Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 3
...Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. :(

Waarom zouden de deuren worden gesloten als het sein niet veilig staat?
Reputatie 4
In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Inderdaad. In Utrecht ligt de winst in de nieuwe layout van het emplacement. We konden op volle snelheid binnen komen rijden. Er werd pas op de rem getrapt, toen we al naast het perron reden.
En zelfs tweemaal langzaam achter een voor ons rijdende sprinter op de route had uiteindelijk ook geen nadelig effect.
Reputatie 4
Citaat van de website:
"Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken."

Het een heeft niet direct iets met het ander te maken. Wie schrijft deze onzin? Je kunt best hoogfrequent rijden en toch vertraging hebben. Het is niet prettig, maar het kan wel. En als alle treinen hoogfrequent met 10 minuten vertraging rijden, merkt niemand daar iets van. Behalve de reizigers in de eerste vertraagde trein.

71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers? Maar waarom zijn die instappers dan te laat? Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld grote drukte en te korte stationnementen?

Het spijt me zeer. Maar wanneer ik op tijd bij de trein ben, wacht tot iedereen is uitgestapt en de fluit gaat terwijl er nog uitgestapt wordt, dan stap ik echt wel in na het fluitsignaal. Men kan bij NS dan plaatsnemen op een plek vlak onder de bovenleiding.
Reputatie 6
Interessante discussie! IMark en Loes dank voor jullie duidelijke bijdrage(n). Ik leer steeds meer op dit forum 🙂 Tja je hebt reizigers die stomme risico's nemen maar NS kijk idd ook eens kritisch naar jezelf...deze campagne starten terwijl je nog steeds kampt met materiaal tekort....en mijn topper: het feit dat van/naar Schiphol dubbeldekker IC's rijden ...elke keer gemartel om in te stappen, bagage mee, kun je vervolgens niet kwijt...daardoor stroopt de boel weer op etc etc. eerst de boel op orde en dan kun je wat. Mensen verwachten echt dat je tot 09.59 en 59 seconden in kunt stappen als de trein volgens het bord om 10.00 vertrekt hoor.....dan is de suggestie om tijd in te bouwen in het dienstrooster een hele goede! En weet je...soms moet je verschrikkelijk hard hollen om je overstap te halen, niet iedere laatkomer is iemand die zn bed nog lekker warm vond liggen.....en lang niet overal heb je ieder kwartier een trein. vooral s avonds is ook niet elk station een pretje/veilig om te wachten als vrouw alleen. Goed dat jullie alle tips doorgeven aan de 'campagne'mensen. mss is in de toekomst dit forum goed te gebruiken om eerst eens te pre-testen?
Reputatie 1

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.


Wat bizar. Vóórdat er gefloten wordt, weet ik toch niet dat de uiterste instaptijd verstreken is? Ik ben geen wandelende atoomklok. Ik dacht altijd dat het zou moeten zijn; 1) deuren sluiten 2) fluiten en 3) vertrekken. Als je niet wil dat mensen nog instappen, is het toch logischer om gewoon eerst de deuren te sluiten?

Bovendien heeft de reiziger, als de trein ná de vertrektijd arriveert, toch geen idee wanneer we weer gaan rijden? Ik weet niet hoeveel tijd daarvoor wordt uitgetrokken. Op schiphol meer tijd dan op Almere Poort lijkt me zo.

Ik sluit me verder aan bij andere opmerkingen, we zijn vaak allemaal nog druk bezig met in- en uitstappen en dan wordt er al gefloten. Ik heb het dus altijd opgevat als een "Opschieten allemaal, we vertrekken bijna!". Van de week zat er een mevrouw met haar rollator vast tussen de deur! Maar dat was wel zo'n sprinter waar de deuren automatisch de hele tijd dicht gaan. En die conducteur maar fluiten.
Reputatie 1
"Instappen = nog niet fluiten"

Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.

Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is".

Ja, wat een vreemde logica. Alsof we allemaal lekker op het perron blijven staan kletsen als de trein is gearriveerd en dan vervolgens pas overgaan tot instappen als er gefloten wordt!

Ik kan me niet voorstellen dat er voor de echte laatkomer, die komt aanrennen dus, een hele campagne moet worden aangezwengeld. Dat zijn er altijd hooguit een paar. Als de campagne dus op een breder publiek is gericht, dan zijn dat dus de perronmensen die sowieso bezig zijn met instappen zijn. Ja, op een station als Laan van NOI kan dat soms druk zijn, maar ik blijf niet op het perrron achter, omdat er nog een kluit mensen voor me aan het instappen is. Fluit of geen fluit, dat kan me niet schelen.

Sorry, maar ik snap niets van deze campagne.
Reputatie 1
Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?


