graffiti op Virm treinen boven de voorruit van de machinist
Het valt mij op dat bij veel Virm treinstellen graffiti boven de voorruit van de machinist bevindt. Ik krijg zelf het vermoeden dat dit niet meer verwijderd wordt. Waarom wordt die graffiti niet verwijderd? De trein krijgt er een onverzorgde uitstraling van.
Kan je als ook ergens graffiti melden?
Bladzijde 1 / 2
Alle meldingen van graffiti worden zeker opgepakt, maar het kan soms even duren voordat het ook weer verwijderd is. Als je een treinstel tegenkomt die beklad is kan je het altijd hier melden of bijvoorbeeld door naar ons te tweeten op @ns_online!
Ik heb hier een lijst met een aantal Virm stellen waar graffiti op zit. Bij al deze stellen zit de graffiti boven de voorruit van de machinist.
8638
8637 (beide fronten)
8640
8644
8647
8653 (beide fronten)
8655 (beide fronten)
8657 (beide fronten)
8658
8674
8675 (beide fronten)
9480
9479
9478
9473
9469
9550
9543
9531
9430
9426
9425
9423
9422
9417
9406
9404 (beide fronten)
9403
9401
Ik vrees dat het erg lastig zal zijn om boven de frontruiten graffiti te verwijderen. Het zit erg hoog, en je zit ook dichter bij de bovenleiding waar gevaarlijk is. Of zou de NS een handig truukje hebben?
Dat is nogal een lijstje! Ik zet het meteen voor je door. Bedankt voor het meldenPatrick 2004!
Bij Den Haag HS staat een nieuwe ICNG als opvolger van de huidige Intercity Direct. Die is nog helemaal nieuw en heeft nog geen ritten gereden en ook die is ondergeklad met graffiti. Is echt zo zonde.
Bij Den Haag HS staat een nieuwe ICNG als opvolger van de huidige Intercity Direct. Die is nog helemaal nieuw en heeft nog geen ritten gereden en ook die is ondergeklad met graffiti. Is echt zo zonde.
Nog steeds of is dit weer een nieuwe? Vorige maand was er ook al één bij HS onder gekliederd.
Ik heb hier nog een lijstje met een aan Virm stellen met graffiti boven de voorruit van de machinist.
9405
9548
9549
9556
9558
9566
9568
9576
9581
9586
Bedankt!
Hier nog 2 stellen met graffiti boven de voorruit van de machinist.
8636
9477
Ik zet het door!
Ik heb inmiddels weer een lijst met stellen met graffiti boven de voorruit van de machinist.
9479
9422
9552
9597
9404
9585
9549
8637
9418
8646
9556
9578
9417
8636
8657
9426
9597
9566
9574
8637
8644
9582
9569
9576
9551
9578
9450
9575
8670
9589
9577
9562
9553
8649
8655
9403
9477
9557
9450
9582
9569
9551
9587
8636
9573
Om misverstanden te voorkomen, heb ik hier een foto van graffiti boven de voorruit van de machinist.
De graffiti is gespoten op een plek waar er risico's zijn met betrekking tot de nabijheid van de bovenleiding, om die reden wordt dit niet op de rangeerterreinen schoongemaakt zoals de andere graffiti.
Dan ben je dus aangewezen op het moment dat zo'n trein niet onder een bovenleiding staat en die zijn heel erg zeldzaam.
Bespaar je de moeite van het melden.
Ik durf niet te zeggen of de graffiti wel of niet verwijderd kan worden, maar ik heb er in ieder geval wel een melding van gemaakt. Bedankt wederom voor het signaal, Patrick!
Kunnen ze niet eens een coating op die plaats aanbrengen waar die kleuterkliedertroep niet op houdt?
Zou toch jammer zijn als ze dat niet weg kunnen halen. Ze krijgen wel een beetje een vervallen uitstraling zo.
Volgens mij las ik een tijdje geleden dat alle VIRM's (dus ook degenen die nu al gemoderniseerd zijn in de oude huisstijl) een gelere kop krijgen, waarbij het gedeelte waar de frontseinen zijn ook geel wordt. Lijkt me een mooie gelegenheid om bij het schilderen (of wordt het folie?) gelijk de grafiti te verwijderen. En anders is anti-graffiti folie ook een optie, hiermee is grafiti veel makkelijker te verwijderen.
Ik zie ook regel matig treinen, vooral de VIRM’s die graffiti op de trein hebben. Mag wel eens schoongemaakt worden. En die graffiti spuiters moeten dat lekker thuis doen.
