Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 1
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.


Met de genoemde voorbeelden ben ik het eens.
Maar als ik van het ene perron naar het andere ren pertinent niet.
Ook hou ik de deur open als een minder valide persoon (of opa, oma, vader, moeder, etc met een kinderwagen (of lopende kleinere kinderen) de aansluiting dreigt te missen (door eerder genoemde te korte overstap tijden of vertraging).
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.
Reputatie 1
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.


Dat is niet mis, tot op heden 1 keer gehad dat ik de deur open hield met eerder genoemde reden en de conducteur dat zag, vervolgens zag hij ook waarom en toen maakte hij duidelijk dat hij zou wachten (wat hij ook deed).
Reputatie 7
Badge +3

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.

Maar hier is wel weer eens opvallend dat er blijkbaar geen overeenstemming is tussen personeel en reizigers over wat de term vertrektijd nu eigenlijk inhoudt.
het zou veel beter zijn wanneer de vertrekprocedure pas begint op het moment dat de minuut verspringt. Niemand zal vreemd opkijken wanneer de deuren dan gesloten worden. Wat de reizigers niet begrijpen is het sluiten van de deuren voordat de minuut versprongen is. Dat beschouwen ze terecht als te vroeg vertrekken.

Vergelijk het met het vertrekken van een bus. De chauffeur wacht totdat de minuut versprongen is en sluit de toegangsdeur en vertrekt daarna. Er wordt (normaal gesproken) niet te vroeg vertrokken. Dat laatste komt bij NS toch wel regelmatig voor.
Ik snap je opmerking, kan me er ook in vinden hoor. Maar ik bekijk hem net anders; als je op 15 seconden(beetje mijn gemiddelde vertrekprocedure) rekent om nog net wel net niet de trein te halen, dan gaat er al iets mis. Ik snap natuurlijk dat je vertraging kunt hebben met de bus of andere trein of wat dan ook, maar ik kan niet elk station wachten op iedereen.
Reputatie 3
Niemand gaat het zo plannen dat hij een trein haalt op 15 sec, maar je zult begrijpen dat dat 9 van de 10x komt door andere vertragingen ergens.

Aan de andere kant, als ik 15 sec voor vertrek een metro of bus wil halen is dat geen enkel probleem, want die vertrekken pas nadat de tijd op het bord is bereikt.

Bij NS is dat niet zo en dat weten de meeste reizigers niet eens. Dus die proberen alsnog de trein te halen waar ze in hun optiek nog net op tijd voor zijn.
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.
Reputatie 3
Wat mij betreft werkt het ook prima hoor zoals het nu gaat.

De campagne had alleen gericht moeten zijn op de echte laatkomers, die inderdaad veel gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. De 54% die genoemd is, is echt flauwekul, dat is hier eerder gebleken.
Ikzelf persoonlijk had de actie liever gecommuniceerd in het veroorzaken van veiligheidsrisico's bijvoorbeeld tussen de deuren komen, deuren openhouden en dergelijke. En acties waarbij daadwerkelijk gehandhaafd zou worden, door gewoon alle HC's voor dergelijke acties te laten verbaliseren, dan is het zo klaar :)

Fluitsignaal blijft altijd tricky, soms is/was het wel handig om hem te gebruiken als in "hee even opschieten ik wil weg"
Reputatie 7
Badge +3
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Dat klinkt allemaal heel logisch. Maar dan moet NS geen vertrektijden op hele minuten publiceren. Dat schept een verwachtingspatroon bij de reizigers. Het vertrekken op halve minuten of zelfs secondes wordt immers nergens gepubliceerd. (Sinds wanneer wonen we in Japan?)

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.

Het is een tamelijk academische discussie omdat NS weigert te erkennen dat ze er gewoon naast zitten door de vertrekprocedure te vroeg te beginnen. Het is heel simpel. Deuren horen niet gesloten te zijn voordat de minuut versprongen is. NS kan helemaal niet beoordelen waarom reizigers op het laatste moment komen aanhollen. Dat hebben ze waarschijnlijk nog nooit onderzocht.

In de meeste gevallen zullen dat reizigers zijn die vertraagd zijn op weg naar hun aansluiting. Dat kan een andere vertraagde trein zijn of een bus of tram die vertraagd is op weg naar het station. Deze reizigers moeten niet nog eens extra vertraagd worden door deuren te vroeg te sluiten en zogenaamd op tijd te vertrekken.
Merkwaardig eigenlijk dat deze discussie gevoerd moet worden over iets dat voor iedereen volkomen logisch en duidelijk is behalve voor NS.
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.



Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.


Als die secondes in de gepubliceerde minuut vallen zie ik het probleem niet. Dan heeft de reiziger nog wat extra tijd. Als die secondes voor de gepubliceerde minuut zijn is dat gewoon dom beleid. Dat is vragen om instapproblemen.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord.
Is dat een feit? Dat is zeker niet mijn ervaring, in de meeste gevallen is mijn trein er dan nog niet eens.
Reputatie 7
Badge +3
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.


