halve of geen Mondkapjes

  • 5 February 2022
  • 32 reacties
  • 971 Bekeken

Hallo, ik reisde vandaag van Groningen naar Breda in 4 verschillende treinen, met 3 overstappen. In ALLE treinen had meer dan 70% van de reizigers zijn mondkapje niet of half (onder neus of onder kin) op. Dat heeft allemaal helemaal geen zin, immers, zo kun je nog steeds anderen infecteren en ik vind het daarom eigenlijk echt asociaal. Dat je jezelf niet wil beschermen is een eigen keuze, maar doe het dan voor een ander. Of het helpt, of niet, daar mogen wetenschappers over discussiëren, maar Regels zijn regels, laten er ons er dan allemaal aan houden.

Maar mijn grootste vraag is: waarom wordt er niet gecontroleerd? Ik heb op de hele reis geen conducteur gezien en me best onveilig gevoeld. dat is niet Okee, NS! 


32 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi 123topicmouse en welkom bij de NS Community. 

Jammer om te lezen dat dat er zoveel reizigers in de trein zaten zonder of een verkeerd gedragen mondkapje! Het is uiteraard niet de bedoeling dat je je onveilig voelt in de trein. De regels zijn inderdaad regels en we verwachten dan ook dat iedere reiziger zijn of haar verantwoordelijkheid hierin neemt. Het kan voorkomen dat je geen conducteur tegenkomt tijdens de reis omdat deze nog andere taken heeft die tijdens de reis uitgevoerd moeten worden. Ik zal je melding over dit traject van vandaag doorzetten. Bedankt voor het melden hiervan.

Reputatie 7
Badge

En wat zijn die andere taken dan wel? Nemen die zoveel tijd in beslag dat er geen tijd meer is voor de belangrijkste taak van de conducteur? Namelijk vervoersbewijzen controleren?

Reputatie 6
Badge +2

Bij het vertrekproces is het belangrijk om te kijken of alles goed en veilig verloopt wanneer de reizigers in- en uitstappen. Dit zal veel, maar niet alle tijd innemen, daarom heb ik de melding ook doorgezet.

Reputatie 7

Van Groningen naar Breda en geen conducteur gezien. Het zou niet moeten kunnen. Kost een vertrekproces veel tijd? Als de trein eenmaal rijdt is het toch klaar? Wat doet de conducteur dan tussen Assen en Zwolle in die 45 minuten zonder stop?

En wat zijn die andere taken dan wel? Nemen die zoveel tijd in beslag dat er geen tijd meer is voor de belangrijkste taak van de conducteur? Namelijk vervoersbewijzen controleren?

Enige tijd geleden (komst poortjes) is SERVICE de belangrijkste taak geworden van de Hc naast natuurlijk het vertrekproces. Keuze van het management dat dat belangrijker is dan het controleren van vervoersbewijzen.

Persoonlijk denk ik dat je het meeste contact met de reizigers maakt als je controleert en in die tijd kun je ook aangesproken worden om service te verlenen natuurlijk.

Uit de vele topics op dit forum is toch wel gebleken dat de NS het niet belangrijk vind dat conducteurs controleren en dat er vanuit management aangegeven wordt dat een HC zelf moet bepalen of hij/zij wil controleren.

Waarom de signalen nog doorgezet worden snap ik niet. Geef dan gewoon aan bij de reiziger dat er geen verbetering te verwachten is ipv de suggestie te wekken dat er iets gedaan wordt met het signaal.

En wat zijn die andere taken dan wel? Nemen die zoveel tijd in beslag dat er geen tijd meer is voor de belangrijkste taak van de conducteur? Namelijk vervoersbewijzen controleren?

Enige tijd geleden (komst poortjes) is SERVICE de belangrijkste taak geworden van de Hc naast natuurlijk het vertrekproces. Keuze van het management dat dat belangrijker is dan het controleren van vervoersbewijzen.

Persoonlijk denk ik dat je het meeste contact met de reizigers maakt als je controleert en in die tijd kun je ook aangesproken worden om service te verlenen natuurlijk.

Inderdaad als je er niet bent of snel langsloopt zonder contact te maken kan je geen service verlenen. 

Reputatie 7
Badge +3

Van Groningen naar Breda en geen conducteur gezien. Het zou niet moeten kunnen. Kost een vertrekproces veel tijd? Als de trein eenmaal rijdt is het toch klaar? Wat doet de conducteur dan tussen Assen en Zwolle in die 45 minuten zonder stop?

Sudoku, puzzel, Social media bijhouden, FaceTimen, filmpje kijken, lezen, kletsen met collega's, soms wat omroepen en dat allemaal met mondkapje onder de neus of onder de kin. Ik zag een vacature voor conducteur. Deuren openen/sluiten lijkt mij niet zo moeilijk, omroepen ook niet. Sudoku oplossen vind ik het moeilijkste van bovenstaande, zou ik dan toch in aanmerking kunnen komen voor de functie van conducteur?😉

Even serieus, mensen houden zich steeds minder aan mondkapjesplicht, niet alleen in de trein maar op alle plekken waar die plicht geldt. Veel gehoord argument is dat omikron maar een verkoudheid of licht griepje is. Helaas is delta ook nog onder ons en geeft Corona, ongeacht de variant en vaccinaties bij een bepaalde groep mensen wel risico op opname in ziekenhuis. Deze groep kan al sinds half maart 2020 niet meer volledig mee doen aan de maatschappij en moet bij alles waar men in contact kan komen met mensen buiten hun (beperkte) kring de risico's afwegen. Het is voor hen jammer dat we in een ikke-ikke-maatschappij leven. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is voor hen jammer dat we in een ikke-ikke-maatschappij leven. 

