Skip to main content
Update: 14 januari 2019



Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.



NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.



Reizen met een auditieve beperking

In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.



Wat cijfers

Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:


  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.

Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.



Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

Ben ik altijd :-)

Ik mocht daarna overigens direct door als de 974, omgeleid via, jawel, Leiden, Den Haag en Delft 🙂
Heet dat dan een rondje rond de HSL?😂
@Momo Rondje rond de HSL Noordsectie. Over de Zuidsectie kon ik beide keren keurig rijden 😉
Overzicht aantal te vroeg vertrokken treinen mei 2018



Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28





@Frank Visser , Gezien je reactie in een ander topic over dienstregelingstijden tag ik je ook even hier in want wellicht kun je de constateringen 1 of 2 bladzijde terug uit dit topic ook meenemen voor de volgende dienstregeling of liever nog eerder oplossen. Er blijkt bij bovenstaande stations teveel rijtijd speling te zijn waardoor treinen hier dus echt VEELVULDIG te vroeg vertrekken. En dan zijn dit de uitschieters welke Henk_NL uit de data heeft gefilterd voor de maand mei 2018 en Momo was zo vriendelijk om bovenstaand lijstje te maken.



Het moet toch mogelijk zijn om het aantal te vroege vertrekken vanaf deze stations drastisch te verminderen door de rijtijd aan te passen of een dienstregelingsnelheid op de dienstkaartjes te zetten?



Ik hoop dat jij weet bij wie dit dan neergelegd moet worden mocht je hier zelf niets mee kunnen :D



Onder het motto niet geschoten is altijd mis.
Op Hollandse Rading is dit jaar wel een probleem geweest met een verkeerde instelling van de overweg, hierdoor sloot de overweg veel te vroeg waardoor er door het treinpersoneel gekozen werd om eerder te vertrekken vanaf dat station om de overweg niet in storing te laten vallen.

Ik weet niet meer in welke periode dit was maar heb daar meldingen van gezien intern.




Vreemd @JBa, immers te Hollandse Rading is de overweg in beide richtingen achter de aldaar stoppende trein en niet ervoor.
Je hebt helemaal gelijk, ik ben in de war met sportpark daar zit richting Hilversum een overweg achter en op dat station staat een afteller zodat de overweg zo kort mogelijk dicht ligt. Deze afteller begint gewoon af te tellen terwijl de trein er nog een aantal minuten moest staan en de overweg ging daar ook gewoon dicht.



Naar Hollandse Rading vanaf Utrecht Overvecht heb je ook een ruime rijtijd speling waardoor je vaak daar ook te vroeg bent. Daarnaast zijn er volgens mij ook een aantal treinen welke op Hollandse Rading nog een langere tijd stilstaan volgens dienstregeling en dat is dan wel eens erg lastig voor een station langs de vrije baan en niet bekend bij sommige HC's denk ik.
Maar of de rijtijd nou krap of wat langer is, dat is toch absoluut niet en nooit een reden om te vroeg te vertrekken.

Op het dienstkaartjes van conducteur en machinist staat toch gewoon de vertrektijd.

Deze vertrektijden staan voor de machinist ook nog op zijn Tablet.

Waarom dan telkens het pleidooi om de rijtijden aan te passen (lees te vertragen).

De dienstregelingsnelheid daarvoor aanpassen heeft ook ongewenste gevolgen bij een reeds vertraagde trein.
Om te voorkomen dat het gebeurt kun je beter een strakkere dienstregeling hebben met meer gelijke stops, normaal gesproken stop je op een halte langs de vrije baan iets van 42 seconden. Nu zijn daar in het land dan enkele uitzonderingen op en dan gaat het wel eens mis. Zo ook met de rijtijd, als machinist moet je ergens vaak genoeg rijden om bepaalde grotere rijtijdspelingen te weten en je rijden daar dus op aan te passen zodat je niet overdreven vroeg aankomt op zo'n station en dan door te vroeg fluiten ook te vroeg vertrekt.



