Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Aangezien het te vroeg vertrekken hier vaak gebagetaliseerd wordt: 703687 in Zwolle mikt vrolijk om 22.19 de deurtjes dicht en rijdt om 22.19.28 weg. Dat is een volle vertrekprocedure te vroeg. Vooral tof omdat de sneltrein uit Utrecht al net te laat binnenkwam door de verstoring bij Hattemerbroek. Kan me de boze mensen hier wel voorstellen nu.
De werkelijke vertrektijden gewoon achteraf in de reisplanner publiceren.
Die zijn er niet 😞
Da's lullig, lol :?

Reputatie 7
Badge +4
Grappig in scène gezet ok lang leve Photoshop ?
Reputatie 2
Grappig in scène gezet ok lang leve Photoshop ?

Gelukkig wel ja; anders kan dit nog vervelende gevolgen hebben bij passage van de eerste de beste seinpaal/bovenleidingsmast (grensgevalletje overschrijding PVR (profiel vrije ruimte)) 😃
Ach, zag een HC 'm delen, vond het wel geinig 🙂 Je krijgt zeker lol zo buiten PVR ja
Reputatie 6
Badge
Inderdaad lang leve photoshop.
Haha het zal echt niet de eerste keer zijn dat me dit zou overkomen, ook al wel wat voorwerpen ertussen zien komen... Vouwfiets, tas, skateboard, paraplu ...
Deze is ook wel leuk... Is niet alleen in NL een issue. ;)

Reputatie 6
Badge
Ik heb altijd al de Belgische campagnes veel beter en sympathieker overkomend gevonden dan de Nederlandse. Voor de Nederlandse neem ik amper de moeite te lezen, blegh.
Reputatie 3
Hier ook een opvallende uit België; word geen worst 😉
En als ik al een worst ben? :?
We zijn tegenwoordig gender neutraal enzo, dus als worst accepteren we je ook hoor:)
Oh gelukkig, dankjewel. (potverdorie ik mag geen hartje plaatsen :@)
Reputatie 3
Whoow scherp, haha 🆒 dan plaats ik hem wel voor je Henk_NL
Het beste is gewoon de rijtijden aan te passen
dan ben je waarschijnlijk wel iets later op bestemming maar dan krijgen we niet dit soort discussies
Wat als de conducteur niet fluit, mag je dan wel tussen de deuren springen? Vanmiddag een conducteur die (laten we het positief bekijken) z'n fluitje kwijt was en dus alleen maar de sleutel omhaalde en vervolgens tot het volgende station met de machinist ging zitten kwekken. Gefloten werd er op geen enkel station.
Reputatie 7
Dat lijkt mij absoluut niet de bedoeling Bemined, want dit is ronduit gevaarlijk. Heeft deze medewerker geen alternatief gevonden voor het fluitje? Zou je mij misschien de begintijd van deze treinrit en het vertrekstation kunnen aangeven? Omschrijf de medewerker ook voor mij, dan ga ik hier werk van maken. I.v.m. de privacy van deze medewerker, ontvang ik dit graag in een privébericht. Alvast bedankt!
Reputatie 4
Badge
Er zijn inmiddels al weer nieuwe poosters van deze campagne opgehangen.

Wat natuurlijk vooral van belang is dat de conducteurs ook consequent de sluitfluit gebruiken. Vandaag in Delft bij vertrek van de 2431 (2 min vertraging) werd gefloten, daarna kort de sluitfluit gebruikt om pas een paar seconden later weer de sluitfluit te gebruiken om echt de deuren te sluiten. Nu weet ik niet waarom bij de eerste keer gebruik van de sluitfluit de conducteur niet echt de deuren sloot, maar dat soort gebruik zou zo veel mogelijk voorkomen moeten worden.
Hallo kamcon,

Dat ben ik helemaal met je eens. Dit is ook de procedure en ook de conducteurs hier op het forum geven toe hier zo nu en dan wel eens van af te wijken. Deze situatie is bekend bij ons en je hebt helemaal gelijk dat hier strikt naar gehandeld dient te worden om verwarring te voorkomen. Ik heb je situatie intern wederom onder de aandacht gebracht, waarvoor bedankt!
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5009954/japans-bedrijf-biedt-excuses-nadat-trein-twintig-seconden-vroeg-vertrekt.html
Reputatie 6
Badge
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5009954/japans-bedrijf-biedt-excuses-nadat-trein-twintig-seconden-vroeg-vertrekt.html

Ach ja, dat is Japan. De mensen zijn zo gek als een deur, maar wel op een positieve manier.
Reputatie 1
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5009954/japans-bedrijf-biedt-excuses-nadat-trein-twintig-seconden-vroeg-vertrekt.html

Ach ja, dat is Japan. De mensen zijn zo gek als een deur, maar wel op een positieve manier.


Tja, de NS zou er een dagtaak aan hebben als ze steeds moesten aangeven wanneer een trein te vroeg of te laat vertrekt, of helemaal niet, of een veel te korte trein (en dat was mijn score deze week en het is pas donderdag)
Maar dat de NS of de conducteur daarvoor excuses aanbiedt, dat is blijkbaar al helemaal niet aan de orde. Ook niet door de NS-medewerkers op het forum. Dus wie is hier nou eigenlijk gek?
Het is geen dagtaak om de werkelijke vertrektijden te publiceren. Met behulp van gps informatie is er veel mogelijk.

Reageer