Skip to main content

Fiets meenemen in de trein blijft een spannende gok!

Afgelopen week 2 eBikes meegenomen in de trein. Dit blijft een erg spannende aangelegenheid, want je bent absoluut niet zeker dat je de fietsen überhaupt wel mee kunt nemen in de trein. We hebben geluk gehad op de gekozen trajecten: op zondag in juni van Tiel via Utrecht naar Groningen en op maandag van Maastricht naar Den Bosch. Met name op het traject Maastricht - Den Bosch hadden we geluk dat we erg op tijd bij de trein waren en er nog 2 plaatsen voor de fiets beschikbaar waren. Na ons kwamen er nog een 6 tal andere reizigers met fietsen (ook een aantal eBikes). Dat past dus gewoon allemaal niet meer in de trein. Het zou erg prettig zijn als de NS hiervoor betere faciliteiten beschikbaar zou stellen in de treinen, zeker op de populaire trachten waar reizigers vaak fietsen mee nemen. Het is heel erg vervelend als je een of misschien zelfs wel meerdere treinen moet overslaan omdat er geen plaats meer is.

Voor NS is passagiersvervoer belangrijker, meer ruimte voor de fiets is al snel minder zitplaatsen. Bovendien worden de fietsplaatsen rond de zomer meer gebruikt dan rond de winter en dan is het loze ruimte. De aanpassingen die ik ken zijn bij Arriva, bijvoorbeeld van Leeuwarden naar Harlingen Haven, lees Terschelling.

 

Het is vervelend, maar beter dan vorig jaar toen er ‘gereserveerd’ moest worden wat het eigenlijk niet eens was en wat niet werkte omdat lang niet iedereen zich daar aan hield.  Dat is dan wel afgeschaft. In de zomer is te weinig plaatsen een gegeven met de fiets. Ik vrees dat niet wordt aangepast.


Ik hoor deze vraag in mijn omgeving vaker. Mensen begrijpen niet waarom je bijv in het kleine Qbuzz/R-net treintje van Dordrecht naar Geldermalsen 12 fietsen kwijt kunt (en ook nog gratis) en bij de belangrijkste en grootste vervoerder van het land maar zo weinig.


Het zou erg prettig zijn als de NS hiervoor betere faciliteiten beschikbaar zou stellen in de treinen, zeker op de populaire trachten waar reizigers vaak fietsen mee nemen.

Dat zou inderdaad pretiitg zijn, alleen gaat NS dat niet doen. Zie bv het besluit pilot verplicht fietsreserven van vorig jaar zomer en dan vanaf onderaan pagina 4.

https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx?t=Besluit-pilot-met-verplichte-fietsreservering-in-de-zomer-van-2021

 


Ik hoor deze vraag in mijn omgeving vaker. Mensen begrijpen niet waarom je bijv in het kleine Qbuzz/R-net treintje van Dordrecht naar Geldermalsen 12 fietsen kwijt kunt (en ook nog gratis) en bij de belangrijkste en grootste vervoerder van het land maar zo weinig.

Bij Qbuzz spelen er weer andere dingen, maar wat wel opvalt is dat in al het nieuwe materieel van NS het aantal fietsplekken buitengewoon laag is. Gisteren met fiets gereisd en nee dat was geen pretje. Twee keer icm met 5 fietsen waar er maar 3 konden staan. (conducteur liet wel de 2 extra fietsen zelf toe, waarschijnlijk omdat de machinist aan de andere kant van de trein zat). Ook nog in een Flirt en een omgebouwde sprinter gezeten (waar vroeger zat fietsplekken waren staat nu dus een gigantisch toilet).


Iemand had ooit eens op dit forum het idee geopperd om in de zomer balkons van sommige Intercity's te verbouwen tot fietsplekken. Lijkt mij nog steeds een goed idee. 
 
 


NS denkt daar anders over en ziet in elk aangedragen alternatief een probleem. 

 


NS denkt daar anders over en ziet in elk aangedragen alternatief een probleem. 

 

Maar het zou wel eens leuk zijn als het bedrijf zelf ook eens met een idee komt.


Correctie, het zou wel eens leuk zijn als het bedrijf zelf ook eens met een goed idee komt. Het vorige idee, dat “fietsreserveren” was een idee van NS, alleen dat sloeg de plank op allerlei fronten goed mis. 


Het is tegenwoordig vooral lastig omdat alles met treinstellen rijdt. Vroeger vervingen ze in de treinen naar Limburg gewoon één rijtuig voor een DDM-1 rijtuig waarvan de benedenverdieping volledig tot fietsenstalling was verbouwd, dat kostte geen zitplaatsen want de reizigers konden in hetzelfde rijtuig gewoon boven gaan zitten.

 


Het is tegenwoordig vooral lastig omdat alles met treinstellen rijdt. Vroeger vervingen ze in de treinen naar Limburg gewoon één rijtuig voor een DDM-1 rijtuig waarvan de benedenverdieping volledig tot fietsenstalling was verbouwd, dat kostte geen zitplaatsen want de reizigers konden in hetzelfde rijtuig gewoon boven gaan zitten.

