gehandicaptenplaatsen


Voor het eerst met gehandicapten hulpmiddel gereisd. Braaf gaan zitten op de voor gehandicapten gereserveerde plaatsen. 
in 3 van de 4 treinen die ik nam zijn die naast het toilet. Wilde nog even een broodje eten maar je eetlust is meteen weg. 
Ik weet, snap, dat dat niet snel te veranderen is.

Ik wil toch melden hoe denigrerend het voelt en NS je het gevoel geeft een tweederangs burger te zijn. Ik ben geshockeerd eigenlijk. 
 


22 reacties

Misschien is die plek daar wel gesitueerd omdat het u als minder valide makkelijker de mogelijkheid geeft om naar het toilet te kunnen, wordt u nml. elders in de trein geplaatst heeft udie mogelijkheid niet.

Reputatie 7
Badge +3

In de nieuwe ICNG zijn de rolstoel plaatsen in de coupé. Bij een dubbeldekker is dat niet mogelijk omdat je vanwege de trappen de coupé niet in kan komen. 

Reputatie 5

Voor het eerst met gehandicapten hulpmiddel gereisd. Braaf gaan zitten op de voor gehandicapten gereserveerde plaatsen. 
in 3 van de 4 treinen die ik nam zijn die naast het toilet. Wilde nog even een broodje eten maar je eetlust is meteen weg. 
Ik weet, snap, dat dat niet snel te veranderen is.

Ik wil toch melden hoe denigrerend het voelt en NS je het gevoel geeft een tweederangs burger te zijn. Ik ben geshockeerd eigenlijk. 
 

Hallo Frank,

Ik ben zelf niet minder valide maar mijn moeder is dat al tientallen jaren wel. En de treurige conclusie is helaas dat men in Nederland maar zeer weinig rekening houdt met de minder validen onder ons. Niet alleen bij NS maar bijna overal eigenlijk. Alleen in ziekenhuizen ed gebeurt dat wel. Heb ook met verbazing naar de nieuwe dubbeldekkers gekeken..Zware draaideuren, trapje op en trapje af..

Hallo Frank,

Ik ben zelf niet minder valide maar mijn moeder is dat al tientallen jaren wel. En de treurige conclusie is helaas dat men in Nederland maar zeer weinig rekening houdt met de minder validen onder ons. Niet alleen bij NS maar bijna overal eigenlijk. Alleen in ziekenhuizen ed gebeurt dat wel. Heb ook met verbazing naar de nieuwe dubbeldekkers gekeken..Zware draaideuren, trapje op en trapje af..

Welke nieuwe dubbeldekkers ?

Er zijn helemaal geen nieuwe dubbeldekkers in dienst gekomen bij de NS er zijn alleen oude dubbeldekkers voorzien van een nieuw interieur en nieuwe verflaag aan de buitenkant en daar kun je geen constructie wijzigingen aan doen omdat ze dan het spoot niet meer op mogen voorlopig.

En de NS heeft een hele afdeling opgetuigd om mensen die minder valide zijn te helpen met in en uitstappen en daar staan op de meeste stations ook hulpmiddelen voor, dacht je dat dat allemaal niets kost?  Ik denk dat als je het gaat uitrekenen dat het kaartje voor een minder valide die hulp nodig heeft niet eens uit kan qua kosten en dat is helemaal niet erg omdat ook die mensen juist gebruik van de trein moeten kunnen maken.

Maar ga niet zeggen dat de NS totaal geen rekening houdt met minder validen want dan kunnen de liften die overal gebouwd worden en/of al zijn ook wel verdwijnen, kost ook niets natuurlijk om die overal te plaatsen en te onderhouden.

Reputatie 5

Ik bedoelde de meest recente nieuwe dubbeldekkers, die met die loungebanken in de coupés..En wat ik in mijn bericht aangaf is dat ik het een triest gegeven vind dat men in het algemeen zo weinig rekening houdt met minder validen, en dat geldt ook voor NS. Ik denk dat je je dat pas echt realiseert als je zelf minder valide bent of iemand in je omgeving dat is. Ja er zijn wel liften en allerlei voorzieningen. Maar dat minder validen ook gewoon zouden kunnen en moeten deelnemen zonder al die extra voorzieningen, dat besef is nog niet ingedaald. Kan bij concurrent Keolis bv al wel.

Reputatie 5

En dat daar kosten aan verbonden zijn..ziekenhuizen kosten ook geld en coronavacins en niet rijdende treinen..

Daar gaat ons kabinet dan weer over en wij niet (gelukkig).