Daar heb je een goed punt. Ik loop ook regelmatig naar over het perron langs een trein om daar een zitplaats te vinden. Ik houd dan de klok in de gaten. Ik vind het merkwaardig dat door een Hc anders wordt geïnterpreteerd en gewoon de deuren voor de vertrektijd dicht zou gooien wanneer ik langs de trein loop. Het geeft wel een beeld hoe ver het misverstand over te vroeg de deuren sluiten en te vroeg vertrekken is doorgesijpeld in de NS-organisatie.

Ik vrees dat het nog jaren gaat duren voordat men bij NS eindelijk gaat begrijpen dat men het totaal niet begrijpt.
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Wou net zeggen, langs de trein lopen doe ik ook dagelijks, maar dan wel met een oog op het vertreklicht.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Dat maakt helemaal niets uit. Ook iemand die op een mobiel kijkt, kan bezig zijn om aan spreiding van reizigers mee te werken door bijvoorbeeld helemaal naar voren te lopen. Bovendien zou deze hele discussie niet ontstaan zijn als NS niet te vroeg de deuren zou sluiten.
Niemand klaagt ervoer wanneer op het verspringen van de minuut gefloten wordt en daarna gesleuteld wordt. Wel dat er voor het verspringen van de minuut gefloten en gesleuteld wordt en soms al voor het verspringen van de minuut vertrokken wordt. Hoe je het ook wendt of keert, deze interpretatie van het begrip vertrektijd door NS is fundamenteel onjuist.
De enige momenten dat ik na een fluitsignaal instap is als ik van een aansluitende trein kom met een "micro vertraging" (zo'n vertraging die nergens gerapporteerd wordt maar er wel is en tevens net genoeg is om je overstap om zeep te helpen) of als ze weer aan het fluiten zijn terwijl de trein nog van passagiers aan het wisselen is. (zo'n "schiet op" fluitje)
Ik vraag me af al met al af welk percentage van die problemen daadwerkelijk door de reiziger, bewust dan wel onbewust, veroorzaakt wordt.
Volgens mij is deze campagne te vroeg en had er eerst naar de procedure's gekeken moeten worden. Zoals wanneer begin je definitief met de sluitprocedure en wanner ga je dus fluiten.
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Precies aan die logica ontbreekt het bij NS bij de huidige procedure.
In plaats van bij de reiziger te komen met opmerkingen kan NS beter eerst inventariseren waarom er van die laatkomers zijn die richting de trein sprinten. Paar weken terug naar Zwolle. 5 minuten overstap tijd op Rotterdam. Ik heb moeten rennen als een idioot om de trein naar Utrecht te halen. Trein vertrekt op tijd uit Rotterdam maar presteert het om mijn 8 minuten overstap tijd richting Zwolle te reduceren tot 2.5 minuut. Wij als reizigers stonden al klaar bij de deuren om een sprint te trekken en ik had twee jongeren al gevraagd bij aankomst tussen de deuren te gaan staan zodat ik net nog een minuutje kon pakken om ook aan te komen. Gelukkig stond deze trein al op het perron te wachten en was de conducteur nog met allerlei zaken bezig zodat de trein 2 minuten te laat wegging. Ik was kapot! Nu zou je zeggen laat dan toch dat sprinten, maar ja ga paar keer per jaar met de trein en je kan er bijn a gif op innemen dat als je 1 of 2 overstapjes heb dat het gewoon niet lukt. Het lukt mij bijna nooit om vanuit Zwijndrecht naar de andere kant van het land te rijden zonder enige vertraging (langer dan 10 minuten) door gemiste aansluitingen. Conducteurs beginnen al te fluiten als mensen nog bezig zijn met instappen en dat zijn dan de mensen die al op het perron stonden toen de trein binnenkwam. Maar ik heb ook een oplossing voor het probleem. Kijk wij nederlanders gaan nooit in een rij staan zoals de britten, maar misschien net zo doen als trams in grote steden. Eenrichtingsverkeer. Ene deur om eruit te gaan en andere deur om erin te gaan. Op het moment dat deuren opengaan stromen de mensen bij de ene deur naar buiten en bij de andere deur kunnen mensen gelijk naar binnen. Iedereen zo'n beetje op zelfde moment klaar.Sneller druk van de ketel op het perron. Misschien iets om te testen op de drukste routes?
In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.

Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.

Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D


Er zijn al diverse treinen waarin er al wordt gewerkt met rode knipperende lichten
Ik kom zelf dan uit Den Helder maar, als ik in de trein stap zie ik heel vaak dat er een lamp boven de deur is geïnstalleerd. Elke keer dat de deuren sluiten zie ik hem knipperen. En dat helpt niet. Ik zie vaak nog dat er nog mensen instappen terwijl de deuren zich al sluiten..
Reputatie 4
Een lampje boven de deur, de effectiviteit daarvan is in twijfel te trekken. De uitvoering in de trein is niet te vergelijken met die in de metro, waar de signalering op ooghoogte is aangebracht.

Reputatie 6
Badge
Helaas zal de trein nooit zo effectief worden als de Metro, daar zullen we allemaal aan moeten wennen.
Ik begrijp het.
Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.
Reputatie 6
Badge
Dat is niet echt snel, ik zou er zo ij kunnen springen zonder klem te komen. In China gaan de deuren pas echt snel dicht. Maar daar ben je je hand kwijt als je hem nog snel tussen de deur steekt....

Reageer