Het mondkapje, wat wel en wat niet. | NS Community

Het mondkapje, wat wel en wat niet.


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic is puur bedoeld om te informeren. Persoonlijke meningen wel of niet een mondkapje etc graag niet plaatsen om het overzichtelijk te houden. Concrete vragen zijn welkom over het mondkapje zelf.

De mondkapverplichting, wat wordt er van reizigers verwacht:

Het kabinet heeft aangegeven dat sinds 1 juni er een verplichting geldt in al het openbaar vervoer dat iedereen een mondkapje moet dragen. Een mondkapje mag niet-medisch zijn en men mag ze zelf maken.

Een mondkapje voldoet als deze over de neus en mond gedragen kan worden, goed afsluit en met elastieken om de oren zit. Vastzetten via het hoofd is ook een optie.

Edit 1 december 2020:

Vanaf 1 december vervalt het dringende advies en komt er via de tijdelijke Coronawet een mondkapverplichting op zowel het station als op het perron en in de winkels op het station. Iedereen is dus verplicht een mondkapje op de juiste wijze te dragen op het gehele station.

Medische uitzonderingen: 

Iedereen in de trein is vanaf 13 jaar en ouder verplicht een mondkapje te dragen. Mocht dit om medische redenen (uitzonderingen staan vermeldt op de site van de Rijksoverheid) niet kunnen door bv verminking aan het gezicht, dan kan men gebruik maken van een gelaatsscherm. Het gelaatsscherm zit voor het gelaat, dus ogen, neus en mond. De Higimask is geen gelaatsscherm en dus niet toegestaan. Als u een beroep doet op deze uitzondering, zal u het ook aannemelijk moeten maken. 

Een medische uitzondering betekend dus niet dat er geen beschermingsmiddel gedragen hoeft te worden. 

 

Vervallen: <Het mondkapje voor instappen al opzetten. Ook als je door de trein een zitplaats zoekt, moet je hem al op hebben. Op het perron is het een advies.>

De hele rit dient het mondkapje correct gedragen te worden. Voor 1 reis maak je gebruik van 1 mondkapje, dus voor een heen- en terugreis heb je er 2 nodig.

Edit 11-06-20: Tijdens de rit is het niet verboden wat te eten en te drinken. Gelieve voor of na de rit pas veel te eten en niet rijdens de reis, aangezien het mondkapje dan weinig nut heeft, is dit veranderd. Als je het mondkapje even los wil hebben om een slok te nemen, doe dat via het elastiek. 

Kom niet aan het kapje zelf, dan moet je weer je handen ontsmetten.

Vervallen: <Af en toe wat eten is geen probleem, maar hele maaltijden eten is niet de bedoeling.>

 

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

Uitbreiding vanaf 1 december 2020 geldt de verplichting voor NS-personeel ook op de stations, perrons en winkels.

Helaas kan ik nog niet verwijzen naar een officieel schrijven over deze uitzondering wat betreft gelaatsschermen. Ik hoop dat wel te kunnen gaan doen.


83 reacties

Robert B schreef:

Ik weet zo gauw even niet waar ik het anders kwijt moet, maar zag zojuist dit voorbij komen op Facebook.

http://www.facebook.com/floor.******/videos/3404****etc

We waren er niet bij, maar tranen op tweede kerstdag……..

etc.

Filmpje is ook te zien op Youtube. https://youtu.be/2-DDzxezBQo

Op die vraag heb ik verwezen naar dit topic. Een ander forumlid had daarvoor een ander goed alternatief gegeven. Dat het bij het verplaatsen iets niet goed is gegaan is niet handig. Maar zoals je ziet is hierbij de essentie van de reactie weer terug. :sunglasses:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe,

Dat verhaal is niet terug te vinden op het forum.

De berichten zijn verdwenen en staan ook niet in dit topic. Voor de meelezers. Het is vrij simpel. @Robert B plaatst een reactie. Slechts een aantal leden reageert op zijn bericht. Een ander forumlid begint over een discussie en schrijft: ”Gooi er voortaan een quote in...”. Deze opmerking was trouwens niet richting Robert. Dat is misschien wel het probleem met media en internet @Loes :wink:

 

Daarnaast is het, in dit geval, niet wenselijk om dan nog te reageren op een bericht dat niet meer voorhanden is op het forum. 


Correctie: is niet meer terug te vinden. Ik had het item eerder wel gezien. Daarbij reageerde ik op @Robert B 

@MoDe,

Dat verhaal is niet terug te vinden op het forum.

