beantwoord

Gratis reizen voor militairen

  • 19 December 2022
  • 12 reacties
  • 1350 Bekeken

Tijd terug was er een voorstel dat militairen gratis mogen rijzen in uniform, is dat nu officieel? 

icon

Beste antwoord door iMark 19 December 2022, 14:04

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet is dat nog niet het geval. Er zullen natuurlijk ook wat praktische zaken voor geregeld moeten worden, zoals het kunnen passeren van de poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een voorstel dat militairen gratis zouden moeten kunnen reizen. Dat moet nog praktisch worden uitgewerkt. NS staat er niet afwijzend tegenover.

Zie bijvoorbeeld: https://www.treinreiziger.nl/ns-enthousiast-over-gratis-reizen-met-de-trein-voor-militairen/

Het Ministerie van Defensie zou natuurlijk net als het Ministerie van OCW een contract kunnen afsluiten voor grootverbruik. 
 

Het was een ballonnetje van een VVD-kamerlid die dat in Duitsland had gezien en dat opperde bij de begrotingsbehandeling van defensie voor 2023. Ik heb nooit gehoord dat er een concreet voorstel was.

De militaire vakbonden zijn overigens tegen het idee omdat zij niet willen dat hun leden op deze manier gedwongen worden om in uniform te reizen. 

 

Reputatie 2

Waarom laten we trouwens docenten en verpleegkundigen niet gratis reizen? Als dat voor militairen zou kunnen, waarom dan niet voor deze groepen. 

Waarom laten we trouwens docenten en verpleegkundigen niet gratis reizen? Als dat voor militairen zou kunnen, waarom dan niet voor deze groepen. 

U snapt het idee niet. Het gaat er niet om om militairen gratis te laten reizen maar om ze in het OV reclame te laten maken voor het leger. In feite als een soort levende reclamezuil. Ze zouden daarom ook alleen gratis mogen reizen als ze in uniform zijn.

Er zit daarnaast een adder on het gras: ze raken wel hun huidige reiskostenvergoeding kwijt. Vandaar dat de militaire vakbonden ook tegen zijn.

Overigens krijgen verpleegkundigen en docenten gewoon salaris (waarbij docenten langzamerhand behoorlijk hoge salarissen verdienen vergeleken met het bedrijfsleven) dus die hoeven niet nog meer extraatjes aangezien ze ook al reiskostenvergoeding krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom laten we trouwens docenten en verpleegkundigen niet gratis reizen? Als dat voor militairen zou kunnen, waarom dan niet voor deze groepen. 

Lijkt mij dan beter om voor iedereen het OV gratis te maken. Discrimineer je niemand. 

Waarom laten we trouwens docenten en verpleegkundigen niet gratis reizen? Als dat voor militairen zou kunnen, waarom dan niet voor deze groepen. 

Lijkt mij dan beter om voor iedereen het OV gratis te maken. Discrimineer je niemand. 

Ja, maar Zoete Lieve Gerritje en Sinterklaas bestaan niet. Iemand zal toch de kosten van personeel en materieel moeten betalen.

Reputatie 7

Je bedoelt gratis reizen?

Mijn opa had het gemakkelijkste beroep ter wereld. Hij was reiziger in zelfreizend bakmeel.

 

Maar goed…

Heb ik wat gemist ? Is het inmiddels afgeschaft, dat militairen in uniform gratis reizen met de Nederlandse Spoorwegen ? Is dat dan tegelijkertijd met de dienstplicht en Hare Majesteit de Koningin verdwenen ? 

Je bedoelt gratis reizen?

Is het inmiddels afgeschaft, dat militairen in uniform gratis reizen met de Nederlandse Spoorwegen ? Is dat dan tegelijkertijd met de dienstplicht en Hare Majesteit de Koningin verdwenen ? 

Dat gold destijds alleen voor dienstplichtigen (ook in burgerkleren) en is dus automatisch verdwenen toen de dienstplicht werd afgeschaft.

Het voorstel nu gaat over alle militairen. Die zouden mits in uniform gratis mogen reizen maar vermoedelijk gaat dat niet door omdat ze liever hun reiskostenvergoeding houden.

Reputatie 7
Badge +3

Kleine aanvulling. De dienstplicht is in Nederland niet afgeschaft. Wel is met ingang van 1 mei 1997 de opkomstplicht opgeschort. Vandaar dat veel mensen denken dat de dienstplicht is afgeschaft.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defensiepersoneel/dienstplicht

We kunnen niet uitsluiten dat in de toekomst de opkomstplicht weer geactiveerd wordt.

Badge +3

Dat gold destijds alleen voor dienstplichtigen (ook in burgerkleren) en is dus automatisch verdwenen toen de dienstplicht werd afgeschaft.

Het voorstel nu gaat over alle militairen. Die zouden mits in uniform gratis mogen reizen maar vermoedelijk gaat dat niet door omdat ze liever hun reiskostenvergoeding houden.

Ja, een hele tijd geleden mochten militairen gratis (met de toenmalige Treintaxi) van station Eindhoven naar de kazerne in Oirschot (al dan niet in ‘kloffie’ maar wie anders had daar wat te zoeken op een zondagavond?)

Zet ons maar af bij het PMT of andere kroeg nabij… Dat was in de jaren 90 (ikzelf heb de diensplicht ‘ontlopen’ wegens studie, zou toch de laatste lichting zijn dus laat maar zitten…)

Tegenwoordig zal een soldaat in uniform wel een risico (target?) zijn, dus die zullen wellicht niet eens zo meer mogen reizen buiten diensttijd? 🤔

Snap het op zich wel, want (eenmaal) buiten de kazerne je uit verveling helemaal suf blowen en zo (toentertijd ook nog in de trein met af en toe een waarschuwing van een controlerende HC)…

Doet het uniform geen goed, maar pang pang moeten zeggen bij een oefening ook niet…  😴

Het mag wel, anders was het voorstel ook nutteloos geweest. Ik zie in Den Bosch op maandagmorgen ook af en toe militairen in uniform op het station.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4127366/militairen-blij-dat-ze-uniform-weer-aan-mogen-openbaar-je-voelt-je

Reageer