Het is voor hen nog een geluk dat we in Nederland leven. In veel andere landen zouden ze hun huis al niet meer uit kunnen. Corona blijft, en die mondkapjes gaan toch echt ook hier ooit verdwijnen.

Het is voor hen jammer dat we in een ikke-ikke-maatschappij leven. 

Het is voor hen nog een geluk dat we in Nederland leven. In veel andere landen zouden ze hun huis al niet meer uit kunnen. Corona blijft, en die mondkapjes gaan toch echt ook hier ooit verdwijnen.

Laatst een weekend in Duitsland geweest, wat een heerlijkheid. Gewoon alles open (met QR + mondkapje als je je verplaatst) en iedereen houd zich er gewoon aan. Café controleren ook daadwerkelijk op de code (en niet zoals in NL puur of het groene vinkje komt, maar ook met controle op paspoort of jij wel de persoon bent van de code).  Dus het kan gelukkig wel beter als het zooitje wat we er in NL van maken.   Merk wel dat de controle daar veel strenger is en dat dat ook echt bijdraagt aan het opvolgen van de regels.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ieder z'n ding. Ik kan toegang met een QR-code en mondkapjes met geen mogelijkheid een ‘heerlijkheid’ noemen.

Van Groningen naar Breda en geen conducteur gezien. Het zou niet moeten kunnen. Kost een vertrekproces veel tijd? Als de trein eenmaal rijdt is het toch klaar? Wat doet de conducteur dan tussen Assen en Zwolle in die 45 minuten zonder stop?

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden....

Reputatie 2

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Reputatie 7
Badge

Met een dergelijke mentaliteit gaat het inderdaad niet veel worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Dit tekent precies het probleem hier in Nederland:

Er zijn maatregelen/regels opgesteld, en iedereen heeft wel een reden om zich er vervolgens niet aan te hoeven houden. Van controle is geen sprake, dus vrij spel.

Het punt is dat het nog steeds verplicht is (wat je er ook van vindt), en we ons er dus aan moeten houden. Als we voor alle verschillende mensen en situaties uitzonderingen moeten gaan maken is het hek van de dam, want dan heb je geen flauw idee meer wie wel of geen mondkapje hoeft te dragen.

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Ziekelijke mentaliteit.

Reputatie 2

Het is helemaal niet zo gek dat er niet gecontrolleerd wordt of iedereen wel een mondkapje op heeft, dat is toch niet het geval. En als de HC door de trein gaat om te conroleren dan kan hij ook besmet worden en er is al zo veel ziek personeel. 

Reputatie 7

Het is helemaal niet zo gek dat er niet gecontrolleerd wordt of iedereen wel een mondkapje op heeft, dat is toch niet het geval. 

Ieder maakt zijn eigen regels en doet wat hem goeddunkt. Personeel al twee weken niet gezien tijdens de rit dus wie doet je wat? Foute mentaliteit ja, maar het gebeurt gewoon. Het interesseert velen gewoon helemaal niks meer. Zo gaat dat in Nederland.

Het is helemaal niet zo gek dat er niet gecontrolleerd wordt of iedereen wel een mondkapje op heeft, dat is toch niet het geval. En als de HC door de trein gaat om te conroleren dan kan hij ook besmet worden en er is al zo veel ziek personeel. 

Je pleit er dus voor om de conducteurs af te schaffen. 

Reputatie 6

Dit tekent precies het probleem hier in Nederland:

Er zijn maatregelen/regels opgesteld, en iedereen heeft wel een reden om zich er vervolgens niet aan te hoeven houden. Van controle is geen sprake, dus vrij spel.

Het punt is dat het nog steeds verplicht is (wat je er ook van vindt), en we ons er dus aan moeten houden. Als we voor alle verschillende mensen en situaties uitzonderingen moeten gaan maken is het hek van de dam, want dan heb je geen flauw idee meer wie wel of geen mondkapje hoeft te dragen.

Omdat iets een verplichting is hoef (mag) je zelf niet meer nadenken? “Regels zijn regels” heeft in het verleden genoeg ellende veroorzaakt. Bijna 200.000 gevallen achterstand bij de GGD? Dat zou dan toch ook niet mogen. Krijgen die 100 euro boete voor elke te laat geregistreerde besmetting. Een test ondergaan om de volgende dag te alleen te horen of je “ziek” bent of niet…. Je mag gewoon naar huis. Ziek of niet. Maar dat mondkapje dat is een wet….
Gezien de hoge vaccinatiegraad en het “hoge” aantal besmettingen lijkt het mij sterk dat die 1,5 miljoen ongevaccineerden waar in december over gesproken werd nu nog niet besmet geweest zijn. Elke zieke van vandaag is over een week immuun. We zouden blij moeten zijn met zoveel besmettingen en zo weinig mensen in het ziekenhuis.