 

Ik kan mij dat treinstel nog herinneren. Ook dat er nauwelijks fietsen in stonden.


Het is heel erg vervelend als je een of misschien zelfs wel meerdere treinen moet overslaan omdat er geen plaats meer is.

Nog vervelender is dat de reiziger zonder fiets niet meer mee kan, omdat de trein vol fietsen staat.

 


Het is heel erg vervelend als je een of misschien zelfs wel meerdere treinen moet overslaan omdat er geen plaats meer is.

Nog vervelender is dat de reiziger zonder fiets niet meer mee kan, omdat de trein vol fietsen staat.

Daarom is het zo fijn dat er aparte fietsrijtuigen bestaan. In het fietsrijke Nederland bizar genoeg allang afgeschaft, in meerdere andere Europese landen nog steeds veelgebruikt 🙂 Met klapstoelen die gebruikt kunnen worden als er geen fiets staat of hangt.


Het is tegenwoordig vooral lastig omdat alles met treinstellen rijdt. Vroeger vervingen ze in de treinen naar Limburg gewoon één rijtuig voor een DDM-1 rijtuig waarvan de benedenverdieping volledig tot fietsenstalling was verbouwd, dat kostte geen zitplaatsen want de reizigers konden in hetzelfde rijtuig gewoon boven gaan zitten.

 


Dat hoeft niet lastig te zijn, als er creatief mee wordt omgegaan. Ik heb dat idee van die poster van een hele poos geleden proberen op te zoeken, maar kan hem nergens terugvinden.
Hoe moeilijk is het om rond de zomer in wat VIRM-stellen hier en daar wat vierzitters op de balkons er tijdelijk uit te halen, sticker dat daar de fietsen moeten en sticker op de buitenkant van de trein met een fietsicoon?
 


Poster/stickers in de Sprinters is ook geen overbodige luxe. Regelmatig zitten er mensen op de klapstoelen als ik daar mijn ingeklapte vouwfiets wil neerzetten.


Poster/stickers in de Sprinters is ook geen overbodige luxe. Regelmatig zitten er mensen op de klapstoelen als ik daar mijn ingeklapte vouwfiets wil neerzetten.

Jouw ingeklapte vouwfiets mag geen zitplaats innemen. Die mensen hoeven niet op te staan omdat jij daar jouw vouwfiets kwijt wil.


Wordt een klapstoel wel meegeteld als zitplaats?

Ik heb overigens ook al gezien dat mensen met een gewone fiets geen gebruik kunnen maken van de fietsplaatsen omdat mensen weigeren op te staan van de klapstoelen. En dat terwijl er een sticker hangt dat fietsen prioriteit hebben.


Iemand had ooit eens op dit forum het idee geopperd om in de zomer balkons van sommige Intercity's te verbouwen tot fietsplekken. Lijkt mij nog steeds een goed idee. 

Er blijven dan steeds minder zitplaatsen over, één extra fietsplaats kost al gauw twee tot drie zitplaatsen  

Mijns inziens moet in de zomermaanden gewoon de prijs van het fietskaartje flink omhoog zodat fietsen alleen meegenomen worden als dat noodzakelijk is. Reken voor een fiets daarom gewoon de prijs van een meereiskaartje. Nu nemen veel mensen hun fiets onnodig mee enkel omdat dat goedkoper is dan ter plaatse een fiets huren.


  

Wordt een klapstoel wel meegeteld als zitplaats?

Ik heb overigens ook al gezien dat mensen met een gewone fiets geen gebruik kunnen maken van de fietsplaatsen omdat mensen weigeren op te staan van de klapstoelen. En dat terwijl er een sticker hangt dat fietsen prioriteit hebben.

Yup. Ik heb al meerdere malen fietsen omver gekegeld in een VIRM omdat die tegen de leuning van de trap naar boven stond.

 


Fietsen in de trein nemen niet alleen zitplaatsen in, maar worden ook vaak verkeerd en/of gevaarlijk gestald.

Maar niet alleen in de trein ook op het station zorgen mensen met hun fietsen voor gevaarlijke situaties. Met de fiets een roltrap of trap zonder fietsgootje af gaan levert gevaar op voor anderen. Zondag meerdere mensen op station Leiden die met de fiets de roltrap en trap afgingen, terwijl liften gewoon werkten. Een paar jaar geleden kon ik op de trap van datzelfde station een vallende fiets van iemand net ontwijken. Tegelijkertijd kwam een ander met fiets op de roltrap lelijk ten val. 

Ik heb niets tegen het meenemen van fietsen in de trein, maar hou daarmee rekening met anderen. Net als die anderen rekenen moeten houden met fietsen door ruimte te geven aan de fiets op fietsplaatsen.


