Op zaterdag 13 mei reed ik van Groningen naar Amsterdam met mijn racefiets frame die in Amsterdam verder in elkaar wordt gezet. Ik had alleen een frame en een los stuur mee, de wielen, pedalen en overige onderdelen bevinden zich in Amsterdam. Bij het informatie loket op station Groningen geïnformeerd naar de reis verplichting. Hier had men aan dat zo lang het een fiets lijkt, of het nu werkt of niet, en geen vouwfiets is: een kaartje is verplicht. Zelfs zoals er in mijn geval een kartonnen doos omheen zit. Dus een kaartje gekocht. In de trein echter keken de conducteurs verbaasd dat ik er een kaartje voor heb gekocht. Niet nodig volgens de één, belachelijk vond de ander.
Nu mijn vraag: welke afdeling heeft gelijk. Heb ik hier terecht een kaartje voor gekocht, of is dit overbodig geweest?
Mvg,
Tim
Bladzijde 1 / 2
Een fiets zonder wielen is gewoon een fiets en u zult een fietskaartje moeten kopen. Het is in de regels omschreven. Gemonteerd of gedemonteerd maakt niet uit.
Er is ooit een broodje-aap verhaal geweest dat een fiets zonder voorwiel niet als fiets werd beschouwd in de trein. Een conducteur had het maar laten lopen. De regelgeving is nu duidelijk omschreven. U heeft terecht een kaartje gekocht. Een conducteur die u had bekeurd, had op goede grond €56,10 uitgeschreven als u zonder fietskaartje had gereisd.
En verder
U hoeft uw Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond niet in te checken.
Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt
Voor een opvouwbare tandem koopt u, net als voor een normale tandem, een dagkaart fiets
Als er geen speciale plekken voor de fiets zijn, kan de fiets niet mee
In de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden geen spitsuren
De Dagkaart fiets kost altijd € 6,10, ongeacht het aantal kilometers
Voor ligfietsen of racefietsen (gedemonteerd of niet gedemonteerd) moet u een dagkaart fiets kopen
Verder zie de AVR.
Er is ooit een broodje-aap verhaal geweest dat een fiets zonder voorwiel niet als fiets werd beschouwd in de trein. Een conducteur had het maar laten lopen. De regelgeving is nu duidelijk omschreven. U heeft terecht een kaartje gekocht. Een conducteur die u had bekeurd, had op goede grond €56,10 uitgeschreven als u zonder fietskaartje had gereisd.
En verder
U hoeft uw Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond niet in te checken.
Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt
Voor een opvouwbare tandem koopt u, net als voor een normale tandem, een dagkaart fiets
Als er geen speciale plekken voor de fiets zijn, kan de fiets niet mee
In de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden geen spitsuren
De Dagkaart fiets kost altijd € 6,10, ongeacht het aantal kilometers
Voor ligfietsen of racefietsen (gedemonteerd of niet gedemonteerd) moet u een dagkaart fiets kopen
Verder zie de AVR.
Bedankt voor het heldere antwoord!
Hahah Thom, je hebt je antwoord uit 2014 herhaalt. Slim 😉 En het klopt nog steeds.
Hier vind je het topic van destijds, Timk.
Hier vind je het topic van destijds, Timk.
Hier vind je het topic van destijds, Timk.
Jouw geheugen is beter dan het mijne maar ja, ik ben opa.:D
Aardig topic was dat trouwens en ik ben het nog steeds met mezelf eens als tegenwicht tegen wat stupide redeneringen naar mijn gevoel, lol.
Google, Thom, gewoon simpelweg Google 😉
Modern geheugen is dat, ik ben heel ouderwets in het bezit van een boekenkast. Het ergste is, dat je nog gelijk hebt ook.:D
Ook een interessante forum discussie Wouter, het frame past inderdaad wel in een grote koffer, maar dan zit ik daar weer mee.
Een puntje van aandacht: de Belgische spoorwegen hebben een aparte wagon voor fietsen en grote koffers. Zou een dergelijk systeem bij de ns ook in te voeren zijn? Het zou veel overlast problemen oplossen
Een puntje van aandacht: de Belgische spoorwegen hebben een aparte wagon voor fietsen en grote koffers. Zou een dergelijk systeem bij de ns ook in te voeren zijn? Het zou veel overlast problemen oplossen
Goed punt, @Timk. Dan weten wij natuurlijk niet dat er een fiets inzit ;)
Als het een enorme koffer is, is er een kans dat hij geweigerd wordt door de conducteur wegens de beschikbare ruimte en veiligheid.
