Het gedrag van conducteurs en het handelen bij problemen | Dit kan gewoon niet langer zo!

  • 8 January 2023
  • 37 reacties
  • 1657 Bekeken

Reputatie 2

Ik wil graag even wat kwijt wat veel reizigers inmiddels wel opgemerkt hebben in helaas negatieve manier.

Ik zat vanavond in trein 595 van Rotterdam naar Utrecht en vlak voor Gouda waren er 3 meisjes die echt geïntimideerd werden door veilige anders die het heel grappig vonden in de trein rotzooi te trappen en de meisjes echt een onveilig gevoel gaven en ook deze dames handtastelijk aanraakte en ook tegen mij begonnen toen ik vroeg of alles goed was met woorden als kanker nederlanders. Ik had wel door dat daar dus wel echt stront aan de knikker was en wilde er op Gouda de conducteur bij halen maar zoals gewoonlijk met zijn 2e (6 baks VIRM) lekker in de cabine zaten thee te leuten of wat het ook mag zijn en ik moest echt niet overdrijven echt 6/7 keer schreeuwen kom eens hier en ook zo frustrerend dat ze dus allebei het nodig vonden eerst de machinist te gaan informeren dat er iemand aan het roepen was….

Nu vraag ik mij oprecht af wat nu als daar iemand met een hardstilstand in de trein ligt? Heb het vlak voor oud en nieuw op Den Haag gehad en daar waren de conducteurs er snel bij… Waarom? Nou die zaten dus niet te netxflixen achterin en hadden het besef in het midden te zijn. Je hebt dus puur geluk of je bij een conducteur zit die jou leven wel serieus neemt blijkbaar?!

Kortom ik wordt zo onwijs kwaad van dit geneuzel om achterin te gaan zitten. En dan als klap op de vuurpijl met z'n 2en terwijl er plek zat was. Als een trein afgeladen is dan begrijp ik dat nog ergens. Het is gewoon lachwekkend dat jullie als NS geld uitgeven aan reanimatie cursus voor personeel maar dat personeel zelf is te lui daar gebruik van te maken van die kennis en serieus ik heb ze tussen rotterdam en gouda niet gezien. Loop op zijn minst een service ronde zeker op een bijna nachttrein want daar mag je wel over spreken met een vertrek van 1:05 uit Rtd zo kun je die meisjes dus ook helpen en de situatie veel beter inschatten.

Triest en hoop dat je dus zelf als reiziger geen hardstilstand krijgt want bij NS ben je dus dood! Als je een hartpatiënt bent zou ik de trein niet gebruiken onder geen beding want hulp is dus niet!


37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is een WhatsApp veiligheidsnummer. Deze staat op de ramen van de meeste treinen aangegeven. Je kunt overlast en onveilige situaties via dat nummer melden. Bij hartstilstand of andere ernstige medische problemen bel je 112.

Reputatie 6

MoDe geeft hier goed advies voor de situatie, maar alsnog is dit een extreem nare gebeurtenis geweest als ik dit zo lees. Ik snap je frustratie dan ook zeer zeker als hier niet goed gehandeld is. Neem altijd contact op met Meldkamer NS (Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18) in het geval van onrust of nare situaties, maar als het echt uit de hand loopt en er directe aandacht nodig is, medisch of anders, bel alsnog 112.

Ik wil je aanraden om hier ook een klacht van de maken in dit geval Xander2111986. Je kunt een klacht bij ons indienen via de klantenservice. Geef dan zo veel mogelijk details door zodat de interne afdeling dit zo goed mogelijk kan oppakken. Ik ga er met een goed hart er altijd van uit dat mijn collega's altijd het beste beentje voor hebben, maar het kan zijn dat er verbeterpunten zijn. Dan zijn we alleen maar blij dat je dit ook aan ons doorgeeft zodat we ons verder kunnen beteren. 

Reputatie 2

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Voor reanimatie is 112. En vragen in de trein of iemand het kan/bevoegd is, kan soms sneller hulp bieden dan zoeken naar conducteur.

