Gebrekkige info bij in- en uitchecken bij Flex abonnement | NS Community
beantwoord

Gebrekkige info bij in- en uitchecken bij Flex abonnement


Voorheen had ik een abonnement op daldo. Bij iinchecken kon ik zien of ik inderdaad met korting of tegen het volle tarief ging reizen, en bij uitchecken kreeg ik het voor de reis berekende bedrag te zien. Bij Flex komt alleen de melding ïnchecken op rekening” te staan, dus als ik rond het begon van de daluren incheck is het niet duidelijk welk tarief er gerekend gaat worden. Zeker niet als ik een trein moet hebben die een paar minuten na aanvang van de dalpertiode vertrekt. Min de oude situatie kon ik dat herstellen door uit te checken waarna de melding “inchecken geannuleerd”kwam. em kon ik een of twee minuten later weer inchecken, en kon ik gelijk zien of ik nu wel tegen het gereduceerde tarief kan reizen. Dat is een ernstig gemis. Waarom kan ik dit niet zien, net zoals bij de klassike op rekening abonnementen ? Hetzelfde bij het uitchecken, ik krijg niet te zien wat de reis me heeft gekost, bij het klassieke abonnement wel. Als dit bij de klassieke abonnementen ken, doen moet dat toch ook bij de Flex abonnementen kunnen ?

Ook als ik in de App kijk kan ik pas na een paar dagen zien wat de reis heeft gekost. Dat vind ik een groot nadeel, en ik zou graag, net als bij de klassiek abonnementen, dit gelijk bij in- en uitchecken willen zien. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 July 2022, 23:55

Bekijk origineel

13 reacties

Bij Flex staat alle informatie in de computer en niet op de chipkaart. Vandaar dat wat u wil niet kan.

Reputatie 6
Badge +1

Bij Flex staat alle informatie in de computer en niet op de chipkaart. Vandaar dat wat u wil niet kan.

Het zou prima mogelijk moeten zijn. Bij controle ziet de conducteur ook welk product actief is en in welke klasse je reist. Op de paaltjes en poortjes zou het ook weergegeven moeten kunnen worden. 

Bij Flex staat alle informatie in de computer en niet op de chipkaart. Vandaar dat wat u wil niet kan.

Het zou prima mogelijk moeten zijn. Bij controle ziet de conducteur ook welk product actief is en in welke klasse je reist. Op de paaltjes en poortjes zou het ook weergegeven moeten kunnen worden. 

Nee, dat ziet de conducteur helemaal niet. Die ziet uitsluitend dat u met Flex bent ingecheckt.

Ook voor welke klasse u betaalt kan de conducteur niet zien. Als hij/zij u in de eerste klas aantreft registreert hij dat middels een transactie die pas veel later naar de computer gestuurd wordt die dan ook pas checkt of u in inderdaad terecht in de eerste klas zat. En zo niet een boete in de vorm van een correctietarief op uw rekening zet.

Het is geen online systeem zoals u veronderstelt.

Badge +3

Bij controle ziet de conducteur ook welk product actief is en in welke klasse je reist.

Nee, dat ziet de conducteur helemaal niet. Die ziet uitsluitend dat u met Flex bent ingecheckt.

Nee, bij controle wordt de klasse middels een dataverbinding opgehaald uit het achterliggende systeem. Alleen als een reiziger in de eerste klas wordt aangetroffen terwijl de tweede klasse getoond wordt op het scherm zal de conducteur de klasse registreren.

Ook kan de conducteur wel min of meer zien welk abonnement actief is. Zie onderstaande afbeeldingen die @Slidestops ooit plaatste in een topic dat nu in het archief staat:

 

Op de paaltjes en poortjes zou het ook weergegeven moeten kunnen worden. 

In theorie zou dat mogelijk gemaakt moeten kunnen worden, maar ik denk dat een reden om dat niet te doen is dat het te veel tijd zou kosten deze gegevens op te halen uit het systeem. Je wil voorkomen dat er opstoppingen ontstaan als veel mensen achter elkaar willen uitchecken.

Tochjo’s reactie klopt inderdaad. Flex is, in tegenstelling tot de Businesscard, juist WEL een online systeem. De handheld van controlerend personeel (conducteur, V&S, ...) krijgt via de dataverbinding alle aanvullende informatie binnen. 

 

Probleem met poortjes en paaltjes is inderdaad dat er een vaste maximum tijd staat voor het verwerken van een in/uitcheckactie, uit mijn hoofd nog altijd 250ms (een kwart seconde). Die tijd is niet afdoende om tegen een centraal systeem te praten en aanvullende informatie op te halen. Daarnaast is de techniek in de poortjes en paaltjes op het einde van de levensduur aan het lopen, waardoor er ook niet veel rekenkracht voorhanden is. Er worden inmiddels nieuwe paaltjes geplaatst, en ook poortjes zullen op termijn een upgrade krijgen. Dat zou allerlei nieuwe mogelijkheden moeten gaan bieden, want voor inchecken met een pin/creditcard zal ook veel meer nodig gaan zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een paar weken geleden hebben we in Londen een ritje gemaakt met de nieuwe Elizabeth line. Daar kun je al in- en uitchecken met je creditcard, betaalpas of smartphone. Het viel ons op dat het openen van de poortjes dan langer duurt dan met de Oyster Card (waarbij het saldo op de kaart staat).
Het levert gemak op wanneer je met andere kaarten kunt reizen en niet verplicht bent om een chipkaart te gebruiken. Maar voor de snelheid van het in- en uitchecken zitten we daar bepaald niet op te wachten.

