Skip to main content

Ik reis weleens van Hengelo naar Zutphen, en ik heb een Flex dalvrij abonnement voor 1e klas. Context: Ik ben autistisch, en krijg snel last van overprikkeling vooral in treinen en drukte. Daarnaast ben ik ook slecht te been en loop ik met een stok. Nou valt me op dat in de trein tussen Hengelo en Zutphen nooit 1e klas zit, en dit eigenlijk dus vet zonde is vanwege mijn abonnement, wordt deze trein uiteindelijk vervangen door een nieuwere, of eentje met wel eerste klas? Ik heb juist dit abonnement genomen zodat ik bijna altijd gegarandeerd zitplek heb en meer rust, maar naast dat deze trein altijd mega luid is van zichzelf, is er ook niet altijd plek want het is een redelijk korte trein. Ik vroeg me af waarom dit nog zo is. 

Ik denk dat je die vraag beter bij de vervoerder neer kan leggen die daar rijdt, dat is Blauwnet.


Niet alle Blauwnet treinen hebben eerste klas, tussen Hengelo - Zutphen is dat dus het geval. Of daar verandering in komt kan ik niet zeggen, maar ik gok van niet.


U heeft wel een eersteklas abonnement, maar in de treinen waar geen eersteklas zit, moet u genoegen nemen met een tweedeklasplaats. Dit is in deze trein het geval maar dit is echt niet de enige, bij Arriva in het Noorden werkt het ook zo. U betaalt dus feitelijk te veel voor het reizen met deze treinen, maar er komt geen verandering in. Veel treinen blijven uitsluitend tweede klas. Als u uitsluitend met deze trein reist, kunt u beter een tweedeklasabonnement nemen.

Het is niet alleen nog zo, het blijft zo. Er is zodanig weinig vraag naar eerste klas plaatsen, dat men ze niet meer aanbiedt. Het is soms nog wel zo dat er nog eersteklasplaatsen zijn, bijvoorbeeld in de oudere typen treinen die ten dele nog tussen bijvoorbeeld Groningen- Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden rijden maar dat is nog geluk hebben ook. Iedereen mag er trouwens gaan zitten. Deze treinen worden op een gegeven moment ook vervangen door treinen met alleen tweede klas.

Het gegeven dat u autisme heeft en slecht ter been bent, zal geen aanpassingen geven, hoe vervelend het ook is.

Ik ben er als eersteklas reiziger ook niet blij mee, maar het zal eerder verslechteren dan verbeteren. In veel NS sprinters zit nog wel eerste klas, maar de stoelen zijn in feite alleen van een andere kleur. Feitelijk is het uitgesproken grof om voor die rust vanwege de hoge prijs een toeslag te vragen van gemiddeld zeventig procent.  Er is daardoor wel minder drukte.

 


U heeft wel een eersteklas abonnement, maar in de treinen waar geen eersteklas zit, moet u genoegen nemen met een tweedeklasplaats. Dit is in deze trein het geval maar dit is echt niet de enige, bij Arriva in het Noorden werkt het ook zo. U betaalt dus feitelijk te veel voor het reizen met deze treinen, maar er komt geen verandering in. Veel treinen blijven uitsluitend tweede klas. Als u uitsluitend met deze trein reist, kunt u beter een tweedeklasabonnement nemen.

Het is niet alleen nog zo, het blijft zo. Er is zodanig weinig vraag naar eerste klas plaatsen, dat men ze niet meer aanbiedt. Het is soms nog wel zo dat er nog eersteklasplaatsen zijn, bijvoorbeeld in de oudere typen treinen die ten dele nog tussen bijvoorbeeld Groningen- Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden rijden maar dat is nog geluk hebben ook. Iedereen mag er trouwens gaan zitten. Deze treinen worden op een gegeven moment ook vervangen door treinen met alleen tweede klas.

Ik ben er als eersteklas reiziger ook niet blij mee, maar het zal eerder verslechteren dan verbeteren. In veel NS sprinters zit nog wel eerste klas, maar de stoelen zijn in feite alleen van een andere kleur. Er is wel meer rust.

