De meeste fietscoupés hebben ruimte voor twee tot drie fietsen. Per fietscoupé heeft u een apart groepsticket nodig, omdat de hoofdboeker altijd bij de groep aanwezig moet zijn. Sommige treinen hebben ook maar één fietscoupé.
Houd er rekening mee dat een fietscoupé mogelijk al (gedeeltelijk) bezet kan zijn. U mag uw fiets dan niet elders in de trein zetten.
Er zijn geen treinen met een fietscoupé, maar je bedoelt natuurlijk een balkon waar fietsen mogen staan en ja, dat is soms maar op één plek (helaas voor velen).
Voor het Groepsticket maakt het niet zoveel uit waar de hoofdboeker zit, zolang die bij controle maar aantoonbaar/aanwijsbaar in dezelfde trein zit. Je hoeft een groep echt niet als een roedel bij elkaar te houden.
Alhoewel, een HC zal het niet leuk vinden als die de hoofdboeker moet gaan zoeken in treinstel X, deur 10, dan naar boven en dan rechts op de 3e rij, bij het raam of gangpad.
De combinatie groepsticket en fietsvervoer is zeer hachelijk. U moet altijd als groep blijven reizen in één trein bij elkaar. Het is echter zeer de vraag of u ook fietsen voor elk groepslid mee kunt nemen. Vol is vol, in de Intercity's zitten ook niet zoveel mogelijkheden.
U heeft meer kans als u de gelijkvloerse sprinters neemt. Er is meer ruimte te maken. Als u bijvoorbeeld met vier fietsen en vier groepsleden wilt reizen dan kan dat vaak nog wel omdat men er wat inschikkelijker meer om kan gaan, als je tenminste geen egoprojectielenpubliek treft.
Bedenk dat als de fiets niet mee kan, en dat beslist u niet maar de conducteur, dat de groep dan uiteenvalt of dat u moet wachten op een volgende trein om met zijn allen te gaan. Maar met drie fiets plaatsen in een Intercity kan dat dus heel risicovol zijn. In lange intercity's zijn er soms meer plaatsen in een extra treindeel, maar dan is het wel zaak op een station in te stappen aan het begin van een route en zich bij de groep te voegen. Onderweg is er eigenlijk te weinig tijd voor om zich te verdelen over meerdere treindelen. Bovendien moet je dan ook nog eens kunnen communiceren. Bij een stop van een minuut is dat wel erg krap.
U moet echt als groep samen blijven. Een smoes van we moesten ons verdelen geeft u geen geldig vervoersbewijs als de hoofdreiziger er niet bij is. Zo werken de dingen niet, u koopt zelf de groepskaart.
U moet echt als groep samen blijven. Een smoes van we moesten ons verdelen geeft u geen geldig vervoersbewijs als de hoofdreiziger er niet bij is. Zo werken de dingen niet, u koopt zelf de groepskaart.
Wel zo handig natuurlijk (bij elkaar in de buurt blijven), maar waar staat dat?
Vergezocht, maar de hoofdboeker zou zelfs de machinist kunnen zijn. Die weet een HC natuurlijk snel te vinden/bereiken “Meester ik heb hier een groep, ordernummer van uw groepsticket graag?”
We willen en groepsticket kopen.Moeten we in dezelfde coupe reizen of kunnen we ook verspreid zitten in de trein? Het probleem is namelijk dat we met de fiets reizen en derhalve zo goed als zeker niet in dezelfde wagon kunnen zitten.
U moet aantonen dat u een geldig kaartje heeft en dat betekent dat u de hoofdreiziger in de buurt moet hebben, liefst in dezelfde coupé. U kunt niet aankomen met hij zit wel ergens en zoekt u hem maar op, dat is de omgekeerde wereld. U hoeft niet geklemd op en vierzitsbankje bij elkaar te zitten, maar u moet de hoofdreiziger aan kunnen wijzen, ander is de groepsticket niet geldig.
De maatregel om met een hoofdreiziger te reizen is niet voor niks genomen na bakken fraudereizigers. Hier wordt ook echt op gelet. U moet de hoofdreiziger aan kunnen wijzen en de conducteur hoort niet bij uw personeel die u een opdracht kunt geven de hoofdreiziger maar op te zoeken ergens in de trein.
Reis altijd op een rustig tijdstip, zeker als u de fiets wil nemen en zit bij elkaar in de buurt. Werk mee om geen domme ‘discussies’ onnodig te laten ontstaan.
Lijkt me geen goed plan om met een groep fietsers per trein te reizen. Al weet ik niet hoe groot de groep is.