Skip to main content

Iets wat ik me nou al jaren afvraag: waarom heeft de NS het getrokken materieel in de ban gedaan? De laatste rijtuigen die zijn aangeschaft dateren volgens mij uit eind jaren '70 en die huppelen nu mee in de “HSL'…

Vroeger waren er veel treinverbindingen die met getrokken materieel bediend werden (Den Haag-Venlo, Roosendaal-Zwolle, om er een paar te noemen die in mijn herinnering schieten). En kan me volgens mij ook nog herinneren dat de verbinding Den Haag-Groningen/Leeuwarden een tijd lang met getrokken materieel werd gereden.

In mijn ogen is het het meest flexibele materieel dat er is. Is het rustig, dan kun je met 5 rijtuigen toe, is het drukker, dan hang je er 2, 3 of 4 extra rijtuigen aan en klaar.

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.


Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.

Het grootste probleem van de tram is de veel te lange rijtijd plus dat de lus nog maar in één richting wordt bereden. Het was beter geweest als ook de Hofpleinlijn was omgebouwd tot RET metrolijn, maar het ego van Den Haag/HTM stond dat in de weg. 


Ik woon al heel lang niet meer in Zoetermeer, maar klinkt logisch wat je zegt. Dat betekent dus dat als je in Meerzicht woont, je de klos bent. Of je moet overstappen op Voorweg (Hoog/Laag), ik heb geen idee of dat soepel gaat? Ik weet alleen nog (ook van lang geleden) dat de Stadslijn op dezelfde minuut aankwam in Centrum West als dat alle bussen vertrokken. Overstap 0 minuten, geniaal.

Ik heb nog meegemaakt dat linksom en rechtsom even vaak reden. Ik denk dat het probleem precies was wat ik eerder beschreef, als je in Driemanspolder, Dorp of Meerzicht woonde, dan fietste je net zo makkelijk even naar het “echte” station, was een stuk sneller.


Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Maar zoals het nu is ingericht kun je vanuit Zoetermeer heel makkelijk in Rotterdam (en Pijnacker en Berkel) komen, dat is ook wel mooi.

Mijn voornaamste herinnering eraan is dat je op station Leidschendam-Voorburg altijd even goed moest opletten, dat je niet naar Hofplein ging in plaats van Zoetermeer. Dat ging meestal wel goed, maar één keer toch misgegaan, niet goed opgelet.

Prorail heeft nog, bij verbouwing van trein- naar metro/lightrail-traject, een alternatieve ontsluiting van werkplaats Leidschendam moeten maken, een aftakking van de lijn Den Haag - Gouda, met een brug over de A12, anders konden ze er niet meer bij!


In de jaren ‘70 reden er van de drie treinen per uur, één naar Rotterdam CS.

De verbindingsboog van de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS (die aansloot op de lijn Gouda -  Rotterdam) is altijd dubbelsporig geweest. De boog was uitzonderlijk krap. In m’n herinnering hadden vooral de zware Mat 54, moeite deze boog te nemen. Dat ging traag, met veel gepiep en gekraak en halverwege de boog met veel gebonk omdat de verbindingsboog gelijkvloers werd gekruist door nóg een spoorboog: die van de Hofpleinlijn naar het goederenemplacement in Rotterdam Noord.

In de latere jaren van de exploitatie door NS, reden alle treinen in de avonduren naar en van Rotterdam CS. Door stedenbouwkundige ontwikkelingen kwam station Hofplein zeer excentrisch te liggen. Dit en door de vestiging van lugubere uitgaansgelegenheden in de bogen onder station Hofplein (dat in een zeer deplorabele staat verkeerde), maakte dit gebied in de avonduren tot een no-go area, waar zowel treinreizigers als het treinpersoneel zich niet meer veilig voelden.


Klinkt als het boogje tussen Den Haag CS en Den Haag HS, maar die werd wel meerdere keren per uur bereden.


Randstadrail, past ook eigenlijk beter bij deze lijn.

In die tijd dat ik er woonde reed er alleen SGM op, eerst tweetjes en later drietjes volgens mij. SGM was niet per sé een verbetering t.o.v. mat’64, elke keer met optrekken werd je door elkaar geschud en het interieur was echt zo basic als je het maar kunt bedenken.

Ik kan me nog herinneren dat een aantal  SGM-tweetjes werd verbouwd tot ‘City Pendel’. Alle tussenwanden werden eruit gesloopt. Ter hoogte van de balkons werden zitplaatsen verwijderd om meer capaciteit (staplaatsen) te creëren.