 

Reputatie 2

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Ziekelijke mentaliteit.

Juist niet ziekelijk. Kijk maar naar de ziekenhuiscijfers. Bijna niemand wordt meer ziek.

Reputatie 2

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Dit tekent precies het probleem hier in Nederland:

Er zijn maatregelen/regels opgesteld, en iedereen heeft wel een reden om zich er vervolgens niet aan te hoeven houden. Van controle is geen sprake, dus vrij spel.

Het punt is dat het nog steeds verplicht is (wat je er ook van vindt), en we ons er dus aan moeten houden. Als we voor alle verschillende mensen en situaties uitzonderingen moeten gaan maken is het hek van de dam, want dan heb je geen flauw idee meer wie wel of geen mondkapje hoeft te dragen.

Alijden zelf na blijven denken of iets nuttig is of niet. Ik heb hem afgelopen jaar gedragen,  maar nu heeft het geen zin meer. Als de conducteur langsloopt doe ik hem snel weer even op.

Reputatie 7
Badge +3

Ik draag hem ook op mijn kin.  Ik ben net hersteld en recent geboosterd. Niet besmettelijk dus op het moment. Bovendien stelt Omikron niets voor als ziekmaker. Kijk naar de cijfers. 100000 besmettingen per dag. 10 doden. 

Dit tekent precies het probleem hier in Nederland:

Er zijn maatregelen/regels opgesteld, en iedereen heeft wel een reden om zich er vervolgens niet aan te hoeven houden. Van controle is geen sprake, dus vrij spel.

Het punt is dat het nog steeds verplicht is (wat je er ook van vindt), en we ons er dus aan moeten houden. Als we voor alle verschillende mensen en situaties uitzonderingen moeten gaan maken is het hek van de dam, want dan heb je geen flauw idee meer wie wel of geen mondkapje hoeft te dragen.

Alijden zelf na blijven denken of iets nuttig is of niet. Ik heb hem afgelopen jaar gedragen,  maar nu heeft het geen zin meer. Als de conducteur langsloopt doe ik hem snel weer even op.

Beetje hypocriet om mondkapje snel op te doen als er een conducteur langs loopt.

 

Badge +3

Je zou denken dat hersteld zijn je immuun maakt, maar blijkbaar werkt dat bij corona toch anders dan bij waterpokken, mazelen of de bof.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5285180/omikron-besmetting-quarantaine-hersteld-herbesmetting-corona

Iemand die besmet is (zonder noemenswaardige klachten) kan nog steeds anderen besmetten en dat zie je dus ook terug in de besmettingscijfers, en de situatie op basisscholen waar kids zonder klachten gewoon naar school mogen maar vervolgens een kwart van de leraren thuis in quarantaine zit wegens (meestal milde) corona-achtige/gerelateerde klachten.

Dat er vrijwel niemand ernstig ziek van wordt (of erger) is geen reden om geen mondkapje te dragen (als andere maatregelen zoals afstand houden niet mogelijk zijn).

Dat je bij een kantoorbaan (een bubble waar vrijwel iedereen gevaccineerd is en/of regelmatig getest wordt, en bij klachten natuurlijk thuis blijft) niet heel de dag met een mondkapje achter je bureau gaat zitten is een ander verhaal.

Reputatie 7
Badge +1

Omdat iets een verplichting is hoef (mag) je zelf niet meer nadenken? “Regels zijn regels” heeft in het verleden genoeg ellende veroorzaakt. Bijna 200.000 gevallen achterstand bij de GGD? Dat zou dan toch ook niet mogen. Krijgen die 100 euro boete voor elke te laat geregistreerde besmetting. Een test ondergaan om de volgende dag te alleen te horen of je “ziek” bent of niet…. Je mag gewoon naar huis. Ziek of niet. Maar dat mondkapje dat is een wet….
Gezien de hoge vaccinatiegraad en het “hoge” aantal besmettingen lijkt het mij sterk dat die 1,5 miljoen ongevaccineerden waar in december over gesproken werd nu nog niet besmet geweest zijn. Elke zieke van vandaag is over een week immuun. We zouden blij moeten zijn met zoveel besmettingen en zo weinig mensen in het ziekenhuis.

Kritisch nadenken over regels is prima. Ook ik heb bij sommige dingen mijn twijfels. Dat wil nog niet zeggen dat we ons daarom maar nergens meer aan hoeven te houden. Stel je voor dat mensen dat met snelheidsbeperkingen zouden doen: Ik vind 200 kilometer per uur ook veilig, dus ik hou me maar niet aan de maximale snelheid.

Overigens zou ik niet te veel vertrouwen op die immuniteit: Er zijn zat mensen (ook in mijn omgeving) die besmet zijn geraakt, en een poos later gewoon opnieuw besmet raken. Ook met vaccinatie. 

Reageer