Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal! | NS Community

Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!


Reputatie 4
Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.





Waarom is dit zo belangrijk?

De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.






​Wist u dat?

Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?

Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.




Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.

Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html

103 reacties

Ik kan wel een standpunt innemen, aangezien het mij regelmatig overkomt, ik het anderen regelmatig zie overkomen, er op het forum paginas lang over wordt geschreven. Ga in beroep, ik heb op deze manier boetes kwijtgescholden zien worden (b.v. wanneer de boeteschrijver niet op komt dagen). De volgende link gaat over verkeersboetes, maar zal u hopelijk kunnen helpen: http://www.inberoeptegenboetes.nl

Zijn er getuigen die u kunnen helpen?



Volgens mij geen getuigen, aangezien ik echt de laatste was die de trein instapte, achterin.

Maar de trein ree zo ver door , dat ik geen eens de mogelijkheid had om er ook op tijd in te stappen, de trein deuren gingen open en weer sluiten. Het waren echt nog geen 1 minuut om de trein in te komen.

Zoals Conrad zegt, ik weet zelf ook niet wanneer het fluitje gaat.
Reputatie 4
Dank jullie wel voor de steun.

Het forum is ook niet de oplossing om voor hulp te zoeken maar meer voor discussies of uitleg of verklaringen.

Ik heb precies beschreven wat er is gebeurt.

Heb een foto genomen op mijn telefoon dat de trein 3minuten vertraging had.

Mvg

Klopt, de trein kwam met 4 minuten vertraging om 23:43 aan en is met drie minuten vertraging (dus 1 minuut minder) om 23:44 vertrokken: http://ovtijden.com/arnu/rl/3091/2016-07-28T23:41:00+0200/

U krijgt een boete voor "de taakuitvoering van het personeel van de vervoerder verhinderen of belemmeren", maar de trein is binnen een minuut met een minuut minder stationementtijd vertrokken en u probeerde een fiets in de trein te laden. Lijkt er eerder op dat het NS personeel gevaarlijk bezig was door de deuren te sluiten met een fiets ertussen.

Kunt u incheckgegevens bij het bezwaarschrift voegen, waaruit blijkt dat u optijd op het perron aanwezig was?

Discussies zijn er al uitvoerig geweest: https://forum.ns.nl/de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330
Kijkend naar de logs dan blijkt dat tussen het moment van 0KM/h staan en weer optrekken te Alkmaar krap een minuut is geweest. Dan houd je 'schoon' 30 seconden over om in te stappen, als je tijd rekent voor deurvrijgave, deuren openen, vertrekproces, et cetera.

Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl
Net weer een leuke. Op Rotterdam Alexander stond de sprinter naar Gouda klaar voor vertrek, met nog zo'n 40 seconden op de klok. er kwam nog iemand aanrennen, maar toch werd er gefloten, en werd er zo'n 10 seconden voor vertrektijd weggereden. Valt dat ook onder op tijd rijden en service verlenen aan de reiziger?
Reputatie 7
Badge +3
Net weer een leuke. Op Rotterdam Alexander stond de sprinter naar Gouda klaar voor vertrek, met nog zo'n 40 seconden op de klok. er kwam nog iemand aanrennen, maar toch werd er gefloten, en werd er zo'n 10 seconden voor vertrektijd weggereden. Valt dat ook onder op tijd rijden en service verlenen aan de reiziger?
Je geeft hier precies een voorbeeld waarom de werkwijze van NS fundamenteel niet deugt. Het berust op een groot aantal denkfouten, waarvan de belangrijkste is dat NS het begrip vertrektijd verkeerd interpreteert.
Kijkend naar de logs dan blijkt dat tussen het moment van 0KM/h staan en weer optrekken te Alkmaar krap een minuut is geweest. Dan houd je 'schoon' 30 seconden over om in te stappen, als je tijd rekent voor deurvrijgave, deuren openen, vertrekproces, et cetera.

Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl


Dankjewel. Dit is correct en tevens juist! 🙂
Kunt u incheckgegevens bij het bezwaarschrift voegen, waaruit blijkt dat u optijd op het perron aanwezig was?

Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket (ik heb één ordernummer daarvan) , echter de bon/ticket zelf heb ik niet meer helaas (denk ik.). En op "mijn-ns" kan ik helaas het inchecken niet terugvinden, het was inderdaad gebeurt op 28-07-2016. Blijkbaar scant of registreert hij deze niet ONLINE. Ik was inderdaad ruim op tijd op het station, wel een 20minuten van te voren inderdaad. En heb toen ook ingecheckt met deze bon. Hopelijk kunnen jullie het terugvinden dat ik heb ingecheckt.

Zouden jullie dat aub voor mij kunnen opzoeken en controleren. Dat is inderdaad een goed bewijs dat ik op tijd had ingecheckt.

Met vriendelijke groet,

lieveerbeestje.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket

Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket

Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.


Ja, deze ticket had een chip , en ik heb ingecheckt met deze chip. Dat ging allemaal goed. Ik heb ruim op tijd ingecheckt met deze chip. Bedankt voor je hulp.
Ik heb ingecheckt met een spoordeelwinkelticket

Was dat een ticket met een chip? - Zo niet dan is het tijdstip van inchecken niet geregistreerd.

Ja, deze ticket had een chip , en ik heb ingecheckt met deze chip. Dat ging allemaal goed. Ik heb ruim op tijd ingecheckt met deze chip. Bedankt voor je hulp.



Net lange gesprekken gehad aan de telefoon, en ja, ik had ingecheckt met een e-ticket.

de politie-agenten zagen dit ook.

sorry dat ik het weer moet zeggen, maar het is er een beetje omgedaan.
Je kunt niet inchecken met een e-ticket. De code op de e-ticket is enkel en alleen voor passage bij de poorten.
Ik weiger te geloven dat TLS in de backend geen log heeft waaruit blijkt dat het poortje geopend is met een e-ticket. Anders zou je fraude met dit soort dingen onmogelijk kunnen traceren en sleutelkaarten ook onmogelijk kunnen blokkeren na x aantal keer gebruik. Zelfde verhaal voor passagepassen van personeel, die worden ook gewoon gelogd in de backend.

Deze logs zijn alleen niet openbaar.
Ja, alles is te achterhalen uiteindelijk.
Reputatie 7
Kijkend naar de logs dan blijkt dat tussen het moment van 0KM/h staan en weer optrekken te Alkmaar krap een minuut is geweest. Dan houd je 'schoon' 30 seconden over om in te stappen, als je tijd rekent voor deurvrijgave, deuren openen, vertrekproces, et cetera.

Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl


Welke logs zijn dat en kan lieveersbeestje er ook bij ? Want dat is wel een hele leuke en nuttige conclusie.
Nee, dit is een afgesloten omgeving.
Het is inderdaad triest om de passagiers de schuld te geven van de vele vertragingen keer op keer.

Maar triester is het feit dat een conducteur mij de trein uit duwde omdat ik na het fluitsignaal instapte. Is dit de service waar we tegenwoordig naar streven?

Zoals velen heb ik de fout begaan er van uit te gaan dat het signaal een laatste instapmogelijkheid is. Een boete is dan gepast, maar iemand de trein uit duwen....
Het is inderdaad triest om de passagiers de schuld te geven van de vele vertragingen keer op keer.

Maar triester is het feit dat een conducteur mij de trein uit duwde omdat ik na het fluitsignaal instapte. Is dit de service waar we tegenwoordig naar streven?

Zoals velen heb ik de fout begaan er van uit te gaan dat het signaal een laatste instapmogelijkheid is. Een boete is dan gepast, maar iemand de trein uit duwen....

Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.

En als u na het fluitsignaal nog instapt mag u blij zijn dat de conducteur u geen flinke boete heeft gegeven, ik weet niet het bedrag maar het is toch zonde geld zo'n boete. In dit geval heeft de hoofdconducteur gekozen voor de minst kwade reactie en dat is u weigeren in zijn/haar trein.