Wat een rampen dingen waren dat. Bij winderig en regenachtig weer, had door de Lange stationnementen de wind vrij spel, net als de regenvlagen die de balkons schoonspoelden. 


Ja en het was al geen luxe vóórdat ze dat deden… Geen WC’s, veel treinstellen hadden geen doorloop naar de andere bak en alles was super minimalistisch.


Iets van twee keer per dag reed hij door naar Rotterdam CS, dat kón dus wel. Over een wiebelig enkelspoortje. Ik heb altijd het gevoel dat als ze dat structureel gedaan hadden, dat de lijn dan veel succesvoller was geweest.

Dat is geprobeerd. Gedurende twee jaar (ergens in de jaren 70) reed er ieder uur één trein vanaf de Hofpleinlijn naar Rotterdam CS. Dat was omdat je dan makkelijker kon overstappen op andere treinen en op de metro. Na twee jaar was het weer voorbij, deels omdat het gebruik tegenviel en deels omdat reizigers klaagden dat het onhandig was dat de trein in Rotterdam niet steeds van hetzelfde station vertrok. En alle drie de treinen naar Rotterdam CS leiden was niet in te passen omdat er dan een enorme bottleneck zou ontstaan tussen CS en Noord. Uiteindelijk is de ombouw tot metro een enorme verbetering gebleken in tegenstelling tot de degradatie van de Zoetermeerlijn tot een tramlijntje. 

De treinen naar Rotterdam CS waren altijd veel beter bezet dan die naar Rotterdam Hofplein, niet alleen omdat Rotterdam CS meer overstap mogelijkheden bood maar ook omdat station Hofplein steeds meer in de perifere kwam te liggen.

De treinen van de Hofpleinlijn naar Rotterdam Centraal hebben overigens langer dan twee jaar gereden. Door het toenemende treinverkeer werd het gelijkvloers kruisen steeds moeilijker in te passen.

Destijds was is er nog het plan geweest, de gelijkvloerse aansluiting te laten vervallen en het spoor van Rotterdam CS tot de aansluiting van de Hofpleinlijn te voorzien van één extra spoor, om zo alle treinen naar Rotterdam Centraal te laten rijden.


Och, de Stadslijn was altijd al niet echt heel handig:wink:. Als je “gewoon” naar Den Haag wilde, dan fietste je wel even naar Station Zoetermeer en pakte daar de “echte trein”. 10 minuten onderweg in plaats van 20-30.

Het grootste probleem van de tram is de veel te lange rijtijd plus dat de lus nog maar in één richting wordt bereden. Het was beter geweest als ook de Hofpleinlijn was omgebouwd tot RET metrolijn, maar het ego van Den Haag/HTM stond dat in de weg. 

Ik vermoed dat waar je Hofpleinlijn schrijft, de Zoetermeerlijn bedoeld. 

De Zoetermeerlijn tot metro verbouwen had ook als voordeel gehad, dat de lijn veel makkelijker naar Rotterdam kan worden doorgetrokken en er zo directe verbindingen naar de Rotterdamse binnenstad kunnen worden gerealiseerd.

Ik zie het niet gebeuren dat er Haagse trams door de Rotterdamse straten rijden en al helemaal niet in de metrotunnels.


Is van Rotterdam CS vanaf Den Haag CS over de Oude Lijn ook niet gewoon sneller dan over de Hofpleinlijn?

Ik kom niet zo vaak meer in Zoetermeer, maar kun je hierdoor niet direct naar Rotterdam van Zoetermeer? Of moet je nog steeds overstappen in Leidschendam-Voorburg (heet tegenwoordig Leidschendam, niet?).


Ik kom niet zo vaak meer in Zoetermeer, maar kun je hierdoor niet direct naar Rotterdam van Zoetermeer? Of moet je nog steeds overstappen in Leidschendam-Voorburg (heet tegenwoordig Leidschendam, niet?).

Van Zoetermeer naar Rotterdam (trein) stap je over op Den Haag Centraal (of Gouda, ietsje sneller). Het treinstation heet Voorburg. Voor naar Leidschendam met de trein kom je volgens mij uit op Den Haag Mariahoeve.

De Zoetermeerlijn of in ieder geval die lijn richting den Haag heeft nog wel een halte Leidschendam-Voorburg, maar voor via Nootdorp en Pijnacker naar Rotterdam kom je daar niet, en stap je over op Leidschenveen Centrum (Hofpleinlijn).

