Fietsvervoer NS ?

  • 21 July 2023
  • 8 reacties
  • 238 Bekeken

Gereisd met gravelbike en bepakking (6 kleine tassen) in trein naar Groningen. Enkele reis 29,90 + 7,50 (in 2022 was dit 5,00 euro) voor de fiets. Gezien de waarde van de fiets en de bepakking blijf ik uit veiligheidsoverwegingen bij de fiets. Dit betekent in een aantal treinen; Staan in een (overvol) balkon met andere fietsers en fietsen. SLECHTE service en GEEN KWALITEIT van dienstverlening door de NS gezien de prijs van het vervoer. De conducteur laat alle fietsen toe en op het overvolle balkon ontstond een gevaarlijke situatie. Alle uitgangen geblokkeerd en de deur naar de conducteur/machinist ruimte geblokkeerd. Conducteur niet meer gezien. Op retourreis van Maastricht naar RTM centraal identieke situatie. Reactie NS: beleid ist beleid.

Uw mening?


8 reacties

Gereisd met gravelbike en bepakking (6 kleine tassen) in trein naar Groningen. Enkele reis 29,90 + 7,50 (in 2022 was dit 5,00 euro) voor de fiets. Gezien de waarde van de fiets en de bepakking blijf ik uit veiligheidsoverwegingen bij de fiets. Dit betekent in een aantal treinen; Staan in een (overvol) balkon met andere fietsers en fietsen. SLECHTE service en GEEN KWALITEIT van dienstverlening door de NS gezien de prijs van het vervoer. De conducteur laat alle fietsen toe en op het overvolle balkon ontstond een gevaarlijke situatie. Alle uitgangen geblokkeerd en de deur naar de conducteur/machinist ruimte geblokkeerd. Conducteur niet meer gezien. Op retourreis van Maastricht naar RTM centraal identieke situatie. Reactie NS: beleid ist beleid.

Uw mening?

De fietskaart kostte in 2022 ook € 7,50.

Er zijn abonnementen waarmee u goedkoper kunt reizen. Dal Voordeel levert 40% korting op in de daluren en kost slechts € 5,60 per maand. Dat is algauw aantrekkelijk.

U mag uw fiets niet meenemen als de fietsplek al bezet is met andere fietsen. De conducteur had eventueel alle fietsen behalve die op de fietsplek stonden uit de trein kunnen laten verwijderen. Had dat uw voorkeur gehad?

Reputatie 7
Badge +3

Fietsen mogen alleen mee als er plek is. Wat ik mij afvraag is of de conducteur fietsers aangaf met fiets te mogen instappen ondanks dat alle fietsplekken bezet waren, of dat er geen controle was.

De bepakking mag niet op de fiets blijven zitten, deze had je meekunnen nemen de coupé in en daar in de bagagerekken kunnen leggen.

De fietskaartjes zijn allang geen €5 meer. Voor de €7,50 kun je de hele dag de fiets door het hele land meenemen.

Gezien de waarde van de fiets en de bepakking blijf ik uit veiligheidsoverwegingen bij de fiets. Dit betekent in een aantal treinen; Het is v

Het is verplicht in de trein de bepakking van de fiets te verwijderen. Helaas zijn er nogal wat fietsers die deze regel aan hun laars lappen waardoor het op de balkons onnodig vol wordt.

Verder kan NS financieel geen extra fietscapaciteit gaan leveren die uitsluitend nodig is rond de weekenden in juli en augustus en rond enkele feestdagen in het voorjaar. En zeker niet gezien de lage prijs van het fietskaartje. Overigens voldoet het aantal fietsplaatsen bij NS aan de EU-norm.

Wellicht is er wat meer mogelijk als de prijs van een fietskaartje gelijk zou worden aan een enkele reis met 40% korting (het meereistarief). Nu is een fiets meenemen te goedkoop om extra uitgaven te kunnen rechtvaardigen.

Gezien de waarde van de fiets en de bepakking blijf ik uit veiligheidsoverwegingen bij de fiets. Dit betekent in een aantal treinen; Het is v

Het is verplicht in de trein de bepakking van de fiets te verwijderen. Helaas zijn er nogal wat fietsers die deze regel aan hun laars lappen waardoor het op de balkons onnodig vol wordt.

