Zag net dat er al heel wat gepost is over opladen van telefoon of laptop in de trein, maar nog niets over ‘n mogelijkheid om de fietsaccu op te laden wanneer de tweewieler mee reist.
Die mogelijkheid zal er dus nog wel niet zijn, maar ‘t zou best wel handig kunnen zijn wanneer ze er alsnog zou komen.
Denk dat ‘t ‘n kwestie is van ‘n stopcontactje of drie bij de plekken waar de meereizende fietsen geplaatst kunnen worden.
Voor zover er stopcontacten zijn leveren die een beperkt vermogen, volgens mij 150W maximaal. Dat is voldoende voor een laptop (pakweg 19V/3A dus 60W en met wat verlies 75W) maar of een fiets-accu daar wat aan heeft betwijfel ik.
Dat was ooit nog eens eerder een vraag https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133?postid=329278#post329278
Inderdaad ja, dat leuke topic.
NS wil wel oude rookpalen een nieuwe bestemming geven als oplaadpaal voor elektrische fietsen. Ik neem aan dat dat dan in fietsstallingen is.
https://nieuws.ns.nl/stations-en-perrons-zijn-rookvrij/
Toen ik de vraag stelde, wilde ik er achter komen hoeveel Watt een stroomaansluiting in de trein maximaal levert. Hoe dat technisch zit weet ik dus niet precies, maar u heeft weinig aan het stopcontact in de trein om uw fietsaccu op te laden.
Naast dat het wattage van stopcontacten te laag is om.een fietsaccu op te laden is het de vraag of NS in faciliteiten voor fietsers wil investeren. Bij NS staat personenvervoer voorop.
Tip voor
Hoe dat technisch zit weet ik dus niet precies, maar u heeft weinig aan het stopcontact in de trein om uw fietsaccu op te laden.
Ik weet de details ook niet maar bij meer dan 150 Watt (thuis op één groep dus 230V×16A=3960W) krijg je niet in een trein.
Dan moet je het luikje voor de stofzuiger zoeken dus!
In principe kan het prima hoor, de doorsnee laders trekken maar zo’n 100W uit het stopcontact. Opladen duurt wel een aantal uur, maar dat is thuis ook zo.
In principe kan het prima hoor, de doorsnee laders trekken maar zo’n 100W uit het stopcontact. Opladen duurt wel een aantal uur, maar dat is thuis ook zo.
Dan stuit je alleen nog op het probleem dat een aanpassing in een trein zoals een extra wandcontactdoos behoorlijk prijzig uitvalt omdat er enorm veel werk aan vooraf gaat voordat zoiets aangepast mag worden. Als machinist willen wij in sommige materieelsoorten ook graag een wandcontactdoos om onze hulpmiddelen op te laden maar ook dat wordt tot op heden niet gerealiseerd vanwege de enorme kosten die dit meebrengt.
Dus de kans dat dit gerealiseerd gaat worden de komende jaren is nihil.
Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.
‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.
Daar dan ‘n drie- of viervoudige stekkerdoos aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.
Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.
‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.
Daar dan ‘n driewegstekker aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.
Prima idee! En dat de fietskaartjes duurder maken, want hoewel de treinen rijden op groene stroom, iemand zal voor die stroom moeten betalen (en de kosten van het veilig aanleggen en veilig is niet de door jou beschreven manier).
Zou zelf in elk geval graag pakweg ‘n eurootje per uur willen betalen voor het gebruik van die faciliteit.
Wie weet kan uit marktonderzoek blijken dat de meesten dat willen waardoor er nog winst mee behaald kan worden ook.
Maar hoeveel mensen denk je dat er gebruik van gaan maken? Hoeveel elektrische fietsen worden er eigenlijk over lange afstand meegenomen? Het NS materieel schijnt uit zo’n 2300 bakken te bestaan. Als die allemaal voorzien moeten worden van een extra wandcontactdoos, dan kost dat misschien een miljoen euro. Ga je dat geld met die paar fietsers opbrengen?
Je kunt bij sommige fietsen de accu uitnemen en/of een extra accu aansluiten, dan zou je die eenvoudig in de coupe op kunnen laden.
“Het NS materieel schijnt uit zo’n 2300 bakken te bestaan. Als die allemaal voorzien moeten worden van een extra wandcontactdoos, dan kost dat misschien een miljoen euro.”
Dat lijkt heel wat maar na enig rekenwerk blijkt ‘t reuze mee te vallen.
Ben er ‘ns vanuit gegaan dat per bak per dag zo’n tien uur gebruik gemaakt zou worden van de faciliteit er er dus 10 euro in het laatje zouden komen.
Dat zou in een jaar tijd dan al meer dan 8 miljoen opbrengen.
Met andere woorden als er per bak maar 1 euro per dag binnen zou komen dan zouden de kosten er na een jaar al bijna bijna uit zijn, (800.000).
“Je kunt bij sommige fietsen de accu uitnemen en/of een extra accu aansluiten, dan zou je die eenvoudig in de coupe op kunnen laden”.
Had daar ook al aangedacht, maar vaak zijn er alleen maar in de eerste klas stopcontacten en dan wordt ‘t voor menigeen flink bijbetalen.
