Het mondkapje, wat wel en wat niet.



Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 4

Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt.

 

In de trein waar ik nu mee reis stonden een aantal mensen en kon hooguit 1,5cm gehouden worden

Reputatie 7
Badge +3

Nooit gehoord van voortschrijdend inzicht?

Reputatie 6

Zo jammer weer. Met het begin van je betoog ben ik het helemaal eens. De onduidelijkheid, de inconsequenties, enz. Dat je als partners afstand van elkaar moet houden, tenzij je samenwoont, maar wel naar de hoeren mag. Daar mag je natuurlijk terecht kritiek op hebben.

Maar dan “Het is een vooropgezet plan". Daar geloof ik dus niet in, en door dit soort reacties worden mensen die al dan niet terechte kritiek hebben, gelijk weer als complotdenker neergezet en is een normale discussie niet meer mogelijk :frowning2:

Je mag het niet eens zijn met mijn gedachten over een vooropgezet plan maar waarom wordt er als er aanvullende informatie is dit niet duidelijk openbaar gemaakt? Waarom is het eerste pictogram over covid verdwenen. Waarom moet je als burger elke publicatie van de overheid vastleggen om het vreemde gedrag vast te leggen. Ik heb zoveel jaar in de reclamewereld gezeten dat ik wel weet hoe je mensen met beeld en teksten moet manipuleren. De eerste poster over 1,5 m afstand houden heb ik ook op wayback machinezo snel niet meer kunnen vinden. (de poster met 2 personen met het gezicht naar elkaar toe met een druppelpatroon van de verspreiding)  De onderstaande is volgens mij maar een paar uur online geweest toen het als advies werd gegeven. 1 of 2 x is toeval, vaker is opzet!

 

 

Zo jammer weer. Met het begin van je betoog ben ik het helemaal eens. De onduidelijkheid, de inconsequenties, enz. Dat je als partners afstand van elkaar moet houden, tenzij je samenwoont, maar wel naar de hoeren mag. Daar mag je natuurlijk terecht kritiek op hebben.

Maar dan “Het is een vooropgezet plan". Daar geloof ik dus niet in, en door dit soort reacties worden mensen die al dan niet terechte kritiek hebben, gelijk weer als complotdenker neergezet en is een normale discussie niet meer mogelijk :frowning2:

Ik denk dat er t.o.v. maart-april bewust een aantal dingen zijn open gehouden waarbij het risico op besmetting vrij klein is (bijvoorbeeld ook de kappers, naast de zaken die jij noemt). Indien je alles op slot gooit gaat er al gauw een illegaal circuit staan wat waarschijnlijk nog veel erger is. (die zijn er nu ook wel maar dan denk ik een veelvoud daarvan). Laten we met zijn allen hopen dat het vaccin zijn werk gaat doen in de komende maanden cq het komende jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Als er al een “vooropgezet plan” zou zijn dan moeten er zo onwaarschijnlijk veel mensen deel uitmaken van het complot dat het nooit is stil te houden. Er is vooralsnog geen enkel bewijs voor welk “vooropgezet plan” dan ook.

Zoals met heel veel dingen in het leven is de eenvoudigste verklaring vaak de beste: er wordt maar wat gekakeld door mensen (politici) zonder veel kennis van zaken. Daardoor moeten er steeds aanpassingen en bijstellingen volgen. Daar komt dan ook nog een keer bij dat wetenschappelijke inzichten continu wijzigen naarmate meer bekend is over het coronavirus. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo jammer weer. Met het begin van je betoog ben ik het helemaal eens. De onduidelijkheid, de inconsequenties, enz. Dat je als partners afstand van elkaar moet houden, tenzij je samenwoont, maar wel naar de hoeren mag. Daar mag je natuurlijk terecht kritiek op hebben.

Maar dan “Het is een vooropgezet plan". Daar geloof ik dus niet in, en door dit soort reacties worden mensen die al dan niet terechte kritiek hebben, gelijk weer als complotdenker neergezet en is een normale discussie niet meer mogelijk :frowning2:

Reputatie 6

Als je dit soort uitzonderingen toelaat dan is het hek helemaal van de dam. Iedereen gaat dat dan op zijn eigen manier opvolgen en dan krijg je chaos. Moeten we niet willen.

