Geen omroep en reisinformatie SNG | NS Community
beantwoord

Geen omroep en reisinformatie SNG

  • 4 October 2021
  • 46 reacties
  • 1249 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Het is mij de afgelopen dagen/ week opgevallen dat in veel SNG treinen de automatische omroep, en de reisinformatie op de schermen in de trein het niet doen. In een enkel geval werd er door de conducteur omgeroepen.

Opvallend was dat de slideshows “Welkom in onze nieuwe sprinter!” en nog wat andere informatie wel gewoon voorbijkwamen. Ook de wifi werkte gewoon. Een enkele keer was een deel van de schermen zwart met (heel klein) rechtsonder wat tekst en een deel gaf een leeg wit scherm aan.

 

Ik heb de onderstaande treinstellen kunnen noteren afgelopen week, maar er waren er nog meer. Allemaal tussen Groningen en Zwolle.

2719, 2739, 2740, 2335, 2347

Een aantal zijn van vorige week, dus ik weet niet of het inmiddels wel werkt in de betreffende treinen. Maar het viel iig op dat de omroep en reisinformatie afgelopen week, en ook vandaag in vrijwel geen één trein werkte.

icon

Beste antwoord door Aurora NS 4 October 2021, 21:55

Bekijk origineel

46 reacties

In de SNG wordt dit automatisch ingesteld vanaf afstand en kan dit eventueel in de trein nog handmatig ingesteld worden. Soms ligt het aan een treinstel dat daar problemen in het systeem zijn maar als je het met zoveel treinen constateerd dan zal het probleem elders liggen.

Blijkbaar is er in een update een probleem ontstaan waardoor deze treinserie en mogelijk ook andere niet meer de reisinfo tonen waardoor ook de automatische omroep niet werkt.

Een moderator kan dit melden zodat er naar gekeken kan worden.

Reputatie 7
Badge

Men is ervan op de hoogte en er is lang naar een oorzaak gezocht.

Die is gevonden en men hoopt dit morgenochtend opgelost te hebben.

Dankjewel voor je bericht, JurgenH.

Jeroen heeft je zo te zien al een uitgebreid antwoord gegeven. Ik ga de melding intern doorzetten zodat we hier naar kunnen kijken.

Reputatie 7
Badge +1

Top! Ik zal morgen opletten of alles weer naar behoren werkt, en het hier terugkoppelen 🙂

Top! Ik zal morgen opletten of alles weer naar behoren werkt, en het hier terugkoppelen 🙂


Zo snel werkt het meestal niet :grin:

Reputatie 7
Badge +1

Maar als ik de reactie van @Edwin moet geloven is het probleem al bekend, en proberen ze het morgen opgelost te hebben. Vandaar morgen 😊. Dat antwoord had ik trouwens als beste antwoord willen markeren, maar ik heb per ongeluk de onderste gemarkeerd 😅

Ik had anders ook niet verwacht dat een melding, inclusief oplossing en software update al na een paar uur klaar zouden zijn ;-).

Reputatie 7
Badge +3

Maar is dit issue dan nieuw, weer terug of is dit er nog steeds vanaf het begin? Zelf heb ik vanaf de eerste ritten in de 6300 tot halverwege 2019 zo ongeveer dagelijks met de SNG gereisd en ook toen kwam het best regelmatig voor dat er geen omroep en reisinformatie was en er alleen de bekende slideshow “Welkom in onze nieuwe sprinter!” op de schermen te zien was. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet heeft het op de 8100 serie altijd wel goed gewerkt. Heel af en toe in een enkel treinstel werkte het niet, maar dan werkte er niets. Maar nooit structureel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had de klacht inderdaad al een tijdje niet meer voorbij zien komen, maar dat kon ook zijn omdat er door Corona minder reizgers waren. Zelf heb ik al ruim 2 jaar niet meer met de trein gereisd dus al een tijdje geen eigen ervaring meer ermee. Vandaar de vraag ook. 

Reputatie 7
Badge

Het betrof de eerste series SNG (de 3'tjes en de viertjes t/m 2750).

Zo ik het begreep is het wel een structureel probleem, maar niet 1 die altijd voorkomt.

Zoals gezegd: men hoopt dat dit probleem morgenochtend opgelost is. Zo niet, laat het dan vooral even weten hier, kunnen we 'm meteen doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, het kwam in de tijd dat ik nog wel reisde niet altijd voor. Als ik zou schatten, dan had ik dat van de 5 dagen per week misschien 1 of 2 dagen. 

