gehandicapt

  • 11 November 2023
  • 28 reacties
  • 652 Bekeken

Wat kan de NS doen voor mensen met paniekaanvallen door de drukte in de trein? Ik durf niet meer met NS te reizen. Ook niet eersteklas. 


28 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Met alle respect, maar NS is een vervoersmaatschappij. Het is niet een taak van NS om in deze te faciliteren. Er zijn heel veel mensen en de problemen zijn divers. Het wordt hoog tijd dat NS, en mogelijk ook de overheid een beleid moeten voeren dat de drukte doet afnemen. Dat is echter om heel andere redenen dan wat u aangeeft.

 

Leuk of niet, uw probleem is door NS niet op te lossen en het lijkt me eerlijk gezegd verstandig er wat professionele hulp bij te vragen. NS kan dit onmogelijk voor u verhelpen.

Er gaat veel mis in de eerste klas momenteel, maar er is gemiddeld genomen toch wat meer rust. NS zou dat wel heel gemakkelijk kunnen bevorderen, maar dat is een andere discussie. Of NS niet in staat, dan wel niet bereid is tot een meer rustgevend beleid inzake controleren en handhaven, laat ik dan maar in het midden. Ik zou in uw geval toch echt in de rustiger eerste klas gaan reizen. 

Badge +3

Wat kan de NS doen voor mensen met paniekaanvallen door de drukte in de trein? Ik durf niet meer met NS te reizen. Ook niet eersteklas. 

Dan moet je de trein dus vermijden! De NS gaat daar (jammer voor jou) helemaal niets aan doen natuurlijk. 🤔

Maar goed, ik heb als taxichauffeur regelmatig personen met een indicatie ‘paniekaanvallen’.

Geloof me, het ov valt reuze mee. 🥊🚉

En als je een aanval krijgt is er vast wel iemand in de buurt die je wil helpen.

De meeste mensen zijn daar zonder meer toe bereid als je rustig uitlegt wat er volgens jou op een gegeven moment aan de hand lijkt te zijn. 🖐

Goede reis!

NS heeft volgens mij ook als taak dat gehandicapten, gehandicapt op allerlei manieren, te faciliteren. Hoe kunnen we anders reizen? Ik koop eersteklaskaartjes, ik heb een begeleiderskaart, ik laat volle treinen wegrijden. Maar dat alles neemt niet de drukte in de te korte treinen weg. En veel conducteurs doen niets aan al die mensen in de eersteklas die er niet horen. En dat wordt steeds erger. Maar laat maar, ik hoor het al. Ik kom mijn wijk gewoon niet meer uit. Inclusieve samenleving, toch???

Robert B, krijg jij die mensen dan doorgestuurd vanuit de NS? Omdat er staat: "absentie deelnemer". Absentie waarvan? En deelnemer waaraan? 

Badge +3

NS heeft volgens mij ook als taak dat gehandicapten, gehandicapt op allerlei manieren, te faciliteren. Hoe kunnen we anders reizen? Ik koop eersteklaskaartjes, ik heb een begeleiderskaart, ik laat volle treinen wegrijden. Maar dat alles neemt niet de drukte in de te korte treinen weg. En veel conducteurs doen niets aan al die mensen in de eersteklas die er niet horen. En dat wordt steeds erger. Maar laat maar, ik hoor het al. Ik kom mijn wijk gewoon niet meer uit. Inclusieve samenleving, toch???

Ik verwijs je dan maar naar www.ns.nl/reisassistentie en ja, het wordt steeds erger (volgens jou).

Badge +3

Robert B, krijg jij die mensen dan doorgestuurd vanuit de NS? 

Nee, dat regelt de NS zelf wel indien nodig. Maak je vooral niet druk en zie maar hoe je reis gaat!

Robert, het is echt belangrijk voor me, hoe kan iemand zo'n papiertje met "absentie deelnemer: paniekaanvallen" krijgen? 

Bij de reisassistentie staat niets over reizen met autisme en paniekaanvallen. 

