Skip to main content
Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.



De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
Alsjeblieft niet zeg, niet iedereen houdt van klassieke muziek.

Doe mij dan maar classic soul (en minder "classic" ook).
Prachtige muziek, Allen ik denk niet dat je dit in de stiltecoupe op moet zetten of zouden de reizigers er misschien stil van worden?
https://youtu.be/hwQ-M5VWAlc ;-)





Werkelijk perfect Nooduitgang, letterlijk ongehoord. Je herkent het inderdaad meteen. Ik moet wel zeggen dat bij een dergelijke mooie dame cultuur en natuur wel om voorrang strijden ;-)

Alles wat de vreugde van klassieke muziek verspreidt, mogen we koesteren! Je ziet wat het met mensen doet.
;-)



https://youtu.be/hwQ-M5VWAlc 😉
https://www.checkditff.nl/entertainment/welkom-in-de-sciencefictionwereld-van-de-ideale-treinreis/

Haha, geweldig! 😃
https://www.checkditff.nl/entertainment/welkom-in-de-sciencefictionwereld-van-de-ideale-treinreis/



Wat ook fijn is, is dat je op dat vroege tijdstip altijd nog in de stiltecoupé kunt gaan zitten. Iedereen die daar zit, heeft namelijk de bordjes gelezen en doet daarom zijn uiterste best om de stilte in deze ruimte te behouden. Zo kun je rustig nog even de krant lezen of een dutje doen.


:D:$:P
Met een stil kind in de stiltecoupe en dan kijken naar de mensen die zich al bij voorbaat ergeren omdat dat kind geluid gaat maken, maar zich nog meer ergeren als dat niet gebeurt 😃
Met een huilend kind in de stiltecoupe maar dan zelf geen geluid maken. Die vind ik echt goud waard.
Tja, bijgeluiden die je zelf kan voorkomen (notificaties van telefoon, ik zet hem dan op trilstand) zou normaal moeten zijn, maar ja als ik gebeld wordt zeg ik ook wel eens zachtjes "ik zit in stiltecoupé, bel je zo terug" in plaats van op te staan en op mijn klompen naar het balkon te banjeren. Daar zal echt niemand wakker van worden.



En mijn (laptop)tas heeft klittenband, maakt een hoop herrie haha wel eens boze gezichten gehad. Openen van een blikje fris of bier, not done! 😛 Guilty!
Doe mij maar een fiets in de stiltecoupé. Die is tenminste stil.



Dan ergeren de mensen die zich ergeren aan pratende mensen aan die fiets en gaan ze die fiets aanspreken dat hij moet gaan staan op de daarvoor aangewezen plek 😃
Ik vraag me af wanneer de eerste lui verschijnen die spraakmemo op hun telefoon laten lopen en dan de conducteur roepen: "Conducteur! Deze meneer sprak net hardop in de stiltecoupe! Ik heb bewijs, hoor maar!".



Zou me niks verbazen 😃
@Goner Nee handhaving is natuurlijk het echte probleem. Ook de overvolle treinen werken niet mee natuurlijk.
Doe mij maar een fiets in de stiltecoupé. Die is tenminste stil.
Je zou mensen juist moeten wijzen dat ze zo min mogelijk lawaai maken in de hele trein.

Dat gebeurt al ... maar werkt uiteraard ook niet. Net als alle andere huisregels stelselmatig genegeerd worden.

Eigenlijk werkt alleen het rookverbod (in de trein). Verder staat niemand op voor 'bepaalde reizigers', men maakt rommel, maakt herrie, sleept z'n fiets mee op tijden dat dat niet mag en zet bagage en vouwfietsen in de weg ....


Ik had ook een keer toen ik in de stiltecoupé zat dat er een stel binnenkwam en die zagen ook dat ze in de stiltecoupé zaten, vervolgens deden ze daar heel lacherig over. Daarna gingen ze zitten en gingen gewoon luid en duidelijk door met hun conversatie. 😳 Ik dacht echt zo van.....wauw!..... volgens mij is de stiltecoupé niet echt zo´n geweldig succes.

Dit was dus al een paar geleden dat ik dat heb meegemaakt. Helaas is het in al die tijd niet veranderd. Persoonlijk zou ik dus zeggen schaf de stiltecoupé maar af want het zorgt juist voor nog meer ergernis.
NS kan nog een hoop leren hoe uit te leggen voor wie de stiltezone bedoeld is. Zie hier een voorbeeld uit Engeland van Chiltern Railways.

https://www.chilternrailways.co.uk/quiet-zone



Ik heb tegenwoordig prima oordopjes die geen geluid lekken. Ik zit daar lekker rustig mee in de stiltezone. Waar ik me dan aan stoor zijn ouders met kinderen die dan toch in de stiltezone gaan zitten en dan verontwaardigd zijn wanneer daar wat van gezegd wordt.
De stiltecoupe is de omgekeerde wereld.



Je zou eigenlijk een lawaaicoupe moeten invoeren, het is belachelijk dat je in de hele trein zoveel lawaai mag maken als je wilt behalve in de stiltecoupe.



Je zou mensen juist moeten wijzen dat ze zo min mogelijk lawaai maken in de hele trein.
Klopt inderdaad. Het zorgt alleen maar voor veel ruzie. De helft van alle ruzie´s in de trein vind volgens mij juist plaats in de stiltecoupé dacht ik.
Deze discussie maakt maar weer eens duidelijk dat het concept stiltecoupe nooit gaat lukken.
Mee eens, er zijn genoeg mensen die al wat zeggen als iemand een krant omslaat of te hard zijn toetsenbord indrukt.



Die mensen zijn meer egocentrisch bezig als mensen die inderdaad (onopzettelijk) teveel lawaai maken.



Dit is wel een typerend stuk ui de Volkskrant



Citaat



"In een stiltecoupé ontpoppen mensen zich tot 'fatsoensrakkers die het heerlijk vinden anderen terecht te wijzen'. Kijk maar op YouTube, schrijft van Veen, naar de filmpjes waarin treinreizigers elkaar de huid vol schelden. Of volg anders de berichten op Twitter: 'Piep toch op met je gehoest.'
Het probleem van de stiltecoupé zit hem in de mensen die niet stil zijn, niet aan degenen die u daar op aanspreken, lijkt me. Dat fatsoen over en weer ontbreekt, is helaas wel zo. Grof en egocentrisch zijn is ook een keuze.

Dat is geen feit maar jouw mening. Volgens mij zit het hem helemaal niet in de herrie op zich, maar in de irritatiefactor. Mensen in de stiltecoupé willen zich nergens aan ergeren. Gelijk hebben ze trouwens. Maar als ik me ooit erger dan is het toch echt aan die opgeheven vingertjes. Niet naar mij, maar naar degene die "herrie" maakt. Ik ben altijd muisstil want ik snap dat opeengepakte mensen zich snel aan elkaar ergeren. Ik snuit mijn neus bij voorkeur als de trein veel herrie maakt, er niemand in de buurt is of anders op het perron 🙂
Gelukkig zitten de afvalbakjes van de SLT niet in de stiltecoupe. Dat zou nog eens leuk zijn.
Ik vind het een vreselijk geluid wanneer iemand een appel eet, maar zou er niet iemand voor op aanspreken.
😉
Vivaldi was ook een Italiaan. Ik kan beide zeer waarderen.



Ooh wacht ja inderdaad. Het was Vivaldi natuurlijk!

Reageer