Speciale wagons voor fietsen kennen wij niet, maar speciale fietsruimtes wel. Dank je voor de suggestie.
Als het een enorme koffer is, is er een kans dat hij geweigerd wordt door de conducteur wegens de beschikbare ruimte en veiligheid.
Speciale wagons voor fietsen kennen wij niet, maar speciale fietsruimtes wel. Dank je voor de suggestie.
Er is ooit een broodje-aap verhaal geweest dat een fiets zonder voorwiel niet als fiets werd beschouwd in de trein. Een conducteur had het maar laten lopen. De regelgeving is nu duidelijk omschreven. U heeft terecht een kaartje gekocht. Een conducteur die u had bekeurd, had op goede grond €56,10 uitgeschreven als u zonder fietskaartje had gereisd.
En verder
U hoeft uw Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond niet in te checken.
Uw vouwfiets mag gratis als handbagage mee, als u deze inklapt
Voor een opvouwbare tandem koopt u, net als voor een normale tandem, een dagkaart fiets
Als er geen speciale plekken voor de fiets zijn, kan de fiets niet mee
In de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus gelden geen spitsuren
De Dagkaart fiets kost altijd € 6,10, ongeacht het aantal kilometers
Voor ligfietsen of racefietsen (gedemonteerd of niet gedemonteerd) moet u een dagkaart fiets kopen
Verder zie de AVR.
Waarom zeiden die conducteurs dan tegen TS dat het juist niet nodig was om er een speciaal kaartje voor te kopen? 1 van de twee zei zelfs dat het belachelijk was dat er een speciaal kaartje voor die fietsframe gekocht was. :?
Ik raak nu wel een beetje in de war hoor. :?
De maat van die koffer overschrijdt het maximum van 85 cm voor handbagage.
De enigen die belachelijk zijn, zijn deze conducteurs, want ze zijn niet op de hoogte van de regelgeving die ze zelf zouden moeten handhaven, oeps:D
Je ziet u hoe goed het is dat je je niet kunt beroepen op de uitspraak van een conducteur. Ik heb overigens verder een hoge waardering voor deze beroepsgroep.
De enigen die belachelijk zijn, zijn deze conducteurs, want ze zijn niet op de hoogte van de regelgeving die ze zelf zouden moeten handhaven, oeps:D
Je ziet u hoe goed het is dat je je niet kunt beroepen op de uitspraak van een conducteur. Ik heb overigens verder een hoge waardering voor deze beroepsgroep.
De enigen die belachelijk zijn, zijn deze conducteurs, want ze zijn niet op de hoogte van de regelgeving die ze zelf zouden moeten handhaven, oeps:D
Je ziet u hoe goed het is dat je je niet kunt beroepen op de uitspraak van een conducteur. Ik heb overigens verder een hoge waardering voor deze beroepsgroep.
Wat natuurlijk wel een beetje vervelend is voor TS nu is dat hij eigenlijk net zo goed geen extra kaartje had hoeven kopen achteraf gezien. Hij zou er sowieso toch mee weggekomen zijn tegenover deze twee conducteurs. Dan was het voor hem ook goedkoper geweest. :8
Hoeveel kost eigenlijk een extra kaartje voor de fiets? :?
De enigen die belachelijk zijn, zijn deze conducteurs, want ze zijn niet op de hoogte van de regelgeving die ze zelf zouden moeten handhaven, oeps:D
Je ziet u hoe goed het is dat je je niet kunt beroepen op de uitspraak van een conducteur. Ik heb overigens verder een hoge waardering voor deze beroepsgroep.
Wat natuurlijk wel een beetje vervelend is voor TS nu is dat hij eigenlijk net zo goed geen extra kaartje had hoeven kopen achteraf gezien. Hij zou er sowieso toch mee weggekomen zijn met deze twee conducteurs. Dan was het voor hem ook goedkoper geweest. :8
Hoeveel kost eigenlijk een extra kaartje voor de fiets? :?
