Geen controle

  • 15 February 2022
  • 22 reacties
  • 1168 Bekeken

Reputatie 2

Vorige week ik 2 reizen gemaakt van Vlissingen naar Leiden en van Vlissingen naar Delft. Zowel heen als terug was er geen controle

Zijn conducteurs niet verplicht om om de zo veel tijd te controleren?

 


22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het antwoord dat NS klantenservice geeft is altijd dat conducteurs ook nog andere werkzaamheden hebben..

Meer mensen klagen al enkele jaren over gebrek aan controle en onzichtbaarheid van conducteurs.

Zijn conducteurs niet verplicht om om de zo veel tijd te controleren?

Nee, daar zijn geen richtlijnen voor. De controleur is vrij om zijn tijd zelf in te delen. 

Reputatie 7

Dan wordt het hoog tijd om richtlijnen ervoor te maken toch?

Dan wordt het hoog tijd om richtlijnen ervoor te maken toch?

Dat ligt gevoelig bij de vakbonden (om het maar netjes te zeggen). 

Reputatie 2

Oke ze gaan er zeker vanuit dat er door de ov poortjes die nu staan op veel stations dat er minder mensen zwart rijden.

Oke ze gaan er zeker vanuit dat er door de ov poortjes die nu staan op veel stations dat er minder mensen zwart rijden.

Dat is ook zo op stations met poortjes zo blijkt uit de cijfers, alleen staan er op tweederde van de stations nog steeds geen poortjes. Daarnaast kunnen poortjes niet controleren of iemand met een tweede klas kaartje in de eerste klas gaat zitten, of iemand op andermans abonnement reist, of een volwassene op een railrunner reist, of iemand alleen met samenreiskorting reist, etc. 

Oke ze gaan er zeker vanuit dat er door de ov poortjes die nu staan op veel stations dat er minder mensen zwart rijden.

Dat is ook zo op stations met poortjes zo blijkt uit de cijfers, alleen staan er op tweederde van de stations nog steeds geen poortjes. Daarnaast kunnen poortjes niet controleren of iemand met een tweede klas kaartje in de eerste klas gaat zitten, of iemand op andermans abonnement reist, of een volwassene op een railrunner reist, of iemand alleen met samenreiskorting reist, etc. 

En ik ben heel benieuwd naar de bepaling/berekening van die cijfers, want ik zie dat er tussen stations met poortje structureel minder gecontroleerd wordt (omdat men dan volgens de NS niet kan zwartrijden). Als je dan het aantal betrapte zwartrijders telt dan lijkt het inderdaad dat er minder zwartgereden wordt op deze stations, maar meet je eigenlijk dat er minder gecontroleerd wordt.

Reputatie 1

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Dat mag je vinden en mag jij ook doen, mits jij zorgt dat je een 1e klas vervoersbewijs hebt. NS kondigt al weken aan dat er minder en /of kortere treinen zullen rijden. En wat versta je onder geen plek? Geen stoel voor jezelf en een stoel voor jouw spullen omdat je niemand naast je wilt hebben. Jouw vervoersbewijs geeft recht op vervoer, niet op een zitplaats

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden dat wanneer er minder zitplaatsen vrij zijn, men vindt dat ze dan gratis recht hebben op de veel duurdere eerste klas. Als in de supermarkt het huismerk niet op voorraad is, krijg je ook niet voor dezelfde prijs het a-merk.

Al snap ik wel dat het wat krom is als de tweede klas stampvol zit en de eerste klas voor een groot deel leeg.

Reputatie 2

Ik vind het juist bijzonder dat er meer dan helft meer wordt gevraagd voor een zitplaats die nauwelijks beter is. Soms is zelfs de dezelfde zitplaats met een andere kleur.

Toen ik naar Lille ging stond er in de app dat de trein van Kortrijk naar Lille geen 1e klas had.  Behalve dat normaal gezien rustiger is zie ik nauwelijks voordeel aan de 1e klas.

Reputatie 7

IBehalve dat normaal gezien rustiger is zie ik nauwelijks voordeel aan de 1e klas.

Dat is juist de reden dat ik sinds enkele jaren 1e klas reis. Met Dalvrij is dat voor mij betaalbaar. De tweede klas is vaak zeer lawaaierig en rumoerig overdag (met name jeugd). Vorm, grootte of kleur van de stoelen kan mij niet schelen, ik reis alleen graag rustig. Het hoeft niet stil te zijn, maar dat lawaai en muziek door oortjes of vaak zelfs zonder oortjes in de 2e klas, nee. Ik heb voorheen de 2e klas stiltecoupés geprobeerd maar daar was het zelden rustig.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het juist bijzonder dat er meer dan helft meer wordt gevraagd voor een zitplaats die nauwelijks beter is. Soms is zelfs de dezelfde zitplaats met een andere kleur.

