beantwoord

geen reden van coulance vanuit conductrice

  • 25 April 2023
  • 7 reacties
  • 496 Bekeken

Beste meneer/mevrouw,

Afgelopen vrijdag heb ik met de trein gereisd van Groningen naar Zwolle. Doordat de trein super vol was en het niet mogelijk was om te zitten in de tweede klasse ben ik in de eerste klasse gaan zitten. Ook reis ik al drie jaar op dit traject en roepen ze vaak om dat door extreme drukte in de trein je vooral eerste klasse moet gaan zitten om te veiligheid van de reizigers te handhaven. Dit riepen ze dit keer niet om maar het was zeker net zo druk als die andere keren. Hierdoor heb ik afgewogen dat het op dit moment wel prima zou zijn als ik in de eerste klasse zou gaan zitten. Ik ben mij bewust van dat dit niet zo maar mag maar doordat het dus op veel momenten wel mag (bij zulke extreme drukte bijvoorbeeld) leek het mij dat ik het prima zou kunnen onderbouwen wanneer ik gecontroleerd zou worden. Heb hier ook nog nooit eerder een boete voor ontvangen omdat de conducteurs en conductrices het met mij eens waren. 
Nu is het volgende gebeurd: ik werd gecontroleerd en de conductrice gaf aan dat ze een boete ging uitschrijven. Jammer maar ik begreep dat dit natuurlijk officieel nooit mag (wel verwarrend dat ze dan wel vaak omroepen dat het opeens wel mag). Zij gaf ook aan dat ik kon bellen naar de NS. Dit heb ik net gedaan en ik heb rustig en beleefd uitgelegd wat de situatie was. De conductrice heeft echter opgeschreven dat er geen coulance gegeven mag worden voor deze boete maar hier heeft ze geen reden bij geschreven waarom. Ik snap echt niet waar dit vandaan komt want ik heb beleefd mee gewerkt, mijn ID laten zien en ben erg rustig gebleven. Mag zij dan zomaar zonder reden aangeven dat er geen coulance gegeven mag worden op een boete? En wat kan ik hier nog aan doen. Ik heb ook nog nooit eerder een NS boete ontvangen en nooit vervelend gedrag vertoond dus voor mij komt dit uit het niks. Zijn er nog stappen die ik nu kan nemen en hoe kan het dat zij niet hoeft aan te geven waarom er geen coulance gegeven mag worden? 
 

alvast hartelijk bedankt!

icon

Beste antwoord door iMark 25 April 2023, 15:13

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

We zijn er niet bij geweest. 

Hc's geven nooit zo maar aan dat er geen coulance gegeven mag worden. Dat is de stelregel die we hier altijd te horen krijgen.

Het zonder geldig vervoerbewijs in de eerste klas plaatsnemen is alleen toegestaan wanneer dit uitdrukkelijk is aangegeven door het treinpersoneel. Zonder die uitdrukkelijke toestemming mag het niet en krijg je bij controle een boete.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi NMvdSchepop,

Tja, wij waren er niet bij natuurlijk. Dus waarom de conductrice dat aangegeven heeft, geen idee.

Feit is dat er enorm veel frustratie is over mensen in de 1e klas zonder geldig kaartje. Het klopt dat deze soms wordt vrijgegeven door de conducteur, maar dat betekent niet dat je dat dan ook voor jezelf mag besluiten.

Ben bang dat je er weinig meer aan kan doen. Coulance is geen recht, je kunt er dus ook geen aanspraak op maken.

Een vervoersbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Een conducteur kan besluiten de eerste klas vrij te geven vanwege drukte, maar zal dat over het algemeen alleen bij extreme drukte doen. Dan heb je het over situaties waarin de gangpaden en balkons vol staan. Dat er reizigers moeten staan zal normaliter geen aanleiding zijn om de eerste klas vrij te geven, of je moet een erg vrijgevige conducteur treffen. Maar het initiatief hiertoe ligt uiteraard bij de conducteur zelf en niet bij de reiziger.

Beste meneer/mevrouw,

Afgelopen vrijdag heb ik met de trein gereisd van Groningen naar Zwolle. Doordat de trein super vol was en het niet mogelijk was om te zitten in de tweede klasse ben ik in de eerste klasse gaan zitten. 

Het is niet toegestaan om zonder expliciete toestemming van de conducteur met een tweede klas kaartje in de eerste klas te gaan zitten of staan. Helaas zijn er nogal wat mensen die zich hier niets van aantrekken.

Als u dan vervolgens een boete krijgt kunt u om coulance vragen maar dat is een gunst en geen recht. Zeker gezien het misbruik dat veel tweede klas reizigers maken door doodleuk in de eerste klas te gaan zitten is het niet verwonderlijk dat in dit geval coulance wordt geweigerd. 

Ik vrees dat u verder hiermee uitgepraat bent te meer daar uw zelf aangeeft dit regelmatig te doen ("heb hier ook nog nooit eerder een boete voor ontvangen omdat de conducteurs en conductrices het met mij eens waren"). Dat is wellicht ook de reden waarom deze conductrice "geen coulance" heeft vermeld.

U moet zich maar troosten met het feit dat u er in alle eerdere gevallen zonder boete mee weggekomen bent.

Reputatie 7

Heeft u ook op kalme en duidelijke wijze uitgelegd aan de conductrice, dat u kon onderbouwen waarom u van mening was in de eersteklasse plaats te mogen nemen ?

Reputatie 5

U geeft aan goed op te hoogte te zijn van de regels en u daar bewust tegenin bent gegaan. Toch wilt u coulance. Omdat u als ervaringsdeskundige boven de regels staat?

Wanneer is een boete dan wel terecht? Wanneer iemand per ongeluk, door omstandigheden, onbewust, een regel heeft overtreden?

Trouwens weet u waarschijnlijk dat u een passend eerste klas kaartje had kunnen kopen, ook na instappen via uw NS flex account.

Reputatie 7
Badge +4

U wordt beoordeeld op uw gedrag. U zit in de eerste klas met een tweedeklaskaartje. Dan wordt u bekeurd, uw verhaal waarom doet er niet toe. U kunt met een verhaal uw kaartje nooit betalen. Gewoon met Flex upgraden naar de eerste klas binnen een kwartier na het inchecken, dan betaalt u wel en reist u niet op de zak of zitplaats van een ander.

Reageer