Ik vond nog deze reactie van half november 2018 van mij, was de eerste week dat ze testritten met reizigers reden in de 6300. Maandag t/m donderdag geen probleem en toen op vrijdag geen omroep/reisinfo.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan me die reactie nog herinneren zelfs 😅.

Het is mij nooit echt opgevallen dat het vaak niet werkte. Wel dat er in het begin vaak haperingen waren, waardoor de omroep midden in een zin even wegviel. En de vele versprekingen die erin zaten. Eén keer moest de trein zelfs de voorwaarden accepteren. Sinsdien is de omroep echt wel stukken verbeterd. 

 

Enfin.

Ik ga er morgen op letten of alles naar behoren werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Toen zag ik het nog als nieuwigheid, maar intussen rijden ze al bijna 3 jaar rond.

En dat voorwaarden accepteren heb ik nooit gezien, wel vaak een een foto van trein midden in een weiland of op een brug. En natuurlijk de slideshow van de nieuwe sprinter waarin o.a. plaatjes werden getoond van mooie reisinfo met een kaartje waar de trein rijdt. 

Reputatie 7
Badge +1

Ja die slideshow van de nieuwe sprinter kan ik inmiddels wel dromen 😅.

Reputatie 7
Badge

Ik heb zelfs een keer een foto gezien van iemand die de RNET-versie (Alphen - Gouda) op een reisinformatiescherm in de SNG zag :P

Reputatie 7
Badge +3

Die is ook wel heel bijzonder.

Zelf heb ik wel eens gehad dat er wel omroep en reisinfo was maar dat die de tijd een beetje (erg) kwijt was. De verwachte aankomst op mijn thuis stationnetje was goed. Dergelijke meldingen heb ik ook vaker gezien op Twitter, maar dit is wel iets wat veel minder vaak voorkwam dan missende omroep en reisinfo. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Haha dat van die tijd heb ik ook al eens gezien. Vooral in het begin kwam dat nog wel eens voor.

 

@Edwin, vandaag in SNG 2308 (treinnr. 8148) helaas nog geen reisinformatie, maar slechts de bekende slideshows.

Op de terugweg in stel 2756 werkte alles wel. Maar dat is er eentje uit de tweede serie waarin dit probleem zich niet voordoet begrijp ik.

Badge +3

Dat probleem van de tijd op het beeldscherm zou zomaar weer terug kunnen keren als de klok een uur terug gaat (31 oktober).

Reputatie 7
Badge +1

Dan heb ik nog genoeg om op te letten komende tijd zie ik 😅

Reputatie 7
Badge +3

Mijn foto met de verkeerde tijd was van 11 januari 2019, dus tijdens de wintertijd. En het verschil was ook heel wat meer dan alleen het uurtje wat de klok wordt terug gezet eind oktober.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het destijds hier een keer gemeld. En inderdaad, de tijden wijken op zo'n moment ontzettend af. 

 

Badge +3

Mijn foto met de verkeerde tijd was van 11 januari 2019, dus tijdens de wintertijd. En het verschil was ook heel wat meer dan alleen het uurtje wat de klok wordt terug gezet eind oktober.

Het is maar een aanname, we zien het wel. 

In november 2018 (FLIRT) ging het in ieder geval mis na de zomer/wintertijd wissel.

April 2019 (SNG) deze.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het destijds hier een keer gemeld. En inderdaad, de tijden wijken op zo'n moment ontzettend af. 

 

Haha, ook toen meldingen van ons beiden over niet aanwezige omroep en reisinfo en de bekende slideshow die je dan ziet. 

Reputatie 7
Badge +1

Haha ja ik zag het 😅. 

Wat ik echter niet helemaal snap. Hoe kan het dat in de tweede serie SNG's de reisinformatie wel goed lijkt te gaan, maar in de eerste serie niet. Verschillen die systemen in beide series zoveel dat ze qua updates niet gelijkgetrokken kunnen worden?

Reputatie 7
Badge

Haha dat van die tijd heb ik ook al eens gezien. Vooral in het begin kwam dat nog wel eens voor.

 

@Edwin, vandaag in SNG 2308 (treinnr. 8148) helaas nog geen reisinformatie, maar slechts de bekende slideshows.

Op de terugweg in stel 2756 werkte alles wel. Maar dat is er eentje uit de tweede serie waarin dit probleem zich niet voordoet begrijp ik.


Had dit even nagevraagd. Er zijn tot vandaag nog wat dingen misgelopen, maar ondertussen zouden ze nu allemaal weer moeten werken.

Reageer