Vooral in sprinters is dat het geval. In de intercitytreinen zijn de zitplaatsen wel luxer uitgevoerd met vaak meer beenruimte en minder stoelen per rij (2+1 ipv 2+2).

En inderdaad, het is een stuk rustiger in de eerste klas. Wat voor veel mensen ook al de moeite waard is. 

Reputatie 2

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Dat mag je vinden en mag jij ook doen, mits jij zorgt dat je een 1e klas vervoersbewijs hebt. NS kondigt al weken aan dat er minder en /of kortere treinen zullen rijden. En wat versta je onder geen plek? Geen stoel voor jezelf en een stoel voor jouw spullen omdat je niemand naast je wilt hebben. Jouw vervoersbewijs geeft recht op vervoer, niet op een zitplaats

Het is toch belachelijk dat als de NS het verprutst je mensen laat staan terwijl er genoeg plaats is in de 1e. Dat neigt naar sadisme.

Reputatie 2

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden dat wanneer er minder zitplaatsen vrij zijn, men vindt dat ze dan gratis recht hebben op de veel duurdere eerste klas. Als in de supermarkt het huismerk niet op voorraad is, krijg je ook niet voor dezelfde prijs het a-merk.

Al snap ik wel dat het wat krom is als de tweede klas stampvol zit en de eerste klas voor een groot deel leeg.

De vergelijking is meer dat je betaald hebt voor yoghurt in de supermarkt.  Het huismerk is op, maar de supermarkt heeft nog wel yoghurt die  over de datum is en premium yoghurt.  Je krijgt dan de verrotte yoghurt mee, want je hebt alleen betaald voor "yoghurt". -aangepast door moderator-

Reputatie 2

Ik vind het juist bijzonder dat er meer dan helft meer wordt gevraagd voor een zitplaats die nauwelijks beter is. Soms is zelfs de dezelfde zitplaats met een andere kleur.

Vooral in sprinters is dat het geval. In de intercitytreinen zijn de zitplaatsen wel luxer uitgevoerd met vaak meer beenruimte en minder stoelen per rij (2+1 ipv 2+2).

En inderdaad, het is een stuk rustiger in de eerste klas. Wat voor veel mensen ook al de moeite waard is. 

In de VIRM zie ik nauwelijks verschil. Dat zijn gewoon ic treinen. 

Reputatie 7
Badge

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden dat wanneer er minder zitplaatsen vrij zijn, men vindt dat ze dan gratis recht hebben op de veel duurdere eerste klas. Als in de supermarkt het huismerk niet op voorraad is, krijg je ook niet voor dezelfde prijs het a-merk.

Al snap ik wel dat het wat krom is als de tweede klas stampvol zit en de eerste klas voor een groot deel leeg.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat NS weliswaar geen rechten op zitplaatsen verkoopt, maar dat dat wel is wat mensen zouden willen kopen, en in sommige gevallen vast ook denken te kopen. Dan is de redenering dat NS oplossing zou moeten bieden als er onvoldoende zitplaatsen blijken te zijn van de geboekte categorie niet heel vreemd en dan lijken de vrije stoelen (in de eerste klas) daarvoor de meest voor de hand liggende oplossing. Als een vliegtuig of hotel overboekt is, krijg je ook (zonder bijbetalen) een luxere stoel of kamer aangeboden als die wel beschikbaar is.

Overigens wil ik hiermee het zonder daar geldig vervoersbewijs in de eerste klas reizen zeker niet goedpraten. Daar zomaar gaan zitten is natuurlijk nooit goed. Ik stel alleen dat ik de verwachting dat NS het aan zou bieden niet heel vreemd vind.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Dat mag je vinden en mag jij ook doen, mits jij zorgt dat je een 1e klas vervoersbewijs hebt. NS kondigt al weken aan dat er minder en /of kortere treinen zullen rijden. En wat versta je onder geen plek? Geen stoel voor jezelf en een stoel voor jouw spullen omdat je niemand naast je wilt hebben. Jouw vervoersbewijs geeft recht op vervoer, niet op een zitplaats

Het is toch belachelijk dat als de NS het verprutst je mensen laat staan terwijl er genoeg plaats is in de 1e. Dat neigt naar sadisme.

Nogmaals, het vervoersbewijs geeft geen recht op zitplaats maar op vervoer in de klasse waarvoor je het kaartje hebt gekocht. Wil je gebruik maken van vervoer in 1e klas dan zul je een vervoersbewijs voor de 1e klas moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat als er geen plek meer is, al helemaal nu, de 1e klas gebruikt mag worden. Al helemaal als er geen extra treinstel is toegevoegd om meer ruimte te geven wanneer dat anders wel gebeurt op die lijn.  