Als ik het allemaal goed zie op deze spoorkaart.


De reguliere weg ken ik wel, vaak genoeg gedaan vroeger. Maar je reist een ontzettend stuk om. Daarom had ik gehoopt dat je tegenwoordig over het spoor van ex-Zoetermeer Stadslijn en ex-Hofpleinlijn direct van Zoetermeer naar Rotterdam zou kunnen rijden. Maar kennelijk rijdt er in Rotterdam geen Randstadrail en in Zoetermeer geen metro. Jammer.


De Zoetermeer Stadslijn is wel doorgetrokken naar 'Bleizo’ oftewel Lansingerland Zoetermeer, dus vanaf daar kan je ook met de trein (via Gouda).


Dat is ook niet echt “rechtstreeks”:wink:


Dat is ook niet echt “rechtstreeks”:wink:

Nee, maar op zich is het wel te doen want je doet er dan 40 minuten over (inc. 12 minuten overstap in Gouda).


Breek me de bek niet open, heb nog een paar maanden in Rotterdam gewerkt… Terwijl de afstand naar Rotterdam vanaf Zoetermeer niks voorstelt, met een beetje leuk weer kun je het zien liggen. Veertig minuten...


Er zijn diverse plannen geweest voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.

Er is sprake geweest van een verbindingsboog tussen de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, daar waar de Zoetermeerlijn van de Hofpleinlijn aftakt. Deze is afgeblazen omdat de reistijd tussen Zoetermeer en Rotterdam te lang zou worden.

Ook is er een optie geweest voor een nieuw spoor van Zoetermeer naar Pijnacker, dat ter hoogte van Pijnacker Noord zou aantakken op de Hofpleinlijn. Zowel in Zoetermeer als Pijnacker is het beoogde tracé jarenlang vrijgehouden.

In de eerste planfases van RandstadRail was ook voorzien van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Er is lang gesteggeld over de vraag of deze lijn als metro of tram moest worden aangelegd.

Of de beoogde railverbinding er ooit gaat komen? Met de aanleg van een grotendeels vrij liggende busbaan (de ZoRo) tussen  Zoetermeer en Rodenrijs Metro (voorheen NS station Berkel en Rodenrijs) is het RandstadRail project voltooid.Tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro rijdt elke twintig minuten (in spits dubbele frequentie) bus 170 van RET in 25 minuten van Zoetermeer naar Rodenrijs Metro, waar met een overstap op de Metro de Rotterdamse binnenstad in 12 minuten bereikbaar is.


De ZHESM (de eerste elektrische spoorweg in Nederland) verzorgde een directe verbinding tussen Rotterdam, Den Haag, Wassenaar én Scheveningen. Na de oorlog werd de spoorlijn naar Scheveningen weer hersteld en in gebruik genomen, maar in de eerste helft van de jaren '50 opgeheven. Een gemiste kans.


Er zijn diverse plannen geweest voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.

Er is sprake geweest van een verbindingsboog tussen de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, daar waar de Zoetermeerlijn van de Hofpleinlijn aftakt. Deze is afgeblazen omdat de reistijd tussen Zoetermeer en Rotterdam te lang zou worden.

Ook is er een optie geweest voor een nieuw spoor van Zoetermeer naar Pijnacker, dat ter hoogte van Pijnacker Noord zou aantakken op de Hofpleinlijn. Zowel in Zoetermeer als Pijnacker is het beoogde tracé jarenlang vrijgehouden.

In de eerste planfases van RandstadRail was ook voorzien van een railverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Er is lang gesteggeld over de vraag of deze lijn als metro of tram moest worden aangelegd.

Of de beoogde railverbinding er ooit gaat komen? Met de aanleg van een grotendeels vrij liggende busbaan (de ZoRo) tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro (voorheen NS station Berkel en Rodenrijs) is het RandstadRail project voltooid.Tussen Zoetermeer en Rodenrijs Metro rijdt elke twintig minuten (in spits dubbele frequentie) bus 170 van RET in 25 minuten van Zoetermeer naar Rodenrijs Metro, waar met een overstap op de Metro de Rotterdamse binnenstad in 12 minuten bereikbaar is.

Dat eerste was me bekend, maar dat laatste niet, dank! Dus men heeft uiteindelijk definitief voor de bus gekozen.