Verder kan NS financieel geen extra fietscapaciteit gaan leveren die uitsluitend nodig is rond de weekenden in juli en augustus en rond enkele feestdagen in het voorjaar. En zeker niet gezien de lage prijs van het fietskaartje. Overigens voldoet het aantal fietsplaatsen bij NS aan de EU-norm.

Wellicht is er wat meer mogelijk als de prijs van een fietskaartje gelijk zou worden aan een enkele reis met 40% korting (het meereistarief). Nu is een fiets meenemen te goedkoop om extra uitgaven te kunnen rechtvaardigen.

Nee, dat denk ik absoluut niet. Het probleem met fietsen speelt met name door fietsers die op bepaalde momenten net als TO in de Limburgse heuvels gaan fietsen. In 95% van de treinen blijven de fietsplaatsen de hele reis onbezet. 

Reputatie 6

Ik heb een paar keer de zelfde ervaring gehad. Met mijn reisgenoot kwamen we aan maximaal toegestane aantal fietsen. Door veel staande reizigers, zo vol dat er geen ruimte was om in de trein de bepakking (vakantie uitrusting) van de fietsen af te halen. Het opladen en afladen van de bagage van 2 vol bepakte fietsen is, als je ruimte hebt en de fiets stevig staat wel in een minuut of 10 tot 15 te doen maar in een trein…. Daar kost het meer moeite en tijd. Als dan ook nog lekker vol is en er nog al wat stops zijn waar mensen in en uitstappen willen ben je meer bezig met het ruimte maken voor de in en uitstappers en jezelf en fiets overeind houden dan met wat anders. Tijdens een zo een ritje van 45 minuten met 7 tussenstops is het voor de overige reizigers vaak een stuk aangenamer als je niet probeert ze aan de kant te duwen om ruimte te hebben om je bagage van de fiets te halen zoals de NS wil. 
Ik vraag me af of, als we gezien het volume van onze fietsbagage, dit van de fiets halen, er iemand blij van zou worden De al beperkte ruimte wordt dan helemaal te klein.

Door veel staande reizigers, zo vol dat er geen ruimte was om in de trein de bepakking (vakantie uitrusting) van de fietsen af te halen. Het opladen en afladen van de bagage van 2 vol bepakte fietsen is, als je ruimte hebt en de fiets stevig staat wel in een minuut of 10 tot 15 te doen maar in een trein…. 

Ik weet hoeveel van u van uw huisraad u meeneemt maar dit klinkt vooral als een excuus om u niet aan de regels te hoeven houden.

Reputatie 7
Badge +3

De bepakking moet er niet alleen af omdat een fiets anders te veel ruimte inneemt en er geen andere fietsen meer bijpassen op de fietsplaats, maar ook voor de veiligheid. Een bekakte fiets kan bij een (onverwachte) stop eerder omvallen dan een zonder bagage. Er zijn geen uitzonderingen om bagage te mogen laten zitten.

Als de trein zo vol is dat er amper plaats is voor een fiets, dan zo je moeten afvragen of het wel veilig is om fietsen met volle bepakking toe te laten.

Reputatie 6

Door veel staande reizigers, zo vol dat er geen ruimte was om in de trein de bepakking (vakantie uitrusting) van de fietsen af te halen. Het opladen en afladen van de bagage van 2 vol bepakte fietsen is, als je ruimte hebt en de fiets stevig staat wel in een minuut of 10 tot 15 te doen maar in een trein…. 

Ik weet hoeveel van u van uw huisraad u meeneemt maar dit klinkt vooral als een excuus om u niet aan de regels te hoeven houden.

Huisraad? Ik neem geen koelkast of tv mee, al vallen die binnen de afmetingen voor bagage van de NS en blijven ze ook binnen de wettelijke maat van een fiets. Ik mag toch aannemen dat de NS de wettelijke maximale afmeting van een fiets kent en die respecteert. 
 

Reageer