@Jeroenheb je enig idee hoe lang er al op bepaalde trajecten geen controle is? Dat ik al al tussen 5 en 10 jaar geleden meerdere incidenten in de 1e klas op hetzelfde controleloze traject heb meegemaakt en contact met Klantenservice toen hetzelfde antwoord opleverde als nu: zoek maar een conducteur. Het jarenlange gebrek aan controle heeft naast verharding maatschappij bijgedragen aan de huidige onveiligheid in de treinen. Hoe kan het dat ik in treinen van andere vervoerders wel regelmatig controle heb, het daar rustiger reizen is en niet zo’n zooi is als in NS treinen?
@MoDe Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij?? Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.
@MoDe Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij?? Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.
Lezen is ook een vak.
@MoDe
Die Jeroen is gek... En mij beschuldigen dat ik niks gedaan heb om die meisjes te helpen... Ik zal het je nog sterker vertellen ik heb die 4 heren aangesproken en ze duidelijk verzocht op te houden. En nee ik ben niet zo'n watje die altijd maar bang is voor het grote gevaar. Dit is precies wat ik eerder beschreef dat die angst cultuur totale onzin is.
@MoDe Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij?? Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.
Ik durf zeker te geloven dat het aantal gevonden wapens onder reizigers is toegenomen de afgelopen jaren. Helaas is dat een trend in de maatschappij. Als ik een conducteur zou zijn geweest, zou ik me ook niet comfortabel voelen om s’ avonds alleen door een trein te lopen. Je weet maar nooit wat je aantreft; of een grote mond of in een erger geval geweld. Toch knaagt bij mij het idee dat dit deels het gevolg is van een jarenlange ‘onzichtbaarheid’ van veel HC’s. Je merkt ze in sommige treinen de gehele rit enkel door de omroep. Kwaadaardig volk heeft dit inmiddels ook door en ziet de trein als een vrijplaats voor asociaal gedrag.
Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. Ik ontken niet dat er in andere landen nooit delicten in treinen plaats vinden, die zijn er sowieso. Ook is mijn referentiekader natuurlijk een behoorlijk stuk kleiner dan in Nederland. Maar toch geeft mij het idee om 1x per uur (of soms half uur) een conducteur te zien (wat regelmatig gebeurde in die landen behalve België) een veel geruststellender gevoel dat je niet alleen in de trein zit. Ook al loopt degene maar stug door de coupe.
Dat het in Nederland helaas nodig is om op alle ramen een noodnummer geplakt te hebben, draagt ook niet echt bij aan een veiliger gevoel.. Gelukkig moet ik wel zeggen dat de zichtbaarheid van NS HC’s de laatste tijd volgens mij iets beter is geworden. Ik wil ook benadrukken dat natuurlijk lang niet alle conducteurs even ‘afwezig’ zijn in de trein.
Ui
teraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld.
Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen. Dat creëert een niet vergelijkbaar beeld want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?
Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft
Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.
Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld.
Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen.
Goede kritische punten! Uiteraard is het heel makkelijk om te denken dat het gras aan de overkant groener is. Heb daarom ook vermeld dat mijn referentiekader een behoorlijk stuk kleiner is. Voor mij persoonlijk was de verhouding langeafstands- / regionale treinen zo’n 70/30. Dit maakt mij natuurlijk zeker niet een ervaringsdeskundige, maar ik zorgde er genoeg voor om genoeg regionale stoptreinen en vervoerders te nemen, omdat een HSL (vaak met minder uitzicht en alsmaar dezelfde type treinen en reizigers) op den duur saai wordt.
Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft
Natuurlijk heeft ook lang niet iedere regionale trein een conducteur en had niet ieder land dezelfde frequentie van controle. (Polen was bijv. eens per 2 uur op PKP intercity ritten van elk 6+ uur, tegenover een land als Zwitserland waar ik bij een regionale vervoerder als BLS bijv. 4x in een rit van 1.5 uur personeel heb gezien). Ik trek de vergelijking meer op het gebied van zichtbaarheid op hoogfrequente lijnen. In Arriva NL zie je ook geen rijdende conducteurs, evenmin als in Duitstalige Länderbahnen van 1 of 2 bakken. In een intercity verwacht ik vaker personeel te zien dan in een stoptrein die soms even lang rijdt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik op drukke trajecten als Amsterdam CS - Nijmegen of Eindhoven - Amsterdam Zuid niemand tegenkom gedurende de hele rit, terwijl ik tijdens verschillende (binnenlandse) trips tussen buitenlandse steden van vergelijkbaar formaat/reisduur iets anders constateer.
want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?