De berichten zijn verdwenen en staan ook niet in dit topic. Voor de meelezers. Het is vrij simpel. @Robert B plaatst een reactie. Slechts een aantal leden reageert op zijn bericht. Een ander forumlid begint over een discussie en schrijft: ”Gooi er voortaan een quote in...”. Deze opmerking was trouwens niet richting Robert. Dat is misschien wel het probleem met media en internet @Loes :wink:

 

Daarnaast is het, in dit geval, niet wenselijk om dan nog te reageren op een bericht dat niet meer voorhanden is op het forum. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank @Rizana NS (verplaatsen reactie)

Zoals iemand al zei had ik er beter een gerelateerde quote van moeten maken, over iets met kerst of nieuwjaar en zo, of qua suffe boetes uitdelen.

Vandaag er min of meer achter gekomen dat het blinde PTSS meisje een media poppetje lijkt te zijn uit de Engel groepering.

I rest my case dus, en ben ineens niet meer zo verdrietig over haar verhaal. Gisteren greep het me enorm aan in ieder geval!

Het leek zo echt… en misschien is dat ook wel zo. Geen UvB maar die €95 dus,


Als ik het goed begrepen had, had ze ook geen vervoersbewijs want haar OV had ze laten vallen bij haar ouders samen met ID? Ik vond het een vreemd verhaal.

.

Verplaatsen van de reactie is waarschijnlijk niet goed gegaan... :rolling_eyes:

 

Badge +3

1 reiziger getroffen die zich beriep op medische uitzondering, maar het aannemelijk maken of mij respecteren in mijn functie als toezichthouder en/of handhaver, dat deed ie niet.

Bij de 1 zou iedereen al klaar moeten zijn @Loes 

Kapjes opzetten uit respect telt niet! (mijn mening)

Wat ‘ie deed geen idee, Was ik er maar bij, of juist niet.

Daar zit het probleem met media en internet. Een verhaal heeft altijd 2 kanten. Nu blijkt het dus ook ineens in een heel ander daglicht te staan en daar heb ik weinig goede woorden voor over. 

Ik blijf van mening dat reizigers, die echt geen mondkapje kunnen dragen, alternatieven zoeken en ons ook het probleem netjes voorleggen. Iedereen die zijn of haar hakken in het zand zet, dat doe je niet zomaar. Sinds de harde lockdown 1 reiziger getroffen die zich beriep op medische uitzondering, maar het aannemelijk maken of mij respecteren in mijn functie als toezichthouder en/of handhaver, dat deed ie niet.

Badge +3

Dank @Rizana NS (verplaatsen reactie)

Zoals iemand al zei had ik er beter een gerelateerde quote van moeten maken, over iets met kerst of nieuwjaar en zo, of qua suffe boetes uitdelen.

Vandaag er min of meer achter gekomen dat het blinde PTSS meisje een media poppetje lijkt te zijn uit de Engel groepering.

I rest my case dus, en ben ineens niet meer zo verdrietig over haar verhaal. Gisteren greep het me enorm aan in ieder geval!

Het leek zo echt… en misschien is dat ook wel zo. Geen UvB maar die €95 dus,

Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +3

 

Perron maakt deel van een station en op een station is een mondkapje verplicht.

 

 

En dat heeft dus geen enkele zin in de openlucht en zeker als je medereizigers meters van je afstaan!

Abonnement stopgezet!

Ik sponsor geen wanbeleid!


NS heeft die regel niet bedacht maar de overheid. Ga je nu ook emigreren?

Overigens heeft die regel wel degelijk nut, zolang men de 1,5 m niet wenst te respecteren.

Reputatie 5

 

Perron maakt deel van een station en op een station is een mondkapje verplicht.

 

 

En dat heeft dus geen enkele zin in de openlucht en zeker als je medereizigers meters van je afstaan!

Abonnement stopgezet!

Ik sponsor geen wanbeleid!

Reputatie 7
Badge +3

 

Alles wat tot het station behoort, geldt de mondkapplicht, dus ook in de open lucht op de perrons. Onderdoorgangen die gerekend worden tot het station doen daar ook in mee.

Dus ook in de openlucht,maar dat is toch geen binnenruimte?


Perron maakt deel van een station en op een station is een mondkapje verplicht.

Reputatie 5

 

Alles wat tot het station behoort, geldt de mondkapplicht, dus ook in de open lucht op de perrons. Onderdoorgangen die gerekend worden tot het station doen daar ook in mee.

