graag langere treinen inzetten ivm overvolle trein 7.58 Utr-DH | NS Community
beantwoord

graag langere treinen inzetten ivm overvolle trein 7.58 Utr-DH

  • 1 September 2022
  • 22 reacties
  • 482 Bekeken

Deze trein kwam maar met maar 1 treinstel aan op Utrecht CS waardoor deze overvol naar Den Haag moest. Bij Gouda kwamen er nog meer mensen bij waardoor we als sardientjes in een blik stond n in het ingangsportaal. Dit is werkelijk niet te doen. Door de benauwdheid zijn er min 2 mensen onwel geworden. NS zet alsjeblieft een lange trein in op dit zeer drukke traject. Ook op de terugweg van DH naar Utrecht in de 16.55 naar Deventer was ee weer een korte trein die ook enorm vol was.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 1 September 2022, 18:22

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat was zo te zien een DDZ-4 (rit 11720) en dus inderdaad kort. Morgen is het een DDZ-6 en zaterdag een ICM4+3 dus dat is al een stuk beter.

Op de terugweg (rit 1763) had je hetzelfde treinstel (7540), en morgen is dat ook weer een DDZ-6, zaterdag ICM4+3 en zondag weer een DDZ-4 maar dat is waarschijnlijk wel voldoende in het weekend.

Hallo KarinIJ en welkom bij de NS Community,

 

Wat naar zeg dat je dit moest meemaken. Ik zal je signaal doorzetten. Hopelijk gaat het goed met de reizigers die onwel zijn geworden. Zou je de druktemelder via onze app willen invullen voor deze rit?

 

Zoals Robert al aangaf zal het morgen beter zijn.

Reputatie 7
Badge

Ook Utrecht > Rotterdam vertrek 15.33 overvol, ICM3!!!!!!! En de treinen van 15.18 en 15.48 vielen uit….. En ook 1 reiziger onwel bij aankomst te Rotterdam CS in genoemde trein. 

Management, vakbond, werknemers: irritant toch, die reizigers. Zo kom je wel van je reizigers af.

Reputatie 7
Badge +3

September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar. Studenten die (weer) beginnen, mensen terug van vakantie en weer volop aan het werk. Vanuit NS nieuwsberichten dat dat jaar weer een recordaantal reizigers in september waren vervoerd of dat er op de drukste station posters hingen met de drukste treinen met alternatieve reismogelijkheden.

Dan mag het nog steeds zo zijn dat er zo'n 20% minder reizigers zijn dan voor corona, als je minder treinen laat rijden en die treinen ook korter zijn, krijg je in zo'n drukke maand dus dit soort situaties. Mogelijk was het vandaag nog een tikkie erger omdat sommige mensen eerder een reis hebben uitgesteld vanwege de stakingen en die nu hebben gemaakt. 

En of het morgen beter zal zijn vraag ik me af. Vanwege de Grand Prix is de dienstregeling op bepaalde trajecten aangepast (lees nog minder treinen) ten gunste van extra veel treinen naar Zandvoort. Maar misschien hebben wel veel mensen die anders met de trein naar werk zouden gaan vrij genomen om naar Zandvoort te gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou de treindienst perfect kunnen uitvoeren als niet steeds die reizigers in de weg liepen.

Het is onbegrijpelijk dat NS zulke korte treinen laat rijden. Tenzij de verklaring is dat heel veel treinen defect aan de kant staan. Daar heb ik geen zicht op.

Ik zie in de spits wel onverwacht veel treinstellen op opstelterreinen staan.

Reputatie 7
Badge

Die korte treinen zijn vast weer een blijvertje, twee keer meegemaakt tijdens corona: we halveren de dienstregeling én het aantal treinstellen. En aangezien de halvering van de dienstregeling er op verschillende trajecten en/of tijdstippen er weer aankomt, belooft NS zich weer ongetwijfeld van haar beste kant te laten zien, is mijn verwachting. 😖

Nu de vakbonden en de directie toch zo knus met elkaar om tafel zitten kan dat vast doorgenomen worden.

(Overigens las ik in het KLM magazine in de column van Marjan Rintel dat de terugkeer naar KLM voelde als thuiskomen. Mogelijk impliceert dat, dat NS niet haar thuis was. Ze is er in ieder geval niet in geslaagd om KLM kwaliteit op het spoor over te brengen in de afgelopen jaren.)