Ik bedoelde de meest recente nieuwe dubbeldekkers, die met die loungebanken in de coupés..En wat ik in mijn bericht aangaf is dat ik het een triest gegeven vind dat men in het algemeen zo weinig rekening houdt met minder validen, en dat geldt ook voor NS. Ik denk dat je je dat pas echt realiseert als je zelf minder valide bent of iemand in je omgeving dat is. Ja er zijn wel liften en allerlei voorzieningen. Maar dat minder validen ook gewoon zouden kunnen en moeten deelnemen zonder al die extra voorzieningen, dat besef is nog niet ingedaald. Kan bij concurrent Keolis bv al wel.

Dat zijn dus GEEN nieuwe treinstellen, zoals ik al aangaf, die hebben alleen een nieuw verfje en interieur gekregen na ca. 15 jaar dienst gedaan te hebben. Treinstellen gaan ca. 30 jaar mee bij de NS om het rendabel te houden financieel en voor nieuwe IC treinen ligt er de wens dat die ook zonder hulp toegangkelijk, de eerste versie daarvan is de ICNG die later dit jaar op het spoor zal verschijnen.

 

En als we even kijken naar het echte nieuwe materieel en recente aanpassingen aan de oudere sprinters, die zijn uitgevoerd met uitschuiftredes waarvoor de oudere sprinters speciaal terug moesten naar Duitsland om dat in te laten bouwen. De nieuwe sprinters (SNG en Flirts) zijn al af fabriek uitgerust met uitschuiftredes speciaal voor minder validen zodat ze geen hulp meer nodig hebben bij het instappen mits de perronhoogte natuurlijk klopt, maar daar wordt aan gewerkt om dat in heel Nederland op dezelfde hoogte te krijgen.

En vervolgens zeg je dat minder validen alles moeten kunnen zonder die extra voorzieningen ??  Je wilt dus geen lift maar dat ze van de trap gebruik kunnen maken op stations die niet op straatniveau gesitueerd zijn?  Hoe zie je dat dan ??

En ik weet wat je tegenkomt met iemand in je omgeving die gebonden is aan een rolstoel, maar blijkbaar zie ik minder obstakels dan jij in het treinvervoer.  Het is ook een kwestie van planning en jezelf een beetje aanpassen in sommige situaties.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn dus GEEN nieuwe treinstellen, zoals ik al aangaf, die hebben alleen een nieuw verfje en interieur gekregen na ca. 15 jaar dienst gedaan te hebben. 

Dan zijn ze blijkbaar wel heel goed opgeknapt dat deze dubbeldekkers voor nieuwe treinen worden aangezien. 😁

 

Reputatie 5

Ik bedoelde de meest recente nieuwe dubbeldekkers, die met die loungebanken in de coupés..En wat ik in mijn bericht aangaf is dat ik het een triest gegeven vind dat men in het algemeen zo weinig rekening houdt met minder validen, en dat geldt ook voor NS. Ik denk dat je je dat pas echt realiseert als je zelf minder valide bent of iemand in je omgeving dat is. Ja er zijn wel liften en allerlei voorzieningen. Maar dat minder validen ook gewoon zouden kunnen en moeten deelnemen zonder al die extra voorzieningen, dat besef is nog niet ingedaald. Kan bij concurrent Keolis bv al wel.

Dat zijn dus GEEN nieuwe treinstellen, zoals ik al aangaf, die hebben alleen een nieuw verfje en interieur gekregen na ca. 15 jaar dienst gedaan te hebben. Treinstellen gaan ca. 30 jaar mee bij de NS om het rendabel te houden financieel en voor nieuwe IC treinen ligt er de wens dat die ook zonder hulp toegangkelijk, de eerste versie daarvan is de ICNG die later dit jaar op het spoor zal verschijnen.

 

En als we even kijken naar het echte nieuwe materieel en recente aanpassingen aan de oudere sprinters, die zijn uitgevoerd met uitschuiftredes waarvoor de oudere sprinters speciaal terug moesten naar Duitsland om dat in te laten bouwen. De nieuwe sprinters (SNG en Flirts) zijn al af fabriek uitgerust met uitschuiftredes speciaal voor minder validen zodat ze geen hulp meer nodig hebben bij het instappen mits de perronhoogte natuurlijk klopt, maar daar wordt aan gewerkt om dat in heel Nederland op dezelfde hoogte te krijgen.

En vervolgens zeg je dat minder validen alles moeten kunnen zonder die extra voorzieningen ??  Je wilt dus geen lift maar dat ze van de trap gebruik kunnen maken op stations die niet op straatniveau gesitueerd zijn?  Hoe zie je dat dan ??

En ik weet wat je tegenkomt met iemand in je omgeving die gebonden is aan een rolstoel, maar blijkbaar zie ik minder obstakels dan jij in het treinvervoer.  Het is ook een kwestie van planning en jezelf een beetje aanpassen in sommige situaties.

