"Heb jij zin om te knippen? Nee, ik ook niet" Vervolgens de hele reis in 1e klas stiltecoupé luidruchtig theekransje houden | NS Community

"Heb jij zin om te knippen? Nee, ik ook niet" Vervolgens de hele reis in 1e klas stiltecoupé luidruchtig theekransje houden

  • 21 August 2022
  • 20 reacties
  • 1090 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren was weer een typisch dieptepunt in het gedrag van NS conducteurs op het traject Amsterdam Centraal - Breda.

De deuren waren net gesloten en de 1e klas was alweer deels gevuld met mensen die overduidelijk geen kaartje daarvoor hadden en schichtig om zich heen keken. Twee conducteurs kwamen ook de coupé in lopen waarbij de één vroeg “Zin om kaartjes te knippen? Je komt altijd wel iets tegen op dit traject” Waarbij de ander lachte “hahah, nee” en de eerstgenoemde conducteur antwoordde met “Ik ook niet.”

Vervolgens gingen beide heren gezellig in een stiltehokje zitten en luidruchtig praten het gehele traject tussen Amsterdam Centraal en Breda. Luidruchtig hoorbaar voor mensen in de 1e klas, verder onzichtbaar in de gehele trein. Wel voor aankomst omroepen bij welk station we naderen en deuren sluiten, maar dat was het.


Dit is natuurlijk geen uitzondering, dit maak ik reeds een paar jaar tijdens dagelijks met de trein reizen vaker mee dan niet. Er wordt zelden gecontroleerd, conducteurs zijn zelden zichtbaar en voeren hun werkzaamheden niet uit. Maar gisteren was toch wel erg triest dat het zo opzichtig en hoorbaar voor iedereen in de 1e klas was dat je je werk niet uitvoert, omdat je geen zin hebt.
Kan wel gezegd worden dat de conducteur ook nog andere taken heeft, maar vertel eens wat dat dan precies is behoudens lekker onzin kletsen met collega's tijdens het werk, luidruchtig op speaker bellen in de 1e klas of hoorbaar filmpjes kijken op je telefoon (ja, dat zijn wat voorbeelden die ik heb meegemaakt)? Als ze andere taken hebben zijn die waarschijnlijk facultatief.


NS conducteurs zijn verworden tot irritante, overlastgevende betaalde medereizigers die geen enkel nut dienen. En dan komende week staken: bespottelijk. Geen enkel begrip dat ook zij staken.

 

 


20 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik had er gisteren ook weer een die zelfs 'sleutelde' vanaf het trappetje de cabine in. Alles om maar zo ver mogelijk bij die vervelende reizigers vandaan te blijven...

Zwaar beroep, dat conducteur...

Reputatie 7

Eerder deze week wel een controlerende conducteur onderweg. In de Sprinter van Roosendaal naar Dordrecht. Deze trein was vrijwel leeg, ik denk 5 of 6 reizigers in totaal. Hij controleerde mijn ov-chipkaart en ging ook in de 1e klas zitten, beetje spelen met de telefoon, en knoopte even later een praatje aan. Eerst neutraal, later uitte hij ook een en ander aan frustratie. Zat duidelijk om een praatje verlegen. Ik heb het aangehoord, wel gezegd dat het óók voor veel goedwillende reizigers niet echt leuk meer is om te reizen en aan te zien hoe het zo dagelijks gaat in de trein. Heeft ook te maken vervagende normen en waarden en de egoïstische maatschappij. 

Later die dag retour en weer dezelfde bijna lege Sprinter. De conducteur die er toen was ging volgens mij expres niet in de 1e klas zitten, waar ik zat. Hij plofte neer in de 2e klas, waar niemand in nabijheid was en vermeed mij. Er kon ook geen groet vanaf. Zo verschillend zijn mensen.

Reputatie 2

En waarvoor staken ze? Juist, voor meer poen. Ze behoren juist minder te krijgen!

Reputatie 5

Helaas heb ik zelf ook genoeg te maken gehad met conducteurs die verzuimen te controleren. Voor mijn gevoel is dit sinds corona alleen maar erger geworden. (Gelukkig zijn er ook nog wel goede conducteurs/conductrices zoals Loes!)

Of ik het ze kwalijk kan nemen? Tja. Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat de NS-directie óf geen idee heeft van wat er zich op de werkvloer afspeelt, óf zich er niets van aantrekt of er wel of geen kaartjescontrole is. En waarom zou je als conducteur het risico nemen om met een steeds groter aantal asocialen (mede door de struisvogelpolitiek van de NS) te maken te krijgen als hun werkgever alles prima vindt zolang er maar gesluiteld en omgeroepen wordt?

