beantwoord

Gestrande Intercity Brussel

  • 19 January 2022
  • 3 reacties
  • 225 Bekeken

Op dinsdag 18 januari was de Intercity Brussel van 8:28 vertrek Amsterdam niet de beste keuze. Kort voor de Groene Hart tunnel begon de trein te remmen om net in de tunnel tot stilstand te komen. Toen begon het grote wachten …. meer dan 3,5 uur, voordat we, stapvoets want ‘op zicht', de tunnel weer uit reden, na een (nog wel een beetje spectaculaire) overstap in de tunnel. Het treinpersoneel deed het fantastisch, en pech kan gebeuren, maar ondertussen blijf ik toch met de vraag zitten hoe het kan dat dit zo lang moet duren. Toen alweer een tijd geleden de ICD treinen standaard een locomotief voor èn achter kregen, was dat toch bedoeld om bij storingen sneller weer te kunnen rijden? Maar zelfs zonder zo'n extra locomotief zou je denken dat dit sneller moet kunnen. Of zie ik nu iets over het hoofd?  

icon

Beste antwoord door Edwin 20 January 2022, 02:17

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge

Die stranding heeft inderdaad wel erg lang geduurd en doordat het in de Groene Hart tunnel gebeurde werd het er niet veel makkelijker op.

 

Die 2 locs zijn voornamelijk om ervoor te zorgen dat we geen rangeerders meer nodig hebben om de loc eraf te halen en aan de andere kant weer bij te plaatsen.

Daarbij is het inderdaad ook handig als 1 van de 2 uitvalt, je komt inderdaad met 1 loc nog steeds makkelijk weg. Ik weet niet wat er met die trein gebeurd is, maar als de computer in de vooroplopende loc de geest heeft gegeven en met 1 of 2 batterij resets niet hersteld kan worden, wordt er direct ingezet op evacuatie en evt wegslepen.

Dit heeft nogal wat voeten in aarde: Er moet een ‘stam’ geregeld worden om de evacuatie uit te voeren, er moet een machinist geregeld worden en ProRail moet voor een zgn ‘pad’ zorgen om bij de defecte trein te komen. Dat heb je niet in een kwartier (en zelfs niet in 3) voor elkaar.

 

Nogmaals: wat er precies aan de hand was, weet ik niet, maar hij moet wel goed stuk geweest zijn. Meestal kom je met een volledige reset van de loc wel weer weg.

Dank Edwin! Ik neem graag aan dat het niet eenvoudig is, maar ben nog niet gelijk overtuigd dat het dan ook echt niet mogelijk is om het beter of sneller te regelen. Waarom moet er bijvoorbeeld een aparte trein komen voor evacuatie, ipv een locomotief die de stilstaande trein wegsleept? Nou ja, ik ga nog wel even verder zoeken naar een antwoord. 

Reputatie 7
Badge

Als je de trein wegsleept, moeten de reizigers er hoe dan ook uit.

In de gesleepte trein werkt dan namelijk niets meer: verwarming, verlichting en luchtverversing, alles is uit en dus mogen reizigers er niet meer in zitten.

Reageer