Geluidsoverlast in trein door mobieltjes | NS Community

Geluidsoverlast in trein door mobieltjes


Ik word knettergek in de trein van de harde muziek, computer spelletjes gepingel en vooral van die mensen die denken dat ze alleen in de trein zitten.

Ik kies bewust de trein om rustig te kunnen werken, lezen en schrijven. Maar pff. Ben nu drie keer van coupe verhuisd.

47 reacties

Reputatie 5
Staat er dan in de regels niets over decibellen?
Reputatie 7
Badge +3
In de huisregels:

Die had ik ook al gequote, storen is een subjectief begrip.
Reputatie 1

Storen is subjectief, maar telefoongesprekken voeren op speaker of radio/TV kijken op speaker is ongepast in de trein, maar wordt steeds normaler. En aanspreken is zinloos. 

Reputatie 7
Badge +3

In het verleden was dat veel duidelijker omschreven: u mag niet hoorbaar voor anderen muziek afspelen.

Reputatie 7

Je kan het omschrijven zoals je wilt, niemand slaat er acht op. Iedere dag hoor je volop muziek of wat daarvoor doorgaat van anderen onderweg. Wat dat betreft is het ov een vrijplaats geworden. Het is een veranderde mentaliteit. Destijds gebeurde het ook wel maar daar werd door personeel iets van gezegd. Daar hebben we het weer: handhaving.... Nu is het toch vaak zo dat personeel alleen vriendelijk groetend langsloopt, als je al iemand treft. Er wordt veel meer getolereerd.

Het zou in mij niet opkomen om mijn muziek hard af te spelen, en zeker niet zonder hoofdtelefoon (een headset heet dat tegenwoordig, want een Nederlandse naam voor iets gebruiken is blijkbaar suf). Ik zou me dan steeds afvragen of een ander er geen last van heeft. Maar ik ben van een oudere generatie.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb twee draadloze oordopjes en die zijn in je oor te klemmen. Je kunt er in knijpen en dan laat hij geluid door, nog en keer knijpen en de muziek is terug. Geluid van buiten wordt dan niet doorgelaten. Ze waren wat prijzig, maar ze werken tegen sociaal gehandicapten. En die hebben geen last van Monteverdi of  Moody Blues in mijn dopjes.

Bommel gaat high tech, met uw welnemen. :innocent:

 

Wel tragisch dat je dat soms zo moet doen. Ik vond handhaven zo gek nog niet. Ze hebben veel lawaai maar het zijn geen helden. De gelegenheid maakt de aso. Het is geen natuurverschijnsel.

Reputatie 1

In een stiltecoupe moet het echt stil zijn en in de tweede klas doe je als lawaaimakers een koptelefoon op. In de afgelopen twee jaar lijkt er een sterke normvervaging te hebben plaatsgehad. Jammer. 

Reputatie 1

Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)

Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).

 

Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.

 

Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)

Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).

 

Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.

 

Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Badge +3

Tof @ronaldvr iemand die het woord nog kent https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/vergoelijk 😅

De regels zijn helder, maar wie gaat zich er aan houden als er totaal geen handhaving is?

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment. Als de regel duidelijk is zoals ik voorstel is er niet een ontsnappingsroute: niet voor lieden die zeggen ‘maar hij staat helemaal niet hard!’ En ook voor conducteurs die niks kunnen constateren: Mevrouw, bent u een film aan het kijken? Waarom heeft u geen oortjes in dan? Duidelijkheid helpt ook een conducteur (en een passagier die steeds maar te horen krijgt van dergelijke lieden ‘dan moet je maar in een stilte coupe gaan zitten’ (waar het overigens ook regelmatig gebeurt dat ik menen moet aanspreken op het feit dat ze luidkeels zitten te bellen, maar dt ais een ander onderwerp)

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Ja en als de persoon dan als de conducteur verschijnt zich wél netjes gedraagt? Dat is wat ik ook al aangaf:

En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment.

Reputatie 1

Beste NS, nu en in de afgelopen weken meer dan eens, zitten sr mensen zonder oortjes naar films of video's te kijken op hun mobiele telefoon. Dit begint echt een ware  plaag te worden. Ik begrijp dat jullie op sommige momenten minder mensen in de trein willen, maar mensen op deze manier de auto injagen lijkt me toch niet de bedoeling

Reputatie 1

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Reputatie 1
 

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

Reputatie 2

@ronaldvr Ik moet zeggen, ik voel me wel een beetje schuldig als ik dit zo allemaal lees. Muziek luisteren of films kijken op de luidsprekers doe ik niet (dat vind ik ook asociaal), maar ik bel wel best vaak (wel altijd met oortjes in), en ik had er om eerlijk te zijn niet zo over nagedacht dat dat storend kan. Als ik oortjes in heb, heb ik geen idee hoe hard ik praat, want ik kan mijzelf een stuk zachter horen, dus ga ik waarschijnlijk harder praten. Sorry hiervoor, ik zal proberen minder te bellen. Overigens als ik hierop aangesproken zou worden (is tot nu toe nog niet gebeurd, dus of mensen vinden het niet storend, of ze vinden het eng om mij aan te spreken (lijkt mij sterk)), dan zou ik wel het gesprek afronden en ophangen.

Reputatie 4
 

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

 

Mwoah, als je zo in het leven staat en ook nog een controleur verrot staat te schelden, dan neem ik je niet serieus. Dan maakt het me echt niet uit wat Wikipedia daar over zegt.

 

https://www.mediacourant.nl/2023/05/aaf-brandt-corstius-ondanks-hoog-inkomen-ja-ik-rij-zwart-met-ov/

Reputatie 7
Badge +3

Arjen Lubach had er gisteren ook een mooi item over. (vanaf 21.40)

Reputatie 5

Volgens Wikipedia was Mark Morrison gestorven door een allergische reactie na het eten van pinda's. Daarna was hij ineens weer levend. Vroeger konden dit soort dingen alleen in films zoals Return of the Living Dead, maar tegenwoordig is het op Wikipedia allemaal mogelijk (en dan kun je het ook nog eens als bron gebruiken).

Alles wat je op Wikipedia leest kan bedacht zijn door een klein groepje mensen dat elkaars bewerkingen goedkeurt en vaak zitten daar nog eens bots bij. Al die onzin die daarop staat en de waarde die mensen eraan hechten is wat mij betreft zorgwekkender dan mobieltjes die geluid maken. 

Reageer