Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

@LizBo

Daar kan ik wel inkomen hoor. Ik heb zo ook mijn voorkeuren waar ik graag in werk of juist niet. Op zich is het wel fijn voor de afwisseling al die verschillende types treinen, maar het belangrijkste is idd netheid, capaciteit ed voor de reiziger.
Reputatie 6
ja hoor: vandaag op station posters van de campagne zien hangen: een pictogram van een mannetje dat nog in zn bed ligt waarmee dus gesuggereerd wordt dat mensen die aan komen hollen te lang in bed hebben gelegen....zoals ik in mn eerdere post al aan gaf: dat kom bij mij alleen voor als ik me rot moet haasten omdat mijn voorgaande terin vertaging had/ineens onaangekondigd op een ander spoor binnen komt. niet slim gekozen wat mij betreft. Ik vind het wel een interessante discussie waar we natuurlijk samen (ns en reizigers) het probleem op moeten lossen. Ik hoop echt dat de suggesties en gevoelens die deze campagne oproept mee worden genomen naar de beleidsmensen!
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.


Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? 😃
Volgens een groep conducteurs zijn bijna de helft van de klanten dus te lui om op tijd op het station te komen...fraai is dat.
Dan kijk je toch anders tegen het rijdend personeel aan (en dat mag, ze doen het zelf immers ook).
Reputatie 7
Badge +3
Deze campagne geeft inderdaad een inkijkje in hoe er bij NS over reizigers gedacht wordt. Men schijnt vergeten te zijn dat het de reizigers zijn die de salarissen betalen.
Decennia geleden heb ik eens een NS-medewerker horen beweren dat de treinen natuurlijk op tijd zouden rijden als er maar niet steeds reizigers waren die voor vertraging zorgden. Die mentaliteit bestaat blijkbaar nog steeds. Vooral anderen de schuld geven van de eigen tekortkomingen.
NS moet de campagne in deze vorm ogenblikkelijk staken. Dit levert terecht zeer boze reacties op. Het geeft geen pas je betalende klanten zo te beledigen.
Reputatie 7
Badge +3
Begin maar 's met duidelijk aan te geven waar treinen gaan stoppen. Op Utrecht kloppen zó vaak de a- en/of b-aanduidingen niet, dat het logisch is dat mensen op verkeerde plekken staan te wachten.
Daarnaast hebben veel IC's een eigen fluitsignaal als de deuren gaan sluiten. In de treinen staat dat je na het "laatste" fluitsignaal niet meer moet in-/uitstappen. Dat is dus níet de fluit van de conducteur.
Reputatie 1
Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? :D

Nee, zover ga ik nou ook weer niet. Maar ik weet wel de indeling, dus bij sommige treinen zijn er vooral in het midden viertjes (zo noem ik twee bankjes tegenover elkaar) en aan de uiteinde zijn ze dan weer twee aan twee. Vaak is dat vieze plastic op mijn traject ook alleen in het midden van de trein, dus als ik dat zie loop ik door naar het begin of eind van de trein. Liefst buitenom, dus wellicht pak ik dan ook nog eens een fluitsignaal mee...
Reputatie 4
Deze campagne is een totale aanfluiting, gespeend van iedere realiteitszin. Zo lang NS aansluitingen plant die vrijwel onmogelijk te halen zijn (Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Zwolle, etc) kan men beter eerst de hand in eigen boezem steken.
Reputatie 6
excuus voor mijn eerdere typfouten..maar de strekking was wel duidelijk.Imark ben het zeer met je eens. Die poster ergert me echt. En idd wij zijn betalende klachten en dan wordt je zo 'afgeschilderd'. Andersom snap ik conducteurs óók, sommige mensen doen hele ondoordachte, gevaarlijke dingen. We zijn het wel met elkaar eens denk ik dat een ondoordachtige, slordige campagne is. Zooonde van t geld. En idd de journalistiek had hier wel eens kritischer over mogen schrijven.
Ik denk niet dat we er uit zullen komen met de NS want waarschijnlijk zal men flink met boetes willen gaan strooien.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/06/stel-krijgt-boete-van-460-voor-te-laat-instappen

Even ter herinnering....

