Skip to main content

Ik reis weleens van Hengelo naar Zutphen, en ik heb een Flex dalvrij abonnement voor 1e klas. Context: Ik ben autistisch, en krijg snel last van overprikkeling vooral in treinen en drukte. Daarnaast ben ik ook slecht te been en loop ik met een stok. Nou valt me op dat in de trein tussen Hengelo en Zutphen nooit 1e klas zit, en dit eigenlijk dus vet zonde is vanwege mijn abonnement, wordt deze trein uiteindelijk vervangen door een nieuwere, of eentje met wel eerste klas? Ik heb juist dit abonnement genomen zodat ik bijna altijd gegarandeerd zitplek heb en meer rust, maar naast dat deze trein altijd mega luid is van zichzelf, is er ook niet altijd plek want het is een redelijk korte trein. Ik vroeg me af waarom dit nog zo is. 

Ik vind de treinen bij NS vooral significant smeriger dan dat van de regionale treinen. De buitenkant van de meeste treinen van NS ziet er inmiddels echt niet meer uit aan de binnenkant is het vaak niet veel beter. Vuil trekt ook vuil aan. Al heel vaak hier besproken maar ik zie zeker de laatste maanden het weer flink achteruit gaan.

 

Toevallig op X net dit "compliment” aan NS.

https://x.com/ClaudiaZwiers/status/1857419208998404262


De LINT stoptreinen tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal hebben inderdaad geen 1e klas, de Blauwnet FLIRT sprinters wel, maar die rijden daar dus niet.

Je kunt met NS omreizen via Deventer, maar als je geen vrij reizen abonnement hebt kost dat meer dan het dubbele.

Hou bij NS Flex je facturen in de gaten, want er wordt soms 1e klas tarief gerekend terwijl die er niet is. Bij reizen op saldo gaat het wel goed.

De juiste prijs voor Zutphen - Hengelo met 40% korting is € 7,28 en als je van verder komt minder wegens langeafstandkorting en geen basistarief.

1e klas via Deventer met NS kost € 15,10 bij 40% korting.


Ik vind de treinen bij NS vooral significant smeriger dan dat van de regionale treinen. De buitenkant van de meeste treinen van NS ziet er inmiddels echt niet meer uit aan de binnenkant is het vaak niet veel beter. 

Er wordt bezuinigd op het niet-technische onderhoud: schoonmaken, schilderwerk en interieur. Met name SLT is langzamerhand tamelijk beschamend.


 

 

Zeker vergeleken met de intercity's van NS. En dan baseer ik me op de tweede klas.

Dat is natuurlijk weer appels met peren vergelijken. Als NS die regionale lijnen zou exploiteren zouden daar sprinters SLT, SNG of Flirt rijden, geen intercity's. Dus moet je de vergelijking ook beperken tot SLT, SNG en Flirt.

De treinen op de Maaslijn, Zutphen-Oldenzaal en Almelo-Hardenberg verdwijnen allemaal over drie jaar vanwege de elektrificatie. Die in de Achterhoek krijgen een midlife upgrade nu die overgaan op de nieuwe concessie 

Je maakt zelf de vergelijking door in z'n algemeenheid te stellen dat materieel van Arriva comfortabeler is dan dat van NS. Maar het was beter geweest als je mijn hele stuk tekst in de quote had laten staan, en niet één zin uit z'n verband had getrokken. Later maakte ik de vergelijking met de sprinters van NS namelijk. Intercity's van NS horen, voor zover ik weet, ook bij het materieel van NS trouwens.

Dat er treinen uit dienst gaan is leuk, maar ze zijn nu wel het materieel van Arriva. En in sommige concessies worden voor zowel snel als stoptreinen dezelfde sprinter-achtige treinen ingezet.

Overigens gaat het er mij helemaal niet om of materieel van NS of Arriva of welke vervoerder dan ook comfortabeler is. Feit is dat het per consessie, materieeltype etc. erg verschilt.

Dat het materieel van NS over het algemeen behoorlijk veel smeriger is dan dat van de regionale vervoerders ben ik het overigens volledig mee eens, met name SLT inderdaad.


Reageer