Leuk uitgerekend
Nou is het misschien ook wat overdreven om alle bakken van extra elektra te voorzien; niet alle bakken hebben überhaupt plek voor je fiets. Stel je neemt alleen alle treinstellen, dat zijn er een kleine 500. Dan kom je met een euro per fiets een eind in de goede richting. Maar willen mensen dat betalen? Een fietskaartje is al vrij duur en niet alle fietsen hebben onderweg behoefte aan stroom, zelfs elektrische fietsen niet.
Een andere oplossing is de kosten verdelen over alle reizigers, maar dan kun je maar beter ook de hele 2e klas voorzien van stopcontacten. Als je alleen de balkons/fietsplekken voorziet van stroom, dan zit daar natuurlijk altijd iemand zijn mobieltje op te laden terwijl de fietser het nakijken heeft.
“Als je alleen de balkons/fietsplekken voorziet van stroom, dan zit daar natuurlijk altijd iemand zijn mobieltje op te laden terwijl de fietser het nakijken heeft.”
Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn; die moet dan ook betalen en dat maakt de faciliteit dus extra rendabel.
Wel weet zo iemand dat als iemand er ‘n fiets wil neerzetten en eventueel opladen deze voorrang heeft, zoals ook staat aangegeven.
“Maar willen mensen dat betalen? Een fietskaartje is al vrij duur en niet alle fietsen hebben onderweg behoefte aan stroom, zelfs elektrische fietsen niet.”
Als ze bij ‘n oplaadpunt zoals ‘n restaurant gaan opladen kost ‘t ook al gauw ‘n aantal euro’s omdat ze daar dan min of meer verplicht zijn om op z’n minst een consumptie te nemen.
Probleem met deze oplaadpunten is echter dat ze maar beperkte openingstijden hebben. (En tegenwoordig zijn restaurants zelfs helemaal niet open).
Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.
Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.
Wellicht zou ‘t ook op ‘n manier kunnen die niet veel hoeft te kosten.
‘n Tweewegstekker in het dichtstbijzijnde stopcontact in ‘n coupe; daar ‘n verlengsnoer in en dat via bijvoorbeeld het plafond naar de fietsruimte leiden.
Daar dan ‘n drie- of viervoudige stekkerdoos aan het snoer en deze stevig aan de wand vast lijmen.
Droom lekker verder, dat wordt door de IL&T nooit goedgekeurd.
En ook het terug verdienen is niet zo snel gedaan zoals jij denkt, ook daarvoor moet dan weer een systeem worden opgetuigd om dat geregeld te krijgen en niet elke reiziger met fiets wil er gebruik van maken dus via het kaartje zal dat hem niet gaan worden.
Daarnaast kunnen zulke dingen pas geregeld worden bij een revisie beurt van de treinen, voordat de IC treinen dat dan hebben dan zijn we minimaal 15 jaar verder.
Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.
Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.
Zoals al eerder gezegd in dit topic, men wil de oude rookpalen een nieuwe bestemming geven als oplaadpaal voor elektrische fietsen. Of die laadpalen dan ook op alle stations komen is mij niet bekend, maar laadpalen voor elektrische fietsen is dus wel iets waar over nagedacht wordt.
Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn; die moet dan ook betalen en dat maakt de faciliteit dus extra rendabel.
Wel weet zo iemand dat als iemand er ‘n fiets wil neerzetten en eventueel opladen deze voorrang heeft, zoals ook staat aangegeven.
Als ze bij ‘n oplaadpunt zoals ‘n restaurant gaan opladen kost ‘t ook al gauw ‘n aantal euro’s omdat ze daar dan min of meer verplicht zijn om op z’n minst een consumptie te nemen.
Probleem met deze oplaadpunten is echter dat ze maar beperkte openingstijden hebben. (En tegenwoordig zijn restaurants zelfs helemaal niet open).
Maar ‘t zou al mooi zijn als NS ervoor gaat zorgen dat bij elk station een of meer altijd beschikbare laadpunten aanwezig zijn. Uiteraard met betaling van ‘n zeker uurtarief.
Daar kunnen dan ook niet-reizigers gebruik van maken en dan is de aanleg al gauw rendabel.
Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.
Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.
Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.
En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.
Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.
Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.
Nee, faciliteiten worden niet automatisch extra rendabel als je apart moet betalen. De benodigde apparatuur is erg duur, veel duurder dan de stopcontacten zelf. Op zich ben ik best wel voorstander van extra services zoals een stopcontact. Maar dan niet met een betaalautomaat/chipkaartlezer ernaast.
Denk dat dat wel meevalt hoor; bij Amazon koop je al ‘n chipkaartlezer voor €13, 46.
En ook overigens zijn ze voor niet veel meer te krijgen.
Mobiele pinautomaten zijn ook spotgoedkoop; vaste zijn wat duurder; enkele honderdjes.
Is toch geen investering voor iets dat vele jaren mee kan gaan.
Chipkaartlezer is vast niet voor commercieel gebruik en dan moet het ook nog eens helemaal veilig zijn en hufter proof.
Keep on dreaming.
Personenvervoer ja, en dan wel van deur tot deur, dus inclusief wat er voor en na de treinreis nog afgelegd moet worden.
Daarvoor wordt er bijvoorbeeld nogal wat geinvesteerd in bij het station behorende parkeerplaatsen voor auto’s.
Maar aangezien het autoverkeer naar en van het station inmiddels ook zo veel mogelijk vervangen dient te worden door minder of geen uitstoot producerende vervoermiddelen zou ‘t prima zijn wanneer de NS doen wat in hun vermogen ligt om het gebruik van de e-bike in dat verband te faciliteren.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.