De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
Ik irriteer me vooral aan mensen die gewoon hele gesprekken voeren in de stiltecoupe. Als je er dan iets van zegt, kijken ze je aan van: "lekker boeie, doe ik niets mee." Dan gewoon doorgaan met hun verhaal, dan niet op fluister toon. Iemand tips, begint namelijk heel vervelend te worden. Dit gebeurt bij mij nu op dagelijkse basis.
elders gaan zitten.Mijn ervaring is dat het in gewone coupees vaak stiller is dan in stiltecoupe
Volgens https://twitter.com/carlopietersma/status/1231594003956670466 was het niet stil in de coupé, eerder een natte boel denk ik

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.
Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.
Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.
Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben.
In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.
Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.
Zachte irriterende geluiden zijn verboden, harde "normale" geluiden niet. De een ergert zich aan niks terwijl de ander zich al ergert aan iemands ademhaling. De beste oplossing (voor anderen) vind ik een koptelefoon met actieve ruisonderdrukking. Muziekje erbij en je hoort verder helemaal niets meer :)
Ik stoor me aan geen enkel geluid. Maar alleen aan mensen in de stiltecoupé met opgeheven vingertjes, kan daar ook een verbod op komen? 😉
Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.
Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.
Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.
Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben.
In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.
Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf in Zuid-Duitsland gewoond en het verschil in geluidsniveau is echt wel merkbaar. De meeste RB's/RE's/IRE’s en Länderbahnen hebben daar geen stiltecoupés, maar in normale coupés is het geluidsniveau meestal aanzienlijk lager dan hier in Nederland.
Grote uitzonderingen hierop zijn op voetbalwedstrijddagen (vaak genoeg mensen gezien die aan de kratten bier zaten in de vroege ochtend), treinen richting evenementen/festivals, S-bahnen en het relatief hoge aantal vrijgezellenfeesten gezelschappen dat ik daar tegenkwam. Natuurlijk heb je daar ook de gebruikelijke aso's met een muziekbox, maar die heb je overal. Het verschil zit hem volgens mij vooral in mentaliteit en sociale normen. Ik heb daar bijvoorbeeld in tientallen overvolle treinen gezeten waar het rustiger was dan in een halflege hier.
En natuurlijk is de treinindeling in Nederland ook meestal gewoon ongelukkig. In plaats van stiltecoupés aan de uiteinden van een trein, heeft NS ze overal verspreid. Het toppunt van ongelukkigheid dat ik heb meegemaakt is een 2e klas stiltecoupé naast een gewone 1e klas. De tussendeur tussen de coupe’s was eruit, waardoor het geluid zijn vrije gang kon gaan..
Dat is geen feit maar jouw mening. Volgens mij zit het hem helemaal niet in de herrie op zich, maar in de irritatiefactor. Mensen in de stiltecoupé willen zich nergens aan ergeren. Gelijk hebben ze trouwens. Maar als ik me ooit erger dan is het toch echt aan die opgeheven vingertjes. Niet naar mij, maar naar degene die "herrie" maakt. Ik ben altijd muisstil want ik snap dat opeengepakte mensen zich snel aan elkaar ergeren. Ik snuit mijn neus bij voorkeur als de trein veel herrie maakt, er niemand in de buurt is of anders op het perron 🙂
Als ik met de trein reis, reis ik vaak alleen. En lange afstanden. Dan zit ik graag in de stiltecoupé.
Telefoon helemaal op stil.
Maar de laatste tijd is het schering en inslag dat de andere mensen gewoon doorgaan met hun conversatie of dat ze opeens een telefoongesprek gaan voeren.
Tegen sommige personen durf ik echt wel te zeggen dat ze in een stiltecoupé zitten, maar tegen andere ook weer niet.
Wat ook fijn is, is dat je op dat vroege tijdstip altijd nog in de stiltecoupé kunt gaan zitten. Iedereen die daar zit, heeft namelijk de bordjes gelezen en doet daarom zijn uiterste best om de stilte in deze ruimte te behouden. Zo kun je rustig nog even de krant lezen of een dutje doen.
:D:$:P
Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.
Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.
Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers ook geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.
Ik ben het niet met jou eens dat er bij de grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak is. Het zijn vaak incidentele reizigers die lak hebben aan de regels van stiltecoupé is mijn ervaring.
In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen.
De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is.
Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE.
Mee eens.
Nog een voorbeeld: vorige maand was ik in het VK. Die ochtendintercity's zo tussen 8.00 en 9.30 vanuit Kent richting Londen: muisstil. In de (helemaal volle) hele trein. Een bijzondere ervaring. Heeft ook met tarieven te maken, andere type reiziger. Zakenmensen ook met name. Geen studenten.
Op de een of andere manier is het in de gemiddelde Nederlandse trein altijd luidruchtiger. Mensen houden geen of weinig rekening met anderen. Veel druktemakers
In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen.
De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is.
Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE.
Een Duitse RE-trein is meer vergelijkbaar met een sprinter die af en toe een station overslaat, zoals bijvoorbeeld de sneltrein Zwolle - Enschede. Dat de halteafstanden in de Duitse IC soms groter zijn, is bij een lagere bevolkingsdichtheid niet zo raar.
Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé.
Uw stilte regime begint gevaarlijk dictatoriale trekjes te vertonen.
Het idee bij de invoering van de stiltecoupe was dat er een wat rustiger zone zou zijn voor mensen die wat willen lezen of wat werken. Ik denk niet hiet dat NS had voorzien dat er dan extremisten zouden komen die gingen eisen dat je daar een speld moet kunnen horen vallen. Ik denk ook niet dat NS er ook maar over piekert om uw interpretatie van de stiltecoupe te gaan implementeren.