Haha! Dit is een `peiling` onder conducteurs. Dat onderzoek zal vast op statistisch verantwoorde wijze zijn uitgevoerd...
Reputatie 7
Badge +3
@Sim70
Ik zit regelmatig in de IC van Hilversum richting Schiphol. Dat is enkeldeks ICMm. Zelfs in die treinen is zo weinig bagageruimte dat er altijd grote koffers staan in de hoekjes met 4 stoelen.
NS is vanaf het moment dat de eerste treinen naar Schiphol gingen rijden op de hoogte van het feit dat er te weinig bagageruimte is in Nederlandse treinen om veel reizigers naar Schiphol te vervoeren. Maar men doet er gewoon niets aan. Er worden dubbeldekstreinen ingezet richting Schiphol en de ICMm's zijn ook ongeschikt om grote koffers mee te nemen. Ik kan het de mensen die plaatsen bezethouden met koffers niet eens kwalijk nemen. Ik zou ook niet weten wat ze met hun koffers zouden moeten doen. Iedereen wil toch zijn bagage in het zicht houden. In andere landen hebben treinen die naar luchthavens rijden over het algemeen meer bagageruimte.
Verder zou het in- en uitstappen een stuk beter verlopen als NS op de IC-trajecten treinen zou inzetten die precies aansluiten bij de perronhoogte. Maar NS heeft indertijd toestemming gekregen om nog meer VIRMs te kopen in plaats van treinen waar je makkelijk in- en uitstapt. En dat terwijl in het kader van het Programma Toegankelijkheid mensen met een functiebeperking zelfstandig zouden moeten kunnen reizen met de trein. Inderdaad, dat kan bij iedere vervoerder behalve NS.
"Aanpassen van de perronhoogte heeft immers alleen zin als het past bij de instap van de treinen." Bron: https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Dit zijn structurele problemen die NS zelf veroorzaakt heeft en die problemen opleveren met de punctualiteit. Maar NS vindt het belangrijker om tegen de reizigers te blaten zij de oorzaak van vertragingen zijn.

En geen journalist die eens doorvraagt bij NS waar die treinen met een gelijkvloerse instap blijven.
Het probleem waar ik in ieder geval geregeld tegen aan loop is als volgt. Even voor de duidelijkheid, ik wil hier niet mee aangeven dat de reiziger altijd fout zit. We moeten het samen doen om het veilig te houden.

Situatie 1

Het is in de avond op een traject tussen Eindhoven en Weert en we zitten op een sprinter. De avond is meestal rustig, dus de rit start op station Eindhoven. De vertrekmogelijkheid voor de sprinter is afhankelijk van de Intercity's naar Maastricht en Venlo, als deze te laat eruit gaan, zal ik met de sprinter er ook te laat uitgaan. Nu is men allemaal op tijd, de overstappers zijn tijdig bij de trein en ik als HC sta op het perron te kijken naar de reizigers, het vertreklicht en de vertrektijd. In mijn handboek staat duidelijk dat ik de vertrekprocedure pas mag inzetten als iedereen is in- en uitgestapt. Wat doe ik, ik zie dat het tijd is en dat ik veilig heb, dus ik controleer mijn trein. Ik zie niemand meer in- of uitstappen, dus ik ga fluiten. Vervolgens ga ik naar mijn deur toe om de deuren te sleutelen en in de vergrendeling te krijgen. Hier zit denk ik 5 tot 10 seconden tussen. Ik heb me ook ver van de trap opgesteld om weg te komen. Na het controlemoment dat inderdaad al mijn deuren dicht zitten en niets of niemand ertussen maak ik mijn deur dicht. Ultieme situatie, die vaak in de dal zeker voorkomt.

Situatie 2

Zelfde trein, ik krijg een DDZ mee, dus ik heb een trein met een sluitfluit en waar de deuren niet automatisch sluiten. Helaas heeft een bus op weg naar het station vertraging opgelopen en reizigers hollen naar mijn trein toe. Ik zit weer op het moment dat ik tijd en veilig heb en het vertrek wil inzetten. Deze hollende reizigers kan ik dus niet zien aankomen. Ik kijk dus eerst of de deuren vrij zijn van alle in- en uitstappers en ga dan fluiten en mijn deuren sluiten. De sluitfluit gaat ook af en nu komen er toch nog reizigers hollend en wel naar de trein om deze toch te halen. Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.

Tijdens de spits is het helemaal alert zijn met het vertrek. Als ik in Utrecht Centraal wil vertrekken, dan ontkom ik er dus niet aan om toch al te fluiten, terwijl er nog reizigers instappen. Het is voor mij een keuze, want ik schat in hoe lang men ongeveer nodig zal hebben om nog in te stappen. Ik heb het niet over reizigers die nog uitstappen, het is not done om dan al te fluiten. Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken. Er zitten dus wel wat haken en ogen aan en ik moet zeggen dat ik het ook een erg interessante discussie vind om te volgen.

Ik heb mijn opleiding ook al gehad voor deze campagne.
Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.
Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken.
Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).

1. Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

2. Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).


Dat eerste klopt wat je zegt Pe_pe, dat zie ik wel als ik afgestapt ben of al op het perron aanwezig ben voor de trein die ik moet hebben. Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Dat tweede had ik geloof ik al eerder in een reactie aangegeven, dat ik daar zeer zeker voorstander van ben.
Reputatie 7
Badge +3
Een zeer interessante uiteenzetting van Loes.

