Hoe kunnen we de reizigers motiveren om hun eigen rommel op te ruimen?

  • 9 January 2024
  • 16 reacties
  • 263 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hoe kunnen we medereizigers motiveren om hun eigen rommel op te ruimen? 

Kan dit in de communicatie? Reizigers denken niet na over de rommel die ze bij andere reizigers opzadelen. Te vaak zie je platgetrapte etensresten op de vloer , en erger nog op de zitting en of lege etensbakjes en drinkflessen niet meegenomen. Hoe maak je de reizigers verantwoordelijk voor hun eigen gedrag? En de rommel die ze maken zelf verantwoordelijk zijn m die te opruimen.


16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vuil trekt helaas nog altijd vuil aan. De NS-treinen zijn helaas sowieso van buiten maar vaak ook van binnen zeer ernstig vervuild. Mensen die in zo'n trein stappen zijn eerder geneigd om dan iets op de grond te gooien en/of niet op te ruimen omdat het toch al vuil is. Voorheen deden wij als Nederland nog wel eens lacherig naar het OV van onze zuiderburen. Gisteren in België geweest, de treinen daar zijn zeer proper. Ik moet helaas ook erkennen dat de gemiddelde Belg ook wat beter opgevoed is dan de gemiddelde Nederlander volgens mij. In België hoef je je ook niet door allerlei reclame-uitingen van NS worstelen om het volgende station te kunnen zien. Men heeft daar gewoon een goede lichtkrant voor. Enige voorbeelden.

 

Reputatie 7
Badge +1

En nog de volgende foto's van het materieel.

 

 

 

Reputatie 7

@Henkpeetersen De binnenkant en zeker ook de buitenkant is zo te zien erg proper inderdaad. Maar heb je weleens in het boemeltje tuusen Roosendaal en Antwerpen gezeten? De netheid binnen valt mee, de buitenkant niet (vuil en vrijwel altijd onder de graffiti).

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen De binnenkant en zeker ook de buitenkant is zo te zien erg proper inderdaad. Maar heb je weleens in het boemeltje tuusen Roosendaal en Antwerpen gezeten? De netheid binnen valt mee, de buitenkant niet (vuil en vrijwel altijd onder de graffiti).

Ja maar dat is maar één trein he. Ik heb gisteren Antwerpen-Lommel v.v gedaan en op meerdere treinen gezeten en ook op Antwerpen vooral naar het uiterlijk van de treinen gekeken. Op graffiti na (en dat is zoals we weten zeer moeilijk te verwijderen) zijn de treinen  van de buitenkant gewoon netjes. De vloer op de foto's hierboven is volgens mij ook van ander materiaal dan die in de NS-treinen. Deze vloer lijkt mij zeer gemakkelijk te reinigen.   

Reputatie 7
Badge +3

Vervuiling is overal een probleem, niet alleen in de trein. In mijn woonplaats wordt naar de afvalreiniging gewezen dat die de troep moeten opruimen, maar het zijn de bewoners die voor vervuiling zorgen. Het is een kwestie van (fout) gedrag.

Reputatie 7
Badge +2

@Henkpeetersen

De vloer op de foto's hierboven is volgens mij ook van ander materiaal dan die in de NS-treinen. Deze vloer lijkt mij zeer gemakkelijk te reinigen.   

Ook bij makkelijk te reinigen materialen krijgt NS het voor elkaar ze smerig te laten worden. ICMm ging er in de loop der tijd bijvoorbeeld alleen maar slechter uit zien nadat er een zogezegd beter te reinigen bekleding op de stoelen kwam.

De NS treinen zijn ondertussen compleet van glad plastic van binnen, maar toch smeriger dan in de rest van Europa waar ze gewoon vloerbedekking en stoffen bekleding hebben in de trein. En ja, daar liggen ook wel eens kruimels als iemand wat onderweg gegeten heeft. Door langere afstanden komt dat nog vaker voor ook. Maar geen ingedroogde plakkerige vloeren of stofnesten onder de stoelen.

Dat zegt ook iets over de reiniging, want stof laten reizigers niet slingeren. En waarom weet de SBB z'n treinen wel wit te houden van buiten, terwijl bij NS zelfs het minder besmettelijke donkerblauw grijs wordt.

