Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 5
Die vertrekken gewoon keurig op tijd. Voordeel van die regionale vervoerders is dat de deuren gewoon automatisch dichtblijven. De vertrekprocedure duurt daar dan ook maximaal 5 seconden. Ze hebben alleen pech als er grote groepen reizigers aan blijven wandelen, dan kunnen de deuren niet dicht. Dan halen ze die minuut vertraging maar in bij het volgende station, niks aan het handje.
Reputatie 7
Badge +3
Toch zal ook bij de regionale vervoerders de machinist de deuren moeten vergrendelen. Het grote verschil met NS is dat ze dat niet doen voordat de minuut is versprongen en ze daarom nooit te vroeg vertrekken. Een reiziger die na vertrektijd op de knop drukt om de deur te openen zal daar niet in slagen.

NS zou in theorie alle werkelijke vertrektijden kunnen monitoren. Het personeel dat te vroeg is gaan rijden kan via de dienstnummers worden opgespoord en ernstige terechtwijzing krijgen. Eigenlijk zou een aanzegging tot ontslag moeten volgen. Te vroeg vertrekken is een absolute doodzonde in het openbaar vervoer.

Vertrektijd = uiterste instaptijd.
Reputatie 5




Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.
Hier in de regio met Keolis is het zelfs een keiharde eis: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/blauwnet-in-overijssel-per-10-december-2017-41707/index1.html#post277017
Reputatie 7
Badge
[quote=MarkM93]


Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.



Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)

Edit, dit is bij nader inzien niet correct. foutje van mij.
Die Flirtjes komen echt bij Stadler weg hoor.
Reputatie 7
Badge
Toch zal ook bij de regionale vervoerders de machinist de deuren moeten vergrendelen. Het grote verschil met NS is dat ze dat niet doen voordat de minuut is versprongen en ze daarom nooit te vroeg vertrekken. Een reiziger die na vertrektijd op de knop drukt om de deur te openen zal daar niet in slagen.

.


Bij de metro word er niet gesleuteld hoor (tenminste niet bij GVB), sterker nog....er is niet eens een conducteur aanwezig. Dat er in de metro niet gesleuteld word betekent ook dat er minder tijd verloren gaat aan een heel ritueel voor de deuren sluiten. Misschien dat de metro daarom vaker op tijd is. Omdat het allemaal wat soepeler gaat.

Maar stiekem vind ik dit ergens wel een beetje onveilig hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)
Ze komen niet van dezelfde fabrikant.

De Amsterdamse M5 is gebouwd door Alstom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metromaterieel_M5

De Flirt 3 van Keolis is gebouwd door Stadler Rail.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keolis_Nederland_FLIRT
Reputatie 7
Badge +3
Bij de metro word er niet gesleuteld hoor (tenminste niet bij GVB), sterker nog....er is niet eens een conducteur aanwezig. Dat er in de metro niet gesleuteld word betekent ook dat er minder tijd verloren gaat aan een heel ritueel voor de deuren sluiten. Misschien dat de metro daarom vaker op tijd is. Omdat het allemaal wat soepeler gaat.
Ik heb nergens beweerd dat er bij andere vervoerders "gesleuteld" wordt. Toch zal de bestuurder bij GVB en Keolis (of welke vervoerder dan ook) wel een handeling moeten verrichten om de deuren te vergrendelen en zal pas mogen vertrekken wanneer alle deuren gesloten en vergrendeld zijn.
Reputatie 7
Badge
Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)
Ze komen niet van dezelfde fabrikant.

De Amsterdamse M5 is gebouwd door Alstom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metromaterieel_M5

De Flirt 3 van Keolis is gebouwd door Stadler Rail.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keolis_Nederland_FLIRT


Oooh god! Wat dom van mij zeg. 🙂 Sorry voor de vergissing hoor.
Reputatie 7
Badge

Ik heb nergens beweerd dat er bij andere vervoerders "gesleuteld" wordt. Toch zal de bestuurder bij GVB en Keolis (of welke vervoerder dan ook) wel een handeling moeten verrichten om de deuren te vergrendelen en zal pas mogen vertrekken wanneer alle deuren gesloten en vergrendeld zijn.


Ja klopt, maar die deuren kunnen nooit dicht gaan als er ook maar iets er tussen zit. Het schijnt dat deze deuren zo gevoelig zijn dat ze zelfs een papiertje er tussen dicteren.
Reputatie 5
Treinen van Keolis gaan vanzelf weer gewoon open als er wat tussen zit. Na x seconden probeert het systeem alsnog de deuren te sluiten, net zo lang tot ie dicht is, dan issie ook gelijk vergrendeld. Zit ook niet zoveel kracht op dat je helemaal wordt geplet, want het is niet hydraulisch zoals bij de ICM, SGM en VIRM enzo.
Reputatie 7
Badge
Treinen van Keolis gaan vanzelf weer gewoon open als er wat tussen zit. Na x seconden probeert het systeem alsnog de deuren te sluiten, net zo lang tot ie dicht is, dan issie ook gelijk vergrendeld. Zit ook niet zoveel kracht op dat je helemaal wordt geplet, want het is niet hydraulisch zoals bij de ICM, SGM en VIRM enzo.

