Ik wil graag reizen met een kickbikestep(zo groot als een fietst) vanaf station Breukelen naar Rhenen is dit mogelijk?
Formeel mag het niet omdat het geen fiets is, maar met echt dezelfde afmetingen daarbinnen zal het geen probleem opleveren op dit stuk. U heeft wel een fietskaartje nodig en die moet u vooraf kopen. Bedenk dat uw vervoermiddel zich tijdens de spits niet in de trein mag bevinden, dus zorg ervoor dat u voor de spits in Rhenen bent. U kunt gelijkvloers in- en uitstappen.
Sorry voor de late reactie, maar toen ik in 2017 mijn Kickbike G4 Sport kocht, heb ik deze vanuit Amsterdam mee naar Eindhoven genomen. De hoofdconductrice was erg geïnteresseerd, en wist niet direct of een fietskaartje nodig was. Ik had er voor de zekerheid wel één gekocht, maar na navraag door haar bij het hoofdkantoor bleek dat achteraf niet nodig: geen fiets, dus geen fietskaartje.
Uiteraard blijven de dimensies van een Kickbike groot genoeg dat het niet makkelijk weg te stoppen is, dus ik zat op het balkon:
Ik ben benieuwd of deze kickbike onder de nieuwe fietsregels mee mag met de trein en zoja of er een fietskaartje nodig is.
Hi vanroon! Welkom bij de NS Community.
In de voorwaarden lees je het volgende: “Andere dan de in artikel 5.4 genoemde vervoermiddelen mag u niet meenemen, tenzij u daarvoor van NS een ontheffing heeft gekregen of tenzij deze meegenomen worden als Handbagage en deze binnen de voor Handbagage gestelde beperkingen vallen en geen verbrandingsmotor hebben.” In artikel 5.4 wordt ingegaan op opgevouwen vouwfietsen, reguliere fietsen en (aangepaste) fietsen als hulpmiddel voor reizigers met een beperking.
Een e-step of kickbike valt dan ook niet onder deze voorwaarden, maar de voor Handbagage gestelde beperkingen. Dit vind je onder artikel 5.5: “U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt". Ook kan de toegang geweigerd worden of je verzocht worden om de trein te verlaten (indien jouw handbagage hoger, breder of dieper is dan 85 centimeter).
Perfecte reactie.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.