De ZHESM (de eerste elektrische spoorweg in Nederland) verzorgde een directe verbinding tussen Rotterdam, Den Haag, Wassenaar én Scheveningen. Na de oorlog werd de spoorlijn naar Scheveningen weer hersteld en in gebruik genomen, maar in de eerste helft van de jaren '50 opgeheven. Een gemiste kans.

Ja mooi he. Maar je kunt nu met de RandstadRail volgens mij wel direct vanaf Zoetermeer naar Scheveningen en Wateringen, die lijnen (1/9 en 3) zijn nu toch doorgetrokken?


In de eerste planfases van RandstadRail was het ook de bedoeling de Hofpleinlijn door te trekken naar Scheveningen.

Niet via het oude tracé van de vroegere ZHSM. Dat is de jaren ‘50 onder druk van de gemeente Den Haag (en de HTM) opgeheven en opgebroken omdat men vond dat de spoorlijn een  obstakel vormde voor de ontwikkeling van de woonwijk Mariahoeve en het station in Scheveningen (nabij het Kurhaus) een sta-in-de-weg voor de herontwikkeling van de badplaats. 

Toen de plannen van RandstadRail concretere vormen aannamen, werden ook de RET en HTM bij de verdere uitwerking betrokken. De plannen waren ambitieus: de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn naar Scheveningen en Den Haag Zuid-West (en op termijn naar Westland), een extra railverbinding van Rotterdam naar Den Haag via Berkel en Zoetermeer, op termijn een lijn van Rotterdam via de luchthaven Zestienhoven, Delft en Wateringseveld naar Den Haag en van (Westland) Delft via Pijnacker naar Zoetermeer.

HTM en RET konden het maar niet eens worden over de keuze voor exploitatie met trams of metro. ‘Den Haag’ voelde niets voor ‘logge’ metrotoestellen door de stad: ‘Rotterdam’ zag niets in de ‘slome trammetjes’ in haar metrotunnels.

Die tegenstellingen zorgde voor enorme stagnatie  in de voortgang van het project. Omdat daarop de overheid dreigde de subsidiekraan dicht te draaien, is uiteindelijk voor het huidige compromis gekozen: exploitatie met trams en metro en voor Zoetermeer- Rotterdam een ‘tijdelijke’ busverbinding.

Doortrekking van de RandstadRail (Hofpleinlijn/Zoetermeerlijn) naar Scheveningen zit er vrijwel zeker niet meer in. Voor de metro uit Rotterdam is hoog boven Den Haag C een nieuw ‘aanlandingsstation’ verrezen: de tram uit Zoetermeer rijdt via het Haagse stadstramnet naar Loosduinen (lijn3) en de Uithof (4).

Saillant detail nog: alle Haagse tramlijnen worden verbouwd: de sporen worden verder uit elkaar gelegd en de haltes vernieuwd. De oude (GTL) trams uit de jaren ‘80 worden vervangen door grote lagevloertrams die ook nog eens een stuk breder zijn.

Maar goed, het hele RandstadRail-gebeuren heeft niet zoveel raakvlakken met de titel van die topic: getrokken treinen. Of ook weer wel: bij werkzaamheden op de voormalige Hofplein- en Zoetermeerlijn zijn wel eens getrokken werktreinen te zien, zoals vorig jaar bij de bouw van de keervoorziening in Pijnacker.


Hier nog wat nostalgie over de Hofpleinlijn. Voor de bouw van Den Haag Centraal reden de treinen van/naar Den Haag HS. Daar waren een paar kopsporen voor de Hofpleinlijn. Hier een foto uit 1973 met mat46: https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/14073992979/in/photostream/

Ik heb als kind nog wel eens een ritje gemaakt over de Hofpleinlijn vanaf Den Haag HS.


 

Maar ik ben natuurlijk een leek op dat gebied, dus gewoon nieuwsgierig: waarom wordt er niet meer gereden met getrokken materieel?

De IC Eindhoven-DH Centraal rijdt toch nog met getrokken mat? Of bedoel je dat niet?


Dat is dan wel een van de zeer weinige!


De IC Den Haag-Eindhoven is vergelijkbaar met de IC Direct: trek-duwtrein met een locomotief aan beide einden. Deze treinen rijden in een vaste samenstelling en zijn daardoor vergelijkbaar met een treinstel. Een “echte” getrokken trein heeft als kenmerk dat de samenstelling van de trein tamelijk eenvoudig gewijzigd kan worden door rijtuigen aan- of af te koppelen.


Reageer