Ik blijf het toch altijd bijzonder vinden dat wanneer er minder zitplaatsen vrij zijn, men vindt dat ze dan gratis recht hebben op de veel duurdere eerste klas. Als in de supermarkt het huismerk niet op voorraad is, krijg je ook niet voor dezelfde prijs het a-merk.

Al snap ik wel dat het wat krom is als de tweede klas stampvol zit en de eerste klas voor een groot deel leeg.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat NS weliswaar geen rechten op zitplaatsen verkoopt, maar dat dat wel is wat mensen zouden willen kopen, en in sommige gevallen vast ook denken te kopen. Dan is de redenering dat NS oplossing zou moeten bieden als er onvoldoende zitplaatsen blijken te zijn van de geboekte categorie niet heel vreemd en dan lijken de vrije stoelen (in de eerste klas) daarvoor de meest voor de hand liggende oplossing. Als een vliegtuig of hotel overboekt is, krijg je ook (zonder bijbetalen) een luxere stoel of kamer aangeboden als die wel beschikbaar is.

Overigens wil ik hiermee het zonder daar geldig vervoersbewijs in de eerste klas reizen zeker niet goedpraten. Daar zomaar gaan zitten is natuurlijk nooit goed. Ik stel alleen dat ik de verwachting dat NS het aan zou bieden niet heel vreemd vind.

Verschil met vliegtuig en hotel is dat je daar dan voor gereserveerd hebt. Voor binnenlandse treinen kun je hier niet reserveren. Heb je geen hotel gereserveerd, dan zal het hotel niet zomaar een luxere kamer geven voor de prijs van een standaard kamer als er geen standaard kamers beschikbaar zijn. 

Sinds de pandemie is de beleving van drukte anders. Mensen vinden het al druk als ze naast iemand moeten zitten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het juist bijzonder dat er meer dan helft meer wordt gevraagd voor een zitplaats die nauwelijks beter is. Soms is zelfs de dezelfde zitplaats met een andere kleur.

Vooral in sprinters is dat het geval. In de intercitytreinen zijn de zitplaatsen wel luxer uitgevoerd met vaak meer beenruimte en minder stoelen per rij (2+1 ipv 2+2).

En inderdaad, het is een stuk rustiger in de eerste klas. Wat voor veel mensen ook al de moeite waard is. 

In de VIRM zie ik nauwelijks verschil. Dat zijn gewoon ic treinen. 

 

Ook in de VIRM zijn er echt wel verschillen.

Afhankelijk van de versie hebben de eerste klas stoelen echt leer ipv kunstleer, verstelbare stoelen, bredere stoelen, meer beenruimte en stopcontacten. 

Reputatie 4

1 e klas zit helemaal vol met 2e klas reizigers.

waar betaal ik nu voor? Geen controle tussen zwolle en amsterdam zuid. 
mij reis 4 x in de week, geen controle 

Reputatie 7

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat NS weliswaar geen rechten op zitplaatsen verkoopt, maar dat dat wel is wat mensen zouden willen kopen, en in sommige gevallen vast ook denken te kopen. 

Zitplaatsen reserveren zouden veel mensen graag willen volgens mij. Net zoals dat in andere landen in (bijna alleen) intercity's kan. Bij ons kan je het eigenlijk geen intercity’s noemen. Om de haverklap stopt de trein. De afstanden stellen niks voor.

Ik reis vaak in Duitse ICE- treinen en iedereen houdt zich netjes aan de geboekte plaatsen. Als er iemand komt die op zijn geboekte plaats wil zitten, pakt de ander z'n spullen en gaat weg. Nooit discussies over gehoord. Ik heb zo'n vermoeden dat het in Nederland heel anders zal gaan. Wel teken ik hierbij aan dat ICE's een heel ander publiek trekken dan bijv de gewone intercity's of regionale treinen. Komt door prijsverschillen tussen soorten treinen denk ik. In Nederland kost van A naar B altijd hetzelfde, of je nu met de stoptrein gaat of intercity. Alsof het een metro is. 

In Duitsland zeer zelden meegemaakt dat 2e klasreizigers in de 1e klas gingen zitten. Het was soms zo druk dat men op de grond moest zitten maar de 1e klas bleef half leeg. Het is echt Nederlands, een mentaliteitsdingetje, om te denken dat je wel zomaar zonder ervoor te betalen 1e klas kan gaan zitten als de 2e klas vol is, en het dan doodgewoon ook nog eens brutaal te doen omdat er toch bijna nooit gecontroleerd wordt. Corona is een extra argument dat erbij gesleept wordt.

Reageer