balie maar daat zijn er maar een beperkt aantal van. Met een fietstocht weet je vaak niet van tevoren hoe laat je weer naar huis gaat, dus moet je die reservering onderweg maken. En bij het vervallen van een reservering (trein toch korter dan eerder gepland, trein valt uit of je haalt een overstap niet) moet je onderweg weer een nieuwe reservering maken.

Realtime info in de NS app op welk balkon een fietsplek is zou wel mooi zijn, maar betekent ook dat iedereen die een fiets meeneemt consequent aangeeft op wel balkon hij of zij staat en ook weer aangeeft wanneer die de trein verlaat. Plus degenen zonder smartphone (zoals ik) hebbben daar niets aan. Het reserveren onderweg is al een obstakel.

Actief controleren zou wel goed zijn. Maar als HC's actief kunnen controleren of er gereserveerd is voor een fiets, kunnen ze ook actief controleren of er niet te veel fietsen de trein in gaan of al staan.

 

Het beste lijkt me nog steeds zorgen voor meer (flexibele) fietsplekken, vooral op trajecten waar altijd veel fietsen worden meegenomen en er overlast is.

Verplicht een fiets reserveren is als het onderdrukken van een symptoom zonder de ziekte die het veroorzaakt aan te pakken.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige dat helpt? Dat NS gaat controleren op die zogenaamde reserveringen en iedereen zonder “reservering” op de bon slingert.

Verder kan NS natuurlijk veel meer met inrichten van flexibele fietsplekken. Iedereen in Nederland weet dat er gedurende een paar maanden per jaar meer vraag is naar fietsplekken. NS moet het materieel daarop inrichten.

 
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Net wegens omstandigheden teruggekeerd vanuit Harlingen met fiets. Hele weg 250 km geen personeel gezien

 

Vorige maand met 2 fietsen traject Delft-Maastricht gereisd.

Niet gereserveerd, want we konden op geen enkel tijdstip eigenlijk mee, behalve ‘s avonds na 22.00 uur.

HET GROTE PROBLEEM is niet de fiets en niet de reservering, maar het feit dat NS WEIGERT meer ruimte voor fietsen te geven!

Reputatie 7
Badge +4

Reserveren kan sowieso niet meer. NS geeft vaak aan dat er geen fietsplaatsen zijn, terwijl dat wel zo is. Dit is een nog niet opgeloste softwarefout. U kunt meestal wel mee. Kijk gewoon of er plaats is.

De treinstellen zijn gebouwd op een beperkt aantal fietsen, dat gaat niet veranderen. Plaatsen voor meer fietsen gaan af van de zitplaatsen en dat is ook niet gewenst, zeker buiten de zomer als er minder fietsen meegaan. Arriva heeft op de lijn naar Harlingen-Haven wel meer plek, dit met het oog op toeristen naar de Waddeneilanden.

Leuk of niet, als alle plaatsen bezet zijn, zult u een trein later moeten nemen. De ‘reserveringsverplichting’ is vorig jaar mislukt.

Een like is trouwens voor anderen bedoeld, niet voor uzelf, ;-) 

Reputatie 7
Badge +3

Vorige maand met 2 fietsen traject Delft-Maastricht gereisd.

Niet gereserveerd, want we konden op geen enkel tijdstip eigenlijk mee, behalve ‘s avonds na 22.00 uur.

HET GROTE PROBLEEM is niet de fiets en niet de reservering, maar het feit dat NS WEIGERT meer ruimte voor fietsen te geven!

Het grote probleem is dat iedereen vindt dat zijn/haar fiets mee moet met de gewenste trein. In de zomer vind ik het niet fijn reizen in de trein vanwege de vele verkeerd geplaatste fietsen. Vorige week stond er 1 voor de deuren en in een andere trein stond iemand met fiets midden op het balkon bij elke stop de fiets om te draaien omdat mensen anders niet konden in/uitstappen.

Een speciale fiets wagon in de zomer op met de fiets druk bereisde plekken zou een uitkomst zijn, maar dan creëer je een ander probleem: te volle treinen, omdat er te weinig zitplaatsen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het grote probleem is dat iedereen vindt dat zijn/haar fiets mee moet met de gewenste trein. In de zomer vind ik het niet fijn reizen in de trein vanwege de vele verkeerd geplaatste fietsen. Vorige week stond er 1 voor de deuren en in een andere trein stond iemand met fiets midden op het balkon bij elke stop de fiets om te draaien omdat mensen anders niet konden in/uitstappen.

Je kunt ook denken dat als er meer fietsplekken zijn dat reizigers niet of in ieder geval minder vaak een fiets verkeerd plaatsen en je dus die overlast niet hebt. 

En ja, meer fietsplekken betekent minder zitplaatsen maar in de zomermaanden zijn er altijd minder reizigers dan in de rest van het jaart dus als je een aantal zitplaatsen tijdelijk kunt weghalen en er fietsplekken van kan maken hoeft dat niet echt een probleem te zijn. Wat zijn nu 3 of 6 zitplekken minder op het totale aantal zitplaatsen per treinstel, zeker in de zomerperiode waarin er minder reizigers zijn? 

 

Badge +3

Het grote probleem is dat iedereen vindt dat zijn/haar fiets mee moet met de gewenste trein.

Dat dus inderdaad, en geen probleem toch (anders wacht maar op de volgende trein), of je een @Loes zou treffen die je eruit durft te gooien (of @Slidestops V&S inschakelt voor wat administratie/schrijfwerk) 🤣

Van wie is welke fiets en wie was er eerst?
Geen probleem toch? Zitten doe je thuis maar!

Een fietsrijtuig zou daarbij iets kunnen schelen.. zolang de HC er nog maar langs kan om vervoerbewijzen te controleren.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B en natuurlijke alle bagage er op laten zitten. Jij zal zo'n fiets tegen je aan krijgen als die omvalt. Dat is overigens mij een keer overkomen. Verkeerd gestalde fietsen bij de deuren met bepakking. Ik stond klaar om uit te stappen. Toen de deuren open gingen kregen de fietsen een tikje van de deur. Weken met flinke blauwe plekken rondgelopen. En een paar jaar geleden kon ik een vallende fiets op de trap net ontwijken.

Fietsen mee in de trein prima, maar zorg dat jouw fiets geen gevaar oplevert voor een ander.

mijn oplossing is gericht aan de NS zelf:

  • zorg dat er grotere fietswagons beschikbaar zijn
  • meer ruimte/opties/service gericht op meenemen bagage vergroot de kans dat mensen klimaatvriendelijk gaan reizen (trein)
Reputatie 7
Badge +3

mijn oplossing is gericht aan de NS zelf:

  • zorg dat er grotere fietswagons beschikbaar zijn
  • meer ruimte/opties/service gericht op meenemen bagage vergroot de kans dat mensen klimaatvriendelijk gaan reizen (trein)

Dat mensen niet opgepropt moeten staan van/naar werk/school/studie lijkt mij op dit moment meer prioriteit te hebben dan mensen te faciliteren die een dagje elders willen fietsen of op vliegvakantie gaan.

Reageer