IK snap je opmerking niet, vanaf het eerste begin is de regering toch al bezig alles onduidelijk te houden, of het om de gebruikte cijferbrij gaat of om onlogische maatregelen. Niet medische mondkapjes…. Je mag sportmondkapjes gebruiken, daar zitten ventielen in, die kapjes filteren hoogstens de ingeademde lucht enigszins, maar niet de uitgeademde lucht. Zijn volledig legaal te gebruiken. Een omgeknoopte bandana mag niet, knoop je hem niet om maar doe je er een stukje elastiek aan om hem op z'n plaats te houden mag het wel…. 
Dus wat jij chaos noemt is geen chaos. Het is een vooropgezet plan. 
Als er geen politici zijn die regeringsmaatregelen bestrijden verstommen de protesten...Als je genoeg onzekerheid en onduidelijkheid creeert bloeden protesten dood omdat men niet meer weet waartegen te protesteren (er zijn toch waar nodig uitzonderingen) en kan een regering weer een stap je verder gaan met de maatregelen….
Een zeer beangstigend vooruitzicht…..

Reputatie 7
Badge

Als je dit soort uitzonderingen toelaat dan is het hek helemaal van de dam. Iedereen gaat dat dan op zijn eigen manier opvolgen en dan krijg je chaos. Moeten we niet willen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het ook. Gisteravond rond 22.00 stond ik op zo'n verlaten perron om van mijn werk naar huis te gaan en vroeg me even af wat een mondkapje hier nou toe zou voegen ter bescherming voor anderen. Niets. Maar de regel is gewoon heel algemeen gesteld. Voor de zwart-wit duidelijkheid neem ik aan.

Zag gistermiddag ook meerdere mensen zonder kapje op de perrons in Breda. Die doen het pas op als ze instappen. Niemand zei er iets van. En zo zal het vaak gaan denk ik.


Door te kunnen beroepen op uitzonderingen verwacht ik dat er minder mensen een mondkapje in de trein zullen dragen dan voor 1 december.

 

Er is ons gevraagd dit ook in de treinen om te roepen. Zelf pas komend weekend weer actief, dan kan ik het zelf zien.

Reputatie 7

Dat is het ook. Gisteravond rond 22.00 stond ik op zo'n verlaten perron om van mijn werk naar huis te gaan en vroeg me even af wat een mondkapje hier nou toe zou voegen ter bescherming voor anderen. Niets. Maar de regel is gewoon heel algemeen gesteld. Voor de zwart-wit duidelijkheid neem ik aan.

Zag gistermiddag ook meerdere mensen zonder kapje op de perrons in Breda. Die doen het pas op als ze instappen. Niemand zei er iets van. En zo zal het vaak gaan denk ik.

Reputatie 5

 

En moet je nu ook op een station als Gilze-Rijen (compleet in de buitenlucht) volgens de tijdelijke coronawet verplicht een kapje op? 

 

Voor Gesetz-ist-Gesetz figuren zijn zulke regels natuurlijk fantastisch, maar feitelijk is het natuurlijk absurd om op een verlaten, windering perron met zo’n ding op te moeten lopen. Door er op deze manier mee om te gaan vergroot je denk ik nou niet bepaald het draagvlak voor deze maatregel. Bij mij iig niet.

Reputatie 7
Badge +3

En de spatschermuitzondering/verplichting vind ik nog nergens terug overigens.

Door een spatscherm te dragen geef je in ieder geval aan dat je mee wilt werken om ‘samen corona te bestrijden’.

En ‘waarschijnlijk zal er dan ook niet om een (medische, kan ov personeel niets mee en mag ook niets persoonlijks in staan over je aandoening) verklaring gevraagd worden.

Dat staat gewoon ergens in de publicaties van RIVM of Rijksoverheid.

En https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/files/uitzonderingskaart-mondkapjes.pdf natuurlijk.

Iemand in een IC Amsterdam - Maastricht klaagde al over iemand die friet zat te eten en de geur dwars door haar mondkapje kwam. Hey NS, staat de ventilatie wel aan?


tja die friet kan echt niet…..

een hapje of een slokje, maar geen maaltijden.

Badge +3

En de spatschermuitzondering/verplichting vind ik nog nergens terug overigens.

Door een spatscherm te dragen geef je in ieder geval aan dat je mee wilt werken om ‘samen corona te bestrijden’.

