Herrie in de stilte

  • 26 March 2022
  • 9 reacties
  • 716 Bekeken

Waarom zitten er geen geluiddempende rubbers onder de deksels van de prullebakjes? Elke keer als iemand de klep dicht laat vallen een irritant schrikmoment. Zeker in een stiltecoupé. Ff een paar rubberdopjes eronder en .. opgelost. Kost niks en voorkomt onnodig lawaai.


9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Iets met hygiëne wordt er gezegd, hoewel een prullenbakje natuulijk al vol bacteriën zit.

 

Reputatie 7
Badge +3

Exclusief interview met de ontwerper van de prullenbakken in de trein

Tofik Dibi,16 February 2021

 

Al jaren vragen mensen zich af welke debiel toch in hemelsnaam die prullenbakken in de trein heeft bedacht. Na wat research zijn we uiteindelijk ene dhr. A. M. A. Teur op het spoor gekomen. Wij zochten hem op en vroegen hem waarom die bakken een ISIS-geluid produceren als ze dichtvallen, waarom ze onschuldige knieën verbrijzelen en waarom ze sneller vol zitten dan een incontinentieslip. Kortom, wat bezielde hem om die dingen zo te ontwerpen dat treinreizend Nederland er langzaam aan kapotgaat?

Hoi mr. A. M. A. Teur, hoe is de samenwerking met de NS tot stand gekomen?

Ik kreeg ineens een belletje van een of andere hoge pief bij de NS. Ene mevrouw W. Ereld-Vreemd. Ik was zelf ook verbaasd. Ze kende me van eerder werk en was groot fan. Ik heb namelijk ook de Snuggie en de rolschaatsen met zes wielen bedacht. En de poortjes in Amsterdamse trams niet te vergeten. Je weet wel, die je spontaan impotent maken als ze tegen je kruis dichtklappen.

Hoe ging je te werk?

Ik heb me eerst goed verdiept in de treinreiziger. Eén van de dingen waar ik toen achterkwam, was dat veel mensen de trein niet alleen gebruiken om van A naar B te komen. Nee, deze aso’s willen het openbaar vervoer ook gebruiken voor ontbijt, lunch en avondeten! Dus toen heb ik de prullenbak zo gemaakt dat hij propvol zit door één blikje Red Bull. Dan stoppen die vreetzakken vanzelf wel met in het openbaar dingen in hun mond te stoppen.

Veel mensen klagen dat de prullenbak hun knieën doorboort als ze proberen te gaan zitten bij de tweezits bankjes

Ik heb zelf geen knieën meer, omdat ik als puber een keer aan het spelen was bij het spoor en toen werd aangereden door een trein. Ik kan me dus ook niet voorstellen hoe het is als je elke dag je knie vernielt in de trein door de meest domme plek die je maar kan bedenken voor het plaatsen van metalen bakken. Maar blijven staan is ook een optie beste mensen!

Een andere veelgehoorde klacht is dat reizigers zich de pleuris schrikken door het geluid van dichtvallende deksels

Weet je hoeveel mensen schaamteloos zitten te snurken in de trein? Ooit liep ik langs een slapende stiltecoupé en riep iemand 'Sssssttt!' omdat ik te luid ademde. Die luide adem heb ik overgehouden aan dat treinongeluk. Toen dacht ik: 'is goed, wacht maar…' Ik heb daarom een speciaal materiaal uitgezocht dat zo’n tyfushard geluid maakt dat zelfs een dove bejaarde er een hartverzakking van krijgt.

Wat vind je zelf het mooist aan je ontwerp?

Het mooist vind ik toch dat de prullenbakken door al die smerige etensresten een thuis zijn geworden voor allerlei diersoorten die je anders nooit in de trein zou tegenkomen. Schimmels, mieren, maden, maar zeker ook vliegjes. Probeer maar een keer zo'n bak open te doen en je zal een hele familie vliegjes happen. Volgens mij is er ook weleens een rat gesignaleerd.

Heb je nog een laatste boodschap aan de treinreiziger?

Stop toch eens met de godganse dag klagen over wat er allemaal mis is met onze treinverworvenheden. Om in de woorden van premier Rutte te spreken: als het je niet bevalt in onze treinen, pleurt op!

Reis je zelf nog wel eens met de trein?

Gadver, nee! Heb je die prullenbakken weleens gezien?!

https://degladiool.nl/treinprullenbak/

 

🤣🤣🤣

Eens met deze klacht. Ik schrik me elke keer rot als zo een deksel dicht valt. Je wil in alle rust reizen en dan zo een hard geluid is ook niet fijn voor het gehoor. 

Overigens de treindeuren van de nieuwe sprinter produceren ook een hard alarm geluid bij open en dicht gaan. Ik vraag me af wie hier echt baat bij heeft. Het komt gewoon hard binnen, veiligheid op een bepaald terrein zorgt weer voor onveiligheid op een ander terrein, namelijk het gehoor en je rust. Het decibel niveau kan prima 5 a 10 db zachter. Dan heb je echt nog wel door wanneer je de deur kan openen of wanneer die dichtgaat.

 

Hopelijk kan na het volume paar tandjes omlaag brengen en de metalen prullenbakken verwijderen of anders rubber bevestigen.

Reputatie 7
Badge +3

Nieuwe treinen hebben geen prullenbakjes bij de stoelen, alleen grotere afvalbakken op het balkon. Probleem (op termijn) opgelost. 

Rubbers zijn er niet op aangebracht vanuit oogpunt van hygiene, hier kan makkelijker allerlei viezigheid aan komen te zitten die vervolgens lastiger te verwijderen valt.

Overigens de treindeuren van de nieuwe sprinter produceren ook een hard alarm geluid bij open en dicht gaan. Ik vraag me af wie hier echt baat bij heeft. Het komt gewoon hard binnen, veiligheid op een bepaald terrein zorgt weer voor onveiligheid op een ander terrein, namelijk het gehoor en je rust. Het decibel niveau kan prima 5 a 10 db zachter. .

Dit geluidsniveau is voor nieuw materieel wettelijk voorgeschreven door de EU t.b.v. slecht horenden.

Reputatie 5

Van mij mogen al die onhandige prullenbakken bij de stoelen weg. Ik heb er echt geen probleem mee om even naar de afvalbak op het balkon te lopen, of beter nog, ergens op het station. Wie wel? In veel treinen elders zijn de prullenbakjes afgeschaft. In Engeland zag ik ze niet en je ziet daar echt geen blikjes slingeren. De nieuwste ICE-treinen in Duitsland hebben alleen een onopvallend mini-afvallaatje tussen de stoelen, waar niet meer dan een verlopen treinkaartje in past en in Denemarken hebben ze in plaats van bakjes onder de ramen plastic zakjes hangen.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon je rommel meenemen en op het station in een afvalbak doen. Lijkt me niet zo’n probleem.

Reputatie 4

Gewoon je rommel meenemen en op het station in een afvalbak doen. Lijkt me niet zo’n probleem.

Dat is wat ik zelf ook doe. Maar ik krijg de indruk dat dit anno 2023 voor heel veel mensen heel inspannend en moeilijk is.

Badge +3

Gewoon je rommel meenemen en op het station in een afvalbak doen. Lijkt me niet zo’n probleem.

Dat is wat ik zelf ook doe. Maar ik krijg de indruk dat dit anno 2023 voor heel veel mensen heel inspannend en moeilijk is.

Zijn misschien dezelfde mensen die het geen enkel probleem vinden om van hun auto een vuilstort te maken en die eens per maand een keer uitmesten of zo.

Reageer