beantwoord

Hangen er camera's in treinen

  • 4 February 2020
  • 33 reacties
  • 9675 Bekeken

Dag allen,

Ik ben op dit moment bezig met mijn universitaire scriptie. Een punt dat aan bod komt is camera’s in treinen. Ik heb op dit forum al een paar enorme treinfanaten langs zien komen, dus er is vast wel iemand die hier een antwoord op weet.

Hangen er in NS, Arriva en Veolia treinen beveiligingscamera’s? Zo ja, in welke soort treinen? Ik heb er namelijk zelf nog nooit een gezien. Of zitten ze zo goed verstopt? En is het mogelijk om deze beelden op te vragen wanneer ik bijvoorbeeld iets belangrijks heb laten liggen?

Alvast dank!

(Sorry als dit het verkeerde subforum is!)

icon

Beste antwoord door Loes 4 February 2020, 20:14

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 6

Bij de SNG en de SLT zijn ze anders heel duidelijk zichtbaar hoor. Niet zo’n doosje-op-een-steeltje zoals vroeger, maar achter glaasjes en bolletjes. Er wordt in de trein-informatie ook gemeld dat ze er zijn en dat het NS personeel zelf geen toegang heeft.

Bij de SNG en de SLT zijn ze anders heel duidelijk zichtbaar hoor. Niet zo’n doosje-op-een-steeltje zoals vroeger, maar achter glaasjes en bolletjes. Er wordt in de trein-informatie ook gemeld dat ze er zijn en dat het NS personeel zelf geen toegang heeft.

Excuus, ik weet vrijwel niets van treinen. Wat is een SNG en SLT?

Ik reis voornamelijk met intercity’s en sprinters (tussen Rotterdam en Amsterdam en Nijmegen) en soms de IC Direct. Hangen ze daar ook?

Reputatie 6

https://www.ns.nl/over-ns/treinen

:wink:

Flirt, SNG en SLT zijn sprinter treinen, de naam van het materieel, die als stoptrein worden ingezet. Hier zitten camera's in.

DDZ en de gemoderniseerde VIRM, dat is dubbeldeks materieel en daar zitten op de balkons ook camera's.

Reputatie 7
Badge +3

SNG is de nieuwste sprinter die op sommige trajecten rondrijdt. Hieronder foto's van het interieur van de SNG waarbij de camera's goed zichtbaar zijn. 

Camera's hangen vooral in nieuwe of vernieuwde treinen.

 

 

 

Flirt, SNG en SLT zijn sprinter treinen, de naam van het materieel, die als stoptrein worden ingezet. Hier zitten camera's in.

DDZ en de gemoderniseerde VIRM, dat is dubbeldeks materieel en daar zitten op de balkons ook camera's.

Wat zijn balkons? Welk gedeelte van de trein is dat?

Badge +3

Omdat het toch ‘hot’ is (dankzij Baudet) hier zijn ‘eigen’ foto van de ‘intimiderende’ controleurs, mét camera!

Dit is zo te zien een SLT (sprinter), maar voor de rest wat @Loes en @Momo al zeiden.

Camerabeelden kan alleen de politie opvragen (na aangifte).

Balkons zijn waar je instapt, het deel tussen de deuren/trappen naar de coupé (en waar eventueel de WC is in een intercity). Meestal zonder zitplaatsen maar soms wat klapstoeltjes waar dan ook buggy's, rolstoelen en fietsen kunnen staan.

Off-topic: https://www.thebestsocial.media/nl/baudet-tweet-zorgt-voor-sarcastische-parodieen

Reputatie 7
Badge +4

Binnen welke discipline studeert u af op dit onderwerp?

Reputatie 7
Badge

Denk aan het copyright op zo'n foto, zou hem nooit zo openbaar plaatsen als je niet de eigenaar of maker foto bent @Robert B 

Badge +3

Ik heb hem van de NOS site geplukt, staat overal en denk niet dat TB hem zelf gemaakt heeft ook. Herkenbare personen er ook niet op, maar we weten nu wie het waren en wat ze deden… (controle in burger).

Desnoods knip ik er de onderste helft af en hou je een camera over.

Reputatie 7
Badge

Ik heb hem van de NOS site geplukt

Ik heb je slechts gewaarschuwd, de NOS heeft een prima eigen juridische dienst, en daar ga je het zeker van verliezen. Ik zou de gok nooit nemen @Robert B 

Hier camera's in een Flirt. Persoonlijk geschoten.

 

Reputatie 7
Badge +3

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. De boreale man (die ook niet de maker zal zijn, dat zullen de “dierbare vriendinnen” zijn geweest) heeft deze foto zelf op een openbaar medium als Instagram gezet en die Instagram post heeft de NOS op hun beurt weer geplaatst in het nieuwsbericht. Misschien moeten die vriendinnen maar een jurist op de NOS af sturen voordat de NOS een lid van een treinforumpje gaat aanpakken.

 

Off-topic: https://www.thebestsocial.media/nl/baudet-tweet-zorgt-voor-sarcastische-parodieen

Er staan wel leuke bij. :smile:

Badge +3

Ik maak me daar totaal geen zorgen over inderdaad. En anders verwijder ik de foto en is het ook goed.