Zo wordt de NS slapend rijk...
Jammer om te lezen dat de reacties veelal negatief zijn. Er zijn een aantal dingen waarop ik nog wil reageren:

- Iemand noemde de GVB en hun metrosysteem, waar LED-strips worden gebruikt. Dat is een mooi systeem. Bij het meeste NS materieel werkt het zo dat bij het omdraaien van de sleutel de deuren sluiten. De deuren gaan niet meer automatisch open bij aanraking. Jouw suggestie is een goed idee. Binnen NS worden verschillende van dit soort ideeën onderzocht en jouw bericht is dan ook doorgezet.

- Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron. Bovendien kun je in de Reisplanner Xtra app gebruikmaken van een nieuwe functionaliteit: onder ‘Treindetails’ zie je hier de samenstelling van de trein – welk type materieel er op dat moment rijdt en wat de lengte van de trein is.

- Het veilig en op tijd rijden van de trein is een gedeelde verantwoordelijkheid. Deze campagne is bedoeld om aandacht bij onze reizigers te vragen. Tevens wordt aan onze kant hard gewerkt om het vertrekproces te verbeteren.

- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Reputatie 7
Badge +3
- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
Dat de reacties vooral negatief zijn is best begrijpelijk.

Jullie geloven toch hopelijk zelf ook niet dat 54% van de reizigers na het fluitsignaal nog instapt ?

En als de vertrektijd eerder is dan de aangegeven tijd, ligt het toch echt ook bij jullie want bij alle andere vervoerders is de tijd op de borden het moment waarop de deuren sluiten.
Reputatie 4
Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
Dat vraag ik mij ook af. Met de geclaimde cijfers moet de NS zich toch afvragen of er iets mis is in de procedure.
Reputatie 4
Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron.
Sorry, maar hier wil ik toch even op reageren. Die zg. instapbalk is voor veel geld als proef aangebracht langs spoor 4 in Den Bosch. Hij heeft vervolgens 3 maanden gefunctioneerd maar is sindsdien buiten dienst omdat ProRail plotseling om totaal onduidelijke redenen heeft beslist dat het grootste deel van de treinen niet meer in het midden van het perron maar helemaal aan de zuidkant (deels buiten de overkapping) moet stoppen. Los van de overlast die dit voor de reizigers veroorzaakt is de instapbalk daarmee onbruikbaar geworden.

Ik heb een en ander hier eerder aangekaart en er zou worden uitgezocht waarom dat gebeurd is maar die speurtocht is ergens op een kantoor in Utrecht gestrand.

Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Reputatie 3
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.

Sivan, allereerst bedankt voor het doorzetten van onze reacties en voor je - snelle! - terugmelding daarover.

De terugmelding klinkt helaas als "we doen het nu eenmaal zo", hoewel ik me ook kan voorstellen dat er een technische reden voor is. Wellicht dat het seinsysteem (aangaan V-lamp op basis van dienstregeling, automatische vrijgave treinpaden) alleen op de hele minuut kan? Dan zou overwogen kunnen worden dat systeem aan te passen. Hoewel, die reden kan niet kloppen want dan zou de procedure juist wel moeten zijn om op de hele minuut te fluiten.

Kortom, ook ik ben erg benieuwd naar de achterliggende reden.
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb het woord 'bewust' weggehaald. Dat is wellicht ongelukkig gekozen. Ik heb nagevraagd waarom wij hiervoor kiezen. Of daar een antwoord op komt weet ik niet. Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt. Mocht ik meer horen, dan koppel ik dit uiteraard terug. Macca en Ik Spoor, jullie vragen heb ik tevens uitgezet.

Arnold, fijn dat je het kunt waarderen. Ik kan me voorstellen dat dit zo klinkt, en in zekere zin is dat ook zo: dit is ons beleid. Dat neemt niet weg dat wij suggesties en feedback ontzettend belangrijk vinden en dus ook zeker waarderen. Juist daarom zijn de reacties op dit forum (en in dit topic) zo waardevol.