Reputatie 2

Ja 112 bellen duurt een beetje te lang want in zulke situaties is elke min er een te veel. Maar goed dat is niet het punt van me verhaal..... Feit blijft dat de HC op de trein er is om zijn aanwezigheid te tonen en er te zijn voor hulp. En dat geldt bij alle soorten van hulp. Het punt dat ze ook niet overal het zelfde achterin gaan zitten maar ook wel in het HC hok of zelfs bij de machinist dus met 6 bakken is dat een ramp.

Hoe is dit voorval uiteindelijk opgelost?

Vorig jaar was er een hele reeks incidenten met dames die in de trein werden aangerand. Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? En nee, ik wil daarmee niet generaliseren, want er zijn ook conducteurs die dat wel gewoon zijn.

Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? .

Ik denk dat het bij NS wel is ingedaald maar de realiteit is dat NS weinig te zeggen heeft over wat conducteurs doen. Conducteurs die de kantjes er van af lopen kunnen rekenen op dekking van FNV en VVMC.

Even een reactie als oud machinist op deze startpost, je doet allerlei suggesties omtrent wat de conducteurs aan het doen waren maar je stond er blijkbaar flink wat deuren vandaan dat je moest schreeuwen.  Je hebt dus niet kunnen constateren dat ze in de cabine zaten alleen kunnen constateren dat ze bij de laatste deur stonden op het perron.

Dat de Hc's de machinist informeren dat er wat aan de hand is is geheel correct, die moet immers contact opnemen met de treindienstleider als er een te grote vertraging dreigt te ontstaan en is eventueel ook de schakel naar de alarmcentrale als er gehandeld moet worden door de Hc's. 

En voor jou info, het komt geregeld voor da NS personeel met positief resultaat iemand reanimeert, helaas niet altijd maar dat is nergens zo.  Het is ook niet zo dat NS personeel een wandelvierdaagse moet houden in de trein en zelfs in het geval dat ze continu zouden rondlopen is er nog steeds kans dat een reanimatie poging niet slaagt op het moment dat ze bij iemand zijn die een hartstilstand heeft.

Wat betreft de 2 personen bij elkaar, heb je er ook bij stilgestaan dat het een mentor en een leerling zouden kunnen zijn?  Een Virm 6 heeft nml. geen 2 Hc's nodig om te mogen rijden, een mentor gebruikt ook de nodige tijd om een leerling dingen te vertellen uit ervaring maar ook om procedures uit te leggen of vragen van de leerling te beantwoorden.

Het is in een trein niet overzichtelijk, zeker in een VIRM niet, het Whatsapp nummer is speciaal in het leven geroepen om onveilige situaties door te geven en daar is een flinke campagne omheen geweest in o.a. de trein zelf. Het is voor een ieder die met de trein reist verstandig dat nummer in de telefoon op te slaan want je weet nooit of en wanneer je het nodig hebt.

Wat ik vervolgens mis in je verhaal is hoe de afhandeling is gegaan, want de Hc's zijn naar je toe gelopen omdat je hun aandacht trok en toen ……… 

Als je jezelf nu echt zo goed voelt dan had je ook de rest even vermeld en niet alleen een negatoef verhaal opgehangen zonder het einde erbij te vertellen.

 

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS. Helaas blijf je nog steeds in het verleden leven terwijl dit je al meermalen is aangegeven hier op de community.

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

Je gaat toch niet wijzen naar een staking om beter loon en omstandigheden als voorbeeld dat de bonden alles voor het zeggen hebben bij de NS ??

 

In werkelijkheid hebben de bonden nog maar een hele kleine vinger in de pap en dat is afgelopen maanden dacht ik flink zichtbaar geweest op het spoor. Allemaal gevolgen van verschillende ingrepen van het management waar de bonden tegen waren vanwege de afbraak van de NS waar het management mee bezig was/is.

Bewust reageer ik niet op bepaalde posts, want ook ik heb een bepaalde mening over de gang van zaken.