 

Reputatie 5

Deze trein kwam maar met maar 1 treinstel aan op Utrecht CS waardoor deze overvol naar Den Haag moest. Bij Gouda kwamen er nog meer mensen bij waardoor we als sardientjes in een blik stond n in het ingangsportaal. Dit is werkelijk niet te doen. Door de benauwdheid zijn er min 2 mensen onwel geworden. NS zet alsjeblieft een lange trein in op dit zeer drukke traject. Ook op de terugweg van DH naar Utrecht in de 16.55 naar Deventer was ee weer een korte trein die ook enorm vol was.

Ik zou het wel interessant vinden om te horen of de treinen morgen daadwerkelijk minder kort zijn. Omdat mijn ervaring is, dat het aantal treindelen dat s avonds in de reisplanner vermeld staat, de volgende ochtend weer gewijzigd is. En dan zijn het altijd veel minder treindelen. 

Reputatie 7

Ik zou het wel interessant vinden om te horen of de treinen morgen daadwerkelijk minder kort zijn. Omdat mijn ervaring is, dat het aantal treindelen dat s avonds in de reisplanner vermeld staat, de volgende ochtend weer gewijzigd is. En dan zijn het altijd veel minder treindelen. 

Klopt, mij ook al vaker opgevallen. Het kan zo maar weer wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

De trein van TS was gepland met DDZ-6 wat dus werd aagepast naar DDZ-4.  Terugreis idem dito, zelfs met hetzelfde DDZ-4 stel. Allebei de ritten zaten dus in dezelfde omloop.

 

De trein van Raymond was gepland met 2 x ICM-3, en daar waren zelfs al om 11:30 uur de stelnummers van bekend dus daadwerkelijk gepland, maar toch anderhalf uur later aangepast naar slechts ICM-3.

Het stel wat van deze rit verdween is bijgeplaatst op rit 547 van Rotterdam naar Groningen, die oorspronkelijk met 1 ICM-3tje gepland was en nu 2 x ICM-3 werd. Hierdoor kromp ook rit 2855 van Rotterdam naar Utrecht vertrektijd 14:50 van 2 x ICM-3 naar slechts 1 x ICM-3. Dat de treinen van 15:18 en 15:48 uitvielen was door een aanrijding dus dat kan ook het één en ander met de materieelwijzigingen te maken hebben. 

Reputatie 5

Maar mijn belangstelling ging vooral uit naar het aantal treindelen tijdens  de ritten van morgen, nu dus vandaag, en niet die van gisteren. Je kunt door al die last-minute wijzigingen dus niet vetrouwen op de reisplanner, en je kunt er dus ook niet van uit gaan dat het de volgende dag beter zal zijn. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt er inderdaad niet vanuit gaan dat het de volgende dag beter is. Er kan altijd iets gebeuren waardoor een planning aangepast moet worden, niemand heeft een glazen bol. De ene keer kan het aangepast worden omdat NS de boel loopt te verzaken of omdat er iets defect is, een andere keer omdat er ergens een fikse storing is waardoor diverse treinen niet rijden en materiaal niet is op de lokatie waar het hoort te zijn. In het algemeen is het hoe langer van te voren je kijkt hoe meer onzekerheid. Check je kort van tevoren heb je meer zekerheid, hoewel er dan ook nog van alles kan gebeuren. Kijk bv naar vandaag, waar de bovenleiding tussen Lelystad en Dronten is “gefrituurd” en er daar geen treinen kunnen rijden. Deze trein van Zwolle naar Groningen is gehalveerd en deze van Lelystad naar Den Haag is 2 keer zo lang als gepland.

Op bv een site als Treinposities zie je al wat eerder dan in de reisplanner welke treinstellen er op een rit gepland zijn. Wanneer er niet alleen materieel types staan vermeld bij een rit maar ook de treinstelnummers is de materiaal inzet al zekerder. Al kan er dan nog iets veranderen. Ik heb het wel eens gehad dat ik voor ik van werk wegging nog keek en dan stond er 2 stellen VIRM dubbeldekker aangegeven, ook in de reisplanner en 20 minuten later op het station kwam er maar 1  4-delige dubbeldekker aangekakt, natuurlijk bommetje vol. Bleek de ander die er in Rotterdam bijgezet zou worden defect was (betrof de IC vanuit Vlissingen die daar reed met 1 stel en waar of in Rooosendaal of in Rotterdam een stel bij kwam). Tja, op het moment dat ik van werk wegging was die trein nog niet in Rotterdam en was nog niet bekend dat dat andere stel defect was. Of het koppelen lukte niet waardoor er ook maar 1 stel reed.

Reputatie 5

Dat begrijp ik allemaal, maar het hier geposte bericht: Morgen zal het beter zijn, begrijp ik dus absoluut niet. Hoezo? Waarop gebaseerd? Hoe? Echt?