En als we met een paar ingrepen dat te vroeg vertrekken kunnen oplossen dan zijn we toch waar we willen zijn, of niet ?



En wat betreft de dienstregelingssnelheid is het juist een voordeel t.o.v. vertragingen. Als ik nml vanaf Utrecht naar Hollandse Rading een dienstregelingssnelheid van 100 heb en een keer te laat weg kan vanaf Utrecht heb ik op dat traject de mogelijkheid om met een andere hogere snelheid te rijden waardoor je weer inloopt. Uiteraard rekening houdend met de maximale snelheid op het baanvak.



En de tablet wordt helaas niet door iedere machinist gebruikt er zijn nog zat machinisten die met een papieren dienstregeling rijden omdat ze dat prettiger vinden. We zijn daar vrij in om daar een eigen keuze in te maken.
En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.

Verschil zal niet alleen door deze marge groter zijn, maar ook omdat de geplande vertrektijd in dat vertrekbericht in hele minuten is, terwijl de echte tijd op veel kleinere stations ook nog in seconden is (DINT tijd heb ik vandaag geleerd).



Voorheen werden op Twitter nog wel complete geprinte dienstkaartjes gedeeld met die tijden. Jij hebt ze vast vaker gezien.

Op één zo'n kaartje bv de complete 4038. Die geeft bv voor de stations Abcoude, Amsterdam Holendrecht en BijlmerArenA aan:



Ac - aankomst 12:49:00 - vertrek 12:49:42

Ashd - aankosmt 12:52:12 - vertrek 12:52:54

Asb - aankomst 12:55:12 - vertrek 12:56:06



Dat treinnummer staat ook je lijst, op 19 mei, ook weer zo'n doorgegeven negatieve vertraging (leuk begrip trouwens, vertraging op zich vind ik al nagetief).



Abcoude gepland vertrek 12:49:00 vs. vertrokken 12:48:55 - zou op basis hiervan slechts 5 seconden te vroeg zijn maar neem je die 12:49:42 van het dienstkaartje is het al 47 seconden te vroeg

Amsterdam Holendrecht gepland vertrek 12:52:00 vs. 12:51:58 - is 2 seconden te vroeg, maar 56 seconden obv vertrektijd 12:52:54

Amsterdam BijlmerArenA gepland vertrek 12:56:00 vs. 12:54:30 - is 1 minuut 30 te vroeg, maar daar mag 6 seconden bij (dienstkaartje 12:56:06).



Ik weet niet hoe groot de marge is waar je het telkens over hebt, maar als je die er ook bij op moet tellen dan wordt de 2 seconden te vroeg bij Holendrecht opeens ruim meer dan een minuut.



Bij grote stations waar wel op de hele minuut wordt vertrokken heb je dat verschil met die DINT tijd dan weer niet.





Ik ga vrezen dat je analyse slechts het puntje van de ijsberg is.
@JBa: Is sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid toegestaan ?

Volgens mij niet, dus bij vertraging werkt dit averechts.

Ais personeel nou gewoon simpel op hun dienstkaartjes kijkt vertrekt elke trein op tijd, en nooit te vroeg.
Sneller rijden dan de dienstregelingssnelheid is toegestaan bij vertraging, je mag echter niet sneller rijden dan is toegestaan op het baanvak.



En met dat laatste heb je volledig gelijk, mits er geen vertraging is door het voorgaande traject.
Sneller rijden dan de dienstregelingssnelheid is toegestaan bij vertraging.



Sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid is NIET toegestaan. Alleen bij een inhaalsnelheid op het dienstkaartjes is dit toegestaan. Echter inhaalsnelheid kent NS niet (meer).
Uit andere handboeken (andere vervoerders) ken ik inderdaad de bepaling dat er niet sneller gereden mag worden, maar in het handboek van NS is die bepaling niet (meer) opgenomen. Enkel dat de dienstregelingsnelheid de snelheid is waarop de dienstregeling gebaseerd is, maar er is geen verbod om sneller dan de dienstregelingsnelheid te rijden.
De dienstregelingssnelheid is niet meer dan de snelheid waarop de dienstregeling op een bepaald traject is gebaseerd, rekening houdend met de maximale plaatselijke snelheden. De Dienstregelingssnelheid wordt gebruikt om te voorkomen dat je met je trien voor een stop-tonend sein terecht komt en geen andere treinen hindert omdat je niet in je eigen rijweg zit.



