Skip to main content
Update: 14 januari 2019



Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.



NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.



Reizen met een auditieve beperking

In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.



Wat cijfers

Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:


  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.

Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.



Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

Leuk als project voor een buitenstaander, maar intern niet betrouwbaar genoeg helaas. Heb ook nog wel een idee voor bepaalde events vanuit VKL-IS, maar dat is iets waar effe over nagedacht moet worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle 401 reacties heb gelezen, dus excuses als dit al aan bod is geweest:



Hoe zit het met doven/slechthorenden die de fluit niet horen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle 401 reacties heb gelezen, dus excuses als dit al aan bod is geweest:



Hoe zit het met doven/slechthorenden die de fluit niet horen?


Bij nieuwere treinen zijn daarvoor knipperende lichtsignalen in de treinen aangebracht. Bij ouder materieel is daarvoor geen oplossing. Wel een belangrijk punt overigens. Een slechthorende kan totaal verrast worden wanneer de deuren voor vertrektijd worden gesloten.



Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd
Yea, best to start switching to some sort of light signal as mentioned previously. On larger stations like Amsterdam CS , i don't even know which train is blowing the whistle! Sometimes there are 2 trains on both sides of platform , and you just see people randomly starting to run because they don't know which train is leaving.


Bij nieuwere treinen zijn daarvoor knipperende lichtsignalen in de treinen aangebracht.





Dat is voor het tweede fluitsignaal, niet voor het eerste signaal. Daar gaat het hier om, na dat eerste fluitsignaal mag je dus niet meer instappen. Voor doven en slechthorenden blijft dit dus een probleem.





Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd




Daar kan ik alleen maar achter staan 😃
Dit topic toont overigens wel aan hoe slecht er door NS is nagedacht over alle onbedoelde bijeffecten van het te te vroeg sluiten van de deuren. Aan slechthorenden hebben ze al helemaal niet gedacht.
Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd

Ik heb de cijfers laten zien dat bij de meeste treinen de vertrektijd gelijk is aan de aankomsttijd, aangezien volgens het boekje de deuren 30 seconden voor vertrektijd dienen te sluiten, vertrekt volgends het boekje de trein voordat deze is aangekomen. Uw logica gaat dus niet op.
Het probleem is dat de Hc's al beginnen met de vertrekprocedure wanneer de vertrektijd nog niet is aangebroken. Dat in de dienstregelingstabellen op sommige stations er geen verschil gemaakt wordt tussen de aankomst- en de vertrektijd doet niet terzake. In dergelijke gevallen gaat de trein te vroeg weg wanneer die vroeg is aangekomen. Het probleem is dat men alleen maar let op het vertreklicht en niet op de klok.



Vertrektijd = uiterste instaptijd geldt dus in alle gevallen.
En stations met dezelfde vertrektijd als aankomsttijd zijn de reizigersaantallen waarschijnlijk ook niet zo groot. In die gevallen duurt de procedure ook geen 30 seconden, maar misschien wel 10-15 seconden. Easy.
Moeten we die discussie opnieuw starten? Het gaat niet om sommige stations, het gaat om zo'n 61% en dat is een ruime meerderheid. Ook middeldrukke stations zoals Amsterdam Amstel (https://forum.ns.nl/op-het-station-17/hoe-kan-ik-zien-of-er-voor-het-vertrek-van-een-trein-gefloten-is-24947#post152750).



Als ik niet mag instappen als het vertrektijd is dan het mijn OV abonnement waardeloos, want dan zou ik in de meeste gevallen niet met de trein mee kunnen.



Zolang u die waarheid ontkent zal het probleem blijven bestaan.



Ik heb het probleem al een tijd geleden aangekaart, lees dat eerst maar terug: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330/index6.html#post152658
Moeten we die discussie opnieuw starten?

Nee, dat hoeft niet. Het gaat om de situaties waarbij al gefloten wordt voordat de vertrektijd is aangebroken. Waar het om gaat is dat er heel veel situaties zijn waarin je niet eens meer mag instappen voordat de vertrektijd is aangebroken.



Het ergste zijn de situaties bij haltes aan de vrije baan waneer een trein aan de vroege kant is en het sein bij aankomst van de trein al veilig staat. Als de Hc dan niet op de klok let, vertrekt de trein minuten te vroeg.



U zou de klacht juist moeten onderschrijven. De huidige praktijk is dat u al een seconde of dertig voor vertrektijd niet meer mag instappen. Dat is nog wel een graadje erger dan niet meer mogen instappen op de vertrektijd.



Vertrek = uiterste instaptijd is voor alle partijen duidelijk.

583 net in Amf 8 seconden te vroeg weg. Allemachtig Henk, wat zeik je? Nou, op het moment dat we wegreden gingen aan de andere kant van het perron de deuren van de binnenkomende stoptrein open. Eventuele overstappers naar Zwolle en vooral verder kunnen het dus wel vergeten, stranden in Zwolle.



Met 8% rijtijdspeling kan je Amf-Zl meerdere minuten gerust inlopen, laat staan 30 seconden.
De HC zal de werkdruk van de nog wachtende administratie in zijn nek hebben gevoeld ...
Het wordt tijd dat de conducteur ook gewoon een boete gaat krijgen, net als de reiziger die te laat instapt.



Misschien leren ze het dan af.
Wie gaat die conducteur beboeten dan? Dat is vaak het probleem.
Een supervisor ofzo.
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?



Nee dat denk ik niet. 🙂
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?



Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.



Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.



Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?



Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.



Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.



Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.




Hoe min mogelijk vertragingen, hoe minder de overheid gaat zeiken. Eigenlijk ligt daar het probleem en niet de NS. De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.
De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.

Maakt de overheid de dienstregeling?
Nee, maar de overheid bepaalt de hoogte van de subsidie aan de NS. Zij moeten iets van 94% van de treinen op tijd laten rijden om daar in aanmerking voor te komen. Een van de manieren om op tijd te rijden is het te vroeg vertrekken.



Ga je vertrekken op 20 seconden over de minuut is de kans voor de NS groter dat ze de 3 minuten vertraging aantikken dan als ze dit niet doen. Echter zijn veel machinisten nogal laks en gebruiken ze niet vol vermogen of remmen uiterst langzaam af om die vertraging niet in te halen.
Ik vind het geinig dat de regionale vervoerders hier geen last van hebben. Die hebben zelfs automatische deuren. Zolang er reizigers instappen, kan de trein gewoon niet vertrekken. Je kan ook niet geforceerd die deur dichtgooien.



En toch rijden ze gewoon op tijd. Gek he.
Hebben die regionale vervoerders ook die rare procedure van NS dat ze 30 sec voor vertrektijd de deuren dicht doen of vertrekken die echt op tijd ?



Ik kan ook echt geen andere reden bedenken dan dat de NS geforceerd zo meer ruimte wil hebben voor het opvangen van vertragingen.

Reageer