Skip to main content

Beste klantenservice,

kunnen jullie eens kijken of het mogelijk is (it-wise) dat je een bepaald gedeelte van je reis 1e klas wilt zitten en een ander (overstap) traject niet? 

voorbeeld: Sprinter van a naar b. Overstap station 2e klasse & Intercity van b naar c (eindstation) en dit traject altijd erg druk in de 1e klasse? 

helaas maar 5 minuten overstaptijd. Ander kan je nog uit en inchecken en tussentijds klasse change. 

vroeger kon je als businesscard houder het gratis doen (upgraden bij de HC). 

hoor graag van jullie.

gr

dave

Ik denk dat dit veel te ingewikkeld wordt.

Hi Davido020 en welkom bij de NS Community.

Ik kan me voorstellen dat een tussentijdse klassewissel wenselijk is. Over de haalbaarheid hiervan kan ik helaas geen uitspraken doen, maar het lijkt me wel een goede suggestie. Ik zet deze dan ook intern door.

Bij NS Flex is dat prima te doen, bij reizen op saldo kan het ook maar dan moet je langs een kaartautomaat om een klassewissel naar 1e klas te doen (of ongedaan te maken).

Bij NS Flex stel je de klasse in via Mijn NS (website of de app). Bij een wissel van 2e naar 1e klas worden al je inchecks en overstappen tot 15 minuten voor die handeling berekend als 1e klas.

Een wissel (terug) van 1e naar 2e klas is per direct, dus als je het eerste deel van een reis 1e klas maakt en daarna 2e klas verder wilt wijzig je tijdens je rit in de 1e klas naar 2e klas en stapt vervolgens ergens over (door uit- en weer in te checken). Je behoudt overigens je langeafstandskorting (i.p.v. dat je reis opgebroken wordt).

Zie (lang topic) 

Bij een Business Card zou iets soortgelijks mogelijk moeten zijn (wisselen van klasse en daarna overstappen door uit- en weer in te checken).

Dus als je tijdens een rit met NS Flex een klassewissel van 1 naar 2 doet, dan mag je je blijven "ophouden" in de 1ste klas?

Je hoeft met de wissel niet te wachten tot na de uitcheck?

Dus als je tijdens een rit met NS Flex een klassewissel van 1 naar 2 doet, dan mag je je blijven "ophouden" in de 1ste klas?

Je hoeft met de wissel niet te wachten tot na de uitcheck?

Ja, bij NS Flex kan en mag dat want je incheck blijft 1e klas (en komt ook als zodanig op je factuur)!

Mocht een HC dat bij controle niet (kunnen) zien dan registreert die een afwijking die je 20 euro correctie zou opleveren (je mag vervolgens 1e klas blijven zitten/staan), maar die correctie krijg je dan niet omdat het systeem ‘weet’ dat je 1e klas mocht reizen op dat moment. Elk ’oponthoud’ in de 1e klas is in dat geval (met Flex) gewoon geldig.

Voorbeeldje: ik check om 15:00 in op 2e klas en tref een drukke trein, dus wissel om 15:05 naar 1e klas via de app (of website).

Elke incheck vanaf 14:50 wordt dan 1e klas gefactureerd (dat tijdstip staat ook in de mail die je krijgt).

Een wissel (terug) naar 2e klas kent geen 15 minuten terugwerkende kracht (staat ook in de mail die je dan krijgt), dus als ik om 15:10 weer wissel naar 2e klas heeft dat geen invloed op de incheck van 15:00 (die blijft gewoon 1e klas).

Ik ben bang dat het antwoord van Robert niet klopt of er moet mij iets zijn ontgaan waar ik nog niet van af weet. Je kan tot 15 minuten na het inchecken van klasse wisselen. Je mag uiteraard niet in de eerste klasse blijven als je deze wijzigt naar de 2e klasse.

Ik ben bang dat het antwoord van Robert niet klopt of er moet mij iets zijn ontgaan waar ik nog niet van af weet. Je kan tot 15 minuten na het inchecken van klasse wisselen. Je mag uiteraard niet in de eerste klasse blijven als je deze wijzigt naar de 2e klasse.

Erryt zo is het hoe het werkt, al zeggen de voorwaarden iets anders. Probeer zelf maar en zie de tijden die in de bevestigingsmails genoemd worden. Zie ook 

Ik weet niet wat er tegenwoordig in de bevestigingsmail staat en of het nog steeds hetzelfde als vorig jaar werkt. Ik weet wel dat de voorwaarden anders zeggen en daar moet ik mij uiteraard aan vasthouden.

Ik weet niet wat er tegenwoordig in de bevestigingsmail staat en of het nog steeds hetzelfde als vorig jaar werkt. Ik weet wel dat de voorwaarden anders zeggen en daar moet ik mij uiteraard aan vasthouden.

Bij deze, klassewissel om 17:39 gedaan (zie de 15 minuten): 

Terug naar 2e klas om 17:40 (geen 15 minuten):

Een incheck om bijv. 17:30 zal dus verrekend worden als 1e klas (ik heb dus geldig 1e klas reisrecht), en na een overstap om bijv. 17:45 reis ik 2e klas verder. Langeafstandskorting blijft behouden.

Controle in de trein na de wissel (terug) naar 2e klas heeft geen gevolgen, want het systeem herkent mijn incheck om 17:30 als 1e klas en een registratie door een HC zal dus niet tot 20 euro correctie leiden.

Een wissel naar 2e klas kent dus geen 15 minuten terugwerkende kracht, al zeggen de Flex voorwaarden (impliciet) dat die 15 minuten dan ook zou gelden. Dat is dus niet zo (en nooit zo geweest).

Wat er in de voorwaarden staat is dus specifiek voor een (tijdelijke) Klassewissel naar 1e klas, en de tekst in de mail bevestigt dat (min of meer).

En nogmaals zie https://community.ns.nl/abonnementen%2D2/klassewissel%2Dterug%2Dniet%2Dverwerkt%2D79995 over hetzelfde.

Reageer