Vaak zitten er in ieder geval in de Arriva-treinen aan de voorzijde van de trein een stiltecoupë. i.t.t. de NS-treinen heb ik hier wel goede ervaringen mee omdat deze dus achter de machinist zitten en er dus niet doorheen gelopen wordt. Ook is in NS treinen het balkon grenzend aan de stiltecoupé vaak een bron van overlast. Ook daar heb je in deze treinen geen last van. Als tweede grote voordeel van de Arriva- en blauwnet treinen vind ik dat deze er vaak nog wel toonbaar uitzien. De grond ligt niet bezaaid met troep en ook de buitenkant ziet er een stuk frisser uit dan vergelijkbaar NS-materiaal. 

Dat alles vind ik echt wel opwegen tegen het feit dat ik dan 2e klas moet reizen. 

 


Mooi beargumenteerd verhaal. Bedenk wel dat deze treinen vaak rijden buiten de Randstad, waar een andere kijk op de samenleving nog dominant is. De Randstad is hier bepaald niet de norm.


Of... Er zijn minder reizigers en minder treinstellen en dus is er minder schoonmaakwerk 🙃.

NS treinen rijden door het hele land.


Of... Er zijn minder reizigers en minder treinstellen en dus is er minder schoonmaakwerk 🙃.

NS treinen rijden door het hele land.

Er zijn echt geen minder reizigers daar. Treinen tussen Groningen en Leeuwarden zitten gewoon vol. Ook naar Winschoten viel mij op dat het behoorlijk druk was. De treinen zijn daar gewoon beter uitgevoerd, schoner en inderdaad minder luidruchtig. Wat Thom zegt: een andere kijk op de samenleving onderschrijf ik wel.


Of... Er zijn minder reizigers en minder treinstellen en dus is er minder schoonmaakwerk 🙃.

NS treinen rijden door het hele land.

Er zijn echt geen minder reizigers daar. Treinen tussen Groningen en Leeuwarden zitten gewoon vol. Ook naar Winschoten viel mij op dat het behoorlijk druk was. De treinen zijn daar gewoon beter uitgevoerd, schoner en inderdaad minder luidruchtig. Wat Thom zegt: een andere kijk op de samenleving onderschrijf ik wel.

Blijkbaar veranderd de reiziger dus plotseling in een beschaafde reiziger zodra ze in een trein stappen van een regionale vervoerder.

 

En er zijn ECHT wel minder reizigers bij regionale vervoerders, hoe zou het komen dat die treinen zo vol zitten? Het lijkt me niet dat er 8 bakken op zo'n traject rijden.

Nogal wiedes dat een treinstel met 2 bakken snel vol zit 😂, dat zou op elk traject lukken.


 

 

En er zijn ECHT wel minder reizigers bij regionale vervoerders, hoe zou het komen dat die treinen zo vol zitten? Het lijkt me niet dat er 8 bakken op zo'n traject rijden.

Op de Maaslijn van Arriva rijden in de spits wel degelijk treinen van 8 bakken. En in het noorden rijden treinen van 8 bakken op de lijn Nieuweschans-Groningen. Leeuwarden-Geoningen is meestal 6 bakken maar dat rijdt dan ook ieder kwartier.

Arriva-treinen met 7 bakken rijden in de Achterhoek en zelfs naar Stavoren rijdt in de ochtendspits een trein met 7 bakken. Keolis rijdt op Zwolle-Enschede veel treinen met 7 bakken, ook buiten de spits.


Je zegt het al zelf ✨️ spits ✨️.

Die paar uitzondering maken echt het verschil qua treinstellen die schoongemaakt moeten worden.

 

Oh en dan heb je natuurlijk nog de hoeveelheid treinen per uur…

 

Het feit blijft dat NS meer treinstellen en reizigers heeft, wat ook logisch is want NS rijdt nou eenmaal door het hele land. Maar je kan een regionale vervoerder niet vergelijken met een landelijke vervoerder.

Het is nou eenmaal logisch dat een klein bedrijf meer kwaliteit heeft en een groot bedrijf meer quantiteit heeft.


Ik denk dat je die vraag beter bij de vervoerder neer kan leggen die daar rijdt, dat is Blauwnet.

Dat beslist niet de vervoerder maar de Provincie. En als er maar sporadisch een eersteklas reiziger is gaat die daar natuurlijk geen geld aan uitgeven.


Je zegt het al zelf ✨️ spits ✨️.

Die paar uitzondering maken echt het verschil qua treinstellen die schoongemaakt moeten worden.