Dit is echt erg wat is de mens toch diep gezakt tegenwoordig zeuren om het zeuren .daar heb ik nu last van .
Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.
Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.
Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.
Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.
De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
Amen. Aho.
Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé.
Ik ga toch maar even los nu. Want ik ben het spuug en spuugzat dat mensen de regels van de stiltecoupe negeren.
Als je op het balkon staat, en de bordjes leest met de huisregels erop (wat dus blijkbaar heel weinig mensen doen) dan staat er duidelijk dit: In de stilte coupe moet het echt stil zijn.
Dus, stil is stil, en dat is blijkbaar vrij lastig voor bepaalde mensen, en ik wil het niet perse over 1 kam scheren, maar vooral in het westen is dit voor mensen erg lastig.
Ik reis zelf altijd eerste klas, en ga ook altijd in de stiltecoupe zitten, en dit doe ik niet voor niets! Ik wil rust tijdens mijn reizen, zelfs als het druk is in de trein.
Ik plan mijn reis altijd zo dat ik vrijwel nooit in drukke of gemiddeld drukke treinen zit, en als er toch mensen in de stiltecoupe gaan zitten die gaan lopen praten of andere geluiden maken, en er is een andere eerste klasse stiltecoupe in de trein, dan ga ik zelf wel ergens anders zitten.
Maar ik weiger om me aan te passen als er slechts 1 eerste klasse stiltecoupe in de trein is.
Zelfs als het enorm druk is, en mensen moeten staan, dan nog heb ik de neiging om er wat van te zeggen, want in mijn ogen kunnen mensen ook ergens anders gaan staan, en zo niet, pas je dan gewoon aan voor de tijd dat het duurt. Vroeg of laat gaan mensen de trein wel weer uit.
Toch komt het alsnog enorm vaak voor (gelukkig de laatste tijd veel minder als eerst) dat mensen alsnog in de stiltecoupe gaan zitten en dan zeggen, oh het is een stiltecoupe, maar het maakt niet uit.
Als ik dat soort dingen hoor, wacht ik vaak even een paar minuten, want op zich tijdens het installeren in je stoel kun je even moeten praten, maar als dat doorgaat, of als er geluiden worden afgespeeld op de telefoon, of iets dergelijks, dan zeg ik er wel degelijk wat van. Want het moet gewoon stil zijn!
Nog erger is het als ouders met kinderen in de stiltecoupe gaan zitten. Dat is in mijn ogen vragen om problemen, maar dit stukje tekst is alweer veel te lang.
Feit is, dat het gewoon stil dient te zijn in een stiltecoupe, en dus ook niet fluisteren, bliepjes van telefoon of wat dan ook!
Er blijkt in Nederland weinig draagvlak voor een stiltecoupé. De grote meerderheid vindt het onzin, ongezellig en is van mening dat zo'n speciale coupé niet in de trein hoort (elke coupé moet als het ware hetzelfde zijn). Toch wordt de stiltecoupé nog altijd door NS aangeboden. Ik vind het persoonlijk fijn en ga daar als ik alleen reis, tijdens een langere reis zitten. Er is al genoeg herrie overal Soms is het echter stiller in een niet-stiltecoupé. NS laat het aan reizigers over om elkaar op gedrag aan te spreken. Dat doe ik al lang het niet meer (moest dit in het verleden meerdere keren per week doen vanwege hard praten en lachen met elkaar, resultaat vaak irritatie en/of verbale agressie) en ga tegenwoordig zelf verzitten. Voor mij de beste oplossing.
Er zijn steeds meer mensen die niet meer op de hoogte zijn van de oude regel bij NS: muziek mag niet voor anderen hoorbaar afgespeeld worden. Je doet maar oordopjes in als een film wilt kijken of muziek wilt luisteren.
Met goede oordopjes kun je dan zelfs in een stiltecoupé van muziek genieten.
Bij velen staat de muziek helaas zo hard dat de muziek door de dopjes of de koptelefoon dreunt.
Persoonlijk voel ik me zelfs al bezwaard als ik gebeld wordt of moet bellen in een trein. Ik stel een telefoontje altijd liefst uit tot ik uit de trein ben. Ook vanuit mijn instelling dat anderen niets met mijn privégesprekken te maken hebben, dit niet hoeven te horen.
De regel is niet veranderd, de samenleving echter wel. En niemand zegt er ook iets van.
Weet ik maar dat werkt gewoon niet in Nederland in deze opzet. Ik heb het opgegeven nadat ik al talloze keren mensen voorzichtig aangesproken heb de afgelopen jaren met heel wisselend, meestal negatief resultaat. Eerlijk gezegd durf ik sommigen ook niet (meer) aan te spreken, hangt van het gedrag dat ik observeer af.
Hoevaak ik wel niet hoor: stiltecoupe, wat een onzin, we gaan gewoon hier zitten, moeten ze maar zorgen voor langere treinen.
Even een toevoeging, ik houdt van rust.
Daarom zoek ik juist de stilte op.
Maar vandaag traject Den Haag.
Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.
Het is toch een stilte coupe?
Conducteur zei er niks van.
Misschien de stilte coupe afschaffen?
Heeft totaal geen nut!
Even een toevoeging, ik houdt van rust.
Daarom zoek ik juist de stilte op.
Maar vandaag traject Den Haag.
Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.
Het is toch een stilte coupe?
Conducteur zei er niks van.
Misschien de stilte coupe afschaffen?
Heeft totaal geen nut!
Logo erbij met kind+kruis er doorheen, zoals het logo met mobiel+kruis?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.