Het meenemen van fietsen zou normaal gevonden moeten worden. Op veel stations is er onvoldoende ruimte om je fiets fatsoenlijk neer te zetten en zijn er ook vaak nog hele stukken waar je je fiets niet neer mag zetten ondanks het gebrek aan stallingsruimte. Vaak is de ov fiets geen goed alternatief, of er is iets mis mee, niet (meer) beschikbaar of het systeem/stalling werkt niet naar behoren. De betaalde stalling is vaak een supermarkt voor boefjes die een mooie (elektrische) fiets willen meenemen.
Het alternatief:  Lopen en op de bus, metro en tram wachten zodat je veel langer onderweg bent dan als je je fiets mee zou kunnen nemen. 
Heel gek dat het in landen waar je bergje op bergje af moet fietsen wel ruim voldoende plek is om je fiets mee te nemen in de trein.


 


Iemand had ooit eens op dit forum het idee geopperd om in de zomer balkons van sommige Intercity's te verbouwen tot fietsplekken. Lijkt mij nog steeds een goed idee. 

Er blijven dan steeds minder zitplaatsen over, één extra fietsplaats kost al gauw twee tot drie zitplaatsen  

Mijns inziens moet in de zomermaanden gewoon de prijs van het fietskaartje flink omhoog zodat fietsen alleen meegenomen worden als dat noodzakelijk is. Reken voor een fiets daarom gewoon de prijs van een meereiskaartje. Nu nemen veel mensen hun fiets onnodig mee enkel omdat dat goedkoper is dan ter plaatse een fiets huren.

Reizigers die hun fiets meenemen in de trein fietsen voornamelijk van station A naar station B. Als je ergens een fiets huurt moet je die op dezelfde plaats weer terugbrengen.


Gisteren (5aug) weer met de trein gereisd van Maastricht naar Den Bosch icm twee fietsen. We waren op een gegeven moment met 4 fietsen, maar dat was nog prima te doen. Echter arriveerden nog 2 personen met 2 fietsen. Er ontstond een heel vervelende discussie met de conducteur, de 2 extra fietsen mochten mee maar met grof geweld gooide de conducteur de fietstassen en ook de fiets de trein in met veel gevloek. Terecht dat de eigenaren van de fietsen boos werden. Briesende conducteur! Geen leuke situatie.


Gisteren (5aug) weer met de trein gereisd van Maastricht naar Den Bosch icm twee fietsen. We waren op een gegeven moment met 4 fietsen, maar dat was nog prima te doen. Echter arriveerden nog 2 personen met 2 fietsen. Er ontstond een heel vervelende discussie met de conducteur, de 2 extra fietsen mochten mee maar met grof geweld gooide de conducteur de fietstassen en ook de fiets de trein in met veel gevloek. Terecht dat de eigenaren van de fietsen boos werden. Briesende conducteur! Geen leuke situatie.

‘We waren op een gegeven moment met 4 fietsen maar dat was nog prima te doen….’

Waren er ook 4 fietsplaatsen? En voor die 2 extra fietsen was geen fietsplaats? Mag ik uit die vervelende discussie concluderen en feit dat conucteur blijkbaar boos was dat eigenaren koste wat kost hun fietsen in die trein wilden, maar in 1e instantie geweigerd waren? Wilden ze de bagage er niet afhalen?

Er mogen fietsen mee als er plaats is op de fietsplekken. Een conducteur kan fietsen weigeren. Of de eigenaren terecht boos waren is de vraag als ze eerst geweigerd waren. En misschien namen ze alle tijd en wilde dd conducteur geen (verdere) vertraging.

Ooit een buschauffeur meegemaakt die wegreed omdat een dame die net toestemming had gekregen om haar fiets in de NS bus nee te nemen eerst uitgebreid kaartjes ging kopen en in gesprek ging met iemand buiten de bus. De chauffeur zat bijna tegen zijn verplichte pauze aan, riep haar op ongeduldige toon, zij reageerde niet en reed toen weg. Aantal buspassagiers waren verontwaardigd, maar hadden niet meegekregen dat als hij niet weg reed hij niet meer weg mocht vanwege rijtijdenbesluit.

 


Een conducteur kan fietsen weigeren.

Dan had-ie dat moeten doen, discussie of niet. Maar ze wel toelaten en er vervolgens mee gooien kan natuurlijk niet, ook al is hij misschien boos.


Gisteren de volgende situatie meegemaakt. Wij stonden met twee gewone fietsen in de daluren op de fietsplekken in een sprinter. 

Bij een station verderop kwam er een jongen binnen die graag wilde zitten op een van de klapstoeltjes en besloot om daarom een van de fietsen opzij te trekken. Uiteraard zonder respect voor andermans eigendom, maar daarbij schoof hij de fiets half in de doorgang wat gevaarlijk was. Toen we daar iets van zeiden, kregen we de volle laag.

Ik vind het lastig. Als de trein al vol was geweest bij binnenkomst hadden we hier begrip voor gehad. Dat is de deal. Maar nu stonden we er al. Als hij het aan ons had gevraagd hadden we samen kunnen kijken hoe we ruimte konden creëren. Maar ik vind het echt respectloos om aan andermans dure spullen te gaan sjorren. 

Het zou fijn zijn als de richtlijnen van de ND voor dit soort plekken duidelijker werden. Nu is het een soort Wild West.

Zoals hierboven ook opgemerkt: we doen dit alleen omdat we van station A naar B fietsen (Arnhem - Enschede). Een fiets huren is dan geen optie. 


Reageer