Bij de huidige OV chipkaart ligt alle vertrouwen bij de informatie op de kaart, die uitlezen is een fluitje van een cent. Bij pinpassen en andere debit cards zal je altijd afhankelijk zijn van een check bij een backoffice, en dat kost inderdaad tijd. Een creditcard zou nog vrij rap moeten kunnen doorlopen, maar men gooit dat vast op dezelfde stapel uit gemak. 
 

Er staat ons nog veel leuks te wachten in Nederland. Maar als ik dat te hard zeg word ik weer voor negatieveling uitgemaakt :) Wat las ik toch laatst geschreven door een gefrustreerde spoormedewerker, 98% van de mensen op dit forum zou negatieve, harde kern zijn o.i.d.

Reputatie 7
Badge +3

Het komt vaker voor dat realisten voor negatievelingen worden uitgemaakt. Bijna altijd door mensen die niet tegen kritiek kunnen. Ze vergeten dat iedere klacht een kans is.

Ergens moet het inderdaad vooruit en met alleen maar bomen op de weg komen we nergens, maar NS is de laatste jaren steeds minder ontvankelijk voor serieuze vraagstukken, de trein moet door denderen, succes of niet. Ik vind dat jammer.

 

Die 98% zit nog iets anders in elkaar, heb het teruggevonden:

En dat terwijl NS zelf juist het meest negatieve forum (de NS Community) in stand houd, een forum alwaar een klein groepje droeftoeters zo'n 98 procent negatieve berichten over NS mag plaatsen. Als je daar als nietsvermoedend klant, via notabene de eigen klantenservice, op terecht komt, schrik je je dood......

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een opmerkelijke bijkomstigheid van het beleid van NS om de NS Community als goedkoop klantenservicekanaal te gebruiken. Dan moet NS niet vreemd opkijken dat er kritiek komt wanneer structurele problemen niet worden opgelost. Verder is het opmerkelijk dat er eigenlijk nooit iemand van NS inhoudelijk reageert op het forum. 

Vergelijk dat eens met de community van Ziggo. Ziggo is daar zelf heel actief om problemen op te lossen en er zijn korte lijnen tussen de vaste kern aan forumleden en de moderators. Moderators die in dienst zijn bij Ziggo en enige doorzettingsmacht hebben in de eigen organisatie. Daar kunnen we bij NS alleen maar van dromen.

Voor een lerende en klantvriendelijke organisatie is een community als deze goud om de dienstverlening te verbeteren.

De NS helpt zelf mee om deze community tot een farce te bombarderen. Een handje vol leden houdt het hier vol. De rest van de bijna 100.000 leden is verdwenen. Moderators van Webhelp komen hun afspraken onvoldoende na, maar wat wil je als er een moderator van de NS, met bevoegdheden, hier ontbreekt om zaken intern aan te kaarten.

 

Als de vaste actieve leden de moed hebben om TENMINSTE een week niet te reageren (scheelt 98 % Henk) , denk ik dat de NS misschien wel bereid is om dit probleem op te pakken. ;)

 

Of niet...

natuurlijk. 💡

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

De mogelijkheid om in LONdon met crcd ´af te rekenen´ bestaat al vele jaren en ook op alle metro=underground en bus en tram en ander tot TfL behorend vervoermiddel. Er is zelfs een tijdlang actief beleid gevoerd om mensen met oude style Oyster te bewegen die in te leveren en met die cr cd verder te gaan. je kan zelfs-mits je aldaar woont, een aanhangend reductietarief aan een kaart naar keuze laten hangen. Er is een MAX per dag maar ook per kalenderweek-als vervanging van old style seasons.

Overigens is dit systeem ook volop elders in gebruik, in Spanje bvb op Majorca en vele cercanias lijntjes van RENFE.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege covid waren we jaren niet Londen geweest en had ik nog geen tijd gehad om het systeem met afrekenen met creditcard/betaalpas/smartphone in de praktijk te zien.

We zagen vooral een hoop gestuntel met creditcards en smartphones bij de poortjes. Veel piepjes dat iets niet goed geregistreerd was en het poortje niet openging. Een hoop gezucht en gesteun en soms ook paniekerige reacties. 

Tegelijkertijd zagen we dat mensen die met de Oyster Card reisden zonder problemen de poortjes snel konden gebruiken.

In de bussen van Transdev (Gooi- en Vechtstreek) hangen nieuwe kaartlezers. Die reageren een stuk trager op in- en uitchecken met de OV-chipkaart dan de vorige generatie kaartlezers die alleen de OV-chipkaart kon uitlezen. 

Vooralsnog denk ik dat een systeem dat ook creditcards, betaalpassen en smartphones kan uitlezen tot vertraging bij het in- en uitchecken leidt. Ik hoop dat dat nog verbeterd gaat worden. 

Reageer