Ja precies. Maar de deuren van de SLT en de Flirt zijn dacht ik toch ook niet zo sterk toch... ja een papiertje zullen ze waarschijnlijk niet dicteren maar ze zijn in ieder geval wel minder sterker dan die van de ICM SGM en de VIRM. Want die kunnen je behoorlijk pletten. :(
Het schijnt dat het vroeger nog erger was met de Matt 64....als je daar tussen kwam dan ging de deur helemaal niet meer open en bleef je tussen die deuren ingeklemd zitten.
Reputatie 5
SLT en Flirts hebben vrijwel diezelfde deuren idd. Alleen daar moet zo'n kereltje nog gaan sleutelen. En dat kan pas wanneer de laatste reiziger binnen is.
Reputatie 7
Badge
SLT en Flirts hebben vrijwel diezelfde deuren idd. Alleen daar moet zo'n kereltje nog gaan sleutelen. En dat kan pas wanneer de laatste reiziger binnen is.

Ja, sleutelen is nog steeds nodig inderdaad. Maar ja... als er straks treinen bij ns gaan rijden met nog gevoeligere deuren dan vraag ik mij af.....zal er dan nog wel gesleuteld blijven worden?
Reputatie 5
Ik vind dat sleutelen niet meer van deze tijd is. Alles is automatisch, dan moet vergrendelen toch ook gewoon met een knop kunnen? Als de tijd verspringt, druk je op de knop en gaat er zo'n neppe fluit klinken. Tegelijkertijd worden de deuren die al dicht zijn vergrendeld en gaat een open deur zo snel mogelijk dicht.

Dat is precies zoals de Lintjes het nu doen.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat sleutelen niet meer van deze tijd is. Alles is automatisch, dan moet vergrendelen toch ook gewoon met een knop kunnen? Als de tijd verspringt, druk je op de knop en gaat er zo'n neppe fluit klinken. Tegelijkertijd worden de deuren die al dicht zijn vergrendeld en gaat een open deur zo snel mogelijk dicht.

Dat is precies zoals de Lintjes het nu doen.


Interessant zeg. Tja....sleutelen is inderdaad wel een beetje ouderwets. Gewoon een knopje waar je op kan drukken lijkt mij veel handiger inderdaad.
Reputatie 5
Gevaar is dat de laatste deur dan met een grote groep sprinters onmogelijk dicht kan en dat dus vertraging kan opwekken. Het is veel klantvriendelijker.
Of het een sleutel of een knop is maakt feitelijk weinig uit. Een knop gaan reizigers op drukken, een sleutel is al wat lastiger te krijgen. Het is een afwijkende maat. In het buitenland wordt bijvoorbeeld ook gewerkt en getest met een NFC-systeem waarbij het aanbieden van een tag het vertrekproces in gang zet. Op die manier kan je ook nog precies loggen wie op welk moment de procedure is begonnen.
Reputatie 5
Als die knop in de cabine van een machinist is, kan er vrij weinig fout gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Als die knop in de cabine van een machinist is, kan er vrij weinig fout gaan.
Precies. Dat systeem werd al door NS gebruikt bij de eenmansbediening op de toenmalige Zoetermeer Stadslijn tussen 1977 en 2006.
Zeker, maar ook dan maakt het weinig uit wat de trigger is. Een knop, een sleutel, een handeling op een DMI, whatever floats your boat. Overigens zit er in nieuw materieel vaak ook nog een sleutelpunt bij de deuren, maar wordt die alleen weinig gebruikt omdat de machinist verantwoordelijk is voor die handeling.
Reputatie 7
Badge
Gevaar is dat de laatste deur dan met een grote groep sprinters onmogelijk dicht kan en dat dus vertraging kan opwekken. Het is veel klantvriendelijker.

Uuh....hoe bedoel je dat precies MarkM93? 🙂
Reputatie 5
Gevaar is dat de laatste deur dan met een grote groep sprinters onmogelijk dicht kan en dat dus vertraging kan opwekken. Het is veel klantvriendelijker.

Uuh....hoe bedoel je dat precies MarkM93? :)


Haha oeps. Ik bedoel letterlijk sprinters. Groepen mensen die een overstap proberen te halen d.m.v. een sprintje.
Sorry, beetje onduidelijke woordkeuze, haha.
Reputatie 7
Badge


Haha oeps. Ik bedoel letterlijk sprinters. Groepen mensen die een overstap proberen te halen d.m.v. een sprintje.
Sorry, beetje onduidelijke woordkeuze, haha.


Ooh op die manier. Oh ja dan snap ik het nu hoor, haha.

Reageer