Skip to main content
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.











Waarom is dit zo belangrijk?



De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.













​Wist u dat?



Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?



Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.









Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.



Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject

http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html
Reizigers zien het fluitsignaal vaak als aankondiging van een laatste instapmogelijkheid. Maar een fluitsignaal als de reizigers nog instappen is niet altijd even prettig.
De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen.



Laat eerst de conducteurs het fluitje eens consequent zo gebruiken. Wijzen naar de reizigers is daarna pas te rechtvaardigen.



En ja, ik vertik het om de volgende trein af te wachten als een conducteur weer eens begint te fluiten terwijl nog niet eens iedereen uitgestapt is.
Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?



Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan. En misschien ten overvloede: laat reizigers eerst uitstappen alvorens u instapt.




Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer. Maar dat hangt samen met de ingangen van de stations aan de lijn.



De laatste zin is echter veel belangrijker: laat reizigers eerst uitstappen. Volgens mij kan NS ook best een gedragscampagne starten over hoe we in en uitstappen. Het is al eerder besproken op het forum, maar juist doordat mensen

1) op de perrons precies voor de deur gaan staan, of

2) na het uitstappen eerst hun vouwfiets uitvouwen, of

3) geen gebruik maken van de mogelijkheid om in een dubbeldekker met z'n tweeën tegelijkertijd uit te stappen

gaat het uitstappen meestal erg langzaam.



Ook het instappen gaat soms niet vlot. Als er één persoon op het balkon blijft staan denkt iedereen ineens dat de trein vol is, terwijl er nog voldoende stoelen onbezet zijn (of met alleen een tas erop). Bovendien is het bij drukte veel efficiënter om door te lopen tot in de gangpaden.



Kortom, een gedragscampagne of sociaal uit- en instappen lijkt me zinniger dan een campagne over fluiten.
Leuk, maar laat dan NS ook eens voor realistische overstaptijden zorgen. In Den Bosch zijn sinds de verbouwing enorme loopafstanden voor overstappende passagiers ontstaan omdat NS/ProRail de treinen nu vaak zover mogelijk van de trappen laat stoppen. De overstaptijden zijn echter niet ruimer gemaakt. Ook in Eindhoven zijn de overstaptijden van 1 of 2 minuten in de praktijk totaal niet realistisch.



Overigens zit ik als reiziger helemaal niet op dat hoogfrequent rijden te wachten. Laat NS eerst maar eens extra materieel aanschaffen om in de treinen die nu rijden voldoende materieel in te zetten. Tussen Utrecht en Eindhoven is er op dit moment (ook in de spits) vrijwel geen enkele trein die op maximale lengte rijdt, buiten de spits rijden IC's zelfs regelmatig met een losse ICM3 of ICM4.
PHS is waanzin, NS heeft al niet voldoende materieel voor de huidige treindienst laat staan voor extra treinen.
Het gevolg van PHS zal wel zijn dat er vaker kortere treinen gaan rijden. Trein vol? Neem lekker de volgende. Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.

En dat is nog los van de buitensporige kosten voor de infrastructuur die gemaakt moeten worden voor PHS. Het CPB adviseerde de politieke partijen vorige week niet voor niets om niet meer te investeren in grote spoorwegprojecten (PHS, ERTMS, grote stationsprojecten, nieuwe lijnen, etc.) omdat het geld daarvoor nooit en te nimmer wordt terugverdiend.
Dus vanaf nu fluiten conducteurs ook niet meer terwijl er nog reisvee aan het instappen is?



Als ik op tijd op het perron ben en er is voldoende plek in de trein verwacht ik namelijk gewoon dat ik met die trein meekan. Ook als die één minuut te laat is.
Bijna alle treinen hebben een tegenwoordig een sluitfluit of iets anders vergelijkbaar. Het zou veel logischer zijn om de fluit van de conducteur als vooraankondiging te zien (of opschiet indicator) en de sluitfluit als het echte niet meer instappen signaal. Dat sluit ook veel beter aan bij de beleving van de reizigers.
@kamcon

Dat is wel lastig te onderscheiden: bij het IC-materieel twee fluiten met een verschillende betekenis en bij het sprintermaterieel twee piepen en een fluit met een verschillende betekenis.
Veel conducteurs gebruiken ook de fluit van de deuren om instappers op te jagen.