Als ik niet in mijn eigen rijweg zit qua tijd dan hoef ik geen dienstregelingssnelheid te rijden maar is het doel juist om weer in mijn eigen rijweg te komen qua tijd zodat ik geen hinder veroorzaak voor andere treinen.



Maar dat weet jij toch ook ??
Weet niet wat je hier mee bedoelt



Over de dienstregelingsnelheid, zie:

Handboek machinist art. 6.1.1



(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)



On-topic: Deze dus verlagen zorgt ervoor dat een trein welke met vertraging rijdt deze niet kan inlopen. Personeel moet gewoon op dienstkaartjes en klok kijken bij ieder vertrek.
Over de dienstregelingsnelheid, zie:

Handboek machinist art. 6.1.1



(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)



Allereerst weet ook jij klant-peter, spoor 2 of hoe je ook genoemd wilt worden dat het niet toegestaan is te citeren uit interne documenten, daarnaast staat dit er niet in de laatste versie van het machinisten handboek van de NS en is dit jouw interpretatie van een andere tekst.



Kijk maar goed dat dienstregelingssnelheid er NIET staat !!!!
Wellicht heeft dat in een oude versie gestaan.

In de huidige versie staat niets over de dienstregelingsnelheid, alleen dat je dus op basis van de dienstregeling de snelheid bepaald. Als ik dus te laat ben ligt die snelheid hoger dan als ik op tijd ben, met inachtneming van de plaatselijke beperkingen, materieelbeperkingen en aanwijzingen.

Het woord dienstregelingsnelheid komt niet voor in die paragraaf.



Overigens lijken mij dit overigens geen discussies die op een openbaar forum gedaan zouden moeten worden.
Ik had u meer beloofd, dus dat krijgt u van mij. April 2018 voor nu:



https://hastebin.com/oxizewopoy.cs
WoW 😮 Maar wel weer een heel groot aandeel voor degene die Momo al in het lijstje had staan.
Er is iemand weer druk aan het werk geweest terwijl ik relaxed op mijn luchtbedje lag.
Om eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat er technisch iets fout gaat op Rheden en Velp, maar ik kan niet bedenken wat. Zoveel kan haast niet.
Maar inderdaad de usual suspects staan er weer bij.



Sassenheim is ook wel een interessante in dit lijstje, was ook al eerder een keer door iemand over geklaagd.

Een paar keer per dag moet de 4600 richting Den Haag daar blijkbaar een paar minuten wachten (vertrekken om .48 of .49 ipv .45 op andere tijden). Dat gebeurt dus niet altijd, vanmorgen de 4626 al om 10.44 (klacht op Twitter) / 10.45 (info Treinposities) vertrokken ipv 10.48



https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4626/2018-07-19T10:48:00+0200




Rheden en Velp zijn inderdaad wel opvallend, zeker omdat ik me niet kan herinneren hier klachten over gezien te hebben. Of de reizigers daar vinden het al zo normaal dat ze er niet over klagen.



Ik had alleen je eerste lijst van 1 mei naast de OVtijden gegevens van die 2 gelegd waarbij opviel dat een deel van te vroege daar een vertraging vertoonden en een enkele steekproef daarvan op TP gaf ook de vertraagde tijd van OVT. Er klopt daar denk ik inderdaad iets niet.
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.

Hopelijk is men intern er ook zo druk mee bezig als jullie, dus bijv. dat er automatisch een bericht gestuurd wordt naar de MCN/HC "je bent te vroeg vertrokken" :P



De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...

Reageer