Reputatie 7
Badge +3

Zeggen dat het morgen beter is, kun je inderdaad niet, in ieder geval niet met zekerheid. Een dag van tevoren is dat alleen gebaseerd op de planning, en die kan zoals we vaker zien veranderen. De heenreis vandaag van topicstarter was gister nog gepland met een DDZ-6, maar is halverwege de nacht aangepast naar 2 x  ICM-3, wat nog wel minder zitplaatsen is dan DDZ-6 maar meer dan DDZ-4. De terugreis was wel zoals gepland met DDZ-6. In die zin is de verwachting wel uitgekomen, vandaag was het beter dan gister. 

Bij dit soort dingen is het beter meer voorzichtigheid in te bouwen, zoals “als alles gaat zoals gepland wordt het morgen beter”. Wil je meer zekerheid, kijk dan 3 a 4 uur van te voren (zoveel mogelijk dan, je gaat natuurljk niet om half 4 's nachts kijken) en dan niet in de reisplanner maar bv Treinposities, maar ook dat geeft geen 100% garantie. 

Reputatie 5

Helder verhaal. Er is dus niets zeker bij NS, maar dat wisten we eigenlijk al. Wel erg triest dat de treinen tegenwoordig zo vol zijn dat mensen onwel worden.

Helder verhaal. Er is dus niets zeker bij NS, maar dat wisten we eigenlijk al. Wel erg triest dat de treinen tegenwoordig zo vol zijn dat mensen onwel worden.

Vanaf komende maandag is er ook weer een nieuwe materieelplanning. Ik neem aan dat dan de inzet op veel trajecten herzien gaat worden. Nu rijdt men min of meer een vakantiedienstregeling. Nu rijdt er in de spits tussen Zwolle en Amersfoort soms een enkele SNG-3, dat is een zesde van de capaciteit voor corona. Dat gaat gewoon fysiek niet passen. 

Maar mijn belangstelling ging vooral uit naar het aantal treindelen tijdens  de ritten van morgen, nu dus vandaag, en niet die van gisteren. Je kunt door al die last-minute wijzigingen dus niet vetrouwen op de reisplanner, en je kunt er dus ook niet van uit gaan dat het de volgende dag beter zal zijn. 

 

 

Last minute wijzigingen komen dus door incidenten die zich daarvoor voor hebben gedaan, zo gebeurt het nog wel eens dat een treinstel niet op het juiste opstelterrein  terecht is gekomen in de nacht waardoor er daar een tekort aan materieel ontstaat en dan moet er een keuze gemaakt worden welke trein korter gaat rijden dan gepland en dat wordt dan ‘s morgens bijgewerkt in de planning.

Soms is er nog de mogelijkheid om 's morgens een leeg mat rit te plannen om dat tekort op te lossen maar dat is niet altijd mogelijk want dan moet het materieel op een opstelterrein in de buurt overtollig zijn.

Overigens wordt de reisplanner zelf ook pas in de nacht geactualiseerd qua treinsamenstellingen dus in de avond kijken naar de treinsamenstelling heeft geen zin voor de dag erna.

De NS is ook gewoon afhankelijk van welke treinstellen in dienst mogen en waar die staan, ook bij het vertrek gereed maken of bij de controles in de nacht kan een treinstel afgekeurd worden waardoor deze niet mag vertrekken. Dit heeft uiteraard te maken met veiligheid en comfort van passagiers want voor een kaoptte lamp in de trein gaat een trein niet uit de dienst. Er wordt echt wel geprobeerd een trein te resetten of het euvel te verhelpen om een trein in de dienst te krijgen op de opstelterreinen, daar zetten machinisten en de monteurs zich echt wel voor in elke dag.

 

Edit:  En een incident zoals nu tussen Lelystad en Dronten waarbij er flinke schade is aan de bovenleiding heeft ook invloed op waar treinen staan en wat er ingezet kan worden morgen.  Treinen nu omrijden moet dan van Zwolle - Amersfoort - Hilversum - Almere naar Lelytstad of vice versa.

Reputatie 7
Badge +3

Helder verhaal. Er is dus niets zeker bij NS, maar dat wisten we eigenlijk al. Wel erg triest dat de treinen tegenwoordig zo vol zijn dat mensen onwel worden.