Een probleem van het te vroeg fluiten door conducteurs is bovendien dat reizigers die alsnog het perron opkomen niet hebben gehoord dat er gefloten is. Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.



Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.
Ook als er aan beide zijden van een perron staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.







Dat zie ik elke dienst wel, een collega fluit en reizigers denken dan dat het mijn trein is. Er is daar zeker nog wat mee te winnen.
Beetje sneu van de Ns om de reizigers de schuld te geven van de vertragingen ......
Ik vind zelf de rode lichtstroken bij de deuren in de Amsterdamse metro wel helder. Niet meer instappen is daar goed gevisualiseerd.

Het is nog veel beter. Voor aankomst bij een station worden diezelfde lichtstroken groen, waarmee aangegeven wordt aan welke zijde van de metro de deuren opengaan. Tijdens het stationnement zijn ze wit. Wanneer de deuren gaan sluiten worden ze rood.



Die lichtstroken zijn één van de beste innovaties in het OV die ik de laatste jaren heb gezien. (Nu is dat niet zo moeilijk. Zo veel wordt er niet geïnnoveerd.)
Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.

Yep, gebeurt zeer regelmatig op Den Haag CS, de akoestiek onder dat lage plafond is fantastisch ! Er wordt gefloten op perron 2 en op perron 1 begint iedereen te hollen (zitten 2 sporen/treinen tussen).



Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer.

Los daarvan, hoe moet een gemiddelde reiziger weten waar de voorkant en achterkant tot stilstand komen ??

De kwartierdienst van mijn sprinter kan variëren van 1 SLT4 tot SLT6 + SLT4, dat scheelt nogal (gelukkig heb ik een app die de lengte aangeeft, dus kan me goed opstellen).
Dat blijft toch buitengewoon knullig. Op een app is wel te zien welke treinlengte je kunt verwachten. Op het perron is deze informatie niet beschikbaar.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde reiziger zich hier ook maar iets aan gelegen zal laten liggen. Zo lang veel overstaptijden bij NS domweg te krap zijn en veel sprinters buiten Randstad bijv. in het weekend maar om het uur rijden zal er in de praktijk weinig veranderen.
In principe zou de materieelinzet zonder veel moeite beschikbaar zijn voor gebruik in bijvoorbeeld CTA's. Maar zoals vaker geroepen, je moet dat nu niet willen. De kwaliteit van de informatievoorziening is sowieso al niet je-van-het, de kwaliteit van de materieelinzet is nog wat minder je-van-het, dat publiceren moet je niet willen. Eerst de kwaliteit verhogen, daarna groot beschikbaar maken.



Reactie #900. Nog 99 reacties en ik verlaat u allen 🙂
Juist door de grote fluctuaties in de materieelinzet moet je die die nu juist wel willen publiceren. Wanneer alle treinen volgens de in de jaardienst geplande inzet rijden, is die informatie niet meer belangrijk omdat de treinen dan met een voorspelbare lengte rijden.
Maar dan moet die fluctuerende informatie wel correct zijn.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
Krijgen we over een paar maanden een andere campagne met als boodschap dat we weer netjes éérst anderen uit moeten laten stappen, in tegenstelling tot de huidige boodschap dat we zo snel mogelijk in moeten stappen om ruim voor het fluitsignaal binnen te zijn?



De correcte link @TS is trouwens www.ns.nl/fluiten, doorverwijzend naar http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Ik voorzie nog veel meer haat richting treinpersoneel, als je nu al kijkt naar de reacties van sommigen. Gisteren begon mijn reisgenoot toevallig vragen te stellen na het zien van bovenstaand filmpje op OBIS, wat resulteerde in een discussie met een man of 10 die in de coupe zaten. De reacties op het filmpje en het 'nieuwe' beleid waren niet bepaald positief.



Wachten met instappen ben ik vrij eenvoudig in, maak mezelf breed en klaar. Tikkeltje asociaal misschien, maar so be it. Als uitstapper dan he.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.

De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/



Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.
We kunnen het proberen op te lossen door steeds de conducteur aan de praat te houden totdat iedereen ingestapt is, dan kan hij of zij niet fluiten. 🙂

Reageer