Maar zoals vandaag heb ik treinen weg laten rijden, ik heb gejankt, ik heb een hulplijn gebeld, ik heb NS-personeel om hulp gevraagd. Maar ide verwachting was dat het alleen maar drukker zou worden, naarmate de avond en nacht vorderde. Dus ik heb inderdaad overwogen met een taxi van Eindhoven naar Leiden te gaan. Of een hotel te nemen. Maar dat kan ik toch nooit betalen? En daarmee durf ik een volgende keer toch nog steeds niet de trein te nemen? Dus nogmaals: ik zou heel graag willen weten wat dat voor een papiertje is, dat je hebt gepost.

Reputatie 7
Badge

Mijn eerste tip: Kijk eens in de reisplanner hoe druk het is, hoe lang de trein is en vermijd de spits.

Is het misschien anders een idee om eens een reismaatje mee te nemen?
De NS kan hier verder niet in faciliteren. Dit moet je echt doen via een maatschappelijke zorginstelling.

Wat Robert plaatst is volgens mij geen papiertje, maar een interne job-task om een klant op te halen, die aangepast is met de reden dat de klant de taxi geannuleerd heeft. Of zie ik dat verkeerd @Robert B ?

Bedankt Aar. Uiteraard reis ik niet in de spits, raadpleeg ik de app over de drukte in de treinen, heb ik soms een reismaatje. Maar dat alles biedt geen soelaas. Het enige dat dat me helpt wanneer ik ernstig overprikkeld ben, en dus een paniekaanval krijg, is rust. En er is niet altijd de mogelijkheid dat elders in een trein of in een andere trein te vinden. Zoals vanavond.

Bedankt voor de uitleg van dat papiertje. Daar heb ik dan helaas niets aan. Ik dacht even dat de NS dan iemand met een paniekaanval op de taxi zette, omdat diegene anders onmogelijk naar huis kan. De NS-noodgevallentaxi. Goed idee.

Reputatie 7
Badge

Over dat ‘papiertje' laat ik @Robert B voor het juiste woord. Maar als iemand echt duidelijk een paniekaanval krijgt, dan zal de NS wel een taxi kunnen regelen, vermoed ik. Maar ik ken de procedures hiervoor niet. Misschien dat er NS personeel hierover op kan reageren? @Loes misschien?

Maar je hebt het over de avond. Op welk tijdstip reisde je dan?

 

 

Badge +3

Robert, het is echt belangrijk voor me, hoe kan iemand zo'n papiertje met "absentie deelnemer: paniekaanvallen" krijgen? 

Dat was alleen maar een indicatie voor de (maandag toevallig absente) deelnemer in mijn taxirit/route, ter illustratie dat er een indicatie ‘paniekaanvallen’ bestaat.

Als het voor jou zo belangrijk is om te reizen (maar ik durf zelfs niet 1e klas), regel hulp!

Om een uur of negen vanavond moest ik naar huis. Waarom vraag je dat?.

Er was glow, er was carnaval, er was een aanrijding op het traject, er waren werkzaamheden. Dat alles kwam samen, maar dat konden noch NS, noch ik geheel voorzien. Anders was ik vandaag nooit van huis gegaan. Feit blijft dat het weinig had gescheeld, of ik had vanavond echt niet meer naar huis gekund door de drukte in de gehele trein en alle treinen en de daaruit vloeiende paniekaanval. Eigenlijk twee. Het blijft mij een grote zorg hoe NS deze gehandicapten, kan helpen. Ik hoop inderdaad dat er een NS-medewerker ook constructief reageert.

Robert, volgens mij ben ik nu hulp aan het regelen. Heb je suggesties?

Badge +3

Er was glow, er was carnaval

Eindhoven de gekstûh. Was mooi toch?

https://gloweindhoven.nl

 

Badge +3

Robert, volgens mij ben ik nu hulp aan het regelen. Heb je suggesties?

Hoe was je avond en waar moet je naar toe?

Dat zijn twee simpele vragen, dus graag ook twee antwoorden.

Robert, het is geen grap, hè!? Het is een serieuze hulpvraag hoe NS in de toekomst ons als gehandicapten kan vervoeren. Op dit moment lukt dit dus niet. Tenzij er daadwerkelijk een procedure is om zulke mensen in alle rust naar huis te vervoeren. Dat probeer ik hier te achterhalen.