Ik denk dat het bericht (en foto) wel door 1000 mensen (en tientallen websites) gedeeld is, dus als er ééntje daarvan in de problemen komt zal ik dat niet zijn door een quote op een community.

Moeten ze eerst maar Dumpert en zo de mond snoeren, of die andere site met ‘reaguurders’.. naam even kwijt, oh, GeenStijl is het!

Sensatie? Nee.. Leuk om te zien hoe zoiets zich ontwikkeld heeft? Ja.

Reputatie 7
Badge

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. 

@Momo 

 

Auteursrecht en overige rechten van intellectueel eigendom

3.1         De websites en/of diensten van de NOS inclusief de gepubliceerde informatie zijn beschermd middels Intellectuele Eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot het auteursrecht, databankrecht, naburige rechten en het merkrecht van de NOS. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door particuliere Gebruikers, zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS niet toegestaan.

Haha oke mensen, even terug on topic. De intercity’s tussen Amsterdam en Rotterdam en Nijmegen hebben dus wel camera’s, namelijk bij de balkons. Correct?

Reputatie 7
Badge +3

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. 

@Momo

 

Auteursrecht en overige rechten van intellectueel eigendom

3.1         De websites en/of diensten van de NOS inclusief de gepubliceerde informatie zijn beschermd middels Intellectuele Eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot het auteursrecht, databankrecht, naburige rechten en het merkrecht van de NOS. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door particuliere Gebruikers, zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS niet toegestaan.

Ja, heel leuk. Maar Robert kan net zo goed de foto van het Instagram account van Baudet gehaald hebben, of dit alsnog doen, ipv van de NOS website. Over dat Instagram account heeft NOS niets te zeggen. Is exact dezelfde foto en niemand ziet het verschil. Zou Robbie niet hebben gezegd dat die van de NOS site kwam, zou ik zelf gedacht hebben dat deze van Instagram kwam.

Badge +3

Daar rijdt VIRM en VIRMm materiaal (dubbeldekkers en de gemoderniseerde) en in de oude in ieder geval geen camera's

Voor de nieuwe/gemoderniseerde weet ik het niet maar dat zou ergens moeten staan in de trein zelf, dat je in de gaten gehouden wordt (of kan worden, ze gaan niet alles terug kijken zonder reden en de bewaartermijn is minimaal, dus iets van 48 uur als jij in je neus peutert).

En @Thom was me voor.. Voor welke ‘studie’ is die info nodig?

Reputatie 7
Badge +4

Het komt me niet voor als een onderzoek op wetenschappelijk niveau, meer waar zitten de camera’s wel en waar niet. Waar kan ik gefilmd zijn en waar niet. Kan ik gepakt worden?

 

Misschien was mijn vraag te moeilijk. Is er een hypothese?

Reputatie 7
Badge +3

Haha oke mensen, even terug on topic. De intercity’s tussen Amsterdam en Rotterdam en Nijmegen hebben dus wel camera’s, namelijk bij de balkons. Correct?

De gemoderniseerde VIRM dubbeldekkers hebben camara's.  Op het traject Amsterdam - Rotterdam (via Leiden en Haarlem) rijden zowel nog niet gemoderniseerde als wel gemoderniseeerde dubbeldekkers. Er rijden geen directe treinen tussen Rotterdam en Nijmegen, dat gaat altijd met een overstap. Afhankelijk van welke route je neemt is een deel van de reis dan mogelijk met een VIRM die wel of niet gemoderniseerd is. Dus het niet zo dat je dan altijd een trein hebt met camera's op de balkons. 

Misschien zou je gewoon eens voor je onderzoek (vaker) met de trein moeten gaan en eens goed kijken op de balkons zodat je uit eigen ervaring weet wat je in je sciptie zet.

Badge +3

Het komt me niet voor als een onderzoek op wetenschappelijk niveau, meer waar zitten de camera’s wel en waar niet.

Met de Veolia treinen ben je dan snel klaar :rofl: 

Nog meer off-topic https://twitter.com/RobertHe/status/1222241090104963078

(dat ben ik niet, maar wel lachwekkend)

En een scriptie lijkt het me niet waardig, er staat universitair (wetenschappelijk) en met wat info uit een forum/community kan je dan bijzonder weinig.

Maar bij deze dank voor het leuke topic!

Reputatie 7
Badge +4

Binnen welke discipline studeert u af op dit onderwerp?

 

Deze vraag is toch eenvoudig te beantwoorden? Dan kunnen we het inkaderen. Of niet, natuurlijk…..

Reputatie 7
Badge

Misschien hebben we met een grappenmaker te maken?

Reputatie 7
Badge

Je kan je ook afvragen of het verstandig is om al dit soort info over beveiligingscamera's zo uitgebreid en openbaar te plaatsen, waarbij iedereen weer over elkaar heen duikelt om het maar zo goed mogelijk te laten zien en uit te leggen.

Ter overdenking, als je als medewerker of bezoeker op Schiphol dit doet heb je toch een probleempje !

Verder misschien interresant, waar zitten nou de dode hoeken in een treinstel 😎😎

Reageer