 

Oh en dan heb je natuurlijk nog de hoeveelheid treinen per uur…

 

Het feit blijft dat NS meer treinstellen en reizigers heeft, wat ook logisch is want NS rijdt nou eenmaal door het hele land. Maar je kan een regionale vervoerder niet vergelijken met een landelijke vervoerder.

Het is nou eenmaal logisch dat een klein bedrijf meer kwaliteit heeft en een groot bedrijf meer quantiteit heeft.

Dat is helemaal niet logisch Kwaliteit kan echt wel hand in hand gaan met kwantiteit. In de jaren 90 was het echt niet zo'n puinhoop in de treinen als nu bij NS. Heeft meer te maken met het volk in het Westen van het land alsmede de gebrekkige controle waardoor er heel veel weggekeken wordt. Maar goed we vallen weer in herhaling en dat lijkt mij wat overbodig. Temeer daar NS er toch niets mee gaat doen.


Treinen zonder eerste klas, wat vreselijk. Het comfort op die kleinere spoorlijnen is vaak al minimaal en vergelijkbaar met een bus.

Snel weer terug geven aan NS deze lijn.


Heeft meer te maken met het volk in het Westen van het land alsmede de gebrekkige controle waardoor er heel veel weggekeken wordt. 

Scheer de boel lekker over 1 kamp, zoals die randstedelingen waar jij het over hebt ook alles buiten de randstad over 1 kamp scheert.

Wat gek dat de grootste grut rotte appels in de Randstad wonen, hoe zou dat nou komen? Oh ja! De Randstad is natuurlijk de dichtbevolkste regio in Nederland.

 

Dat is helemaal niet logisch Kwaliteit kan echt wel hand in hand gaan met kwantiteit.

Kwaliteit en kwantiteit kunnen samen gaan, maar een perfecte balans zal er nooit zijn. Kleinere bedrijven richten zich vaak op kwaliteit om nieuwe klanten te trekken, terwijl grotere bedrijven meer inzetten op kwantiteit om hun klanten te behouden.


 Blijkbaar verandert de reiziger dus plotseling in een beschaafde reiziger zodra ze in een trein stappen van een regionale vervoerder.

 

U ridiculiseert  nu wat ​@Henkpeetersen beweert. Dat lijkt me niet correct en het draagt ook niet bij.. Bovendien reageert hij op een opmerking van mij die op geen enkele wijze voeding geeft aan dit statement.


Het is nou eenmaal logisch dat een klein bedrijf meer kwaliteit heeft en een groot bedrijf meer quantiteit heeft.

Dan kun je het grote bedrijf beter opsplitsen. Dan heb je in zijn totaliteit voldoende kwantiteit en de kwaliteit van kleine bedrijven.


Treinen zonder eerste klas, wat vreselijk. Het comfort op die kleinere spoorlijnen is vaak al minimaal en vergelijkbaar met een bus.

Snel weer terug geven aan NS deze lijn.

Het materieel van Arriva is comfortabeler dan dat van NS. 


Het materieel van Arriva is comfortabeler dan dat van NS. 

Nou nou Tamzin, weet je dat wel zeker? Als ik overstap in Leeuwarden naar Feanwâlden, ervaar ik dat echt niet zo.


Het materieel van Arriva is comfortabeler dan dat van NS. 

Nou nou Tamzin, weet je dat wel zeker? Als ik overstap in Leeuwarden naar Feanwâlden ervaar ik dat echt niet zo.

Jij reist bij NS eerste klas. Je moet de vergelijking wel maken op basis van tweede klas.


Kwaliteit en kwantiteit kunnen samen gaan, maar een perfecte balans zal er nooit zijn. Kleinere bedrijven richten zich vaak op kwaliteit om nieuwe klanten te trekken, terwijl grotere bedrijven meer inzetten op kwantiteit om hun klanten te behouden.

Het gaat om geld, aanpak en handhaving i.c.m mentaliteit van de gebruiker. Weleens de SBB-treinen in Zwitserland gezien, treinen van een groot bedrijf dus? Om een puntje aan te zuigen, ook rondom de grotere steden als Zürich, vergelijk dat eens met hoe NS-treinen er vaak uitzien en hoe het volk zich daarin ophoudt. 

Percentueel gezien zitten de meeste "rotte appels" in de grote steden van de Randstad, en de jaren '60 groeikernen daar. Dat heeft allerlei oorzaken, maar niet de hogere bevolkingsdichtheid.