Waarom extra motivatie en inzet tonen en onnodige risico's lopen als je baas tevreden is met het minimale? Helaas is het verhaal van Lindavv een logisch gevolg van dit beleid.

Reputatie 7
Badge +3

Het controleren der vervoerbewijzen is totaal ingestort sinds de invoering van de poortjes voor het grootste deel van de reizen. Corona was slechts een extra excuus om niet in contact met reizigers te komen.

De hele NS-organisatie heeft last van het waanidee dat poortjes de zwartrijders wel zullen tegenhouden en dat er daarom eigenlijk niet meer gecontroleerd hoeft te worden.

Ik ben niet optimistisch dat het ooit nog goed komt met de controles in de treinen.

Reputatie 7
Badge

En waarom zou je als conducteur het risico nemen om met een steeds groter aantal asocialen (mede door de struisvogelpolitiek van de NS) te maken te krijgen

Om die asocialen je trein uit te sodemieteren?

Badge +3

En waarom zou je als conducteur het risico nemen om met een steeds groter aantal asocialen (mede door de struisvogelpolitiek van de NS) te maken te krijgen

Om die asocialen je trein uit te sodemieteren?

Juist, en er is ook nog V&S en de politie, mocht het je in je eentje niet lukken om bijv. de 1e klas even ‘schoon te vegen’ (een omroep dat je dat gaat doen is soms al voldoende) 🤣

Maar dan ook wel echt doen… Het kost je met zijn tweeën een minuutje of 10 en als er een UvB volgt dan kan dat ook op het volgende station uitgeschreven worden door je collega’s (als die er wel zin in hebben).

En dan binnen de (vereiste) 45 minuten waarin reizigers een HC moeten zien nog een keertje!

App/sms naar 06 1318 1318 mag ook maar dat komt meestal niet eens bij een HC aan (stilte regel je zelf maar, mondkapjes eigen verantwoording, 1e klas scheefreizen op eigen risico ‘misschien hebben ze wel een kaartje’)…

En komt er inderdaad controle, dan heeft dat geen consequenties. Voor dat 1e klas verhaal mag je met NS Flex gewoon blijven zitten (zie je factuur maar) en stilte afdwingen lukt ook niet… Over mondkapjes in ieder geval geen onduidelijkheid meer voorlopig.

Reputatie 5

En waarom zou je als conducteur het risico nemen om met een steeds groter aantal asocialen (mede door de struisvogelpolitiek van de NS) te maken te krijgen

Om die asocialen je trein uit te sodemieteren?

Zou niets liever zien dan dit. Helaas heeft de NS deze rotzooi volledig op zichzelf afgeroepen. Door blind te vertrouwen op poortjes om zwartrijders tegen te houden, gepakte grijs/zwartrijders maar weg te sturen met een simpele waarschuwing (of zoals ik ooit een keer heb meegemaakt: maakte de conducteur opeens rechtsomkeert toen hij zag dat een coupe verderop een verbaal agressieve grijsrijder zat ?!?) en personeel dat zich vrijwel de hele dienst verstopt in de achterste cabine of 1e klas, neemt de brutaalheid onder de reizigers alleen maar toe. De sociale veiligheid is zo afwezig dat het helaas een pijnlijke realiteit is dat noodnummer stickers op zoveel plekken zichtbaar zijn geworden…

Sinds de conducteurs de functie van “gastheer/-vrouw” hebben gekregen ipv kaartjesknipper, is het enige overgebleven “respect” voor de teams van V&S. Helaas kunnen zij alleen niet overal tegelijk zijn om mensen de trein uit te knikkeren

Een wereld van verschil met Duitsland. Daar zie ik zelfs de jongste conductrices constant controleren, ook in de avonduren. Met zwartrijden kom je daar niet zomaar weg. Iets wat in Nederland wel “gewoon” is geworden, waardoor het de komende jaren alleen maar erger wordt vrees ik.

 

Reputatie 5

Ik heb doordat grijs- en zwartrijden in de erste klas mijn 1e klas upgrade van mijn weekendvrij afegehaald!

(en reis gewoon weer in de 2de klas) onder het motto waarom betalen voor iets wat een ander gratis mag! :p

Ik roep een ieder die zijn eerste klas opzegt dit kenbaar te maken via dit forum of social media!