Niks in het leven is zeker, dus bij NS ook niet. Het was altijd al zo dat de planning die gemaakt is kon veranderen. Ik weet nog dat in mijn allereerste week met de trein naar werk, ik meen dat het dag 3 was, tot mijn grote verbazing de sprinter vanaf mijn thuisstation naar Den Haag bijna tot aan zijn nokkie vol zat toen ik instapte, dat was de dagen ervoor niet het geval. Het balkon waar ik instapte was ook het balkon waar de conducteur stond. Die veronschuldigde zich tegenover de reizigers en verzuchtte dat ze hem een “viertje” hadden meegegeven en dat hij ze aan het verstand had proberen te brengen dat dat toch echt niet genoeg was.Die conducteur is de rest van de rit ook niet verder gekomen dan dat balkon, onmogelijk om door de trein te lopen. Het balkon waar we stonden was het balkon naast de 1e klas, de conducteur gaf aan de reizigers die op het balkon stonden aan dat ze in de 1e klas konden plaats nemen, zo zou er er tenminste nog een beetje ruimte komen voor de reizigers die op het volgende station wilden instappen. Als verse forens had ik geen enkel idee wat hij bedoelde met een viertje, maar later toen ik wat meer op de hoogte was begreep ik dat dat een 4-delige SLT sprinter was en dat de normale planning afhankelijk van welke dag van de week een SLT-6 of SLT-10 (4+6) was. 

Wat je alleen nu hebt is dat er al minder treinen rijden vanwege het personeelstekort, mogelijk zijn hierdoor ook bepaalde treinen korter gepland, want langere treinen betekent vanaf een bepaalde lengte meer conducteurt nodig en mogelijk zijn er ook minder treinen beschikbaar vanwege tekort aan onderhoudspersoneel. Als dan een trein nog korter dan de planning wordt, door wat voor oorzaak dan ook, krijg je dingen zoals hierboven gemeld. Zeker in de drukste maand van het jaar. 

 

En een langere trein meenemen dan volgens de kaders mag was meestal geen probleem voor de HC's als het een incident was maar gezien de situaties van de laatste jaren bij de NS snap ik volledig dat er veel Hc's zijn die nu geen langere treinen meenemen dan volgens de kaders mag. Niet om reizigers te pesten maar puur om de huidige situatie bij de NS.

En die kaders zijn er toch voornamelijk vanwege het overzicht en de veiligheid van reizigers mocht er een acute evacuatie noodzakelijk zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Helder verhaal. Er is dus niets zeker bij NS, maar dat wisten we eigenlijk al. Wel erg triest dat de treinen tegenwoordig zo vol zijn dat mensen onwel worden.

Vanaf komende maandag is er ook weer een nieuwe materieelplanning. Ik neem aan dat dan de inzet op veel trajecten herzien gaat worden. Nu rijdt men min of meer een vakantiedienstregeling. Nu rijdt er in de spits tussen Zwolle en Amersfoort soms een enkele SNG-3, dat is een zesde van de capaciteit voor corona. Dat gaat gewoon fysiek niet passen. 

Even voor komende maandag gekeken voor de treinen van topicstarter:

De trein van 7:58 van Utrecht naar Den Haag staat dan gepland met DDZ-10, evenals de terugreis van 16:55 van Den Haag naar Utrecht en verder. 

Voor Raymond, die van Utrecht > Rotterdam vertrek 15.33 staat maandag gepland met VIRM-6. 

De planning ziet er in ieder geval beter uit. 

Beter in ieder geval dan een SNG-4 in een uurdienst tussen Zwolle en Amersfoort vandaag. Dat gaat proppen worden. Leuk als je trein een korte aansluiting heeft op een andere uurdienst. En er is materieel genoeg, zelfs vandaag. Een dubbel SNG-stel mag door een conducteur worden bediend. Waarom gebeurt dat dan niet?

 

Beter in ieder geval dan een SNG-4 in een uurdienst tussen Zwolle en Amersfoort vandaag. Dat gaat proppen worden. Leuk als je trein een korte aansluiting heeft op een andere uurdienst. En er is materieel genoeg, zelfs vandaag. Een dubbel SNG-stel mag door een conducteur worden bediend. Waarom gebeurt dat dan niet?

Omdat NS logistiek niet in staat om extra treinstellen in te zetten in de overblijvende treinen. Vermoedelijk is er ook een tekort aan rangeerpersoneel.

Reputatie 7
Badge +3

Beter in ieder geval dan een SNG-4 in een uurdienst tussen Zwolle en Amersfoort vandaag. Dat gaat proppen worden. Leuk als je trein een korte aansluiting heeft op een andere uurdienst. En er is materieel genoeg, zelfs vandaag. Een dubbel SNG-stel mag door een conducteur worden bediend. Waarom gebeurt dat dan niet?

 

Is er echt materieel genoeg nu er 12 treinen per uur naar Zandvoort gaan?

Reageer