Zeker niet. Evenmin sommige S-bahn treinen in Duitsland. Toch heb ik het gevoel dat de sociale controle daar een tikje hoger lijkt te liggen dan vaak in Nederland het geval is. Maar dat is een totaal andere discussie.
Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.
Interessant om te weten! Ik merk inderdaad zeker het verschil qua V&S teams. In andere landen kwam ik iets vergelijkbaars weinig tegen, terwijl ik ze bij NS van tijd tot tijd zie.
TLDR: Ik probeer niet te zeggen dat het in andere landen altijd beter geregeld is qua aanwezig treinpersoneel dan in Nederland. Zo ben ik erg blij met de NS-regel dat er op iedere trein een conducteur aanwezig moet zijn. Het draait er vooral om dat ik graag zou zien dat een Nederlandse HC wat vaker een rondje door de trein loopt, zoals in buitenlandse IC’s gebruikelijker lijkt te zijn. Al is het maar vlugjes van cabine naar cabine.
@nathan8010
Het is leuk dat er bij NS op iedere treinen minimaal twee man moet zitten maar dat wordt onbetaalbaar. De personeelskosten bij NS rijzen zo de pan uit dat dit jaar voor het eerst meer dan 50% van alle inkomsten op gaat aan personeel. Zo'n percentage is op termijn niet meer vol te houden. Er moet immers ook nog materieel, infraheffing, BTW, etc. worden betaald.
Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht? Ik moet eerlijk zeggen dat de veiligheid daar echt beter op orde is. Daarnaast wat is je taak als HC om de veiligheid te vergroten... Vaak is het idee ticket controle maar dat is uiteraard niet zo het gaat dus om je zichtbaar te laten zien.
ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur
Er zijn vervoerders waar de conducteur inderdaad veel vaker te zien is dan bij NS maar dat kun je niet in zijn algemeenheid stellen. Bij de SNCF is het immers niet bepaald beter dan bij NS.
Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht?
Gemiddeld is de kilometerprijs die DB Fernverkehr vangt een stuk hoger dan bij NS. In Nederland is 35-40% van de gereisde kilometers momenteel met een OV-Studentenkaart die schrikbarend weinig oplevert.
Verder zijn de treinen bij DB Fernverkehr gemiddeld wat langer. En door het systeem van variabele tarieven, reserveringen en Zugbindung is ook de gemiddelde bezettingsgraad hoger
Desondanks zijn er relatief inderdaad wat meer conducteurs maar de loonkosten zijn Duitsland ook significant lager dan hier wat dat weer compenseert. De BordBistro moet overigens zichzelf bedruipen uit de verkoop.
Daarnaast legt een IC/ICE per uur meer kilometers af dan een trein in Nederland. Dat is van belang omdat de inkomsten per kilometer gaan en de personeelskosten per uur.
En dan speelt natuurlijk mee dat Duitse conducteurs controleren en veel Nederlandse conducteurs dat weigeren.
Kortom er zijn nogal wat verschillen.
Ik refereer altijd aan mijn relatief frequent bezochte Zwitserland. Nooit heb ik me onveilig gevoeld, ook niet in de regionale treinen rondom Zürich. Er gaat per hoofd van de bevolking vele malen meer geld naar het spoor dan hier (of Duitsland) en dat vertaalt zich denk ik ook in goede kwaliteit. Ik vind dat medewerkers daar in het algemeen ook trots uitstralen, trots zijn op het bedrijf en ingerichte spoorsysteem, graag willen werken. Belangrijk lijkt me. Vroeger had je dat ook bij ons volgens mij.
Ik snap wel dat een conducteur heelhuids thuis wil komen want om het minste of geringste is er agressie. Mede veroorzaakt door alcohol en allerlei drugsgebruik.
Maar wie moet dan in de trein voor veiligheid zorgen en stevig optreden? De conducteur niet dus, en de reiziger zelf zeker niet.
Ik vind het persoonlijk triest dat er gewerkt moet worden met een Whatsappnummer voor hulp. Dat dit de maatschappij is in Nederland in het ov. Er moet gewoon toezicht en handhaving op de trein zijn, wie het dan ook uitvoert. De goedwillende reiziger wil ervaren dat er toezicht is. Stevig optreden en je niet in de luren laten leggen of wegkijken. Niet zo met de fluwelen handschoenen van tegenwoordig, of de boel gewoon negeren en laten gaan.