En voor als je het nog niet begrepen hebt: mijn avond was niet gezellig. Ik was vanavond bijna met een ambulance afgevoerd. Paniekaanvallen, okee? Mijn avond was traumatisch. En uiteraard is dit een serieuze indicatie. Maar dat lijkt nog niet écht tot je te zijn doorgedrongen. GEHANDICAPT. Schrijf ik toch. Wil je ons nog meer kleineren? Ik heb spijt als haren op mijn hoofd deze vraag hier gesteld te hebben. Ik hoop nog op een constructieve reactie van @Loes ofzo, verder maken de meesten van jullie her er niet beter op. Lekker gehandicapten pesten.

Voor degenen met wel een constructieve reactie: heel erg bedankt!

​​

Het enige dat dat me helpt wanneer ik ernstig overprikkeld ben, en dus een paniekaanval krijg, is rust. En er is niet altijd de mogelijkheid dat elders in een trein of in een andere trein te vinden. Zoals vanavond.

Misschien is het dan gewoon beter niet op reis te gaan op 11-11 als die dag ook nog het GLOW-evenement is.

U hebt zeer extreme beperkingen en dan moet u ook zelf verstandig zijn en grote drukte (die in dit geval volledig te voorzien was) mijden. Dat kan ook betekenen soms thuisblijven.

U moet daarbij bedenken dat NS een openbaar vervoerbedrijf is gericht op massavervoer. Uit uw verhaal krijgt ik de indruk dat u eigenlijk individueel taxivervoer wil op kosten van NS, maar daar is NS niet voor. NS is een vervoersbedrijf en geen medische of maatschappelijke instelling die mensen met zeer extreme psychische klachten kan helpen.

Dat laat niet onverlet dat er ook elders veel klachten waren met name over het feit dat NS in Brabant bij de combinatie van 11-11 en Glow hardnekkig vasthield aan uurdiensten in het sprintervervoer waardoor grote overbezetting van veel treinen ontstond.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een begeleiderskaart. Vraag een Valyspas aan, daarmee kun je door het hele land met een busje/regiotaxi reizen.

En bedankt weer! Dit is gewoon discriminatie, hè? Slecht ter been? Blijf maar thuis! Blind? Blijf maar thuis! Paniekaanvallen? Blijf maar thuis! Punt is dat NS de plicht heeft gehandicapten te faciliteren. Rolstoelbaan. Blindegeleidetegels. Iedereen heeft namellijk het recht volop mee te doen met de maatschappij. Werken, niet in een sociaal isolement komen. Geloof maar dat de gehandicapte personen zelf er alles aan doen mee te kunnen doen. Publieke gebouwen en o.v. moeten toegankelijk zijn. En gehandicaptenwc's hebben. Het komt van beide kanten: zowel de gehandicapte als de maatschappij zet zich in. En ja, ik blijf in 98% van de gevallen thuis. Maar soms, kom je onvoorzien in een extreme situatie terecht. Zoals vanavond, waardoor door een aanrijding heel veel treinen uitvielen. Iedereen moest over Utrecht. Kon zelfs niet via Groningen naar Leiden. Er was maar één route. En mijn vraag is: wat heeft de NS voor een mogelijkheden om in die onvoorziene, acute situaties iemand als mij te helpen? Daarbij hoeven jullie niet steeds de schuld bij mij te leggen en alsof ikzelf de dingen niet goed plan. Geloof maar van yes! Een blinde is het toch ook niet zelf schuld? En kan toch ook om hulp vragen? Hoe goed je je reis ook voorbereid, eersteklas reist, de drukte in de treinen checkt, overvolle treinen weg laat rijden zonder in te stappen, iemand meeneemt. Het is onvermijdelijk dat er heel af en toe iets grondig mis gaat. Een conducteur zou mij op zo'n accuut moment toch even neer kunnen zetten in het conducteurshokje. Zeker als ik expliciet om hulp vraag. Of alternatief vervoer regelen. Alleen dat is mijn simpele vraag. Is of komt daar een draaiboek voor? Ik zou graag alleen hierop nog een serieus antwoord willen. 