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk ben ik voor herinvoering van de eerste klas. 

Dit is gewoon in de hand gewerkt door het management van de NS, controles waren niet meer nodig maar het servicerondje dat was het. De conducteur is volgens het management aan boord om service te verlenen maar je komt niet zomaar in gesprek met mensen als je een serviceriondje door de trein loopt.

Het aanspreken door mensen met vragen gebeurt juist bij de controle van de VVB's.

Vanuit het management moet een nieuwe wind gaan waaien waarin gestuurd wordt op het controleren van de VVB’s en waar de medewerkers zich weer gesteund voelen door het managament.  De kloof tussen managament en de werkvloer is enorm groot geworden door beleid wat zich niet richt op klant tevredenheid maar op alelrlei andere KPI’s die het management wil halen.

Het wordt tijd dat het management beseft dat ze zonder de mensen op de werkvloer en de reizigers geen baan hebben. Het zal tijd en energie vragen van een nieuw management om het tij te keren en Eelco van Asch is daar nu niet echt geschikt voor want die zit liever achterover dan zich eens te verdiepen in problemen die er zijn op een standplaats.

Het is tijd voor nieuw management in alle lagen bij de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerder dat het zo langzamerhand tijd is voor een andere vervoerder dan NS. 

Ik denk eerder dat het zo langzamerhand tijd is voor een andere vervoerder dan NS. 

Als daarmee het management veranderd zeker, personeel op de treinen zal hetzelfde blijven tenzij je ook meteen de dienstregeling in zijn geheel wil laten vervallen.

Reputatie 5

En waarom zou je als conducteur het risico nemen om met een steeds groter aantal asocialen (mede door de struisvogelpolitiek van de NS) te maken te krijgen

Om die asocialen je trein uit te sodemieteren?

 

Een wereld van verschil met Duitsland. Daar zie ik zelfs de jongste conductrices constant controleren, ook in de avonduren. Met zwartrijden kom je daar niet zomaar weg. 

 

Nou, dat is ook erg afhankelijk van het moment/traject. Ik heb ook vaak gehad dat ook daar tijdens het gehele traject niet één keer gecontroleerd wordt (op plaatsbewijzen), maar ik sommige treinen wordt dan weer wel na ieder station gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge

Ook in Duitsland heb je veel treinen waar je de conducteur/conductrice nooit ziet terwijl ze wel in de trein zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel een ander bedrijf dat de concessie gaat uitvoeren. Vakmensen die nu bij NS werken kunnen uiteraard hun werk blijven doen. 

Ik denk eerder dat het zo langzamerhand tijd is voor een andere vervoerder dan NS. 

Als daarmee het management veranderd zeker, personeel op de treinen zal hetzelfde blijven tenzij je ook meteen de dienstregeling in zijn geheel wil laten vervallen.

Je kunt het Duitse model volgen waar een vervoersautoriteit de treinseries, de dienstregeling en de tarieven bepaalt. Per groepje treinseries zoek je via aanbesteding dan een vervoerder voor een aantal jaren. In dat geval heb je geen centraal vervoersbedrijf meer nodig. 

Het materieel inclusief werkplaatsen en personeel kun je onderbrengen in een materieelpool waar de vervoerders een beroep op moeten doen.

De vervoerders zullen dan ieder een stuk kleiner worden wat de interne communicatie en controle ten goede zal komen.

Omdat momenteel zowel het management als een deel van het rijdend personeel niet functioneert lijkt me dit de beste oplossing om (zonder faillissement) uit de crisis te komen.

 

Ook in Duitsland heb je veel treinen waar je de conducteur/conductrice nooit ziet terwijl ze wel in de trein zitten.

Veel regionale Duitse treinen (vooral RB en S) hebben geen vaste conducteurs meer. Bij de RE is het wisselend, de RE-treinen die in Venlo en Hengelo komen hebben bijv. geen vaste conducteurs, die in Arnhem weer wel. 

Reputatie 7

Enschede- Münster/Dortmund heeft ook geen vaste conducteur. Ik reis er af en toe mee maar er is nooit toezicht. In Enschede staat op het perron V&S weleens wat toe te kijken. Ik vind het geen prettige lijn. Veel jeugd en coffeeshopklanten, drugsdeals bij het station in Enschede en rondom de kleine Nederlandse stations richting grens. Zelfde geldt voor Venlo - Düsseldorf: niet plezierig reizen.

Reageer