Geen omroep en reisinformatie SNG | NS Community
beantwoord

Geen omroep en reisinformatie SNG

  • 4 October 2021
  • 46 reacties
  • 1249 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Het is mij de afgelopen dagen/ week opgevallen dat in veel SNG treinen de automatische omroep, en de reisinformatie op de schermen in de trein het niet doen. In een enkel geval werd er door de conducteur omgeroepen.

Opvallend was dat de slideshows “Welkom in onze nieuwe sprinter!” en nog wat andere informatie wel gewoon voorbijkwamen. Ook de wifi werkte gewoon. Een enkele keer was een deel van de schermen zwart met (heel klein) rechtsonder wat tekst en een deel gaf een leeg wit scherm aan.

 

Ik heb de onderstaande treinstellen kunnen noteren afgelopen week, maar er waren er nog meer. Allemaal tussen Groningen en Zwolle.

2719, 2739, 2740, 2335, 2347

Een aantal zijn van vorige week, dus ik weet niet of het inmiddels wel werkt in de betreffende treinen. Maar het viel iig op dat de omroep en reisinformatie afgelopen week, en ook vandaag in vrijwel geen één trein werkte.

icon

Beste antwoord door Aurora NS 4 October 2021, 21:55

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag werkte alles inderdaad weer naar behoren.

Voor het eerst sinds hele lange tijd zag ik dat ook de werkzaamheden weer getoond werden.

(Dit in treinstellen 2365 en 2729)

 

Reputatie 5

Komt in alle treintypes te vaak voor!

Hoewel de plaatsvervangende foto nou niet bepaald lelijk is (vooral die nieuwe) zie ik toch maar liever de reisinformatie.

Reputatie 7
Badge +1

Ook vanochtend (in SNG 2728) werkte de reisinformatie weer naar behoren. Echter gebeurde er op de terugweg in SNG 2328 iets anders opmerkelijks.

Bij vertrek werd de reisinformatie keurig weergegeven, kwam de omroep (Welkom in de sprinter naar …). Nadat we het station uitgereden werden verdween de reisinformatie en werd er enkel nog de bekende trein in een weiland foto weergegeven. Ook de slideshows werden niet meer weergegeven.

Bij aankomst in Meppel kwam de aankomsttijd plots wel weer in beeld en werd ook omgeroepen dat we in Meppel waren. Na vertrek verdween de reisinformatie weer en was slechts de plaatsvervangende foto te zien. In Hoogeveen weer precies hetzelfde.

Treinnummer was 8151.

Ik zal er een melding van maken. Bedankt voor het signaal, JurgenH.

Reputatie 7
Badge

Ik zal er een melding van maken. Bedankt voor het signaal, JurgenH.

Ik had m ook reeds gemeld, maar liever dubbel dan helemaal niet. Als ik terugkoppeling krijg laat ik het horen.

Dan komt het vast wel goed!

Vraagje over deze schermen uit de SNG, weet iemand van welke leverancier ze zijn en het type daarvan? 

Ik kan dat helaas niet zo snel achterhalen, Shaninator. Vanwaar deze bijzondere vraag?

Ik kan dat helaas niet zo snel achterhalen, Shaninator. Vanwaar deze bijzondere vraag?


Dat is jammer! Maar het is een mooi formaat scherm en goed scherp. Ik wil er namelijk een projectje van maken en dit te gebruiken als info scherm.

Reputatie 7
Badge +1

Afgelopen weken is mij opgevallen dat de reisinformatie in diverse SNG’s weer niet werkt.

Alleen bij het beginstation van de trein doet de reisinformatie op de schermen het. Vlak voor vertrek wordt er “Welkom in de sprinter naar …” omgeroepen.

Daarna houdt het op, en staat er geen informatie meer op de schermen en wordt er niets meer omgeroepen.

@Edwin (of iemand anders), zou je er weer een melding van kunnen maken?

Badge +3

Zag een soortgelijke melding op Twitter. Geen reisinfo (foto van trein in bollenveld) maar de Wifi deed het wél.

