Skip to main content

Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er tussen Schiphol en Den Haag SLT sprinters

Maar ik weet niet wat er aan de hand is, het lijken wel spooktreinen.

 

Er staat nergens op de trein waar die naartoe gaat, niet aan de voorkant, niet aan de zijkant…

De schermpjes in de trein staan ook uit (behalve vanmorgen waar Amsterdam RAI bleef staan… terwijl die trein daar al lang was geweest) en omroepen welk station we binnen rijden… dat ook al niet.

 

Helaas ben ik een ervaren reizigers 🤔 maar ik wist het gistermiddag even niet waar ik aan toe was.

Op leiden 4A kwam precies op het tijdstip dat de Sprinter naar Lelystad moest komen een slt binnen.

Er werd omgeroepen dat de trein naar Lelystad op 5A binnen zou komen… maar op de app stond 5B!

Dat bleek ook zo te zijn, maar op al die treinen kon je dat nergens zien staan…

 

Waarom is dat??

Zijn die SLT's op die route tijdelijk, en is het te veel moeite om dat aan te passen… waarom neemt het personeel de moeite niet meer om om te roepen waar we op dat moment stoppen?

(Op de SNG staat dit allemaal nog wel,…)

 

 

Vrijwel alle treinen gebruiken tegenwoordig hetzelfde systeem voor reisinformatie, dat On Board Information Services (OBIS) heet. Dat systeem kan actuele reisinformatie ophalen via een gegevensverbinding.

SLT is uitgerust met een ander, ouder systeem (RIS) en daarbij kan dat niet. Ik begreep dat bij elke dienstregelingswijziging elke SLT apart fysiek moet worden bijgewerkt en dat duurt even. Overigens heb ik de afgelopen dagen veelal treinen gehad waarin het personeel daarom wel handmatig omriep.


OBIS is natuurlijk ook handig om zonder conducteurs te kunnen gaan rijden, net als die (SNG) sprinters van Hoofddorp naar Amsterdam centraal.

(Conducteurs zijn er nog wel om “service” te verlenen maar het sluiten van de deuren doet de machinist)

 


Daar heeft OBIS niets mee te maken. OBIS is puur voor de informatievoorziening (buiten en binnen de trein).


Het is duidelijk waarom het niet werkt in de SLT..

Maar gaat de NS dit oplossen, het is redelijk absurd dat dit nu is?

 


Dit gebeurde ook voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling al vaak. Zeker 's avonds in het donker zie je mensen twijfelen welk station het is. 

In mijn ervaring doet ongeveer de helft van de conducteurs hier niets aan. Toch moet hen dit opvallen bij de vertrekprocedure. Ze zouden de omroep zelf ook moeten horen en de schermen kunnen ze ook zien. 

In de ICNG Amersfoort Schothorst - Breda waar ik maandag in zat gaven de schermen het verkeerde station aan (steeds één station te ver). De schermen werken echt veel te vaak niet goed (zwart, een afbeelding van een trein, alleen reclame en geen reisinformatie, verkeerde reisinformatie)


Alle SLT hebben momenteel inderdaad te maken met een 'communicatiefout’. De stations zelf omroepen lijkt voorlopig de enige oplossing. 


Reageer