Reputatie 7

De NS treinen zijn ondertussen compleet van glad plastic van binnen, maar toch smeriger dan in de rest van Europa waar ze gewoon vloerbedekking en stoffen bekleding hebben in de trein. En ja, daar liggen ook wel eens kruimels als iemand wat onderweg gegeten heeft. Door langere afstanden komt dat nog vaker voor ook. Maar geen ingedroogde plakkerige vloeren of stofnesten onder de stoelen.

Ja, dat vraag ik me al jaren af. Ben bijvoorbeeld meerdere keren met intercity's in het VK gereisd, daar lag goeduitziende vloerbedekking, de stoelen waren keurig en de ramen schoon. Is daar meer tijd om alles grondig te reinigen, zijn de mensen netter of…..  ik had zelf als een mogelijke verklaring voor de netheid bedacht dat die intercity's echt voor de lange-afstand zijn (ze stoppen weinig tussendoor als je het afzet tegen de afstand), terwijl bij ons de intercity's in 90% van de gevallen om de 10 of 15 minuten alweer stoppen en zodoende meer als metro fungeren waardoor hele volksstammen continu in- en uitstappen. En op het eindpunt keren ze al snel weer en stappen mensen snel weer in. In het VK blijft de gemiddelde IC-trein veel langer leeg staan op het eindpunt. Verder denk ik dat het gemiddelde publiek in de Britse lange-afstandstrein toch heel anders is dan wat je bij ons in de gemiddelde (stop)”intercity” ziet. 

Veel IC's in Nederland zijn in feite inderdaad sneltreinen. In Belgié stoppen IC's overigens nog vele malen vaker. Maar ook daar ligt volgens mij soms vloerbedekking.

Zelfs de Parijse voorstadstreinen zien er over het algemeen prima uit en ik maak me echt geen illusies over het publiek daar. Ja, het zijn regelmatig treinen die in Nederland allang gesloopt zouden zijn, maar ze zijn schoon. Overigens rijden daar RER-treinen (kruising tussen metro en sprinter) als dubbeldekker. Idee voor de NS?

Het is niet de eerste keer dat ik dit zeg, maar de NS is gewoon niet goed bezig. De gemiddelde regionale vervoerder snapt het beter. 

Nieuwe treinen zijn keer op keer weer een teleurstelling. Qua uiterlijk prachtig, qua functionaliteit niet.

  • De SNCF Z 2250 is 112 meter lang en heeft een capaciteit van 1152 zitplaatsen (exclusief klapstoelen).
  • Een SNG-3 is 59 meter lang en heeft een capaciteit van 148 zitplaatsen (inclusief klapstoelen)

Hoezo is het onbetaalbaar iedere reiziger een zitplaats te bieden? Bestelt de NS niet gewoon de verkeerde treinen?

Reputatie 7
Badge +2

Het publiek kan inderdaad haast niet het probleem zijn. Dezelfde afspiegeling van de samenleving gebruikt ook de regionale treinen en die zijn aan de binnenzijde toch echt schoner.

Aan de buitenkant niet persé, zo zijn de ramen op de Valleilijn momenteel ook niet echt doorzichtig meer.

Reputatie 7
Badge +1

Het publiek kan inderdaad haast niet het probleem zijn. Dezelfde afspiegeling van de samenleving gebruikt ook de regionale treinen en die zijn aan de binnenzijde toch echt schoner.

Aan de buitenkant niet persé, zo zijn de ramen op de Valleilijn momenteel ook niet echt doorzichtig meer.

Ik zou dat niet zo één twee drie durven te zeggen. De regionale vervoerders zitten vaak in de uithoeken van Nederland en ik heb het gevoel dat het daar toch wat gemoedelijker er aan toe gaat. Ik was echt een groot fan van de trein maar ik ben het plezier in reizen met de NS inmiddels wel kwijt. Ik vind de service echt beneden peil en met klachten wordt echt helemaal niets gedaan volgens mij. Als je op X kijkt zie je ook dagelijks meldingen van mensen binnenkomen die hetzelfde probleem ook al een aantal maanden eerder hebben gemeld. In de randstad is het reizen met de trein momenteel niet leuk en het is wat mij betreft wachten op de dag dat het echt een keer helemaal fout gaat.