De beschreven situatie is verre van fijn, een onveilige situatie, maar wat is nu vaak het geval, een HC komt erbij en ineens is alles rustig en heeft de ander het gedaan. Probleem voor mij is, dat ik geen rechter kan spelen en bepaalde groepen, tja, wat moet ik daar nog over zeggen zonder uitgemaakt te worden voor racist, hoer etc. 

Een HC zal een situatie altijd moeten inschatten en er kan meer op de trein aan de hand zijn, maar ik kan alleen voor mezelf praten en als onze meldkamer traag reageert, heb je idd ook nog 0900-8844 voor de politie of 112. 

Laatst ook bij een situatie gehaald en das soms best lastig inschatten.

Reputatie 2

@Jeroen

Laat ik een aantal zaken even er uit pikken die jij naar voren brengt maar dus eigenlijk complete onzin zijn…

 

Je haalt aan dat ik niet kon zien waar ze vandaan kwamen..  Dat kon ik dus wel want ze kwamen uit de cabine deur op het moment dat ik uitstapte... Ik heb gelukkig goede ogen en het was zoals ik beschreef rustig.

 

Verder het feit dat ze met zijn 2en zijn dat had niks met opleiding van doen dat is nu eenmaal de 22u regel in het weekend.

 

Het feit dat de trein niet overzichtelijk is zoals jij beschrijft is toch des te meer reden je laten zien?! En ja dat heen en weer lopen is dus een deel waar je voor wordt betaald toch? Als ik stratenmaker wordt kan ik er ook vergif op innemen dat stenen gaan zien of niet dan?

 

Verder vind jouw reactie nu ook niet bepaald een feestje... Maar goed wil me verhaal best even verder motiveren…

Ze zijn uiteindelijk wel gekomen en de heren vluchte naar de voorste bakken en de meisjes kwamen er ook bij en ook zij gaven aan dus wat ik als schreef dat het niet aangenaam was. De HC's zouden in Utrecht V&S inschakelen omdat op mijn aanraden dat niet kon in Gouda. Ze hebben in Gd na 01:00 geen V&S meer.

Het einde was dus best spannend.. not... Dus dat heeft vast een stuk spannender gemaakt?!

Reputatie 7
Badge +3

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Reputatie 2

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Reputatie 7
Badge +3

Dealen is ook wel weer een ander geval. Nee, het mag natuurlijk niet. Maar het is ook weer niet direct onveilig voor anderen.

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Wat is het nut van conducteurs nog als contact met reizigers te gevaarlijk is? Automatisch deursluiting bestaat al jaren, daar heb je ze ook niet voor nodig. 

Reputatie 2

@Tamzin Het gehele wegkijken en roepen dat het gevaarlijk is is ook wel een beetje een cultuur aan het worden in de samenleving algemeen. De meeste mensen zouden in mijn geval niet die meisjes hebben geholpen en zijn weg gelopen terwijl ze weldegelijk door hebben wat daar gebeurt. Ontwijken is nu eenmaal makkelijker dan de confrontaties aangaan maar het verhaal "straks hebben ze een mes" is daar denk het mooiste voorbeeld van. Het is uiteraard onzin en de kans dat dat gebeurt is veel kleiner dan dat de uitspraak doet geloven.

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Er loopt meer V&S rond dan dat er ooit aan SPOPO heeft rondgelopen, dus ook deze vlieger gaat niet op.  En het dealen is iets heel anders dan reizigers die lastig gevallen worden, daar wordt uiteraard op gehandeld maar ook altijd geprobeerd om escalatie te voorkomen. Een ieder wil veilig thuiskomen, zowel de reiziger als het treinpersoneel.

Een Hc is er voor controle op de trein en toezicht maar hoeft niet zijn eigen leven in de waagschaal te stellen. Voor ernstigere incidenten is er politie of V&S.

En u had zelf ook zo dapper kunnen zijn om in te grijpen, of dorst u dat niet ?