Helaas is het een bekend probleem dat de reisinfo wegvalt tijdens een rit. Wel goed nieuws: het probleem is gevonden en opgelost, alleen is het wachten tot deze uitgerold kan worden over de hele vloot.

Vandaag en gisteren weer ritten met SNG zonder omroep. Treinpersoneel doet ook nog steeds niet aan handmatig omroepen, op een enkel station na.

Vandaag en gisteren weer ritten met SNG zonder omroep. Treinpersoneel doet ook nog steeds niet aan handmatig omroepen, op een enkel station na.

Er zou meer aandacht moeten zijn bij de NS voor het handmatig omroepen als de omroep zelf niet werkt, ze vergeten daar totaal de service aan de klant.

Reputatie 7
Badge +3

In de periode dat ik met de SNG reisde kwam ook regelmatig voor dat er geen automatisch omroep was, in al die keren werd er zover ik me kan herinneren maar 2 keer handmatig omgeroepen. 

Reputatie 7
Badge +1

De laatste reactie in dit topic is al een hele poos geleden. De reisinformatie heeft een hele poos prima gewerkt, maar de laatste tijd vallen mij weer wat dingen op. 

Bij aankomst op het eindstation, en tot na het vertrek van het beginstation lijkt de reisinformatie in zijn geheel weg te vallen. Op de schermen is dan onderstaande foto te zien:

Na verloop van tijd (soms voor de vertrektijd, soms pas na vertrektijd) verschijnt de reisinfo dan alsnog. Ik heb een aantal keer gezien dat tussentijds (dus tijdens de rit) opeens de foto van de spoorbrug in Zaltbommel verschijnt om even later alsnog weer de reisinformatie te tonen.

De omroepen zelf doen het wel, maar haperen veel. Er vallen dus stukken omroep weg: “Het volgende station is Zwolle” wordt dan “Het volgende sta … olle”.

Vooral de geen reisinformatie op de begin- en eindstations maakt het nu soms wat onhandig.

@Edwin, omdat jij er vorige keer ook achteraan bent gegaan: Ik weet niet of deze problemen bekend zijn en of je iets met deze melding kan, maar het is in ieder geval iets wat mij afgelopen weken is opgevallen.

Reputatie 7
Badge

Ja, de problemen zijn bekend en men is er weer hard mee bezig. We hopen snel een oplossing te hebben, want ook voor ons is dit geen lekkere situatie.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, de problemen zijn bekend en men is er weer hard mee bezig. We hopen snel een oplossing te hebben, want ook voor ons is dit geen lekkere situatie.

Top! Ik zal het de komende tijd in de gaten houden. 😊

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht ten overvloede, maar als aanvulling op wat ik eerder schreef:

Het lijkt het nu helemaal mis. Vandaag op zowel de heen als terugrit (en waarneming van iemand anders in een andere SNG): De verschillende foto's (tulpenveld, brug etc.) komen nu totaal willekeurig (per scherm verschillend ook zelfs) voorbij. Af en toe komt er een reclameslide in beeld en met een beetje geluk flitst soms ook de reisinformatie even voorbij. Omroepen werkten op die treinen nu ook niet meer.

Ook op de koersborden buiten is vrij weinig te zien: Van een stip rechtsonder in de hoek tot een balk die voorbijschiet door het beeld (als een soort lichtkrant) of gewoon helemaal uit.

Reputatie 7
Badge

De OBIS in de SNG lijkt niet lekker te werken. Eerder dit jaar viel mij ook op dat het systeem in een test-modus leek te staan:

https://twitter.com/aarclay/status/1568586037819068418

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is inderdaad wat ik ook al een aantal keer voorbij heb zien komen. Vandaag ging het ook niet lekker:

En op de achtergrond weer de bekende bollenvelden.

De omroep deed ook een poging, maar veel verder dan af en toe een deel van een woord kwam het niet.

Ik vind het toch wel bijzonder dat men er schijnbaar niet in slaagt om in één van de grootste materieelseries die rondrijdt fatsoenlijke reisinformatie te tonen of om te roepen. Ook de handmatig omroepen gebeurt nauwelijks.

Reageer