Het zou fijn zijn als de voorzieningen door iedereen gebruikt kunnen worden inderdaad. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld is er bij veel lokale stations gekozen voor rolstoelhellingen ipv liften.Iedereen kan hier gebruik van maken, zowel minder validen als valide personen. Een eenmalige investering en dus ook geen verdere kosten voor onderhoud.Dat is ook iets wat veel minder validen aangeven. Ze zouden graag voorzieningen willen die voor iedereen toegankelijk zijn. En waarom zou dat niet kunnen? Al die liften bijvoorbeeld zijn hartstikke duur en werken vaak ook niet naar behoren.

Wat de dubbeldekkers met de loungebanken betreft, volgens mij zijn ze tamelijk nieuw en/ of opgeknapt maar je kunt niet makkelijker in of uitstappen er is nog steeds een heel groot hoogteverschil tussen treden en perron. En al die trapjes..Niet handig ook niet met veel bagage .Zware klapdeuren ook.

In de Keolis treinen bv zijn er alleen schuifdeuren, is de instaphoogte gelijk aan het perron en is het toilet toegankelijk voor minder validen, veel ruimer.

 

Zoals eerder gezegd je kunt de constructie niet zomaar veranderen als je een nieuw interieur plaatst in een treinstel bij een renovatie, je bent gebonden aan de huidige constructie en dat is met de trapjes. Als de vloer op dezelfde hoogte als het perron zou zijn in de gehele dubbeldekker dan was het een enkeldeks trein geworden met een enorm verlies aan zitplekken.  Dan was je weer aan het mopperen geweest over drukke treinen.

En wat betreft de liften of hellingbanen, de lift neemt veel minder ruimte in dan een hellingbaan en een hellingbaan kan gewoon niet naar een perron toe omdat er nog ruimte moet zijn voor reiziegrs op het perron.  Daarnaast is het maar de vraag of elke minder valide nu zo blij wordt om een hellingbaan omhoog te moeten, niet iedereen is daar fit genoeg voor.

Ik bedoelde de meest recente nieuwe dubbeldekkers, die met die loungebanken in de coupés..

Die zijn ongeveer 20-25 jaar oud.

Badge +3

Sinds september 2014 is NedTrain bezig met het reviseren van de VIRM-1 tot VIRMm-1

Dat waren de eerste dubbeldekkers met loungebanken, en waarbij het liftje van de Railcatering omgebouwd is tot bagagerek.

 

Sinds september 2014 is NedTrain bezig met het reviseren van de VIRM-1 tot VIRMm-1

Dat waren de eerste dubbeldekkers met loungebanken, en waarbij het liftje van de Railcatering omgebouwd is tot bagagerek.

DDZ heeft ze ook al

Badge +3

DDZ heeft ze ook al

Ah,klopt: De revisie van 240 rijtuigen, heeft tussen 2009 en 2014 plaatsgevonden bij NedTrain in Haarlem.

 

Ik ben wel van mening dat de nieuwste sprintertreinen wel een goede minder valide plaats hebben, in de buurt van het minder valide toilet en aangezien deze toiletten beter functioneren, stinken ze niet, doelend op de stank die je op een balkon wel eens rook. Flirt en SNG is daar absoluut rekening mee gehouden. 

De Traxx treinen, dus de HSL trein met de ICR rijtuigen, daar zit de minder valide plaats ook in de coupe, zelfde eigenlijk als bij de ICM, ook daar zit de minder valide plaats in de coupe. Nadeel van de ICM is dat deze helaas in een stiltecoupe zit. De ene reiziger vindt dat prettig, de ander weer niet.

De dubbeldekkers, die zijn inderdaad het minst minder valide vriendelijk, da's helaas een feit. 

En later dit decennium zal DDZ uit dienst gaan en worden vervangen door een nieuwe Intercity dubbeldekker. Daarbij is het de bedoeling dat er ook gelijkvloerse instappen zijn (misschien niet bij elk wagon). NS is nu bezig met de aanbesteding.

En als visueel beperkte reiziger vraag ik mij af: waar in Europa zie je zoveel geleidelijnen op stations als in Nederland? 

 

Reputatie 5

Ik bedoelde de meest recente nieuwe dubbeldekkers, die met die loungebanken in de coupés..En wat ik in mijn bericht aangaf is dat ik het een triest gegeven vind dat men in het algemeen zo weinig rekening houdt met minder validen, en dat geldt ook voor NS. Ik denk dat je je dat pas echt realiseert als je zelf minder valide bent of iemand in je omgeving dat is. Ja er zijn wel liften en allerlei voorzieningen. Maar dat minder validen ook gewoon zouden kunnen en moeten deelnemen zonder al die extra voorzieningen, dat besef is nog niet ingedaald. Kan bij concurrent Keolis bv al wel.