Dat is het principe niet zozeer. Het gaat erom dat je voor de dienst betaalt die geleverd wordt, of je nu gecontroleerd zou zijn of niet.
Net zoals je gewoon voor je reis moet betalen en de klasse waarin je reist.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwartgereden-35121/index1.html#post226466
Dat is het principe niet zozeer. Het gaat erom dat je voor de dienst betaalt die geleverd wordt, of je nu gecontroleerd zou zijn of niet.
Net zoals je gewoon voor je reis moet betalen en de klasse waarin je reist.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/zwartgereden-35121/index1.html#post226466
Hoe vaak moet ik dit nog te horen krijgen? 😞 Ik heb toch al gezegd dat ik tegenwoordig niet meer zwart rij...... Ik ben ook van mening dat dat gewoon niet juist is. En ik betaal heel graag voor NS hoor. Ik heb nu een abonnement trajectvrij en daar ben ik erg tevreden over hoor.
En als ik weer eens gezellig een ritje ga maken met de trein dan stap ik gewoon braaf naar de 2e klas en ga ik lekker zitten, tenminste... als ik kan zitten natuurlijk. soms wil het nog wel eens erg druk zijn in de 2e klasse.... maar uuhm:$....... gelukkig is er ook nog altijd de 1e klasse. 😉 daar kan ik ook nog altijd lekker zitten. 😉 En het is daar altijd lekker rustig ook, dat is fijn want dan kan ik in alle rust mijn meditatie oefeningen doen. 😃
Dan mediteer je zwart.
In principe is het niet zwartrijden want ik draag gewoon een geldig vervoersbewijs bij me, namelijk mijn abonnement. 😃 Dus ik zou het eerder grijsrijden willen noemen dan zwartrijden eigenlijk. Maar goed, dit doe ik dan ook alleen als het erg druk is in de trein.
ik kan niet zo goed tegen drukte zie je....ik krijg daar hoofdpijn van.
Je reist zwart, want je hebt geen geldig kaartje voor de eerste klas. De boete is vijftig euro plus de reiskosten eerste klas. Een tweedeklasbonnement beziten, maakt niet uit. Wie weet mediteer je dan anders. Hoe het in de praktijk maar al te vaak werkt bij de handhaving, weet ik ook wel. Niet leuk voor de mensen die wel vaak fors betalen en zich bij niet handhaven van niet-betalers pas echt gepakt voelen.
Wat je dan moet doen is flink grijsrijden en vooral niet betalen, omdat je denkt dat je gelijk hebt. Daarnaast flink stampij maken. Met een beetje geluk krijg je die dag een eigen meditatiekamertje...
Ik moest lachen. 😃
Waarom neem je niet gewoon een eersteklas abonnement?
Daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk wel een risico wat ik neem en als ik toch gecontroleerd word en die hc heeft zijn dag niet dan ben ik natuurlijk de pineut. Ik zal dan terecht mijn straf krijgen en daar zal ik dan uiteraard vrede mee hebben natuurlijk...want het is mijn eigen schuld.
En de boete´s liegen er niet om, 50 euro plus 15 administratiekosten plus ook nog het eerste klas bedrag.
Dat heeft mogelijk te maken met lusten en lasten.Het punt is niet welk risico je loopt, het gaat er om of je er rechtmatig, dan wel eerlijk zit. Niet betalen is niet fair als je wel de dienst afneemt.
Omdat het dan meteen een stuk duurder word. 😞 Bovendien kan het soms zo druk zijn in de trein dat ik niet eens door de trein kan lopen maar bij het balkon vast zit tussen alle mensen. Als ik dan een abonnement had genomen voor eerste klas terwijl ik op zo´n ongelukkig moment er geen gebruik van heb kunnen maken omdat de trein echt propvol zit dan is dat natuurlijk ook zonde van mijn geld....toch?
Als jij in de eerste klas zit zonder geldig kaartje en de betalende eerste klas reiziger moet staan, dan is het niet alleen zonde van zijn geld, je neemt een recht wat je niet hebt ten koste van een ander. Mediteer je wel eens over ethiek?
Dat klopt.
Dat van dat mediteren was maar een grapje hoor. 😳
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.