Ik begrijp het.
Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.
Heel snel laten sluiten, daar heb ik ervaring mee. Laatst drukte ik op de deurknop en de deur ging open, voordat deze helemaal open was ging de deur alweer dicht. Ik was bezig met instappen (want de deur ging open) en kwam tussen de deur terecht. Ook daar is verbetering mogelijk.
Ik geef meteen toe, dat ik ook wel eens op het laatste moment in de trein stap.
Dat komt niet, zoals die rare kleuterklasposters suggereren, doordat ik te laat ben opgestaan of heb zitten treuzelen bij het strikken van de veters, niet door het kopen van koffie of het kijken naar de smartphone, niet omdat ik heb staan roken, maar puur en alleen door de vele net-niet aansluitingen, vertragingen of spoorwijzigingen die een halve minuut vóór vetrek worden omgeroepen.
In plaats van meteen met het waarschuwende vingertje naar de reiziger te zwaaien (die ergens op tijd moet zijn), is het wellicht een idee, te onderzoeken wat de werkelijke reden is, waarom dan zoveel reizigers op het laatste moment nog instappen.
Vandaag op Schiphol dacht ik een fluitsignaal te horen, al was ik niet zeker van mijn zaak. prt. Op Sloterdijk moest ik overstappen en heb ik het vertrek even afgewacht. prt. Graag PPPPPPPPPPPRRRRTTTT i.p.v. prt. 😉
Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat 🙂
Langs het niet heel brede maar vaak drukke eilandperron van Delft staan heel vaak aan beide zijden treinen klaar voor vertrek en als er dan gefloten wordt, is niet altijd duidelijk voor welke trein dat nu precies is.
Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat :)
Gelukkig wel, maar als deze ontbteekt toch graag PPPPPPPRRRRRRTTTT 😉
En toch proberen. 🙂
Dit zal ik respecteren wanneer de conducteur stopt met te vroeg te vertrekken. En wanneer ik er iets van zeg krijg ik ook nog een grote mond van de conducteur (trein 17:06 Holendrecht naar Amsterdam centraal 5 juli 2017 bijvoorbeeld). Sorry maar ik heb echt schoon genoeg van de ns medewerkers, altijd maar onbeschoft en zielig doen en het dan raar vinden als de reiziger er klaar mee is!!!
Wat bedoel je precies met te vroeg vertrekken? Die 20/30 seconden om de deur te sluiten zodat de trein op tijd in beweging komt, of bedoel je dat deze echt vóór vertrektijd in beweging is gekomen?
Vind het overigens wel heel jammer dat je wat nare ervaringen met collega's hebt, zeker als ze - in jouw ogen- onbeschoft zijn. Al hoop ik dat je uiteraard wel dat je niet iedereen op één hoop schuift.
Het is inderdaad nogal onbeschoft van NS dat de treinen te vroeg vertrekken. Afgelopen maandag heb ik er weer eens op gelet en alle treinen waarvan ik het kon waarnemen waren consequent minstens 15 seconden voor vertrektijd al in beweging. En dat op alle stations.
Het is inderdaad nogal onbeschoft van NS dat de treinen te vroeg vertrekken. Afgelopen maandag heb ik er weer eens op gelet en alle treinen waarvan ik het kon waarnemen waren consequent minstens 15 seconden voor vertrektijd al in beweging. En dat op alle stations.
Ik vind 15 seconde te vroeg niet zo heel schokkend eigenlijk.
@wes nee dan heb ik het over 1 à 2 minuten. Vandaag was het dat de conducteur (minstens) een minuut te vroeg fluit. Daarom moesten er mensen naar hem toe rennen. Op het moment dat ik langs hem liep om in te stappen kreeg ik commentaar omdat ik hem niet had bedankt. Na een discussie zei ie O.a. "ga jij nu bepalen wanneer ik mijn trein moet laten vertrekken? En kijk maar het is nu niet te vroeg, het maakt niet uit wanneer ik fluit zolang ik maar op tijd vertrek"... wist niet wat ik hoorde....@Trein-D ik wel. Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?