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

 

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

Alsof dat niet in te bouwen is. Een goede tip: laat NS eens met Arriva gaan praten hoe je eenmansbediening veilig organiseert. Die blijken het wel te kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Nou jij hebt makkelijk te praten @Jeroen

Een conducteur heeft altijd nog meer autoriteit dan een medereiziger. Daarbij wordt altijd geroepen op moment dat er gevraagd wordt om meer controle dat een conducteur ook andere taken heeft zoals o.a. veiligheid bewaken. 

Ik heb jaren geleden een soortgelijke situatie meegemaakt toen ik met een groepje tienermeisjes in een coupé tussen dronken mannen terecht kwam. Wij konden geen kant op. Ik kon niets doen, de mannen waren handtastelijk, ik kon ze niet alleen laten, maar ook niet een van de meisjes wegsturen om conducteur te zoeken, omdat we in de laatste coupé zaten en langs die mannen gelopen moest worden. Je kunt in zo'n situatie echt niets!

@Tamzin  De treinen van Arirva zijn gemiddeld genomen een stuk korter dan NS treinen, ik heb Arriva nog niet zien rijden met dubbeldeks materieel van 10 bakken lang want dan is er gewoon geen overzicht op camera's. Tevens zijn de stations waar Arriva gemiddeld genomen stopt niet zo druk als de stations waar de NS stopt, kijk simpelweg maar even naar de reizigers aantallen per station.

En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien.

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

De afgelopen jaren zijn conducteurs meer onzichtbaar geworden en is het reizen met de trein een stuk onveiliger geworden. Oorzaak en gevolg. Treinpersoneel heeft die onveiligheid zelf in de hand gewerkt en treedt niet meer op omdat het onveilig is….dat is de boel omdraaien.

 

@Tamzin En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien

De loonkosten van het NS personeel zullen uiteindelijk onbetaalbaar worden als de productiviteit van dat personeel zo slecht blijft als nu. De gedachte dat je de salarissen ieder jaar met 5 tot 10 procent kunt verhogen en dat steeds kunt doorberekenen in de tarieven is naïef. Je kunt nu eenmaal geen €80 vragen voor een enkeltje van Amsterdam naar Rotterdam.

Vakbonden en personeel steken hun kop in het zand door iedere verhoging van de arbeidsproductiviteit bij NS systematisch te blokkeren. Er zal creatief nagedacht moeten worden hoe je met minder personeel dezelfde omzet kunt draaien of met evenveel personeel meer omzet kunt draaien. En zo niet dan gaat het bedrijf uiteindelijk vanzelf failliet.

@MoDe  heb je enig idee met wat voor wapens reizigers zijn aangetroffen in de trein de laatste jaren? Ik heb voorbeelden genoeg gezien daarvan en zou ook een stuk voorzichtiger zijn. Een vriend van mij die nog steeds Hc is op de trein is zelfs bijna gewurgd, slechts door hulp van een omstander leeft hij nog.

 

@Tamzin  begin je nu weer over productiviteit verhogen, wil je dan dat een Hc op 2 treinen tegelijk aanwezig is en de machinist ook 2 treinen tegelijk bediend?  Want veel rust tijd is er niet tussen de verschillende treinritten waar winst te behalen is.  Maar goed dat heb ik je eerder ook al proberen uit te leggen maar je blijft verschrikkelijk eigenwijs en neemt niets aan van anderen. Ook al heb jezelf een verouderde blik op alles wat er bij de NS gebeurt en geen enkele ervaring hoe een en ander werkt bij de NS.

De NS heeft al zijn best gedaan om het aantal medewerkers flink te verminderen en dat kunnen vele reizigers dagelijks ervaren. Dat is echt een groot succes zou ik zeggen als we zien hoe het OV er aan toe is op dit moment vergeleken met 5 jaar geleden en Tamzin wil nog minder medewerkers.

Straks hebben we ATO en zitten er geen medewerkers meer op de trein, trein valt stil in het weiland en reizigers moeten uren wachten to ze bevrijd zijn uit de trein, dat is Tamzin zijn toekomst voor het OV.

Reageer