En ‘waarschijnlijk zal er dan ook niet om een (medische, kan ov personeel niets mee en mag ook niets persoonlijks in staan over je aandoening) verklaring gevraagd worden.

Dat staat gewoon ergens in de publicaties van RIVM of Rijksoverheid.

En https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/files/uitzonderingskaart-mondkapjes.pdf natuurlijk.

Iemand in een IC Amsterdam - Maastricht klaagde al over iemand die friet zat te eten en de geur dwars door haar mondkapje kwam. Hey NS, staat de ventilatie wel aan?

Badge +3

Beetje off-topic en achterhaald sinds gisteren (uitzonderingen en vrijbriefjes zijn gewoon toegestaan nu) maar toch nog even deze:

https://twitter.com/DatDenkIkNiet/status/1333908904460300290

@NS_online het is dat jullie helaas niet één conducteur op alle treinen tegelijk konden zetten, maar als dat wel kon mag deze de eerste zijn die in alle treinen deze wijze woorden mag omroepen (het liefst nog met dat accentje)

Zoals met alles valt en staat het door de controle vanuit de conducteurs. Elders op dit forum valt te lezen dat er door de conducteurs nauwelijks nog wordt gecontroleerd. (Een enkele conducteur voert nog wel controles maar uit, maar dit is echt een druppel op de withete plaat). Dus ik zie hier voor wat betreft NS weinig van terecht komen. Gisteren in de trein naar huis al weer diverse jongelui zonder mondkapje gespot. Vanmorgen bij mijn supermarkt stond er gewoon een medewerker buiten die gelijk tegen iemand zei; Wilt u svp uw mondkapje op doen anders kan u niet naar binnen. Ik snap best dat dit bij een station en bij een trein niet gaat, maar ik vind de verschillen tussen NS en de rest van Nederland wel heel erg groot ten nadele van NS.

De HC's hebben vaak wel door aan de reactie van de reiziger of die misbruik maakt. Als ik het zie gebeuren, geef ik aan hoe ik het wil hebben en als men zich daar niet aan houdt, kan ik daar dus actie op ondernemen. We blijven uitgaan van de medewerking van de reizigers.

Alles wat tot het station behoort, geldt de mondkapplicht, dus ook in de open lucht op de perrons. Onderdoorgangen die gerekend worden tot het station doen daar ook in mee.

Reputatie 7

@MoDe

Nee, dat wordt niet geaccepteerd. Net zoals 2 uur met een flesje drinken doen. Dropje pakken en de mondkap moet direct weer op.

Is er enige controle hierop? Of gaan we er vanuit dat de meesten zich er wel aan zullen houden? 

Verder: is een station met open onderdoorgang een publieke binnenruimte waar in die onderdoorgang dus de mondkapjesplicht geldt? Ik neem als voorbeeld Tilburg, waar je zonder poortjes of deuren te hoeven passeren van het centrum naar de andere kant van het station loopt.

En moet je nu ook op een station als Gilze-Rijen (compleet in de buitenlucht) volgens de tijdelijke coronawet verplicht een kapje op? 

 

@MoDe 

Nee, dat wordt niet geaccepteerd. Net zoals 2 uur met een flesje drinken doen. Dropje pakken en de mondkap moet direct weer op.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog steeds toegestaan wat te eten en te drinken, maar het moet wel beperkt blijven. Dus hele maaltijden niet mee de trein in. 


Dus mensen kunnen nog steeds 2 uur lang met een zak drop doen, om geen mondkapje op te hoeven.

Eten mag volgens de site van NS nog gewoon ;)


En de spatschermuitzondering/verplichting vind ik nog nergens terug overigens.

Het is nog steeds toegestaan wat te eten en te drinken, maar het moet wel beperkt blijven. Dus hele maaltijden niet mee de trein in. 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Mag je nu wel of niet eten in de trein per 1 december?

Ik ben blij te lezen dat men als men geen mondkapje op kan zetten in ieder geval een gelaatsscherm op moet hebben.

@mrfreeze 

Klopt, 13 jaar, ik zat ff in mijn hoofd met een bekeuring ervoor, daar staat in dat de persoon ouder is dan 12. Verbeter het direct. Dank je.

Reputatie 7
Badge +3

Top! Ik dacht alleen dat het pas vanaf 13 verplicht was?

Reageer