Nog een aanvulling. Bij NS is de situatie zo dat er ook treinen rijden waarbij je deur kunt openen wanneer die langs het perron staat, zoals de SLT en de SGMm. Daar sluiten de deuren zelfs automatisch tijdens het stationnement. Volgens mij is dit verwarrend omdat andere treinen deze energiebesparende functie niet hebben. Bij een Sprinter die langs het perron staat gaat soms wel een deur open en wanneer de trein vergrendeld is door de Hc niet.

De campagne die NS nu voert is volgens mij niet de juiste. Er moet landelijk aandacht komen voor het feit dat een trein, tram of metro die op het punt staat te vertrekken echt niet meer de deuren opent. (Bij een bus ligt het wat anders. Daar zie ik regelmatig de chauffeur nog de deur openen voor aankomende reizigers.)
Reputatie 4

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal

Als dit uit de peiling komt, hoe correct is de peiling dan? Heeft de NS hier onderzoek naar gedaan voor de campagne te starten?

Het is buitengewoon merkwaardig dat 540.000 reizigers op een dag nu niet meer met de trein mee zouden mogen. Heeft de NS over alternatieven nagedacht, om de vertrekprocedure duidelijker voor de reiziger te maken? Behalve dan "als je een fluitsignaal hoort heb je pech, dan blijf je met 54% van de reizigers achter op het station". Want dat is wat de NS wil, dat de 54% van de mensen die nu nog instappen dat niet meer doen? Begrijpt de NS wat ze hier zegt? Meer dan een half miljoen reizigers op een dag die op het perron achter moeten blijven, omdat "fluiten = niet meer instappen".

*edit* Wat gebeurt er in de spits, als op Amsterdam CS er 850 mensen in moeten stappen in een trein waar al 850 mensen aanwezig zijn (1700 is volle capaciteit VIRM4+6). Dan blijven er met het "nieuwe" beleid 459 mensen achter op het station. Dan komt de volgende spitstrein in de problemen, want in die halfvolle trein met 850 mensen moeten er opeens 1309 mensen bij?
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Zo duidelijk is dat niet voor die mensen. Er zit vaak een behoorlijke tijd tussen het fluitsignaal en het moment waarop de trein gaat rijden. Wie in de tussentijd het perron op komt lopen, kan niet weten dat er al gefloten is. Dat kun je misschien wel vermoeden als je eerst de hele trein langskijkt, ziet dat alle deuren dicht zijn en dat er geen conducteur meer buiten staat, maar daar neem je niet de tijd voor als je hoopt nog net de trein te kunnen halen. Soms is op dat moment volgens de klok en de TBP de vertrektijd nog niet eens aangebroken.
Een stoplicht is wel herkenbaar. Groen, oranje, rood. Paar ledjes aan de buitenkant. Maar ook hier geldt dat niet iedereen zich aan de regels houdt.
Reputatie 7
Badge +3
@janjan
Dat lijkt veel te veel op de led-strips die ze bij de nieuwe metro's van het GVB gebruiken. Bij NS houden ze het 'not invented by us'-principe in ere.

Vanaf 1'00'' zie je aankomst en vertrek van een metro:
https://www.youtube.com/watch?v=xUIGsty2f_s&ab_channel=timosha21
De LED-strips worden eerst wit om aan te geven aan welke zijde de deuren zullen openen. Wanneer de deuren opengaan gaan ze groen knipperen. Na het sluitsignaal gaan ze rood knipperen en sluiten de deuren.
Ik bedoel gewoon groen, oranje, rood. Maar wel een beetje over de top zodat het duidelijk is.
Reputatie 1
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Bij tram- en liftdeuren werkt dat wel, en bij sprinters gaan de deuren steeds automatisch dicht, ook al vertrekt de trein nog niet, dus daar moet je ook steeds zelf de deur weer openen. Dus zo gek is dat niet, dat mensen dat proberen.
Reputatie 1
opm. verwijderd, had dubbel gepost.
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.
In den bosch had je zo'n lange scherm die liet zien waar de trein vol zat, waar nog plek was, waar de stilte ruimtes zijn, waar de deuren komen als de trein stil staat enz enz. Misschien kan dat het uitstappen en instappen bevorderen en zorgen dat het allemaal wat sneller gaat. Ik dacht dat het op een gegeven moment overal zou komen, maar is helaas niet gebeurd.
@RKY19

Die gaan voor zover ik ben geinformeerd terugkomen en dat op de intercity stations tussen Eindhoven en Amsterdam CS. In 's-Hertogenbosch heeft het proef gedraaid om nu verder te worden uitgerold.
Reputatie 1
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.


Ik ga dagelijks met de trein, en ik weet al niet eens wat voor type treinen je nu allemaal opnoemt. Voor mij zijn ze van buiten allemaal hetzelfde (ik weet alleen of er blauwe stoelen of lila stoelen zijn en of de indeling binnen dan twee aan twee is, of in setjes van vier -waar ik trouwens een hekel aan heb).

Maar er zijn genoeg mensen die twee keer per jaar met de trein gaan, die weten überhaupt niets van wanneer deuren nog wel of niet te openen zijn, zeker niet als de trein nog een tijd voor hun neus stil staat.
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Reputatie 1
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.

Reageer