Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 1
Vanmorgen in de trein van 20 over acht van Leeuwarden naar Heerenveen het volgende. Bij aankomst in Heerenveen stond het gangpad in de trein nog vol mensen om uit te stappen, terwijl de conducteur al floot. Toen ik probeerde uit te stappen sloten de deuren en zat ik vast tussen de deur. Levensgevaarlijk!! Conducteur zag dit "niet". Mijn leesbril is kapot en ik denk dat de rest van de passagiers niet meer konden uit stappen. Dus fluiten als iedereen is uitgestapt, meneer de conducteur! Ik weet wie dit geflikt heeft en ik zal deze man er de volgende keer persoonlijk op aanspreken. Ik ben nog kwaad!
@Oldehove
Ik zou maar oppassen. Toen de conducteur floot, mocht u niet meer uitstappen. Als u verhaal gaat halen, schrijft de conducteur u wellicht alsnog een boete uit.

NS verwacht van u dat u in zo'n geval in de trein blijft zitten, bij het volgende station een nieuwe poging doet om uit te stappen. Als dat lukt, uit- en weer incheckt om te betalen voor de omweg en dan weer terug reist.
Reputatie 4
Die meerdere perrons zijn dan alleen nodig als vertragingen structureel en groot zijn. In NL zijn er vaak kleine vertragingkjes, maar weinig grote (hooguit 5%). Het zal wel eens gebeuren dat een trein dan iets langer voor een station moet wachten tot een spoor vrij is, maar als daar tegenover staat dat je vrijwel nooit meer een aansluiting mist, zou ik ervoor tekenen.
@Oldehove

Dit is erg vervelend dat dit is gebeurd. Er staat duidelijk in onze vertrekprocedure dat ik die pas mag inzetten als alle reizigers veilig zijn in- en uitgestapt. Ik heb het dus niet over die laatkomers, die rennen om toch de trein in te jumpen. Mijn collega is hier zeer incorrect bezig geweest en ik verwacht nog wel een reactie van een moderator.

Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Reputatie 4
@Oldehove Een erg gevaarlijke situatie! Heel naar dat dat voor kan komen. Ik vraag mij af of de "opgesloten" reizigers zich bij de conducteur hebben gemeld en wat deze heeft gedaan.

Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Is er bij de NS wel eens besproken om de beveiligings mensen die rondlopen op het station ook op de perrons boetes uit te laten delen voor dit soort taferelen? 1) het creeren van een gevaarlijke situatie en/of 2) het verbale gedrag? Verschrikkelijk dat het gebeurt.
Het is nog niet besproken, het zou erg fijn zijn als ze daar alert op zijn, maar als ik op mijn eigen standplaats kijk, dan zal het team enorm moeten groeien om dit te bekijken.
Als het lukt, zou ikzelf kunnen doorpakken, maar ik wil ook graag heelhuids thuiskomen en als je er dan al alleen voor staat, wordt het er niet leuker op en een trein laten "verzuipen" door vertraging op te lopen doe je dan ook niet snel.

  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.


Lijkt me onzin. Het zou betekenen dat meer dan de helft van de reizigers na het signaal nog instapt. Als dat zo is, dan fluit de conducteur gewoon te vroeg. Maar ik denk dat bedoelt wordt: in meer dan 54% van de treinritten stappen er reizigers in na het fluitsignaal.

En anders doet NS iets fout. Houden ze kennelijk te weinig rekening in de planning met het feit dat in- en uitstappen tijd kost.
Dat laatste is erg aannemelijk omdat eerder bleek dat bij zo'n 60% van de ritten de aankomst en vertrektijd gelijk zijn.

En als de NS het eerste bedoelt is het wel heel slecht gecommuniceerd en was het nu wel gecorrigeerd geweest lijkt me.
Reputatie 4
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.

Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?
Reputatie 1
@ Loes. Ik heb een klacht ingediend bij de klantenservice en ben benieuwd, wat ze er mee doen.
Reputatie 4
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.

Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?



Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.
Reputatie 4
Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Gefeliciteerd Arend7, jij was dus na 1 uur wachten op een trein nog een half uur extra op het station blijven staan. Op de locatie van het perron stond geen klok (buiten het overdekte stationsgebied), er stond wel een conducteur die met een simpel handgebaar veel duidelijk had kunnen maken, deze besloot echter stoicijns te fluiten. Ja, dat creëert weinig begrip bij de reiziger.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.

Dan is er niet goed nagedacht over de campagne want je kan ons niet wijsmaken dat 54% van de reizigers aan komt rennen en in de trein springen.

Maar goed dat zal wel duidelijk zijn 😃
Zoiets?
Reputatie 4
NS waar zijn jullie mee bezig :@

Amsterdam Amstel
6:45+5 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, deur sluit terwijl iemand nog aan het instappen is. De conducteur creert een gevaarlijke situatie.