Hoe je reizigers kan motiveren om hun eigen troep op te ruimen? Niet. 

De viezigheid is deels ook veroorzaakt door NS zelf. Zou jij geneigd zijn om je troep op te ruimen als de treinen zelf al vies zijn en vol troep zit? 1 prulletje meer of minder maakt geen verschil is de denkwijze dan. Daarnaast zijn reizigers minder snel geneigd zich netjes te gedragen als zij problemen ervaren met een dienst. Zoals NS heeft met te korte treinen in spitsuren, uitvallers, hoge ticket-prijzen, vertragingen en soms onbeschoft personeel/reizigers. 

Reputatie 5

Toen ik in Nederland kwam wonen, waren de treinen nog gewoon goed. Comfortabel, niet al te vies, weinig vertragingen en treinen die lang genoeg zijn, en vriendelijke reizigers en personeel. Dat verwachtte ik eigenlijk ook, want Nederland is een welvarend land. De prijzen waren best hoog, maar daar kreeg je iets voor terug. Maar nu is alles veranderd: minder treinen, kortere treinen, stoelbekleding die niet zo comfortabel is, maar wel makkelijker te reinigen, mits er wordt gereinigd natuurlijk. En als ns zo doorgaat, dan wordt het kwaliteit van de Oekraïense/ Wit-Russische treinen. Alleen zijn ze veel duurder, en minder comfortabel, en rijden die wat vaker.

 

De regionale vervoerders zitten vaak in de uithoeken van Nederland en ik heb het gevoel dat het daar toch wat gemoedelijker er aan toe gaat. 

Gewoon een goedkope smoes die de FNV ook gebruikt om overbodige conducteurs op sprinters bij NS te rechtvaardigen. 

Reputatie 4

Hoe je reizigers kan motiveren om hun eigen troep op te ruimen? Niet. 

De viezigheid is deels ook veroorzaakt door NS zelf. Zou jij geneigd zijn om je troep op te ruimen als de treinen zelf al vies zijn en vol troep zit? 1 prulletje meer of minder maakt geen verschil is de denkwijze dan. Daarnaast zijn reizigers minder snel geneigd zich netjes te gedragen als zij problemen ervaren met een dienst. Zoals NS heeft met te korte treinen in spitsuren, uitvallers, hoge ticket-prijzen, vertragingen en soms onbeschoft personeel/reizigers. 

Er is geen enkel excuus om er maar een troep van te maken. Zelfs niet als je 5 jaar oud bent. Het is gewoon asociaal en onvolwassen gedrag.

Reputatie 7
Badge +1

Hoe je reizigers kan motiveren om hun eigen troep op te ruimen? Niet. 

De viezigheid is deels ook veroorzaakt door NS zelf. Zou jij geneigd zijn om je troep op te ruimen als de treinen zelf al vies zijn en vol troep zit? 1 prulletje meer of minder maakt geen verschil is de denkwijze dan. Daarnaast zijn reizigers minder snel geneigd zich netjes te gedragen als zij problemen ervaren met een dienst. Zoals NS heeft met te korte treinen in spitsuren, uitvallers, hoge ticket-prijzen, vertragingen en soms onbeschoft personeel/reizigers. 

Er is geen enkel excuus om er maar een troep van te maken. Zelfs niet als je 5 jaar oud bent. Het is gewoon asociaal en onvolwassen gedrag.

 

Allerlei studies hebben bewezen dat vuil, vuil aantrekt. Zie bijvoorbeeld

https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/vuil-trekt-vuil-aan

Badge +3

Allerlei studies hebben bewezen dat vuil, vuil aantrekt. Zie bijvoorbeeld

https://www.eoswetenschap.eu/psyche-brein/vuil-trekt-vuil-aan

Ja, dat is logisch want als er een heel bankstel op straat staat en ik nog een oude matras heb, waarom zou ik dan bij de gemeente betalen voor een sticker om hem op te kunnen laten halen? DIe kan dan mooi met dat bankstel mee. Grof vuil wordt hier niet opgehaald zonder sticker en online melding.

Reageer