Volgens mij las ik een tijdje geleden dat alle VIRM's (dus ook degenen die nu al gemoderniseerd zijn in de oude huisstijl) een gelere kop krijgen, waarbij het gedeelte waar de frontseinen zijn ook geel wordt. Lijkt me een mooie gelegenheid om bij het schilderen (of wordt het folie?) gelijk de grafiti te verwijderen. En anders is anti-graffiti folie ook een optie, hiermee is grafiti veel makkelijker te verwijderen.
Ik dacht begrepen te hebben dat de NS overgestapt was naar folie waar ook graffiti makkelijk af kon. Maar dan nog mogen de graffiti reinigers niet dicht bij de bovenleiding werken vanwege de veiligheid, dus ook dat lost het probleem niet helemaal op.
En zolang er mensen zijn die graffiti op treinen spuiten zal het een probleem blijven. Het kost de NS elk jaar een vermogen om de graffiti te verwijderen.
Met anti-graffiti folie is het in ieder geval makkelijker te verwijderen, zijn er minder middelen voor nodig en zou het misschien gedaan kunnen worden wanneer een trein voor onderhoud in een werkplaats is.
NS heeft eerder ook al folie gebruikt waar graffiti makkerlijker van te verwijderen is. Het bedrijf waar ik lang voor gewerkt heb levert zulk soort folies en leverde dit in de jaren 90 (via een dealer/verwerker) al aan NedTrain, dit was toen voor de binnenkant.
Maar wat betreft de graffiti die nu boven de voorruit zit, kan ik me wel goed voorstellen dat dat pas wordt verwijderd wanneer de betreffende trein aan de beurt is om een gelere kop te krijgen.
Volgens mij las ik een tijdje geleden dat alle VIRM's (dus ook degenen die nu al gemoderniseerd zijn in de oude huisstijl) een gelere kop krijgen, waarbij het gedeelte waar de frontseinen zijn ook geel wordt. Lijkt me een mooie gelegenheid om bij het schilderen (of wordt het folie?) gelijk de grafiti te verwijderen. En anders is anti-graffiti folie ook een optie, hiermee is grafiti veel makkelijker te verwijderen.
Zo te zien is dit trouwens de Virm van de foto hierboven.
En blijkbaar had die de graffiti al voor voor de gele kop. Op een foto genomen in juli zat het er al op en was de kop nog niet aangepast, een maand eerder was die nog schoon.
Die vuilspuiters weten natuurlijk ook dat de graffitiverwijderaars grote moeite hebben om het kladderwerk te verwijderen. Het enige wat echt heeft geholpen tegen dit vandalisme was de methode zoals gebruikt door de MTA (Metropolitan Transit Authority) in New York. Iedere trein waar graffiti op zat ging ogenblikkelijk de dienst uit en werd meteen gereinigd. Dat ontmoedigde de vuilspuiters dusdanig dat ze de treinen met rust lieten. Door bezuinigingen wordt er tegenwoordig minder stringent schoongemaakt en is het probleem van de graffiti op de treinen weer terug. Het is nog niet zo erg als in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. https://www.cbsnews.com/newyork/news/nypd-at-least-24-subway-cars-across-multiple-lines-hit-with-graffiti/ https://www.planetizen.com/news/2019/05/104282-graffiti-covering-nyc-subway-trains-again Het is een eindeloze en dure strijd tegen het vandalisme van de vuilspuiters.
Volgens mij las ik een tijdje geleden dat alle VIRM's (dus ook degenen die nu al gemoderniseerd zijn in de oude huisstijl) een gelere kop krijgen, waarbij het gedeelte waar de frontseinen zijn ook geel wordt. Lijkt me een mooie gelegenheid om bij het schilderen (of wordt het folie?) gelijk de grafiti te verwijderen. En anders is anti-graffiti folie ook een optie, hiermee is grafiti veel makkelijker te verwijderen.
Ik dacht begrepen te hebben dat de NS overgestapt was naar folie waar ook graffiti makkelijk af kon. Maar dan nog mogen de graffiti reinigers niet dicht bij de bovenleiding werken vanwege de veiligheid, dus ook dat lost het probleem niet helemaal op.
En zolang er mensen zijn die graffiti op treinen spuiten zal het een probleem blijven. Het kost de NS elk jaar een vermogen om de graffiti te verwijderen.
Dan moeten ze het maar in de wasstraat verwijderen daar kan de spanning makkelijker van de bovenleiding afgehaald worden.
Dan moeten ze het maar in de wasstraat verwijderen daar kan de spanning makkelijker van de bovenleiding afgehaald worden.
De meeste wasstraten die de NS gebruikt hebben gewoon 1800 volt op de bovenleiding staan omdat anders de trein er niet doorheen gereden kan worden. En afschakelen mag alleen Prorail doen als beheerder van de infra, dus ben benieuwd hoe je dat dan ziet gebeuren.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.