6:25+30 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, fluit is ook slecht hoorbaar door zwakte en omgevingsgeluid, er komt een man de trap op en ziet mensen instappen, hij rent naar de volgende deur en probeert in te stappen, de deur sluit op dat moment. Gelukkig gaat het om een sprinter en gaat de deur weer open. Conducteur roept boos "hey!". De conducteur hier is fout, hij floot voordat iedereen in was gestapt, zijn fluit was niet hoorbaar. Hoe moet de reiziger weten dat er al gefloten is, als mensen aan het instappen waren.

7:00 ik stap in, de conducteur fluit, ik kijk om, mensen zijn nog in aan het stappen, een persoon met een vouwfiets staat nog buiten de trein. Ik loop door om ruimte te maken, ik heb niet kunnen zien hoe dit afliep.

Is dit hoe de NS het graag ziet 😠 ik zit gewoon te trillen van deze gotspe. Als reiziger ben je gewoon vogelvrij.
Reputatie 4
Die obsessie voor op tijd vertrekken, ten koste van allerlei andere kwaliteitsaspecten, gaat vroeg of laat een keer een ernstig ongeval veroorzaken, waar alleen letselschadeadvocaten beter van worden.
Reputatie 3
Ik begrijp het punt dat de NS wil maken met de campagne, maar ik denk dat de NS met deze ondoordachte actie de plank volledig misslaat. Ik sluit me aan bij Arend7 dat de obsessie van de NS voor op tijd vertrekken zo hoog in het vaandel staat dat de in- en uitstappende reiziger van ondergeschikt belang lijkt geworden. Zeker gezien het aantal klachten dat ik op het forum lees over conducteurs die hierdoor juist veels te vroeg gaan fluiten.

Ik denk dat de NS er goed aan doet om deze campagne stop te zetten en eerst zelf orde op zaken te stellen om te zorgen dat de zich geen gevaarlijke situaties meer voordoen vanuit de conducteur zelf. En ik begrijp goed dat het voor de conducteur heel vervelend kan zijn als iemand zich nog op het laatste moment tussen de deur wringt, maar deze campagne is volgens mij nu niet het juiste middel.
Reputatie 4
Misschien moeten, net als bij het CBR theorie examen, de conducteurs en reizigers op les aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Reiziger: U loopt de trap op en ziet reizigers instappen, u heeft geen fluitsignaal gehoord, u besluit bij de nog vrije deur in te stappen. Is dit gevaarlijk?

Conducteur: U fluit terwijl er nog reizigers in aan het stappen zijn, er komt een persoon met een koffer de trap op die bij een nog vrije deur in wil stappen. U besluit de deuren te sluiten zonder opnieuw te fluiten. Is dit gevaarlijk?

Wat er dan gebeurd:

Reputatie 2
Ik heb met verbazing de campagne bekeken. Vanuit mijn standpunt ben ik gewoon op tijd, een voorbeeld:

Ik kijk als ik het station inloop op het bord "6:36" gaat mijn trein 6:34 ik ren even naar perron 5(Sdm). Kom daar om 6:35:30 en de deuren van mijn SLET gaan dicht. Niets vermoedend trek ik dan een sprintje, omdat de deuren van een SLET altijd sluiten en piepen. En dan kan ik dus fout zijn. (Gewoon een situatie die ik dagelijks tegen kan komen)

Toch in mijn gedachte doe ik niks fout, want er word 6:36 gecommuniceerd. Ik vind dus dat als de NS iets wil communiceren, dat ze zelf eerst eens duidelijkheid moeten verschaffen.

1. Vertrekt mijn trein nu om 6:35 of 6:36, bord is duidelijk 6:36, dus alles daarvoor al is het 6:35:59 "ervaar" ik als de trein is te vroeg vertrokken!
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend
3. De helft van de conducteurs fluit niet of misschien te zacht, maar ik krijg het op de trap niet mee..
4. Als ik om 6:35:10 de trap op loop vind ik dat op tijd, zonder te rennen kan ik in 50 seconde in de trein zijn

Ik begrijp de hele campagne ook niet, wel de 7 pagina's die de discussie hier al telt, want het is allemaal discutabel. Het doel "het is gevaarlijk om tussen sluitende deuren door te lopen" duidelijk en inderdaad zeer gevaarlijk. Maar zoals een andere reclame ooit zei "een betere wereld begint bij jezelf" gaat hier zeker op. Beste bedenker, loop gewoon eens het station in als reiziger en bekijk de praktijk dan zijn er nog zoveel dingen te verbeteren en het laatste is wel mijn wekker 😳
https://www.youtube.com/watch?v=fZXdUEoqqxI
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend

Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
Reputatie 4
Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal. Ordeel zelf:

De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.
Reputatie 4
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.

Ah, dat moet je dan ook maar net weten, welke trein wel en niet waarschuwt voor het sluiten van de deuren.

Reageer