Mocht ik meer horen, dan horen jullie dat natuurlijk ook.
Reputatie 6
ik ben ook blij met de discussie en er zal echt goed over de campagne zijn nagedacht echter gaat ie nu zn doel voorbij dat is jammer. Dat slapende mannetje stoort mij echt. Je ziet wat een discussie het losmaakt daar moet m.i. echt iets mee gebeuren. een hoop goede ideeen zijn al geopperd ik hoop dat de leiding er iets mee kan. en soory dat afschuiven op ProRail (hoe terecht misschien) trekt een betalende reiziger slecht. Veel mensen zien dat als één, ik betaal aan NS dus verwacht ik daar dingen van. Zoals bv die aanduiding op het perron.
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Bij mijn weten wordt de sporenplanning gedaan door Lokaal Plan, een afdeling van NS. Het lijkt me eerder een probleem van de linkerhand bij NS die niet weet wat de rechterhand aan het doen is. Een probleem dat zo ongeveer bij ieder incident naar boven komt. Iedere afdeling doet wat ze zelf goed vinden zonder dat er coördinatie plaatsvindt.

Als NS nu eerst eens zorgt dat alle eigen processen op orde zijn dan mogen ze daarna met slapende mannetjes komen aankakken.

Ik ben overigens voorstander van een nationale campagne om Nederlanders duidelijk te maken dat het bijzonder gevaarlijk is om op knoppen van deuren te drukken als de trein/metro/tram op het punt staat weg te rijden. Maar hoepel op met dat slapende mannetje. Dat slaat qua toon de plank volledig mis.

Tot slot nog een punt over de treinlengte-informatie. Sivan zegt dat deze informatie te vinden is in de Xtra app. Dat is heel mooi, maar het zou natuurlijk veel mooier zijn als deze informatie, inclusief perronvakaanduiding, op de TPB's komt te staan. Dan weet ik als reiziger precies welke treinlengte ik kan verwachten. Als de machinisten dan ook nog bij de juiste cijferborden stoppen, kan het niet misgaan.
Hier hoeven geen ingewikkelde proeven met een 'instapbalk' voor gedaan te worden. Ga gewoon eens bij de Deutsche Bahn kijken en de oplossingen liggen voor het oprapen.
Hier vast wat Duitse plaatjes ter inspiratie.
http://www.zw-rail.de/Docs/p16/FIA%20Bahnsteiganzeiger%20II.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/IMG_4574_Wuerzburg_Hbf.JPG
Sim, dat is zeker jammer! Dat neemt niet weg dat we blij zijn met alle feedback, positief én minder positief.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt.De keuze is gebaseerd op het beleid, dat gebaseerd is op de keuzes die gemaakt worden, die gebaseerd zijn op het beleid dat gevoerd wordt, je snapt 'm wel ...
De vraag is "waarom"?
Reputatie 4
Maar hoepel op met dat slapende mannetje.
Is al eerder aangekaart, maar is blijkbaar niks mee gedaan: https://forum.ns.nl/de-trein-11/respect-voor-reizigers--20222
Reputatie 1
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden.

NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.


Ik vind dat hele verhaal van op de hele minuut, of ervoor danwel erna, niet zo relevant. Treinen komen vaak al niet exact op de afgesproken tijd aan, waardoor de vertrektijd ook verschuift. Dan heb je als reiziger toch geen benul van wat de conducteur als nieuwe vertrektijd in zijn hoofd heeft? Drie minuten later? Of vier? Er is dan dus maar één manier om aan te geven dat je wil vertrekken. Fluiten. En dan willen we dus wel nog gauw mee als we aan komen rennen. Fluiten = opschieten wat mij betreft.
Reputatie 7
Badge +3
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Overigens zijn er op sommige stations ruime stationnementen. Die buffertijd kan benut worden om vertragingen in te lopen.
Reputatie 1
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Ja, maar dat weet je als reiziger toch niet? Als reiziger weet je pas dat we gaan vertrekken op het moment dat er gefloten wordt. Je kunt geen rekening houden met een andere fictieve tijd die niet bekend is bij het grote publiek.

Op een station als Weesp bijvoorbeeld, staan de treinen altijd minuten lang met de deuren open te wachten. Pas als er gefloten wordt weet je; nu vertrekken we echt.

Reageer