Maar ik begrijp dat u liever een boete had gekregen, misschien kan @Loes of @Slidestops u dan even aangeven wat de hoogte van deze boete is, wellicht denkt u er dan heel anders over.
@Jeroen 230 euro + 9 euro administratiekosten
Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl


Beetje late reactie maar, locatie lijkt niet te kloppen, immers spoor 6 is geen perronspoor te Alkmaar @Henk_NL
Uit mijn hoofd is dat spoor 7 naast spoor 5. GPS-nauwkeurigheid is een paar meter, de marker raakt daardoor net spoor 7 aan. De nauwkeurigheid is echter hoog genoeg (uit mijn hoofd was het nog GPS10 destijds, dus 10 meter) om langs een perron van 328 meter te bepalen waar de trein ongeveer heeft gestaan. Leiveerbeestje heeft dat in een latere reactie ook bevestigd.
Reputatie 7
Badge +3
Vanavond een nieuwe variant van het 'fluiten/nietinstappen-principe meegemaakt.
Conducteur fluit. Kijkt, sluit deuren op 1 na, ziet nog iemand aankomen, fluit nogmaals en laat dan zo'n 20 mensen instappen. (sprinter Utrecht centraal 18.52 uur richting Den Bosch)

Deze variant had graag bij de vorige trein gezien, dan had ik nog met die mee gekund 😉
Badge +3
Voorheen was dat inderdaad kort fluiten, het attentiesignaal "mensen, nu instappen (doof uw pijp, sigaar of sigaret) want we gaan zometeen rijden" dus "all aboard!"

En daarna (als alles veilig is) een lange fluit, deuren dicht en vertrekken maar!

Ik ben zelf overigens nog nooit geweigerd als ik bij de (uiteraard nog open) deur van de conducteur nog snel naar binnen wilde. Dat is immers gewoon veilig.

Uiteraard wel eerst even (hijgend) vragen of dat mag, en nee is ook een antwoord... 😛
Reputatie 7
Badge
Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.

Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.
Mijn ervaringen zijn ook gewoon dat ik na het fluiten gewoon mag instappen. Ik loop vask langs de trein om een treinstel te vinden dat minder druk is.

Vaak is de trein zo druk dat de balkons dan echt vol staan. Zodra er gefloten wordt stap ik bij de eerste deur in. Vaak genoeg bij de conducteur. Nog nooit er op aangesproken.

Aangezien we ook nog nooit een inhoudelijke reactie op de vele vragen omtrent het fluiten is niet meer instappen hebben gehad, zoals hoe weet ik als reiziger wanneer er gefloten gaat worden en waarom fluiten zoveel conducteur om reizigers aan te sporen nog in te stappen, blijf ik het ook gewoon doen.

Helaas voor u is het wel een feit dat passagiers die deuren openhouden of er tussen klem komen te zitten inderdaad voor vertragingen zorgen omdat zo een deur in storing valt en er dan tijd verloren gaat om de deuren opnieuw te gaan sluiten.Je kunt je afvragen in hoeverre dit de reiziger te verwijten is. Een trein lijkt me bij uitstek een product om 'hufterproof' te ontwerpen. Dat een deur in storing raakt als iemand hem open houdt, vind ik wat dat betreft zwak. Dat een reiziger iets doet wat de vertrekprocedure net even anders laat verlopen, lijkt me iets waar bij het ontwerp prima rekening mee had kunnen worden gehouden.

De klem beveiliging van de deur spreekt hierbij aan en daardoor gaat een deur weer open, doordat de deur weer open gaat moet daar dus op gewacht worden tot hij wederom sluit. Als hij echt langer wordt tegen gehouden dan valt de deur vanwege de VEILIGHEID in storing.

Dit is dus puur een veiligheidsmechanisme en heeft niks met hufterproof te maken. Bewust zo ontworpen dus.

Reageer