Skip to main content

Vanmorgen ben ik op station Velperpoort ingecheckt met Arriva, omdat ik een trein naar Arnhem wilde nemen en volgens de dienstregeling kwam Arriva als eerste. Ik ben in de eerste trein gestapt. Ik had niet in de gaten dat het geen Arriva trein was. De conducteur zei, dat ik foutief was ingecheckt en veranderde dat. Verder zei hij niets. Nu krijg ik bericht dat ik 50€ boete heb! Hoe kan ik dat aanvechten? Ik reis heel zelden met de trein en heb redelijk wat moeite het allemaal goed te doen. 
hopelijk heeft iemand een advies, bedankt, Julie 

De conducteur hoeft niets te zeggen, in verband met de vele agressieve reacties die reizigers soms hebben. De verharding is al dusdanig dat er conducteurs zijn die nog nauwelijks controleren, die willen ‘s avonds ook zonder ellende achter de boerenkool zitten.

U zit fout, en niet de conducteur die u beboet, dat zou de omgekeerde wereld zijn. De boete is dus terecht, maar u kunt contact opnemen met Klantenservice die de verhoging soms kwijtscheldt. 030 7515155, dan kunt u het uitleggen. U heeft zonder meer geen recht op kwijtschelding, u moet correct inchecken en het is coulance als het kwijtschelden gebeurt. Als u verder een goed NS-verleden heeft, doet men dat nog wel eens. Succes is echter niet gegarandeerd.

Ik had niet in de gaten dat het geen Arriva trein was.  

En het verschil tussen een rode trein en een geel/blauwe trein valt helemaal niet op?

De conducteur hoeft niets te zeggen, in verband met de vele agressieve reacties die reizigers soms hebben.

Aldus NS, voor alle duidelijkheid. Ik twijfel nog altijd aan de legaliteit van dit beleid.

U zit fout, en niet de conducteur die u beboet, dat zou de omgekeerde wereld zijn. De boete is dus terecht,

Aannemend dat de conducteur op deze manier te werk mocht gaan, uiteraard. En dat het systeem met correctietarieven i.p.v. uvb met wettelijke verhoging überhaupt mag ondanks dat hierdoor geen fatsoenlijk bezwaar en beroep mogelijk is.

Welkom bij de NS Community!

Als je op Velperpoort ingecheckt hebt (voor een trein naar Arnhem) maar daarbij een foutje gemaakt hebt (bij NS ingestapt i.p.v. Arriva) dan hoeft een conducteur toch geen agressie te verwachten als die jou daar opmerkzaam op maakt?

Sterker nog, verder dan Arnhem gaat die trein toch niet, dus als het de bedoeling was om bij NS in te checken kan dat daar op het perron.

Een Arriva incheck kunnen ze gewoon zien (tijdstip maar niet de locatie), dus als dat enkele minuten eerder was kan dat alleen maar om Velperpoort gaan.

Neem (liefst na enkele dagen) contact op met de NS Klantenservice (telefoon, chat, social media), want ik neem aan dat je in Arnhem ook gewoon bij Arriva uitgecheckt hebt?

Reageer