Fluit=floot natuurlijk 🙂
Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.
Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.
Als NS te vroeg moet laten vertrekken omdat de treinen anders te laat aankomen deugt de dienstregeling niet.
Te vroeg is evenmin op tijd als te laat. Heel simpel.
]De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.
Fout. De primaire taak van NS is (c.q. zou moeten zijn) het zoveel mogelijk reizigers op tijd op hun bestemming brengen. Het op tijd rijden van treinen is daartoe een middel, maar geen doel op zich. Soms zijn er tegengestelde belangen tussen de reiziger enerzijds en de punctuele bedrijfsvoering anderzijds (wachten op vertraagde aansluitingen, te vroeg vertrekken, niet doorrijden naar/van het eindstation). Dan staat bij NS de bedrijfsvoering op 1,2 en 3. Niet de reiziger.
Mee eens Arend7. Op tijd vertrekken als doel lijkt mij wel een wel heel erg lage doelstelling voor een bedrijf als NS.
Ik denk (in ieder geval hoop ik dat) dat wsm het ironisch bedoelde.
Helaas lijkt NS echt zo te denken.
Gisteren weer een geval van misbruik door conductrice van het gebruik van haar fluitje.
De stoptrein (17.23 Leiden-Hoorn Kersenboogerd) in Hoofddorp, ik sta net buiten en zie dat passagiers net aan het instappen zijn als mevrouw gelijk begint te fluiten. Misschien om te manen haast te maken (trein was keurig op tijd) maar je kan niet over elkaar heen lopen.
Nog niet de helft van de passagiers was al in de trein, en ik zie dit vaker gebeuren.
Omdat mevrouw gaat fluiten zou in één keer al die mensen een boete kunnen krijgen van 230 euro??
Wanneer neemt het personeel zelf het gebruik van het fluitsignaal nou eens serieus ?
Als dat fluiten inderdaad als aanmaning tot instappen is bedoeld moet die conductrice een boete van 230 euro voor "verstoren van de vertrekprocedure" krijgen. Die conductrice moet immers weten dat na dat fluitsignaal niet meer ingestapt mag worden, waardoor mensen dat dus niet meer doen. Dat vind ik een verstoring van het vertrek.
Vandaag een artikel in het AD.
http://www.ad.nl/binnenland/ns-beboet-mensen-voor-instappen-na-fluitsignaal~a9309c3b/
En zojuist bij de NOS
http://nos.nl/artikel/2183833-na-het-fluitsignaal-instappen-dat-is-dan-230-euro.html
NS speelt ook zelf een rol in het veroorzaken van te laat instappen, door haar beleid rond vertrekprocedures en aansluitingen.Het punctualiteitsobsessiebeleid.
Ook net gelezen die twee artikelen.
Het is ook nog eens bijzonder verwarrend, er wordt in totaal twee keer gefloten. De eerste keer door de conducteur en de tweede keer door de trein zelf. Bovendien staan er vaak twee treinen tegenover elkaar.
Je hoort de fluit van de conducteur lang niet altijd vooral op een druk station met een lange trein. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat als je in de trein stapt dat er altijd een kans bestaat dat je een boete van 230 euro moet lappen.
Niet erg klantvriendelijk dus.
Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal
Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal willen wij als NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Deze week verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn. Hoofdconducteur en fluitinstructeur Xander doet een oproep aan de reiziger: stap in vóór het fluitsignaal.
Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
- 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
- 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
- 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.
Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.
Kunnen we niet is beter zwartrijders en bedelaars gaan aanpakken. Durven jullie zeker niet heh. Roger krijgt te weinig salaris en op deze manier wil de NS dat geld bij elkaar sprokkelen.
De opbrengsten van de boetes gaan niet naar de NS. Bedelaars heb ik de afgelopen tijd niet meer gezien. Misschien zijn die op vakantie richting Roemenië? En wat mij betreft mogen ze daar gewoon blijven.