Dat zijn dus GEEN nieuwe treinstellen, zoals ik al aangaf, die hebben alleen een nieuw verfje en interieur gekregen na ca. 15 jaar dienst gedaan te hebben. Treinstellen gaan ca. 30 jaar mee bij de NS om het rendabel te houden financieel en voor nieuwe IC treinen ligt er de wens dat die ook zonder hulp toegangkelijk, de eerste versie daarvan is de ICNG die later dit jaar op het spoor zal verschijnen.

 

En als we even kijken naar het echte nieuwe materieel en recente aanpassingen aan de oudere sprinters, die zijn uitgevoerd met uitschuiftredes waarvoor de oudere sprinters speciaal terug moesten naar Duitsland om dat in te laten bouwen. De nieuwe sprinters (SNG en Flirts) zijn al af fabriek uitgerust met uitschuiftredes speciaal voor minder validen zodat ze geen hulp meer nodig hebben bij het instappen mits de perronhoogte natuurlijk klopt, maar daar wordt aan gewerkt om dat in heel Nederland op dezelfde hoogte te krijgen.

En vervolgens zeg je dat minder validen alles moeten kunnen zonder die extra voorzieningen ??  Je wilt dus geen lift maar dat ze van de trap gebruik kunnen maken op stations die niet op straatniveau gesitueerd zijn?  Hoe zie je dat dan ??

En ik weet wat je tegenkomt met iemand in je omgeving die gebonden is aan een rolstoel, maar blijkbaar zie ik minder obstakels dan jij in het treinvervoer.  Het is ook een kwestie van planning en jezelf een beetje aanpassen in sommige situaties.

Volgens mij zijn de treinstellen gemoderniseerd. Dat heb ik inmiddels via NS begrepen. Maar wat gehandicaptenvervoer betreft zijn ze niet zo modern helaas.Buiten de trein: Rolstoelhellingen zijn misschien niet voor alle gehandicapten ideaal maar je hebt ook nog zoiets als roltraphellingen. Waarom is daar niet voor gekozen door NS? Is het ook geen probleem meer als de liften het niet doen.

Heb je enig idee hoe vaak de roltrappen defect zijn op stations ?

Daarnaast gaat het ook om het ruimte aspect, dit soort roltrappen nemen enorm veel ruimte in op stations en die ruimte is er vaak niet.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zijn de treinstellen gemoderniseerd. Dat heb ik inmiddels via NS begrepen. Maar wat gehandicaptenvervoer betreft zijn ze niet zo modern helaas.

 

Goh, volgens jou zijn de treinstellen gemoderniseerd?? Dat ze zijn gemoderniseerd is hier al door meerdere keren door diverse mensen aangegeven en toch bleef je maar volhouden dat het nieuwe treinen waren. Ze zijn gemoderniseerd, gereviseerd, opgekapt hoe je ook wil noemen, ze zijn voorzien van een nieuw interieur, aan de buitenkant voorzien van een nieuw geel/blauw verfje en technisch zal er ook het één en ander aan gebeurd zijn. Maar zoals ook eerder aangegeven kun je niet de constructie veranderen, van een dubbeldekker met ongelijkvloerse instap kun je geen trein maken met gelijkvloerse instap waarbij een rolstoel in de coupé kan plaatsnemen ipv op het balkon, je zit met wat trapjes. 

 

Edit, in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Ztmp10KpCfw  is in het kort te zien hoe dat moderniseren in zijn werk gaat. In september 2019 was er een open dag in de werkplaats in Haarlem waar dit gebeurt. Ik ben daar toen geweest en was best interessant om te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je enig idee hoe vaak de roltrappen defect zijn op stations ?

Gokje…, net zo vaak als liften?

 

Heb je enig idee hoe vaak de roltrappen defect zijn op stations ?

Gokje…, net zo vaak als liften?

 

In ieder geval TE vaak

Voor het eerst met gehandicapten hulpmiddel gereisd. Braaf gaan zitten op de voor gehandicapten gereserveerde plaatsen. 
in 3 van de 4 treinen die ik nam zijn die naast het toilet. Wilde nog even een broodje eten maar je eetlust is meteen weg. 
Ik weet, snap, dat dat niet snel te veranderen is.

Ik wil toch melden hoe denigrerend het voelt en NS je het gevoel geeft een tweederangs burger te zijn. Ik ben geshockeerd eigenlijk. 
 

 Beste Frank 

Ik reis zelf met een scootmobiel.Mag ik je  het advies meegegeven om achter de eerste klas te gaan zitten. 

daar heb je opklapbankjes en geen wc in de buurt. zo reis ik altijd en dat is echt prettig .Je kan dat gewoon vragen en de meeste doen het gewoon. want idd bij het toillet is niet prettig

mvg Monique

Reageer