Terug naar de trein Zutphen - Hengelo. Jammer dat er geen 1e klas is. Ik reis regelmatig op deze lijn, hoewel ik een 1e klas abonnement heb - echter de reistijd naar Twente is korter dan via Deventer, vandaar. Ik heb 1e klas niet omdat ik me verheven voel of zo, ik reis gewoon graag rustig. Op 2e klas stilte- c.q. rustige coupés in treinen kan je je niet verlaten (daar let bijna niemand op of maakt gewoon eigen regels omdat ze rust of stilte onzin vinden). Nou, vandaar mijn 1e klas, dat ik als autoloze met mijn Dalvrij voor 160 euro per maand prima kan betalen.

 


Jij reist bij NS eerste klas. Je moet de vergelijking wel maken op basis van tweede klas.

Is waar, al zit ik in het zogenaamde stiltegedeelte, de voormalige eerste klas, dat nog wel in verhouding redelijk luxe stoeltjes heeft. Maar ja, die treinen gaan er uit.

 

De Koploper eerste klas is inderdaad onovertroffen. 😇

 

 

 


Het materieel van Arriva is comfortabeler dan dat van NS. 

Nou nou Tamzin, weet je dat wel zeker? Als ik overstap in Leeuwarden naar Feanwâlden ervaar ik dat echt niet zo.

Jij reist bij NS eerste klas. Je moet de vergelijking wel maken op basis van tweede klas.

Het hangt er naar mijn idee bij Arriva echt ontzettend vanaf in welke concessie je reist. Dat de treinen over het algemeen comfortabeler zijn dan die van NS ben ik het niet mee eens. Zeker vergeleken met de intercity's van NS. En dan baseer ik me op de tweede klas.

De treinen in het noorden zijn recent opgeknapt en deels zelfs nieuw, en zijn vergeleken met de sprinters van NS een stuk luxer uitgevoerd door o.a. de klaptafeltjes -die NS in geen enkele sprinter heeft- en de grotere werktafels. Het gros van de treinen van Arriva vind ik echter toch een stuk minder. Vooral het oudere materieel zoals de GTW's in de achterhoek of die van de Maaslijn. Laatstgenoemden staan overigens ook op de nominatie om opgeknapt en vervangen te worden.


 

 

Zeker vergeleken met de intercity's van NS. En dan baseer ik me op de tweede klas.

Dat is natuurlijk weer appels met peren vergelijken. Als NS die regionale lijnen zou exploiteren zouden daar sprinters SLT, SNG of Flirt rijden, geen intercity's. Dus moet je de vergelijking ook beperken tot SLT, SNG en Flirt.

De treinen op de Maaslijn, Zutphen-Oldenzaal en Almelo-Hardenberg verdwijnen allemaal over drie jaar vanwege de elektrificatie. Die in de Achterhoek krijgen een midlife upgrade nu die overgaan op de nieuwe concessie 


Treinen zonder eerste klas, wat vreselijk. Het comfort op die kleinere spoorlijnen is vaak al minimaal en vergelijkbaar met een bus.

Snel weer terug geven aan NS deze lijn.

Het materieel van Arriva is comfortabeler dan dat van NS. 

Bij Arriva hebben ze verstelbare leren stoelen, 3 op een rij, met grote werktafels en bagagerekken? Nee. Ze hebben niet eens een basaal 1e klas product. 


 

Als NS die regionale lijnen zou exploiteren zouden daar sprinters SLT, SNG of Flirt rijden, geen intercity's. Dus moet je de vergelijking ook beperken tot SLT, SNG en Flirt.

NS zou dan overigens nog met de oudere Buffels rijden en een mix van nieuwere diesels. Want de genoemde sprinters rijden geen meter zonder een draad. En we weten allemaal hoe vreselijk rap het gaat met het installeren van de bovenleiding op o.a. de Maaslijn en in het Noorden.

Wat wel klopt, is dat de oudere NS-diesels ook niet je van het waren, alleen de inmiddels antieke driedelige diesels hadden een serieuze mate van comfort in de "1". Maar het 1e klas aanbod bij Arriva Groningen was een aantal jaar geleden niet onaardig, en die inrichting is er naar mijn weten nog steeds op de Maaslijn. Leren bekleding, houten tafels, tapijt, leeslampjes. 


Reageer