Dus ook in de openlucht,maar dat is toch geen binnenruimte?

Die stickers op het perron waren er geplaatst voor de periode van na 1 juni. Ga hier ook maar eens meer aandacht voor vragen idd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanavond dienst, zal ook eens opletten. Ik vind Breda een mooi voorbeeld, bij binnenkomst kun je niet om de grote mondkapsticker heen op de schuifdeuren. Als ik dit dan vergelijk met Maastricht, waar ik niets aangegeven zie staan, is er nog wel wat te winnen op dat gebied.


Ik ben gisteren voor de 2e keer sinds begin maart een klein stukje met de trein geweest en zowel op kleine stations als stationshal en de perrons van Utrecht Centraal geen duidelijke aanduiding gezien met mondkapjesplicht en rookverbod. Er werd ook nergens gehandhaafd. Een tegel met mondkapje op perron maakt mij niet duidelijk dat ik op het perron een mondkapje op moet. Zeker als die tegel aan bij de in/uitstapkanten van perron liggen.

 

@Loes,

Wie moeten we nu geloven @Loes :rolling_eyes:

Het valt me op dat een aantal vaste leden weinig van zich laat horen als @Erryt NS aangeeft dat medische uitzonderingen wel toegestaan zijn. Wat staat er toch in die ‘geheime’ handelingsperspectieven? 

 

@NS Community

Kunnen jullie even aangeven hor het nu zit? Zou jammer zijn als de informatie het op het forum voor verwarring zou zorgen. :joy:

 

Ik heb vanavond dienst, zal ook eens opletten. Ik vind Breda een mooi voorbeeld, bij binnenkomst kun je niet om de grote mondkapsticker heen op de schuifdeuren. Als ik dit dan vergelijk met Maastricht, waar ik niets aangegeven zie staan, is er nog wel wat te winnen op dat gebied.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou meer bekendheid/attendering in de vorm van omroep berichten en posters juist een pré vinden. Zag gisteren nog veel mensen zonder mondkapje en mensen roken op het perron. Maar hoe kun je iemand wijzen op dat iets niet mag als dat niet duidelijk staat aangegeven? 

Reputatie 2

Ik heb na 1 december een week lang de omroeper horen zeggen dat het mondkapje verplicht is in station en perron, nu hoor je dat bericht al niet meer. 

Ik zie zelf de toegevoegde waarde ook niet. Ik denk dat iedereen die het nu nog niet begrepen heeft of om wat voor reden dan ook zich niet aan de mondkapjesplicht houdt, je ook met al die extra omroepberichten niet gaat bereiken.

Die toegevoegde waarde is er wel, als ik iemand vraag om op het perron volgens de regels een mondkapje te dragen krijg ik 9 van de 10 keer een grote bek van waar ik me mee bemoei en of ik van de politie ben, als het regelmatig omgeroepen wordt, bijv ieder kwartier kan ik op z'n minst die persoon wijzen op het omroepbericht

Ik heb na 1 december een week lang de omroeper horen zeggen dat het mondkapje verplicht is in station en perron, nu hoor je dat bericht al niet meer. 

Ik zie zelf de toegevoegde waarde ook niet. Ik denk dat iedereen die het nu nog niet begrepen heeft of om wat voor reden dan ook zich niet aan de mondkapjesplicht houdt, je ook met al die extra omroepberichten niet gaat bereiken.

Reputatie 2

Bedankt loes voor dit duidelijke verhaal. Maar mijn vraag is waarom de ns zo weinig bekendheid geeft aan de nieuwe en oude regels. Ik heb na 1 december een week lang de omroeper horen zeggen dat het mondkapje verplicht is in station en perron, nu hoor je dat bericht al niet meer. Waarom begint de ns geen campagne met daarin uitleg wat de regels zijn? 

 

Wie moeten we nu geloven @Loes :rolling_eyes:

Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt.

 

In de trein waar ik nu mee reis stonden een aantal mensen en kon hooguit 1,5cm gehouden worden


Waren er dan helemaal geen zitplekken meer in die trein of kozen deze reizigers er zelf voor om te blijven staan.  Want elke zitplek mag gebruikt worden op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt.

 

In de trein waar ik nu mee reis stonden een aantal mensen en kon hooguit 1,5cm gehouden worden

Dat was dan ook 5 maanden geleden, hè? :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt.

 

In de trein waar ik nu mee reis stonden een aantal mensen en kon hooguit 1,5cm gehouden worden


Dat is toch ook een keuze van de reizigers.

Reageer