Reputatie 7
Badge

En bedankt weer! Dit is gewoon discriminatie, hè? Slecht ter been? Blijf maar thuis! Blind? Blijf maar thuis! Paniekaanvallen? Blijf maar thuis! Punt is dat NS de plicht heeft gehandicapten te faciliteren. Rolstoelbaan. Blindegeleidetegels. Iedereen heeft namellijk het recht volop mee te doen met de maatschappij. Werken, niet in een sociaal isolement komen. Geloof maar dat de gehandicapte personen zelf er alles aan doen mee te kunnen doen. Publieke gebouwen en o.v. moeten toegankelijk zijn. En gehandicaptenwc's hebben. Het komt van beide kanten: zowel de gehandicapte als de maatschappij zet zich in.

Dit is helaas niet ombegrensd waar. De verplichtingen op dit vlak voor het OV zijn uitgewerkt in het Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer en helaas is daarin weinig geregeld voor mensen met problemen als paniekaanvallen, in tegenstelling tot voor m.n. visueel gehandicapten en rolstoelers.

En mijn vraag is: wat heeft de NS voor een mogelijkheden om in die onvoorziene, acute situaties iemand als mij te helpen?

Weinig tot geen helaas dus. En vanuit de overheid zijn hiervoor dus andere voorzieningen verzonnen zoals via Valys.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan in een acute, onvoorziene situaties voor jou hetzelfde doen als voor alle andere reizigers. Je zult geen VIP-behandeling krijgen. Als reizen met de trein zo stressvol is, zul je toch naar andere vervoersmogelijkheden moeten kijken.

Reputatie 7

@Stakingpaniek Er zijn geen speciale ov- voorzieningen voor mensen met psychische aandoeningen/beperkingen. De voorzieningen die er zijn gaan om de fysieke/praktische toegankelijkheid van het ov (en zijn dus niet gericht op het psychische aspect van reizen in ov)

In de ideale wereld zou u in een stiltecoupé echt rust kunnen vinden en lawaaiig uitgaanspubliek dat 2e klas betaalt zou niet ongeoorloofd 1e klas gaan zitten. Helaas. Zo gaat het in de praktijk niet. En al zeker niet op drukke avonden, van/naar evenementen, met een aanrijding, en i.c.m. korte treinen en uurdiensten.

Reputatie 7
Badge

Misschien is het zinvol om met een zorgbegeleider te praten die advies kan geven om de prikkels af te laten nemen. Ik heb het niet getest, maar misschien helpen (bluetooth) oortjes met (kalmerende) muziek wel, of een reisbegeleider die je door het OV kan loodsen. 

Zomaar wat ideeën die je met een zorgbegeleider kan bespreken. Iedereen is weer anders en een begeleider kent jou vast beter. 

Dit is gewoon discriminatie, hè? 

Hoezo discriminatie? U krijgt precies dezelfde behandeling als alle andere reizigers.

U wil echter een speciale behandeling, in feite zou dat pas discriminatie zijn.

Reputatie 7
Badge

Dit is gewoon discriminatie, hè? 

Hoezo discriminatie? U krijgt precies dezelfde behandeling als alle andere reizigers.

U wil echter een speciale behandeling, in feite zou dat pas discriminatie zijn.

Dat is ook weer wat kort door de bocht. In jurisprudentie worden uitzonderingen om nadelen voor bepaalde groepen te beperken niet als discriminatie gezien. Er is wetgeving die onder andere in het openbaar vervoer maatregelen om de toegankelijkheid voor grhandicapten te verbeteren verplicht. Daarom zijn er bijvoorbeeld ook rolstoelhellingen en/of liften en wordt gebrek daaraan zelfs juist wel als discriminatie gezien. De grens tussen te veel een bijzondere service verlangen en recht hebben op maatregelen tegen discriminatie is echter natuurlijk redelijk arbitrair en daarom behalve op vlakken waarop er een uitspraak van een van onze hoogste rechtscolleges ligt onduidelijk.

Reageer